Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Warsztatowe wydanie specjalne

Płatne kampanie w social media krok po kroku

Zamów dla siebie!

Klient w świecie doznań. 8 sposobów na skuteczne kampanie direct mail

Wraz z postępującą cyfryzacją coraz częściej spotykamy się z ignorowaniem elektronicznych kanałów komunikacji przez konsumentów. Są oni bombardowani informacjami niedopasowanymi do ich preferencji. Nic więc dziwnego, że chcą się chronić przed lawiną nieprzydatnych promocji i przestają reagować na przesyłane tymi kanałami komunikacji oferty. W takim razie jak dotrzeć do dzisiejszego konsumenta? Poczciwa forma papierowa dostarczana tradycyjną pocztą, tzw. direct mail, wyróżnia się na tle innych kanałów komunikacji i stwarza możliwość bezpośredniego dotarcia do konsumenta.

Klient w świecie doznań. 8 sposobów na skuteczne kampanie direct mail

Jakie korzyści przynosi direct mail twojej firmie?

Direct mail to narzędzie, które daje wiele sposobności związanych z dotarciem do konkretnego odbiorcy. Papierowa poczta nie jest ignorowana tak jak listy elektroniczne zalewające skrzynki odbiorcze w komputerach i telefonach. Większość osób nadal przywiązuję dużą wagę do poczty tradycyjnej i poświęca czas na przejrzenie zawartości skrzynki pocztowej.

Istnieje wiele innych powodów, aby wykorzystać kampanie direct mail przy promocji Twojej marki. Narzędzie to otwiera bowiem przed marketerami wiele możliwości:

  • testowanie różnych rozwiązań – niewielkim kosztem można sprawdzić, jaki produkt lub jaka forma przesyłki najbardziej działa na Twoich klientów, np. przez zmianę tekstu lub promowanego produktu w części przesyłek;
  • wysoka mierzalność – pomiar skuteczności kampanii pozwala zoptymalizować ją przy kolejnej wysyłce. Pomaga to wyeliminować nierentownych klientów oraz redukuje koszty marketingu dzięki dokładnemu targetowaniu odbiorców, co przekłada się na większe zyski ze sprzedaży produktów oraz usług;
  • personalizacja – daje ogromne możliwości związane z precyzyjnym dotarciem do adresatów oraz ich segmentacją według m.in. takich kryteriów, jak: płeć, lokalizacja, personalizacja imienia. Docierasz do klientów z ofertą wartościową z ich punktu widzenia, co buduje silny fundament marki i pozytywne relacje. To z kolei przekłada się na stabilność i zwiększenie sprzedaży oraz lojalność klientów – lojalni klienci są mniej wrażliwi na zmiany cen i dostawców;
  • 100% uwagi – kiedy klient otwiera przesyłkę direct mail, poświęca jej 100% swojej uwagi. Nie można przeczytać listu, prowadząc auto lub surfując w sieci. Masz niepowtarzalną okazję, by wciągnąć go w interakcję z Twoją marką. Direct mail jest medium, które zapewnia Ci HAP (ang. high-attention processing) – czyli to, że Twój klient skupi pełną uwagę na komunikacji zawartej w przesyłce direct mail;
  • rzeczywisty (fizyczny) kontakt z marką – badania Millward Brown („Case Study: Understanding Direct Mail with Neuroscience”) pokazują, że „namacalne” formy reklamy o wiele silniej oddziałują na zmysły człowieka i zapadają w pamięć niż elementy wirtualne. Kiedy konsument dostaje przesyłkę, dotyka ją, jego mózg odbiera silne bodźce emocjonalne, co zwiększa zapamiętywalność marki i produktu.
Mailing interaktywny z gadżetem – okulary 3D

Mailing interaktywny z gadżetem – okulary 3D

Źródło: Materiały własne Emerson Direct Communication

Korzyści wynikających z kampanii direct mail jest wiele, ale trzeba też pamiętać o narzędziach, które wpływają na wysoki wskaźnik odpowiedzi (response rate) i co za tym idzie – sukces kampanii. Aby zrealizować skuteczną kampanię direct mailingową, trzeba pamiętać o kilku zasadach:
1. Zainteresuj odbiorcę – niestandardowa forma przesyłki pobudza wyobraźnię i dowartościowuje klienta, np. trójwymiarowe mailingi, żaluzja (przesuwane elementy mailingu pokazujące różnice w ofercie) lub pop-up box (samorozkładająca się kostka). Klient, otrzymując taką przesyłkę, czuje się bardziej dowartościowany niż w przypadku przesłanej mu trzykrotnie złożonej zwykłej kartki A4. Owocuje to przywiązaniem do danej marki, a w efekcie – sukcesem kampanii;
2. Wciągnij adresata w interakcję – direct mailing z dodatkowymi elementami, np. kartą lojalnościową, kuponem promocyjnym, wzmacnia przekaz i podwyższa response rate. Do koperty można dodać różnorodne inserty, np. ulotki, broszury, zdrapki itp. Zdrapka marketingowa to wyjątkowo skuteczny sposób na wciągnięcie odbiorcy w zabawę i zachęcenie go do interakcji;
3. Spraw, aby przesyłka była osobista – dzięki możliwości personalizacji możesz traktować klientów indywidualnie i wyjątkowo. Umożliwia to bezpośrednią komunikację z klientem i podkreślenie jego wartości dla marki, docenienie go;

Direct mail z kartą

Direct mail z kartą

Źródło: Materiały własne Emerson Direct Communication

4. Zaskocz odbiorcę prezentem – wszyscy lubimy otrzymywać prezenty, może to być drobna rzecz, np.: zakładka do książki, spersonalizowany magnes lub okulary 3D. Odpowiednio dobrany i wkomponowany w przesyłkę prezent buduje pozytywny wizerunek marki i lojalność odbiorców oraz długotrwałe relacje;
5. Zaangażuj zmysły – direct mail jako jedno z niewielu narzędzi marketingowych wykorzystuje wszystkie pięć ludzkich zmysłów. Przez dołączenie próbek produktów spożywczych do przesyłki angażujemy zmysł smaku (np. saszetka z kawą rozpuszczalną). Aby pobudzić zmysł węchu, możemy użyć specjalnego lakieru zapachowego, np. o aromacie pierników. Zmysły wzroku i dotyku są pobudzane w momencie otrzymania pakietu przez klienta. Wykorzystując szeroką gamę papierów i innych uszlachetnień, możemy zaś wpływać na walory estetyczne;
6. Bądź konkretny – treść to jeden z najważniejszych elementów mailingu. Przesyłany tekst powinien przekazywać odbiorcom jasny i czytelny komunikat oraz zawierać czytelne call to action, aby zachęcić ich do podjęcia konkretnej akcji, np. wejścia na stronę internetową, wykorzystania kuponu rabatowego;
7. Pielęgnuj zebrane dane – wysoka jakość bazy danych to jeden z kluczowych czynników sukcesu kampanii direct mail. Gromadzenie i bieżące aktualizowanie wartościowych danych jeszcze nigdy nie było tak ważne. Twoja oferta powinna być dopasowana do potrzeb odbiorców, np. mailing z ofertą szkoleniową kierowany do działu HR;
8. Integruj kanały komunikacji – zintegruj swoje kampanie online z kampaniami direct mail, promuj media społecznościowe w swoich mailingach, podając adresy stron internetowych i profili, kody QR oraz elementy augmented reality (tzw. rozszerzona rzeczywistość). W ten sposób zbudujesz silny i spójny wizerunek marki oraz wyróżnisz się na tle konkurencji. Direct mail to idealne uzupełnienie marketingu internetowego, wielu klientów pomimo dokonywania zakupów online preferuje otrzymywanie informacji o produktach w wersji papierowej. Google często korzysta z przesyłek direct mail w swojej komunikacji – czy to o czymś nie świadczy?

Klasyczna przesyłka direct mail

Klasyczna przesyłka direct mail

Źródło: Materiały własne Emerson Direct Communication

Direct mail to idealne narzędzie do wykorzystania przy promocjach konsumenckich. Nawet jeśli nie masz własnej bazy klientów, możesz ją nabyć u firm specjalizujących się w ich gromadzeniu, co jest idealną metodą na pozyskanie nowych klientów.

W dobie cyfryzacji przesyłki direct mail przeżywają swoisty renesans. Klienci budują w swoich umysłach i sercach obraz marki oparty na emocjach związanych z produktem. Klient musi mieć możliwość doświadczania Twojego produktu, marki, a w zamian stanie się jej lojalnym ambasadorem.

Zapraszamy na: www.edcexpert.pl.


Artykuł promocyjny

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 3/2014

Kup ten numer

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.