Logowanie dla prenumeratorów

Pamiętaj mnie
Nie masz jeszcze prenumeraty Marketer+?
Nic straconego.

Zamów teraz »

×

Szukaj w serwisie

×

Bezpłatny newsletter

Na starcie otrzymasz:

Wyrażam zgodę na otrzymywanie Newslettera marketerplus.pl i informacji marketingowych zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 26 sierpnia 2002r. (Dz. U. nr 144 poz. 1204).

×

M-copywriting, czyli jak pisać na smartfony

Barbara Stawarz Barbara Stawarz
Data dodania: 14.11.2016 | copywriting

Fot.: fotolia.com

Tak jak w inny sposób czytamy książkę, a inaczej treści na komputerze, tak samo różni się czytanie na mniejszych ekranach – tabletach czy smartfonach. Po raz kolejny marketerzy powinni nauczyć się pisać na nowo!

z artykułu dowiesz sie
  • czym jest smartwriting,
  • jak użytkownicy czytają na smartfonie,
  • jak tworzyć teksty dla smart użytkowników.

Webwriting, czyli copywriting internetowy, przestaje już wystarczać. Kiedyś strona internetowa przeznaczona była do korzystania na większych ekranach, a smarftony i strony mobilne były tylko ciekawostką. Zmieniło się to bardzo szybko. Firm, w których mówi się „mobile first”, jest coraz więcej. Czas więc zacząć stosować smartwriting. Szczególnie tam, gdzie grupa docelowa nie pamięta już o tych dużych, staroświeckich ekranach…

Reklama

Nie każ im czekać. Nigdy. Na nic.

Wszyscy się spieszymy, a już szczególnie w gąszczu informacji, które każdego dnia podrzuca świat. Ile czasu masz, by przykuć uwagę odbiorcy na smartfonie? 1 sekundę! Oznacza to, że jednorazowo powinieneś przekazać około 14 kb na smartfon odbiorcy (zakładając korzystanie z 3G), by od razu otrzymał on chociaż częściową zawartość strony. Mowa o tej części strony powyżej linii zanurzenia (above the page fold). Nie ładuj więc jednorazowo 100 obrazków, bo użytkownik po kolejnych mijających sekundach ucieka. Nie każ mu czekać.

Kto w ogóle powiedział, że wersja web i mobile powinny korzystać z tego samego kodu HTML? The New York Times nie wygląda tak samo na papierze jak na ekranie komputera. Czemu więc nie może mieć innej wersji mobile? Może!

Nie masz pewności czy z Twoją stroną wszystko jest OK? Zrób darmowy test zgodności z urządzeniami mobilnymi, by mieć pewność, że wszystko jest w porządku. Pamiętaj, że Google bierze to pod uwagę w ocenianiu strony. Responsywność to jednak nie tylko kwestia designu. To również kwestia treści!

Wejdź i sprawdź: test zgodności z urządzeniami mobilnymi Google.

Jak czyta się na smartfonie?

Na początek przypomnę jak czytamy na ekranie komputera. Nasz wzrok podąża za tekstem rysując literę F – od lewej do prawej, od góry do dołu. Proste. Heatmapy pokazują również, że skrajne miejsca, marginesy strony, wzrok intuicyjnie pomija. Wszystko wygląda pięknie – webwriting był doskonale rozpracowany. Nadszedł jednak czas zmian.

Jeśli Twoi odbiorcy coraz częściej czytają na smartfonach czy tabletach, to czas, by zacząć myśleć o jeszcze skuteczniejszej konstrukcji tekstów niż webwriting, a mianowicie smartwriting czy też m-copywriting.

Na ekranie smartfona najwięcej uwagi zabiera centralna część ekranu. Jak pokazuje poniższa heatmapa, centralna i górna część ekranu są najważniejsze. Daje nam to konkretne wnioski do m-copywritingu.

smart

Jak pisać na smartfony?

Krótkie nagłówki. O ile na ekranie komputera możesz sobie pozwolić na dłuższe tytuły, to w przypadku smartfonów dyscyplina w słowach zdecydowanie jest wskazana. Tytuł jest najważniejszy i powinien przykuć uwagę odbiorcy jako pierwszy, ale im będzie krótszy, tym lepiej! Nie zapominaj jednak, że najlepiej sprawdzają się tytuły nośne informacyjnie (takie, które mówią o czym jest tekst), np. wyliczanki.

Jeszcze krótsze akapity. Wskazana długość akapitów w webwritingu to 4-6 linijek. Ze względu na mniejszy ekran smartfona, te akapity w smartwritingu skrócić należy jeszcze bardziej. Z czasem przestaną dziwić akapity, które składają się z jednego zdania. Krótkiego zdania!

Krótkie zdania. Skoro mowa o zdaniach, to nie sposób nie wspomnieć, że zarówno na ekranie komputera, jak i smartfonu, im krócej tym lepiej. Buduj zdania krótkie i pojedyncze. Unikaj wielokrotnie złożonych i długich. I już!

Więcej za mniej. W smartwritingu nie chodzi o to, by pisać mniej. Chodzi o to, by pisać lepiej. Pilnuj tempa w tekście, stosuj czasowniki, nie zanudzaj. Rzucaj konkretami jak Jakub Cyran dowcipami.

Stosuj wypunktowania. Długie teksty są wartościowe, ale warto je przełamywać odpowiednią strukturą, m.in. poprzez częste wypunktowania. Bullety w tekście:

  • pomagają skanować tekst
  • ułatwiają przeszukiwanie informacji
  • ułatwiają zapamiętywać przeczytane informacje
  • wybudzają czytelnika z letargu

Odpowiednia czcionka. Mały ekran – duża czcionka. Dziś standardowy rozmiar czcionki to 14-16. Ta, którą czytasz aktualnie i którą polecam to 16 i nie mniej. Bezszeryfowa.

Neuromarketing  na smartfonie

Wiele odpowiedzi na pytania o treści mobilne daje neurobiologia. Wielkość smartfona nie tylko wpływa na układ treści, ale także na emocjonalny odbiór przekazu.

Ośrodek SalesBrain porównał reakcje na kampanie reklamowe w telewizji oraz na ekranach smartfonów (pisał o tym w magazynie BRIEF Robert Bednarski, Country Director CEE Facebook). Badacze zauważyli, że niektóre klipy powodują znacznie silniejsze reakcje emocjonalne na urządzeniach mobilnych.

Powód jest prozaiczny – ludzie trzymają smartfony bliżej oczu niż telewizory czy ekrany komputerów. Większą emocjonalność będą też wzbudzać twarze, ale pod warunkiem, że są blisko. Zwróć uwagę na reklamy telewizyjne. Nie bez powodu twarze są tak zbliżone – mają być duże, wyraziste i sprawiać wrażenie bliskości. To wszystko pozytywnie działa na podświadomość.

Ciekawe badania prezentuje również dr. A.L Pradeep w książce Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży. Autor podkreśla zdecydowanie większą uważność, którą daje odbiorcy smartfon i jej przewagę nad emocjonalnością przekazu. Wszystko to za sprawą małego ekranu, który jest bardziej wymagający, jeśli chodzi o odbiór treści, ale również, z tego samego powodu, będzie wzbudzał mniejsze emocje.

Jakie treści przykuwają uwagę na smartfonie?

Łamigłówki. Nasz mózg zmuszony do uwagi poprzez mały ekran chętnie zaangażuje się w zagadki, pytania czy quizy. Wbrew pozorom odbiorcy lubią być zmuszani do poruszania szarymi komórkami.

Znane schematy. Spójność wizualna w kilku kanałach działa pobudzająco na odbiorcę.

Treści informacyjne. Mały ekran i poszukiwanie informacji przez użytkowników zdecydowanie sprzyjają komunikacji merytorycznej. Twarze i emocjonalność mogą działać lepiej na dużym ekranie.

Komunikacja wizualna. Tak. Zawsze i wszędzie. Nie tylko na smartfonie. Tutaj nie ma zmiłuj – zdjęcia, wideo, grafiki, infografiki… Działaj!

Mobilne wyszukiwanie 

Na koniec jeszcze ciekawostka dotycząca wyszukiwania mobilnego:

Po pierwsze, coraz częstsze wyszukiwanie głosowe będzie zmieniać sposób pytania Google’a – odchodzimy od słów kluczowych na rzecz pełnych zapytań. Odpowiada za to algorytm Koliber.

Po drugie, pierwsze miejsca w Google nie mają takiej mocy na smartfonach. Drugie życie zyskują drugie i trzecie pozycje.

Po trzecie, również w wynikach wyszukiwania ważna jest komunikacja wizualna, więc nie zaniedbuj tych elementów u siebie na stronie.


Tekst ukazał się również na blogu HappyContent.pl

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na Newsletter, a nic Cię nie ominie.

Zobacz także

Newsletter

Mailing obsługuje:

Aktualny numer

Pod Lupą

Social media. Skuteczne praktyki

Z lektury dowiesz się m.in.: jakie trendy panują obecnie w social media, jak pozyskać pierwszych fanów i zwiększać zasięg, jakich błędów musisz się wystrzegać w „społecznościówkach”, jak zaplanować, przeprowadzić i zweryfikować kampanię na Facebooku, jak wykorzystać najnowsze funkcje Facebooka w komunikacji marki, jak napisać regulamin Facebook Lead Ads, jak wykorzystać Stories, czyli nową funkcję Instagrama w sprzedaży, co możesz zyskać dzięki Twitterowi i jak wykorzystać ten kanał w komunikacji, jak skutecznie działać na LinkedIn, jak wdrożyć strategię social selling w B2B i wiele więcej.

Kalendarz Marketera

Popularne artykuły