Logowanie dla prenumeratorów

Pamiętaj mnie
Nie masz jeszcze prenumeraty Marketer+?
Nic straconego.

Zamów teraz »

×

Szukaj w serwisie

×

Bezpłatny newsletter

Na starcie otrzymasz:

Wyrażam zgodę na otrzymywanie Newslettera marketerplus.pl i informacji marketingowych zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 26 sierpnia 2002r. (Dz. U. nr 144 poz. 1204).

×

10 przykazań na… skuteczną i niestandardową reklamę outdoorową – murale!

Karol Szufladowicz , Good Looking Studio
Data dodania: 27.07.2016 | reklama zewnętrzna

Outdoor to jedna z najstarszych form reklamy. Aby spełniała swoją funkcję, powinna przyciągać spojrzenia i wyróżniać się spośród wielu komunikatów reklamowych. Najskuteczniejsza jest jednak wtedy, kiedy angażuje i zachwyca odbiorcę, zwraca uwagę mediów oraz zapewnia marce dodatkowe kanały dotarcia, takie jak social media. Dobra reklama outdoorowa może również inspirować oraz wpisywać się w szerszy kontekst, społeczny, kulturowy czy artystyczny. To nie są łatwe zadania, jednak te atuty z całą pewnością ma ręcznie malowana reklama, która w wielu zakątkach świata przeżywa obecnie renesans. Murale reklamowe dają markom więcej możliwości niż standardowa reklama zewnętrzna, ale warto pamiętać o kilku zasadach, które zwiększają szansę na osiągnięcie zamierzonych efektów.

  1. Pamiętaj o jakości wykonania

    Skuteczna ręcznie malowana reklama to przede wszystkim reklama, którą charakteryzuje wysoka jakość. Jest ona ważna na wszystkich etapach powstawania reklamowego muralu. Od ciekawej koncepcji kreatywnej i przemyślanego projektu graficznego po dobór profesjonalnego zespołu realizacyjnego, który zadba o jego wierne przeniesienie. Czynnik ludzki odgrywa tu znaczącą rolę. Malowanie wielkoformatowych reklam to zadanie wymagające nie tylko sporych umiejętności i doświadczenia w malowaniu artystycznym, ale również znajomości technologii i zasad bezpieczeństwa przy pracy na wysokości. Profesjonalizm w tym zakresie powinien cechować wszystkich członków zespołu. Warto podkreślić również znaczenie technologii wykonania, która powinna być przyjazna dla środowiska, a przede wszystkim gwarantować, że ślepe ściany, na których powstają murale, tylko na tym zyskują. Dobrze wykonane murale są szansą na rewitalizację ścian budynków i mogą doskonale wpisywać się w tkankę miejską.

    Reklama
    Solina
    Źródło: www.goodlooking.pl
  2.  Myśl globalnie, działaj lokalnie

    Murale mają tę przewagę nad standardową reklamą outdoorową, że można stosunkowo łatwo wpisać je w dodatkowy, wartościowy dla brandu kontekst, wykorzystując również atuty związane z ich lokalizacją – i to nawet w tej samej kampanii. Na etapie projektowania warto zastanowić się nad kontekstem miejsca, w którym powstaną, dodać do poszczególnych projektów coś, co będzie wartościowe dla lokalnej społeczności, zaangażować lokalnych artystów do współtworzenia projektu. Każdy mural w kampanii może być dostosowany do miejsca, w którym powstaje, i może mieć zindywidualizowane cechy. Kampania wykorzystująca ręcznie malowane reklamy nie jest „taśmową” produkcją, jak ta przy siatkach winylowych, warto więc wykorzystać możliwości, które daje.

  3. Wygrywaj świeżą kreacją, współpracuj z artystami  

    W zalewie bodźców wizualnych niełatwo zwrócić uwagę odbiorców na przekaz reklamowy. Wygrywają ci, którzy potrafią się wyróżnić. Najlepszy na to sposób to świeża kreacja, odwzorowana w doskonałym projekcie graficznym i profesjonalnej realizacji. Ręcznie malowana reklama to tradycyjne rzemiosło o wielkim potencjale. Zamiast powielać drukowane grafiki w standardowym outdoorze, można postawić na kreację z duszą, która wyróżni Cię na tle konkurencji. Reklama to nie sztuka dla sztuki, jednak ze sztuką może skutecznie kolaborować, dając odbiorcom dodatkowe wartości i podnosząc prestiż marki.

    Dzieje się tak, kiedy przekazuje ona nie tylko komunikat marketingowy, ale również zachwyca, jest inteligentna, ma wyraz artystyczny. Dodatkowo udział w projekcie znanego artysty, ilustratora, rysownika czy fotografa dodaje prestiżu oraz zwraca uwagę mediów. Przede wszystkim jednak gwarantuje jakość i unikalność projektu, a to pozwala na wyróżnienie się. Przykładem takiej współpracy była kampania związana z premierą nowego modelu marki Ray-Ban przeprowadzona w Nowym Jorku, Paryżu i Londynie, a do której projekty zrealizował uznany muralista Matt v. Moore.

    W Polsce również powstają murale tworzone we współpracy z artystami. W tym roku zrealizowana zostanie kampania dla marki Costa, w którym projekty powstają z udziałem rodzimych grafików i ilustratorów: Aleksandrą Osodzińską, Patrykiem Hardziejem, Dawidem Rylskim, Karolem Banachem i Maćkiem Błaźniakiem. Ciekawym projektem jest również mural inspirowany poezją Jerzego Ficowskiego, zaprojektowany przez grafika – Piotra Młodożenieca.

  4. Wykorzystuj nowe technologie 

    Ręcznie malowana reklama może być angażująca nie tylko dzięki ciekawemu projektowi, spektakularnemu sposobowi wykonania, współpracy z uznanymi artystami lub wykorzystaniu lokalnych inspiracji. Silnym trendem wzmacniającym efekt zaangażowania odbiorców w kampanię jest również połączenie muralu reklamowego i nowych technologii. Z takiego mariażu skorzystała marka Nike w kampanii „Real Girls of Moscow”. Głównym elementem tej kreacji było wideo, natomiast ręcznie malowana reklama dała możliwość wykorzystania outdooru w unikalny sposób. Proces malowania zaplanowano tak, aby mogły powstać GIF-y, dzięki którym sportsmenki „czynnie” uprawiały sport, „ruszając się” na ścianie.

    nike_gif_sprinter_comp_b21_tumbler_TW_full
    Źródło: www.adweek.com

    Globalna kampania „Made by You” marki Converse dla modelu Chuck Taylor All Stars Converse również połączyła outdoor z nowymi technologiami, aby wzmocnić zaangażowanie odbiorców. W Nowym Jorku powstało 15 murali z Chuck Taylor All Stars w roli głównej. Ręcznie malowana reklama została wsparta technologią Virtual Reality. Przy użyciu Google Cardboard i Virtual Reality konsumenci mogli wejść w conversy takich postaci jak Ron English, Joanna DeLane, King Tuff czy Thomas Midlane.

    Polskim przykładem może być kampania promująca Škodę Octavię. Jej osią było słowo amazing. Kampania outdoorowa musiała więc zawierać „zdumiewające” rozwiązania, „wyjątkową” kreację i „niesamowitą” egzekucję pomysłów, aby rzeczywiście oddać przekaz podkreślany w komunikacie reklamowym. Pierwsza jej część to duże murale w Warszawie i Poznaniu. Początkowo, jeszcze przed oficjalną premierą, widniały na nich szkice koncepcyjne auta. Zaraz po premierze nastąpiła druga odsłona, która ukazywała samochody w pełnej krasie. Dopełnieniem całości był 3D mapping, czyli multimedialne projekcje wielkoformatowe, które ożywiały murale ruchomą grafiką po zmroku. Animacje opracowano w taki sposób, by poza atrakcyjnością wizualną niosły też treści informacyjne. W efekcie powstały tętniące życiem i kolorami murale, które zachwycały przechodniów i kierowców.

  5.  Nie bój się ryzykować, wybieraj nietypowe projekty

    Potencjał komunikacyjny murali zwiększa również wykonywanie ich w nietypowym miejscu lub w nietypowy sposób. Znaczenie ma zarówno powierzchnia, na której powstaje projekt, jak i technika jego wykonania. Takie realizacje już w samej fazie powstawania zwracają uwagę na poruszaną tematykę i skupiają na sobie uwagę mediów, spotykając się z bardzo dobrym przyjęciem lokalnych społeczności.

    Najbardziej spektakularnym przykładem wykorzystywania w ręcznie malowanej reklamie nietypowych powierzchni i technologii jest mural stworzony przez artystę o pseudonimie INSA we współpracy z marką Ballantines – największy na świecie animowany GIF z wykorzystaniem techniki malowania graffiti. Mural o powierzchni 57,515 m2 powstał w zaledwie cztery dni, a INSA i Ballantines nawiązali współpracę z komercyjną dywizją satelitów Airbusa, aby uzyskać dostęp do techniki pozwalającej fotografować obraz o wymiarach 100 km2 w rozdzielczości jednego piksela na 50 cm2.

    W 2016 roku po raz kolejny marka Red Bull zdecydowała się na nietypowy branding z wykorzystaniem muralu – ogromne logo firmy namalowane na trawie. Nietypowy projekt powstał przy okazji organizacji wyścigów samolotowych Red Bull Air Race 2016 odbywających się w Speilbergu w Austrii. Rekordowe logo ma 132 m szerokości i 55 m długości. Idea malowania tak dużego logotypu na trawie wiąże się z samą formułą eventu, bo są to wyścigi samolotów i w dużej mierze nagrywane są z góry, z pokładów śmigłowców.

    Red Bull
    Źródło: www.goodlooking.pl
  6. Pamiętaj o dodatkowym contencie

    Wykorzystując w kampaniach marketingowych murale reklamowe, należy pamiętać, że ręcznie malowana reklama jest nie tylko ekspozycją komunikatu marketingowego, ale może być również doskonałym źródłem dodatkowego contentu dla marki. Sam proces jej powstawania daje dużo możliwości do stworzenia dodatkowych wartościowych treści. Warto pamiętać o przygotowaniu dobrego contentu fotograficznego, który można wykorzystać we własnych kanałach digitalowych, jak również we współpracy z mediami.

    Prawdziwym „królem contentu” w przypadku murali jest jednak wideo. Making-offy z powstawania tego typu dzieł cieszą się dużą popularnością i mają w sobie wiralowy potencjał. Zdarza się dość często, że praca przy wielkoformatowej ręcznie malowanej reklamie to efektowne widowisko. Tak było np. w przypadku realizacji ekologicznego muralu namalowanego na ścianie Zapory Solińskiej. Zastosowana metoda polegała na  wymywaniu osadu, który przez lata osiadał na ścianach zapory. Całkowicie ekologiczny sposób realizacji projektu wiązał się z widowiskowym pokazem umiejętności zespołu realizacyjnego, który udało się uchwycić w materiale filmowym. Ten zaś pokazał swój wiralowy potencjał, obiegając szeroko social media, fora i blogi na całym świecie.

  7. Pozwól zaangażować się lokalnej społeczności i swoim odbiorcom

    Powstawanie muralu reklamowego to również forma experience marketingu. Sam proces tworzenia może być eventem i można w niego zaangażować lokalną społeczność. Doskonałym przykładem takich działań jest CSR-owa akcja firmy Dulux „Let’s Color”. Szczególnie głośno było o jego brazylijskiej odsłonie, w której murale ozdobiły między innymi fawele w Rio de Janeiro. Firma wspiera rewitalizację przestrzeni miejskich za pomocą murali na całym świecie, angażując w proces lokalną społeczność, artystów i w końcu odbiorców. Akcja trwa m.in.: w Maroko, Turcji i Chinach, a od 2011 roku również w Polsce. Do tej pory projekt odmienił wygląd m.in.: Warszawy, Poznania, Krakowa, Gdańska, Wrocławia, ale i mniejszych miast, m.in.: Jarosławia, Tomaszowa Mazowieckiego, Wałbrzycha i innych.

     

  8. Wykorzystuj siłę połączenia kanału offline z możliwościami kanału online 

    Ręcznie malowana reklama może zaistnieć jako ważny element zintegrowanej kampanii marketingowej. Murale to nie tylko ręcznie namalowany billboard. Dają markom zdecydowanie więcej możliwości, takich jak integracja z kanałami online, zwłaszcza w przypadku social mediów, oraz zaangażowanie konsumentów w proces powstawania. Kampania, w której mural jest istotną częścią pomysłu kreatywnego, zgrabnie łączy ze sobą świat online i offline. I działa to w obie strony. Warto zwrócić uwagę na kampanie, które przenoszą świat online na ściany miast.

    Takim projektem była, zrealizowana przez Good Looking Studio oraz agencję kalicinscy.com, kampania kawy Tchibo for Black ‘n White. Social media i profil Tchibo na Facebooku budowały świadomość nowego produktu i w kreatywny, ale prosty sposób edukowały o jego walorach i sposobach wykorzystania. Najważniejszym punktem działań w social mediach był nieszablonowy konkurs łączący online z offline’em. Pasjonaci kawy Tchibo mieli możliwość opisania swoich „kawowych momentów”. Nagrodą za najlepsze opisy był zestaw gadżetów i… własny kawowy mural! Powstało ich 12 w pięciu miastach Polski. Kampania wróciła do social mediów, ponieważ zindywidualizowane murale cieszyły się zainteresowaniem odbiorców, którzy chętnie dzielili się contentem z akcji na swoich profilach w mediach społecznościowych.

    Tchibo1
    Źródło: www.goodlooking.pl
  9. Dbaj o ekologię i przestrzeń publiczną

    Ważnym aspektem ręcznie malowanej reklamy, nad którym nikt się na co dzień nie zastanawia, jest dbałość o ochronę środowiska naturalnego, jak również ochrona powierzchni, na których powstają projekty. Oczywistą przewagą murali nad siatkami wielkoformatowymi i innymi tradycyjnymi formami reklamy zewnętrznej jest fakt, że po zakończeniu kampanii nie mamy kłopotu z odpadami, czyli zużytym do jej produkcji materiałem. Nie szkodzimy też środowisku, wykorzystując materiały nieulegające degradacji. Obecnie technologia powstawania murali minimalizuje ich negatywny wpływ na środowisko naturalne, a sam proces przyczynia się do rewitalizacji ścian. Warto zwrócić uwagę na technologię revers grafitti, dzięki której murale powstają w całkowicie neutralny dla środowiska sposób poprzez wypłukiwanie osadu z powierzchni ścian.

  10. Szanuj odbiorców 

    Najlepsza reklama to taka, która nie drażni, nie jest przesadnie natarczywa i trafia do grupy docelowej, nie wpływając negatywnie na innych odbiorców. Dobrze wykonane murale, które często potrafią zachwycić, to nie tylko skuteczna reklama, ale też wizytówka marki, która podnosi jej prestiż. Skuteczne kampanie z wykorzystaniem ręcznie malowanej reklamy mogą stać się czymś więcej niż typowym outdoorem. Mogą wpisywać się w szerszy kontekst społeczny, mogą dostarczać inspiracji i zachwycać estetyką oraz artystycznym sznytem. Najważniejsza rzecz, o jakiej powinieneś pamiętać, to szacunek do odbiorców. Dzisiejszy konsument ma znacznie większą świadomość działania reklamy oraz znacznie niższą tolerancję na źle dobrany i źle wykonany przekaz reklamowy.

Zobacz pozostałe artykuły tego cyklu:

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na Newsletter, a nic Cię nie ominie.

Zobacz także

Newsletter

Mailing obsługuje:

Aktualny numer

Pod Lupą

Social media. Skuteczne praktyki

Z lektury dowiesz się m.in.: jakie trendy panują obecnie w social media, jak pozyskać pierwszych fanów i zwiększać zasięg, jakich błędów musisz się wystrzegać w „społecznościówkach”, jak zaplanować, przeprowadzić i zweryfikować kampanię na Facebooku, jak wykorzystać najnowsze funkcje Facebooka w komunikacji marki, jak napisać regulamin Facebook Lead Ads, jak wykorzystać Stories, czyli nową funkcję Instagrama w sprzedaży, co możesz zyskać dzięki Twitterowi i jak wykorzystać ten kanał w komunikacji, jak skutecznie działać na LinkedIn, jak wdrożyć strategię social selling w B2B i wiele więcej.

Kalendarz Marketera

Popularne artykuły