Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Zobacz nowy numer "Marketer+"

Jak tworzyć przekaz do klienta? Skuteczna komunikacja i promocja marki

Kup Teraz!

Strategia komunikacji marki 2017 – trzy kluczowe aspekty, o których należy pamiętać

W nadchodzącym roku w centrum zainteresowania marketerów i ekspertów ds. komunikacji nadal pozostaną doświadczenia oraz potrzeby klientów, które będą miały bezpośrednie odzwierciedlenie w projektowanych działaniach. Nie będzie można także uciec od odpowiedniego contentu, oddziaływania za pośrednictwem emocji, szybkiego reagowania czy też rozwiązań mobile. Jednakże obecna dynamika rynku i rynkowe procesy sprawiają, że trzeba również zwrócić uwagę na trzy istotne obszary, mogące okazać się kluczem do sukcesu w strategii komunikacji marki 2017.

Strategia komunikacji marki 2017 – trzy kluczowe aspekty, o których należy pamiętać

Czas czytania: ok. 3 minuty

Z artykułu dowiesz się:
  • czego oczekuje młode pokolenie od komunikacji marki,
  • dlaczego nie można zapomnieć o technologiach cyfrowych w komunikacji,
  • jak zadbać o dobrą reputację online.

Generacja Z wkracza na rynek

W ostatnich latach dużo mówiło się o millenialsach i ich potrzebach. Tymczasem na horyzoncie pojawia się kolejna grupa Zetów, która stopniowo wkracza na rynek pracy i zaczyna stanowić ważny target z perspektywy sprzedażowej. To osoby, które:

  • są dynamiczne,
  • otwarte,
  • dla których technologie, w tym nowe media, są nieoderwalnym elementem codzienności,
  • idealnie odnajdują się w chaosie informacyjnym spowodowanym przez mnogość przekazów napływających z różnych stron,
  • do perfekcji opanowały sztukę szybkiego sortowania i kategoryzowania informacji pod kątem wartościowych i interesujących ich treści,
  • posiadają bardzo wysoką zdolność funkcjonowania w wirtualnym świecie,
  • cenią sobie transparentność,
  • stale poszukują korzyści.

Te cechy są pewnym wyzwaniem i wymagają od firm odpowiedniego dopasowania treści oraz szybkiej analizy kanałów komunikacji. Niestety same social media nie wystarczą – należy tutaj brać pod uwagę m.in. komunikatory online, przeglądarki, aplikacje, a nawet gry. Istotne będą także angażujące rozwiązania oraz jasne przekazy, dlaczego doświadczenie danego produktu bądź marki będzie zyskowne już na etapie samej komunikacji. Ktoś może zadać pytanie: dlaczego generacja Z już teraz jest tak istotna? Odpowiedź jest prosta – już za moment ta grupa zacznie wpływać na aktualne trendy, a obecnie jej siła nabywcza jest szacowana na ok. 50 miliardów dolarów.

Cyfryzacja biznesu 

Digitalizacja i transformacja cyfrowa to rewolucja, która odbywa się we wszystkich sektorach gospodarki. Obecnie nie jest to już trend, a raczej wymóg rynkowy. Przedsiębiorcy mają świadomość, że takie podejście przekłada się na zwiększenie efektywności organizacji oraz określone zyski w perspektywie długofalowej. Jednak mimo to zaledwie niecała połowa polskich firm ma opracowany strategiczny plan biznesowy i inwestycyjny uwzględniający technologie cyfrowe, co może generować poważne straty.

Digitalizacja w kontekście komunikacji – wewnętrznej, jak i zewnętrznej – daje wiele możliwości, m.in. w zakresie nowych narzędzi wspierających procesy wizerunkowe i sprzedażowe.  Dlatego rok 2017 będzie niezwykle istotny pod względem odpowiedniego wykorzystania technologii VR i AR, które będą odgrywały coraz ważniejszą rolę w branży usług i dóbr konsumenckich. Rozwiązania 3D pozwalają zaangażować oraz wprowadzić klientów w zupełnie inny wymiar relacji z marką. Filmy 360, relacje live z drugiego końca świata czy też wirtualne wycieczki staną się codziennością.

Dodatkowo marketerzy nie mogą zapomnieć o technikach kognitywnych (poznawczych). Dzięki nim możliwe będzie efektywniejsze planowanie i wnioskowanie, a tym samym utrzymanie klientów… bo kto nie lubi, gdy marki czytają w jego myślach i odpowiadają na bieżące potrzeby?

Obowiązek online reputation management

Dobra reputacja online to obecnie jeden z największych atutów firm. Klienci szukają informacji o danym produkcie czy marce przede wszystkim w sieci. Współcześnie, w czasach dużej popularności mediów społecznościowych, szybkiego przepływu informacji i rosnącej roli konsumentów, organizacje stoją w ciągłym ogniu krytyki i wytykany jest im każdy błąd. Nawet najmniejsze potknięcie może mieć poważne konsekwencje biznesowe, dlatego ORM i analityka w tym zakresie to nie jest dobra praktyka, a zdecydowanie obowiązek.

Jeszcze kilka lat temu komunikacja w sieci przebiegała pionowo, ale obecnie sytuacja zmieniła się radykalnie. Strony internetowe to nie są statyczne broszury z możliwością ewentualnego komentowania. Treści generowane przez użytkowników stały się koniecznością, a interakcje na portalach społecznościowych są niezbędne do jakiegokolwiek sukcesu. Nieważne, jaki rodzaj biznesu reprezentuje dana firma – użytkownicy tweetują, komentują, pozostawiają wpisy na blogu czy też dzielą się doświadczeniami na Facebooku.

Dlatego warto przejąć całkowitą kontrolę nad marką i jej zainteresowaniem w internecie. Na rynku znajdziemy wiele przydatnych narzędzi ułatwiających ten proces, ale ważne jest także opracowanie odpowiedniej strategii działań i wdrożenie procedur. Nie wolno zapominać również o kluczowych elementach, takich jak: transparentność, bieżący monitoring i analiza nastawienia, szybkie reagowanie, grzeczność oraz wyciąganie wniosków z błędów swoich i konkurencji. Niezbędne będzie także przygotowanie gotowych oświadczeń i komunikatów na wypadek wystąpienia ewentualnych kryzysów.

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.