Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Warsztatowe wydanie specjalne

Płatne kampanie w social media krok po kroku

Zamów dla siebie!

Sztuka motywacji przez podróże

Aby osiągać cele, trzeba zachęcać, namawiać, przekonywać, motywować. Najczęściej pracowników (zwłaszcza działów handlowych i zespołów sprzedażowych) lub klientów (aby pozostali lojalni, kupowali więcej lub dopiero zaczęli korzystać z Twojej oferty). Przydatne, niezwykle skuteczne mogą być podróże nagrodowe i motywacyjne, czyli incentive travel.

Sztuka motywacji przez podróże

Incentive travel – motywujesz zespół

Firmy osiągające najlepsze wyniki zwykle proponują swoim pracownikom więcej niż inni i stosują różnego rodzaju programy motywacyjne. Zazwyczaj nagrody dzieli się na pieniężne i niepieniężne, więc jak tu zakwalifikować wyjątkowe emocje, które są elementem każdej udanej incentive travel? Dane rynku amerykańskiego wskazują, że ponad 74% przedsiębiorców korzysta z bezgotówkowych nagród dla pracowników, a wśród nich aż 46% oferuje podróże incentive, na które rocznie wydaje 22,5 mld dolarów1. Polskie firmy na podróże motywacyjne dla pracowników w 2016 r. wydały ponad 500 mln zł. Badania prowadzone przez SITE Foundation wskazują, że ponad 70% respondentów uważa incentive travel za motywujące lub bardzo motywujące.

Incentive travel – nagradzasz klientów

Podróże nagrodowe to również nieocenione narzędzie marketingu bezpośredniego i bardzo skuteczny sposób na budowanie lojalności wśród klientów w B2B. Wyjazd jest w tym wypadku nagrodą za zrealizowanie budżetu zakupowego lub nagrodą w ogłoszonym konkursie sprzedażowym. Nagrody rzeczowe wybierane z katalogu, karty przedpłacone, vouchery na różne usługi – to oferuje wiele firm na rynku i nigdy nie można być pewnym, że to właśnie osoba decyzyjna, na której Ci zależy, będzie bezpośrednim beneficjentem nagrody. Z wygranego ekspresu do kawy będą korzystali wszyscy pracownicy, z wybranego telewizora wszyscy domownicy, z nagrodowych rabatów skorzysta cała firma, więc gdzie tu element osobistego docenienia, gdzie miejsce na osobistą relację? To właśnie odróżnia wyjazdy incentive od innych nagród. Ponadto wraz z klientami z reguły wyjeżdżają ich bezpośredni opiekunowie w firmie sponsora (handlowcy, szefowie sprzedaży), a takie wspólne spędzenie kilku dni w podróży jest bezcenne. Kiedy indziej trafi się okazja do tylu rozmów, zdobycia wspólnych doświadczeń czy zbudowania dobrej relacji? Wspólny wyjazd to też okazja do poznania się, często w warunkach wymagających zaangażowania.

Komunikacja jest kluczowa

Budowanie doświadczenia incentive travel zaczyna się na długo przed podróżą, często już w momencie ogłoszenia, jaka jest nagroda w konkretnym konkursie (dla klientów) czy programie motywacyjnym (dla pracowników).

Daje to mnóstwo pretekstów do stałej, wielomiesięcznej komunikacji z uczestnikami wyjazdu. Można stopniować napięcie i nie od razu ujawniać, co będzie „przygodą” – taką ścieżkę wybiera wielu klientów Haxel Events & Incentive. Można też dać uczestnikom wybór, czy będą walczyć o nagrodę, jaką jest np. tydzień przygody na Mauritiusie lub off-road na Islandii, czy nie.

Podróże i wyjazdy, zwłaszcza te, na których nie ma obowiązków (których to nie brakuje na rodzinnych wakacjach), zadań (to wyjazd służbowy, ale nie jest się w pracy) i za które nie trzeba płacić z własnej kieszeni (100% kosztów pokrywa organizator), pozwalają jak mało co naładować akumulatory, odstresować się i doświadczyć czegoś nowego. Jeśli wyjeżdża zespół, to również doskonała szansa, by zacieśnić więzy, przebudować relacje czy zwyczajnie się zintegrować. Jeśli jadą klienci, to mają wspaniałą okazję porozmawiać z innymi firmami z branży i często zawrzeć sojusze biznesowe lub wpaść na świetne pomysły dla swoich firm.


1.   „U.S. Business Use of Incentive Travel Awards” (white paper).


 

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 2/2017

Kup ten numer

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.