Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Zobacz nowy numer "Marketer+"

Generowanie leadów i sprzedaży w internecie. Performance marketing w praktyce

Kup Teraz!

10 przykazań na… skuteczną komunikację projektów naukowych

W wielu krajach nauka jest istotną gałęzią gospodarki, w Polsce wciąż należy ona
do specyficznego sektora. Źródło finansowania, dla większości projektów naukowych, pochodzi z grantów krajowych lub instytucjonalnych, a w ostatnich latach także z Funduszy Unijnych. Ponieważ innowacyjność gospodarki w dużej mierze zależy od innowacyjności i poziomu nauki, istotne jest aby nastąpiła synergia tych dwóch obszarów.

10 przykazań na… skuteczną komunikację projektów naukowych

Naukowcy mając świadomość potrzeby regularnych zastrzyków finansowych, zmuszeni są do poszukiwania alternatywnych źródeł finansowania, zdobywania zainteresowania i zaangażowania potencjalnych inwestorów. Dlatego też do procesu komercjalizacji, a także popularyzacji, niezbędna jest skuteczna komunikacja projektów naukowych.

Oto 10 punktów inspirujących do tego, jak to zrobić.

  1. Analizuj rynek. Nie należy pomijać fazy pre-komercyjnej. Już na etapie koncepcji rozwiązania trzeba przeanalizować rynek (w tym rynek światowy), aby nie powielać pomysłów i nie tworzyć jedynie nauki dla nauki. Warto przeprowadzić Business Proof of Concept, który służy sprawdzeniu, czy zespół badawczy lub indywidualny naukowiec, są w stanie zaproponować coś innowacyjnego i przełożyć swój pomysł na biznes. Rezultaty tego działania są bardzo wartościowe dla potencjalnych inwestorów i ułatwią podjęcie decyzji o zainteresowaniu projektem.
  2. Startujesz – komunikuj. Komunikacja projektów naukowych powinna zacząć się od momentu powstawania koncepcji i być kontynuowana w kolejnych fazach: badań oraz implementacji. Działania te ułatwią przedstawienie działań w branży, a także umożliwią natychmiastowe zaprezentowanie się inwestorom, którzy poszukują innowacyjnych rozwiązań R&D. Tworząc strategie komunikacji projektów naukowych, należy podchodzić do nich z taką samą świadomością jak do projektów z innych branż. Ważne jest, aby zespół naukowy w swoich zasobach posiadał doświadczonego specjalistę, który kompleksowo zajmie się działaniami PRowo-marketingowymi. W miarę możliwości warto także przeznaczać/pozyskać budżet na wyżej wymienione działania.
  3. Pamiętaj o prostych zasadach. Budując społeczność i komunikację bardzo istotna jest zasada zawierająca trzy kluczowe aspekty: story/community/product, a także zasada KISS – keep it short and simple, czyli prostota przekazu jaka w komunikowaniu nauki jest kwestią kluczową i niełatwą do osiągnięcia. Przedstawiana treść musi być inspirująca, w jasny sposób ujmująca definicje i teorie naukowe, dedykowana zarówno specjalistom w opisywanej dziedzinie, jak laikom.
  4. Buduj społeczność. Aktywną społeczność wokół swojego projektu można budować w prosty sposób: tworząc lub rozwijając fanpage dedykowany projektowi, jeśli jest taka możliwość tworząc stronę WWW. Opcjonalnie można założyć blog – opisać siebie, zespół, plany, postępy w projekcie, podzielić się także problemami, przedstawiać drogę do ich rozwiązania oraz fazy realizacji projektu. Należy pamiętać o wcześniejszym przygotowaniu contentu i zaplanowaniu postów. Jeśli towarzyszy temu poczucie, że nie masz czego opisywać, to nie możesz też liczyć na wzbudzenie zainteresowania u innych!
  5. Twórz materiały. Materiały używane w kampanii promocyjnej są bardzo istotnym narzędziem. Warto przygotować grafiki oraz video, w taki sposób by były one czytelne, przyciągały uwagę oraz korespondowały z przekazem. Storytelling pomaga w nawiązaniu więzi z odbiorcą. Często jest bowiem tak, że „ludzie wspierają ludzi, a nie ich pomysły”.
    Pisząc scenariusz do video, warto skupić się na interesujących aspektach projektu:
    – jak powstał pomysł (wesoła anegdotka, która rozbawi lub zainspiruje odbiorcę),
    – jaki jest cel projektu,
    – wizerunek jego twórców, pasje naukowe, plany, marzenia i dotychczasowe sukcesy związane z projektem itp.
  6. Promuj siebie i swój projekt naukowy. Istotne jest także podejmowanie aktywnych działań marketingowych obejmujących profilowanie, content marketing, wykorzystywanie mediów społecznościowych (targetowanie postów w ramach social adds) oraz działań angażujących blogosferę i influencerów – rozumianych jako anioły biznesu i entuzjaści nauki.
  7. Korzystaj z crowdfundingu i crowdsourcingu. Kolejnym nośnikiem, który służy promocji nauki, jednocześnie wspomagając jej finansowanie jest crowdfunding. Zarówno na rynkach zagranicznych jak i polskim istnieją platformy online, które dają możliwość bezpośredniej współpracy między projektodawcami, a inwestorami. Niezależnie czy dany pomysł, to naukowy startup, funkcjonująca już inicjatywa, czy też projekt, któremu nie udało się uzyskać wsparcia z środków publicznych lub grantów. Można założyć profil, rozpocząć kampanię promocyjną i pozyskać fundusze w ramach finansowania społecznościowego (crowdfundingu). Wspaniałym narzędziem do komunikacji nauki są także wszelkie działania mieszczące się w ramach crowdsourcingu. Szanując koncepcję ekonomii współdzielenia – pomagają one w procesie decyzyjnym w obrębie finansowania badań, a także dają możliwość otrzymania informacji zwrotnej od biznesu na temat ich przydatności. Dzięki nim można także przedstawić wartości, podzielić się wiedzą i doświadczeniami, wymienić informacje czy też zaangażować społeczność – stawiając jej wyzwania lub aranżując konkursy naukowe.
  8. Dbaj o networking. Bardzo ważnym elementem komunikacji nauki jest budowanie sieci kontaktów. Istotną rolę w starcie innowacyjnych przedsięwzięć odgrywa udział w programach naukowych. Programy realizowane są we współpracy ze środowiskiem naukowym i akademickim; parkami naukowo-technologicznymi, centrami transferu wiedzy i technologii, wszelkimi klastrami: naukowymi, branżowymi, technologicznymi, a także instytucjami publicznymi oraz organizacjami pozarządowymi. Istotny jest też udział w międzynarodowych targach np. Wynalazczości Badań Naukowych i Nowych Technologii, Brussels Innova.
  9. Bądź ambasadorem wartości. Myśląc o kampanii promocyjnej nie należy zapominać o marketingu wartości. Projekty naukowe mają potencjał, który może z powodzeniem posłużyć programom CSR-owym, np. medyczne projekty badawcze mogą wspaniale wpisywać się w strategię firm farmaceutycznych. Mechanizm zawierający elementy CSR-u, można wykorzystać indywidualnie, przekazując na szczytny cel część uzbieranych funduszy np. ze zbiórki społecznej.
  10. Dbaj o dostępność. Tworząc strategie komunikacji zawsze należy zadbać o dostępność i brać pod uwagę możliwość wyjścia na rynki zagraniczne. Wielu naukowców oraz podmiotów naukowo-badawczych zapomina o absolutnej podstawie jaką jest stworzenie anglojęzycznej wersji, zarówno komunikatów jak i stron www.
Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.