Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Zobacz nowy numer "Marketer+"

Jak tworzyć przekaz do klienta? Skuteczna komunikacja i promocja marki

Kup Teraz!

3 technologie, które zrewolucjonizują rynek e-commerce

W 2016 roku całkowita wartość sprzedaży detalicznej w Polsce wzrosła o 4% względem poprzedniego roku. Według danych Euromonitora najszybciej rozwijającym się segmentem jest e-handel, który odnotował wyniki lepsze aż o 22%. Jeśli chcesz stać się mistrzem sprzedaży online, dowiedzieć się jak zyskać przewagę nad konkurencją, oraz skutecznie reklamować się w internecie przeczytaj koniecznie to zestawienie.

3 technologie, które zrewolucjonizują rynek e-commerce

Czas czytania: ok. 4 minuty

Z artykułu dowiesz się:
  • jak przewidzieć intencje konsumentów odwiedzających strony internetowe dzięki Deep Learningowi,
  • jak automatyzacja komunikacji z klientem, może zwiększyć przywiązanie do marki,
  • jak wykorzystać rosnący potencjał zakupowy tkwiący w kanale mobilnym.

Obecnie nie tylko duże korporacje, ale i małe biznesy, a także nowo powstające firmy poświęcają wiele uwagi optymalizacji procesów sprzedaży online. By zyskać przewagę, e-sklepy koncentrują się zatem na innowacyjnych rozwiązaniach. Podążanie za trendami w szybko zmieniającym się świecie technologii e-commerce i marketingu to jednak trudne wyzwanie. W natłoku pojawiających się nieustannie propozycji, niełatwo jest wskazać te, które mają szansę na trwałe zmienić rynek. Oto podpowiedź na jakie trendy szczególnie warto zwrócić uwagę.

#1 User Experience napędzany przez Deep Learning

Deep learning jest aktualnie kluczową metodą rozwiązywania problemów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, którą spotyka się nie tylko w IT, ale również w wielu innych branżach, w tym m.in. e-commerce.

Algorytmy te są podstawą m.in. narzędzia Facebook DeepText, którego celem jest poprawa doświadczeń użytkowników e-commerce za pomocą chatbotów. Są one również wykorzystywane w różnych silnikach służących do przetwarzania obrazu – od wyboru podobnej oferty e-sklepu w celu rekomendacji produktu, aż do, jak ma to miejsce w przypadku rozwiązania Yahoo, pomocy w automatycznej identyfikacji obrazów nieodpowiednich do przeglądania w pracy (NSFW). Z najnowszych rozwiązań w dziedzinie sztucznej inteligencji korzysta także Google, który dzięki temu aż o 60 proc. redukuje błędy automatycznych systemów tłumaczeń, co z kolei może pomóc branży e-commerce przy międzynarodowej obsłudze klientów.

Algorytmy deep learningowe mają również zastosowanie w reklamie programmatic, a konkretnie w retargetingu personalizowanym. Takie metody są w stanie poprawić wrażenia użytkownika na wiele sposobów, ponieważ przewidują zachowania osób odwiedzających strony z dokładnym wskazaniem prawdopodobieństwa określonych zdarzeń. Wewnętrzne dane RTB House wykazały, że przy użyciu algorytmów deep learningowych można szybko doprowadzić do zwiększenia wydajności kampanii display’owych średnio o 13 proc. (klikalność) i 25 proc. (konwersje).

Dzięki deep learningowi kompleksowa analiza danych może znacznie rozszerzyć rozumienie intencji odwiedzających strony internetowe, pomagając graczom rynku e-commerce nie tylko skutecznie się reklamować, ale także sprawić, że zakupy online staną się jeszcze łatwiejsze.

#2 Facebook Messenger Chatbots

Duże znaczenie mediów społecznościowych w procesie podejmowania decyzji o zakupie jest niezaprzeczalne. Z analiz firmy Gartner wynika, że marki tracą 15 proc. swoich klientów, jeśli nie odpowiadają na pytania zadawane w social mediach. Badanie przeprowadzone przez Bain & Company wykazały natomiast, że wysoka responsywność w tych kanałach komunikacji może przynieść nawet 20-40 proc. wzrostu wartości koszyka.

Facebook Messenger Chatbots to jeden z najpopularniejszych czatów przeznaczonych do rozmów z klientami. Właściwie wdrożony, poprawia jakość interakcji z użytkownikiem, a dzięki automatyzacji gwarantuje niezwykle wysoką responsywność. Świadomość osobistego kontaktu zwiększa przywiązanie do marki i zadowolenie użytkownika z obsługi, a możliwość uzyskania błyskawicznej odpowiedzi na pytania, których nie ma w standardowym FAQ, czy spersonalizowanej wiadomości z estymacją terminu dostawy lub dostępnością konkretnego produktu może przeważyć przy podejmowaniu decyzji zakupowej.

Automatyzacja komunikacji z klientem wpływa nie tylko na poziom satysfakcji, ale również błyskawicznie redukuje koszty związane z obsługą, prowadzona z wykorzystaniem najnowszych technologii może być zdecydowaną przewagą w tak konkurencyjnej branży, jak e-commerce.

#3 Progressive Web Apps

Jak pokazują dane ComScore, aplikacje mobilne pochłaniają aktualnie mniej więcej połowę czasu, który konsument spędza patrząc na ekran. To oczywiście oznacza rosnący potencjał zakupowy tkwiący w kanale mobilnym, ale i wyzwanie stojące przed twórcami stron.

Responsywny design jest dziś po prostu koniecznością, a dylemat między tym czy postawić na aplikację, czy stronę mobilną rozwiązuje Progressive Web Apps. Jest to kolejny koncept, który może przynieść niebawem prawdziwą rewolucję w branży e-commerce. Webowy ekosystem łączy w sobie zalety witryn mobilnych (krótki czas ładowania, dostęp do bazy danych) i aplikacji (jak choćby możliwość ustawienia notyfikacji). User experience wyznacza dziś trendy w projektowaniu stron oraz aplikacji, ale te drugie wiążą się z koniecznością dodatkowych inwestycji. Dla użytkowników liczy się przede wszystkim wygoda, więc jeśli mają do wyboru pobranie apki i skorzystanie z tych samych funkcjonalności szybciej, za pośrednictwem strony WWW, nie trudno się domyślić co wybiorą.

Co ważne zwłaszcza dla sektora e-commerce, jedynie 37 proc. użytkowników używa aplikacji e-commerce dłużej niż miesiąc po pobraniu. Pozostałe 63% z różnych powodów rezygnuje, a to często oznacza po prostu stratę potencjalnych klientów i możliwości prezentowania im ofert. Jedną z odpowiedzi na ten problem są właśnie Progressive Web Apps i możliwość zastosowania rozwiązań sprawdzających się w kampaniach desktopowych jak choćby retargeting.


Źródła:

http://www.euromonitor.com/internet-retailing-in-poland/report

http://www.gartner.com/newsroom/id/2101515  

http://www.bain.com/publications/articles/putting-social-media-to-work.aspx

https://www.comscore.com/Insights/Presentations-and-Whitepapers/2016/The-2016-US-Mobile-App-Report

https://www.localytics.com/lp/cheat-sheet-ecommerce-retail-app-benchmarks/

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.