Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Warsztatowe wydanie specjalne

Płatne kampanie w social media krok po kroku

Zamów dla siebie!

10 elementów, które możesz poprawić, by zwiększyć ruch w sklepie internetowym

Każda poprawnie wykonana strona internetowa powinna generować ruch. Zazwyczaj jednym z największych jego źródeł są organiczne wyniki wyszukiwania, co w Polsce najczęściej „objawia się” ruchem z wyszukiwarki Google. To, jaki ruch na naszej stronie będzie pochodzić z wyszukiwarki Google, zależy od bardzo wielu czynników. Oto kilka porad, jak zwiększyć ruch z organicznych wyników wyszukiwania na stronie internetowej.

10 elementów, które możesz poprawić, by zwiększyć ruch w sklepie internetowym

Czas czytania: ok. 8 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • w jaki sposób zwiększyć ruch z wyszukiwarek internetowych,
  • jakie elementy budowy strony wpływają na ruch organiczny z wyszukiwarek.

1. Prawidłowe tytuły

Czym jest tytuł?
Pisząc o tytułach w kontekście optymalizacji pod kątem wyszukiwarki, mamy na myśli wartość tagu tytułowego dla każdej podstrony. W kodzie każdej podstrony taki tag wygląda następująco: <title>Przykładowy tytuł tagu</title>. To, jaką wartość przyjmie ten tag, wynika bezpośrednio z optymalizacji naszej strony internetowej.

Jakie ma to znaczenie?
Wśród ludzi związanych z SEO chyba bezsporne jest to, że spośród elementów optymalizacji strony ten aspekt jest najistotniejszy.

Jak powinien być zrobiony?
Tag ten powinien oddawać treść konkretnej strony. Jednym słowem, wpisując wartość tego tagu, informujemy Google’a o tym, jaka treść znajduje się na konkretnej podstronie. W przypadku sklepów internetowych warto dodawać słowa kluczowe, które wpisują użytkownicy chcący kupić jakiś produkt. Przykładowo dobrym tytułem kategorii odzieży damskiej dla sklepu internetowego będzie „Odzież damska – sklep internetowy z tanią odzieżą dla kobiet”.

2. Poprawne nagłówki

Czym jest nagłówek?
Nagłówki są to specjalne tagi w języku HTML, które w zasadzie odpowiadają nagłówkom w MS Word. W kodzie strony nagłówki wyglądają następująco:

  • <h1>Przykładowe nagłówki</h1> – nagłówek o największym rozmiarze fonta i pogrubieniu;
  • <h2>Przykładowy nagłówek</h2> – nagłówek trochę mniejszy niż h1;
  • <h3>Przykładowy nagłówek</h3> itd.

Jakie ma to znaczenie?
Podobnie jak w przypadku tytułów treść, jaka znajdzie się w nagłówkach, informuje Google’a o tym, co jest ważne na każdej podstronie.

Jak powinien być zrobiony?
W nagłówku <h1> warto umieszczać tytuł danej podstrony – należy przy tym zwrócić uwagę, aby znalazły się tam najważniejsze słowa kluczowe dla podstrony. Gdyby oprzeć się na poprzednim przykładzie w nagłówku <h1> powinna znaleźć się nazwa kategorii: „Odzież damska”. W nagłówku <h2> można umieścić tzw. lead opisu kategorii (o samych opisach poniżej).

3. Odpowiednia struktura adresów

Czym są adresy?
Adres pojawia się w pasku wyszukiwarki jako ścieżka do danej kategorii/podkategorii/danego produktu.

Jakie ma to znaczenie?
Adresy to kolejny element optymalizacji naszej strony, na który zwraca uwagę algorytm Google’a.

Jak powinny być zbudowane?
Przede wszystkim dobrze zoptymalizowane adresy powinny być stworzone w taki sposób, aby po zobaczeniu adresu strony nasz użytkownik wiedział, w jakim miejscu serwisu się znajduje. Ważne, aby w adresie np. kategorii mieściły się ważne dla nas słowa kluczowe – np. nazwa kategorii. Tworząc adresy URL, należy unikać występowania w nich parametrów, które niczego nie mówią użytkownikowi.

4. Właściwe opisy kategorii

Czym są opisy kategorii?
Są to treści dodawane w kategoriach produktów.

Jakie ma to znaczenie?
Google pokazuje użytkownikom treści, które według jego algorytmu są najlepiej dopasowane do jego zapytania.

Jak powinny być zrobione?
Aby Google wyświetlił naszą stronę, oprócz optymalizacji elementów opisanych powyżej musi ona mieć treść, która będzie odpowiadać temu, czego szuka użytkownik. Warto pamiętać, że takie opisy powinny być unikalne. Tego typu treści powinny opisywać zawartość kategorii lub mieć charakter poradnikowy, przekazując użytkownikom interesujące ich informacje.

5. Dobrze dobrane opisy produktów

Czym są opisy produktów?
Podobnie jak powyżej – przy czym w tym przypadku opisy dotyczą produktów.

Jakie ma to znaczenie?
Przy sklepach internetowych bardzo często zdarza się, że opisy produktów pobiera się od producenta lub z hurtowni. W związku z tym są to bardzo często zduplikowane opisy (czyli takie, które w sieci opublikowane zostały już na innej stronie). Jeżeli ktoś na stronie ma taką samą treść jak my, to zasadnicze pytanie brzmi: z jakiego powodu Google powinien wyświetlać naszą www wyżej od innych? Oczywiście zależy to od wielu czynników, jednak dużo łatwiej jest się przebić przez gąszcz wyników, posiadając unikalne treści.

Jak powinny być zrobione?
Pisząc opisy produktów, warto zwrócić uwagę nie tylko na cechy konkretnego produktu, ale również na możliwości jego zastosowania. Można w sposób szczegółowy opisać np. dostępne kolory dla danego produktu.

6. Udostępnienie możliwości dodania opinii przez klientów

Czym są opisy/opinie/recenzje dodawane przez klientów?
Są to treści generowane przez użytkowników, odnoszące się do naszych produktów.

Jakie ma to znaczenie?
Unikalność i ilość tekstu ma znaczenie w każdym miejscu struktury strony. Oczywiście pod warunkiem, że taka treść wnosi coś nowego i jest napisana pod kątem potrzeb innych użytkowników, a nie wyszukiwarki.

Jak powinny być zrobione?
Treści przygotowane przez użytkowników idealnie spełniają wyżej opisaną funkcję. Takie treści powinny wyświetlać się tuż pod produktami. Oprócz możliwości zebrania opinii naszych użytkowników o danym produkcie zwiększamy też w ten sposób zagęszczenie słów kluczowych na stronie produktu.

7. Zastosowanie linków wewnętrznych

Czym są linki wewnętrzne?
Linki wewnętrzne to nic innego jak umieszczenie na danej podstronie odsyłacza do innej podstrony w naszym serwisie.

Jakie ma to znaczenie?
Oprócz optymalizacji strony dużym, bardzo istotnym czynnikiem są linki. Przy czym warto pamiętać, że dodawanie linków zewnętrznych czy też kupowanie linków jest niezgodne ze wskazówkami Google’a dla webmasterów. Za takie działania wyszukiwarka ta może ukarać naszą stronę. Z tego względu warto wykorzystać potencjał serwisu za pomocą linków wewnętrznych, za których umieszczenie z reguły nie grożą kary.

Jak powinny być zrobione?
Linki wewnętrzne również mogą zwiększyć ruch w naszym serwisie. Warto pamiętać, by na wszystkich podstronach serwisu znajdowały się linki do najważniejszych kategorii. W dokładnie taki sam sposób można także promować wszelkiego rodzaju promocje dostępne w sklepie.

8. Tworzenie specjalnych kategorii

Czym są specjalne kategorie?
Mając np. sklep odzieżowy, warto przygotować się na każde wydarzenie, przy okazji którego możemy zwiększyć sprzedaż. Dla przykładu: takim wydarzeniem mogą być walentynki. W kontekście tego święta możemy pokazać pomysły na prezenty na tę okazję, m.in. bieliznę lub gotowe zestawy upominków.

Jakie ma to znaczenie?
Produkty i kategorie z unikalnymi opisami to nie wszystko. Często brakuje nadania tym towarom kontekstu zakupowego. Chodzi tutaj o pokazanie możliwości kupna danego produktu w związku z jakimś wydarzeniem.

Jak powinny być zrobione?
W takim przypadku warto przygotować specjalną podstronę – o charakterze kategorii. Taka podstrona powinna być zoptymalizowana np. pod kątem fraz: prezenty na walentynki, prezenty walentynkowe dla niej itd. Opis tej kategorii specjalnej powinien charakteryzować nie tyle produkty co wydarzenie, w związku z którym warto je kupić.

9. Wdrożenie okruszków

Czym są okruszki?
Okruszki (ang. breadcrumbs) są elementem nawigacyjnym na stronie. Ich funkcja jest prosta: pomagają użytkownikowi zorientować się, w jakim miejscu w serwisie się znajduje.

Jakie ma to znaczenie?
Dobrze wdrożony mechanizm okruszków daje nam co najmniej kilka korzyści pod kątem optymalizacji, takich jak:

  • polepszona nawigacja w serwisie – co ma pozytywny wpływ na indeksacje,
  • naturalne powtórzenie najważniejszych słów kluczowych,
  • dobre linkowanie wewnętrzne w serwisie.

Jak powinny być zrobione?
Przede wszystkim okruszki powinny być linkami wewnętrznymi. Jeżeli więc użytkownik znajduje się na stronie podkategorii, okruszki w postaci linków powinny mu wskazać drogę do strony kategorii i strony głównej. Słowami linkującymi powinny być nazwy kategorii. Z kolei ostatni okruszek, a więc miejsce, w którym aktualnie się znajdujemy, powinno być samym tekstem (ewentualnie możemy tutaj zastosować jakiś nagłówek). Przykład (przy założeniu, że znajdujemy się na podstronie kategorii „Kozaki”):

Obuwie -> Obuwie Damskie -> Kozaki

W tym przykładzie linkami powinny być: „Obuwie”, „Obuwie damskie”. Same zaś „Kozaki” mogłyby być umieszczone w nagłówku <h1>.

10. Zrobienie porządku z niedziałającymi stronami

Czym są niedziałające strony?
Załóżmy, że w tym przypadku niedziałającą stroną jest dowolny adres, pod którym mieliśmy kiedyś jakąś treść, ale już jej nie mamy.

Jak sprawdzić strony, które nie działają?
Aby to sprawdzić, można skorzystać z zakładki Indeksowanie -> Błędy indeksowania -> Nie znaleziono w Narzędziach dla Webmasterów Google. Pojawiają się tam dane dotyczące adresów, które Google kiedyś indeksował, a teraz z jakiegoś powodu adresy te pokazują błąd. Zazwyczaj wynika to z tego, że np. skasowaliśmy jakiś produkt lub całą kategorię.

Co zrobić z takimi stronami?
Najlepszym rozwiązaniem jest przekierowanie takiej www na podstronę w serwisie, która prezentuje podobną treść. Takie przekierowanie powinno być wykonane przekierowaniem 301.

Analiza i poprawa wszystkich opisanych elementów z pewnością przełoży się na zwiększenie ruchu pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania. Zmiany te można wprowadzić samemu bądź też zgłosić się do profesjonalistów SEO, którzy dysponują wystarczającą wiedzą i doświadczeniem we wdrażaniu optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 4/2014

Kup ten numer

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

  • Sandra Bilotaitė

    Witamy. I zajmuje się hurtownia obuwia dzieciecego . Czy mógłby Pan doradzić w jaki sposób można zwiększyć wydajność w sklepie internetowym? Jakie są główne rzeczy, które pomogą? Dziękuję za odpowiedź.

  • Proponuję jeszcze dodać:
    1. Stworzenie bloga
    – publikacja treści poradnikowych
    – publikacja infografik
    2. Dodanie sortowania w kategoriach po np: kolorach, materiale itp i do tych url wykonać optymalizacje
    3. Warto nawiązać współprace z blogerami
    4. Można też wykorzystać strony satelitarne: http://seoninja.pl/483/strony-satelitarne-7-krokow-do-wyzszych-pozycji-i-wiekszego-ruchu.html

  • Kamil Gable

    Ciekawy artykuł – dzięki. Dziwi mnie jednak, że nie napisaliście nic na temat email marketingu, który jest przecież jednym z najlepszych (jeśli nie najlepszym) kanałem sprzedaży w sklepie internetowym. Mam tu na myśli zarówno newslettery jak i maile trigerowane przez konkretne zdarzenie (przykładowo porzucenie koszyka.

    Ostatnio czytałem ciekawe case studies jak zwiększono sprzedaż w BdSklepie dzięki email marketingowi: https://freshmail.pl/blog/jak-zwiekszyc-sprzedaz-w-sklepie-internetowym-case-study-p1/

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.