Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Warsztatowe wydanie specjalne

Płatne kampanie w social media krok po kroku

Zamów dla siebie!

Infografika w marketingu B2B

Dziś w ABC Marketingu B2B o tym, dlaczego warto stosować infografiki i jak zacząć, nawet jeżeli nie masz za grosz talentu graficznego.

Infografika w marketingu B2B

I

Infografika

Na początek kilka zachęcających statystyk:

  • według Hubspot, artykuły w blogach, które zawierają infografiki są o 178% częściej linkowane  i generują 72% więcej odsłon niż pozostałe artykuły.
  • zainteresowanie infografikami wzrosło o 800% w ciągu ostatniego roku,
  • infografiki są “lajkowane” i udostępniane 3 razy częściej niż inne rodzaje treści, wg MassPlanner.

Jak widać infografiki to już nie tylko ciekawostka estetyczna, ale bardzo skuteczne narzędzie w arsenale nowoczesnego marketera.

Dlaczego infografiki działają w B2B?

Jeżeli masz do opowiedzenia skomplikowaną historię to często zamiast opowiadać, próbujesz ją zilustrować. Czasem nawet proste grafiki pozwalają przekazać więcej niż kilka minut ustnego tłumaczenia. Tak się składa, że marketerzy B2B mają do opowiedzenia zazwyczaj trudne i skomplikowane historie.

Dlatego właśnie w marketingu B2B tkwi ogromny potencjał dla infografik. Zamiast przekazywać zbyt długie opisy skomplikowanych procesów lepiej je zilustrować. Wówczas może okazać się, że tak przekazana informacja jest szybciej zrozumiana, dłużej zapamiętana, a często dodatkowo udostępniana co poszerza jej zasięg.

Dlaczego odbiorcy lubią infografiki?

Natura stworzyła ludzi jako wzrokowców. Mózg jest zaprogramowany do bardzo szybkiego analizowania obrazów. Rozpoznaje kolory, kształty, wielkość, położenie obiektów w przestrzeni i względem siebie. Jednym rzutem oka można wychwytywać zależności i błędy. Ponieważ mózg przetwarza obrazy o wiele sprawniej niż zapis tekstowy czy ustny, proces ten jest dla mniej nużący a jeżeli ogląda się naprawdę dobrą infografikę, może to nawet sprawić przyjemność i zachęcić do podzielenia się nią ze światem.

Zalety infografik w B2B

Z punktu widzenia marketera infografiki mają kilka bardzo ważnych zalet:

  • Przyciągają uwagę.

Dobrze przygotowana pod względem estetycznym i merytorycznym infografika przyciąga uwagę i sprawia, że chłonie się informacje w niej zawarte, angażując znacznie większe obszary mózgu niż w przypadku tekstu czy mowy.

  • Zachęcają do zgłębienia tematu.

Zazwyczaj infografiki prezentują jedynie część treści, którą twórcy chcą się podzielić z widzami. Ich celem jest wywołanie chęci dowiedzenia się więcej, a nie ma lepszej nagrody dla marketera niż klient, który z własnej woli konsumuje kolejne elementy treści wypromowane przez inforgrafikę.

  • Zwiększają rozpoznawalność marki.

Infografiki dzięki swojej wizualnej formie oraz skuteczności „lajkowania” i udostępniania w mediach społecznościowych doskonale spełniają rolę promotora marki. Logo firmy  prezentowane obok wartościowych informacji podanych w profesjonalny i estetyczny sposób z pewnością zostanie zapamiętane w bardzo pozytywnym kontekście.

  • Infografiki „oswajają” trudne tematy.

Nawet trudne zagadnienia i skomplikowane procesy podane w formie infografiki sprawiają, że łatwiej odbiorcy uchwycić najważniejsze informacje, które zapadną mu w pamięć o wiele dłużej.

  • Zmuszają do syntezy tematu.

Stworzenie infografiki to trudne zadanie. Wymaga połączenia wiedzy dziedzinowej, pracy grafika oraz marketera. Podczas pracy nad infografiką często okazuje się, że była to pierwsza próba syntetycznego przekazania tej treści. Wysiłek włożony w stworzenie infografiki często procentuje w postaci czytelniejszych stron WWW, broszur czy postów w mediach społecznościowych.

Jak mierzyć efektywność infografik?

Wiesz już, że infografiki mogą być bardzo przydatne w Marketingu B2B. Jednak ich tworzenie zajmuje sporo czasu oraz wymaga budżetu na grafików, narzędzia edycji czy wreszcie promocję. Tu pojawia się pytanie o to jak mierzyć zwrot z takiej inwestycji. Poniżej kilka parametrów, które warto wziąć pod uwagę mierząc efektywność infografik.

1. Budowanie świadomości marki. Wspomniany wcześniej parametr szczególnie istotny dla organizacji, które dopiero budują swoją pozycję. Co ważne siłę marki doceniają już nie tylko marketerzy ale też rekruterzy, którzy np. w branży IT muszą się naprawdę starać aby przyciągnąć wartościowych kandydatów na pracowników. Silna marka jest tu nieoceniona. Oto jak można mierzyć wzrost świadomości marki dzięki infografikom.

    • Linkowanie do strony – korzystając z Google Analytics łatwo sprawdzić, czy infografika stała się ważnym źródłem ruchu na stronie.
    • Wyszukiwania – infografiki często są zapisywane jako obrazy i dopiero wtedy udostępniane co trochę komplikuje pomiary. Jednak adres URL umieszczony w treści infografiki pozwoli sprawdzić, czy jej opublikowanie zwiększyło ilość wyszukiwań Twojej firmy, produktu czy strony WWW.
    • Ranking SEO – ponieważ infografiki generują linki przychodzące, rośnie dzięki temu ranking SEO Twojej witryny. Im mniej „produktowa” a bardziej informacyjna jest Twoja infografika, tym większa szansa, że zostanie udostępniona przez wpływowego blogera lub zasięgowe, profesjonalne media. Wykorzystaj narzędzia takie jak Market Samurai, aby mierzyć pozycję Twojej strony rankingu SEO.
    • Subskrypcje i folowerzy – sieci społecznościowe to idelane środowisko publikacji I promocji infografik. Mierząc ilość osób, które śledzą Twój profil po udostępnieniu infografiki sprawdzisz ich efektywność w budowaniu zasięgu. Narzędzia takie jak Brand24 dadzą Ci dodatkowo informacje o tym jakim zasięgiem dysponuja profile, które dzięki infografice zaczęły Cię obserwować.

2. Zaangażowanie. Wspomniałem już o tym, że infografiki zwiększają szansę na lajki i udostępnienia. Są więc narzędziem budowania zaangażowania. Dla marketera B2B zaangażowanie to sygnał, że odbiorca treści jest otwarty na kontakt z marką. Jest to też istotny parametr w procesie generowania leadów – pisałem o tym w ABC Marketingu B2B.

Oto jak można mierzyć zaangażowanie:

  • Średni czas spędzony na stronie – dzięki Google Analytics zmierzysz czy infografika wydłużyła czas jaki odwiedzający poświęcają Twoim treściom.
  • Komentarze – ich ilość daje dość jasną informację o tym czy infografika wywołała zainteresowanie. Pamiętaj, że komentarze mogą pojawić się nie tylko na Twojej witrynie. Często przenoszą się one na strony wpływowych mediów czy influencerów. Dlatego warto monitorować wzmianki o firmie korzystając z narzędzi typu Brand24
  • Social sharing – korzystając z narzędzi takich jak Hootsuite lub funkcji dostępnych w platformach społecznościowych możesz zmierzyć ilość polubień, udostępnień, subskrypcji itp.

Ale gdzie tu ROI – zapytasz uważny Czytelniku – na razie wiesz tylko czy zwiększasz świadomość marki i zaangażowanie. Proponuję porównać efekt działania infografiki z działaniami płatnymi. Posłuż się parametrem ruchu na stronie – wykupując AdWordsy lub kampanie na FB wiesz dokładnie, ile kosztuje Cię tysiąc odwiedzin na stronie. Teraz zmierz traffic wygenerowany przez infografikę i znając koszt jej wytworzenia i promocji sprawdzisz, czy sprawdziła się lepiej niż działania płatne. To tylko najprostsze ćwiczenie, podobnie możesz porównać kolejne wymienione wyżej parametry i ocenić, czy infografiki działają.

Dobre praktyki

Popularność infografik spowodowała ich prawdziwy wysyp. Niestety ilość nie zawsze idzie w parze z jakością. Dlatego tworząc infografiki warto trzymać się kilku ważnych zasad.

1. Synteza – czyli o co chodzi?

Jeżeli po kilku sekundach oglądania infografiki nie wiadomo co jest jej przekazem – nie spełniła ona swojej roli. Infografika ma upraszczać przekaz i zachęcać do zgłębienia tematu.

2. Estetyka w służbie treści

Infografika to dzieło sztuki użytkowej. Oznacza to, że jej estetyka, mimo, że szalenie ważna, musi być podporządkowana roli informacyjnej.

3. Informuj – nie sprzedawaj.

Popularność infografik wzięła się z zamiłowania do profesjonalnych ilustracji z mediów lub wydawnictw popularno – naukowych. Skuteczna infografika pełni rolę edukacyjną, a w drugiej kolejności promocyjną. Jeżeli ma być polubiona i udostępniona, musi nieść obiektywnie wartościową treść, inaczej staje się tylko broszurą produktową. Oczywiście broszury produktowe też mogą przyjmować formę infografik, ale nie będą one przynosić tak spektakularnych rezultatów jak 178% więcej linków do strony WWW.

4. Dbaj o spójność.

Jeżeli tworzysz całą serię infografik, zadbaj o spójność wizualną. Zwiększy to szansę na zapamiętanie i udostępnienie. Spójność wizualna infografik ułatwia też budowanie profesjonalnego wizerunku marki. Warto pracować ze sprawdzonymi grafikami – nie każdy artysta rozumie istotę infografiki.

5. Dobierz media do promocji.

Generalnie infografiki sprawdzają się bardzo dobrze w większości nośników cyfrowych. Są jednak media szczególnie przydatne dla infografik. Pinterest czy Instagram dzięki czysto wizualnemu charakterowi oraz dużej popularności pozwalają skutecznie promować infografiki. Jeżeli zamierzasz tworzyć sporo infografik, pamiętaj o obrazkowych social mediach – nawet jeżeli Twoja branża jeszcze ich nie odkryła.

Jak zacząć?

  1. Zacznij od planu. Określ jak będzie wyglądał proces produkcji, promocji i pomiaru skuteczności infografik. Zapisz wyraźny cel – np. zwiększenie ruchu na stronie o 20% i dobierz odpowiednie wskaźniki (niektóre opisałem wyżej)
  2. Dobierz zespół. Wbrew pozorom, to nie jest zadanie tylko dla grafika. Marketer musi stworzyć odpowiedni brief, który wymaga syntezy treści, które mają być zaprezentowane. Warto mieć do dyspozycji osobę z wiedzą dziedzinową bo w trakcie syntezy łatwo o zbytnie uproszczenia i błędy merytoryczne. Dobrze jeżeli zespół jest w miarę stabilny, bo łatwiej wtedy utrzymać spójność, a i skuteczność zespołu rośnie wraz z każdą infografiką.

Narzędzia do tworzenia infografik

Nie każdy ma komfort i budżet zlecania infografik profesjonalistom. Na szczęście na rynku pojawiają się narzędzia ułatwiające tworzenie infografik nawet osobom o ograniczonych kompetencjach plastycznych. Pewnie w starciu z profesjonalnym ilustratorem taka infografika nie rzuci na kolana, ale od czegoś trzeba zacząć. Oto garść narzędzi dobrych na początek.

    1. Canva – według jej twórców „Zadziwiająco proste oprogramowanie do projektowania grafiki”, ja dodam – w tym infografiki
    2. visme.co  – godny konkurent dla Canva
    3. Kilka alternatyw dla Canva I Visme: designbold, Venngage, Easel.ly, Piktochart, Infogr.am
    4. Google Chart Tools – narzędzia dla twórców stron ułatwiające tworzenie estetycznych wykresów na potrzeby interaktywnych infografik
    5. Na koniec http://vizualize.me/ – świetny edytor online wizualnych CV 😊

Ja często stosuję mindmapy w infografikach. Mimo, że nie są to typowe infografiki, przyciągają wzrok i ułatwiają porządkowanie myśli, dlatego polecam:

  • Imindmap – narzędzie rekomendowane przez samego Tonego Buzana
  • Mindmeister – świetny edytor map myśli online – przykładowa mindmapa do obejrzenia  na moim blogu.

Dowiedz się więcej o infografikach

Polecam kilka książek oraz stron, dzięki którym dowiesz się jak zacząć przygodę z infografikami – nie tylko w marketingu

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.