Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Zobacz nowy numer "Marketer+"

Jak tworzyć przekaz do klienta? Skuteczna komunikacja i promocja marki

Kup Teraz!

Społeczeństwo 2.0 – wykorzystanie Internetu Rzeczy w marketingu

Zachowania młodych ludzi i trendy, które tworzą, w coraz większym stopniu wpływają na rozwój marketingu. Technologie, które kiedyś zasilały szufladę „science fiction”, dziś pukają już do drzwi każdego domu – zmuszając klientów do weryfikacji przyzwyczajeń, marketerom dając zaś szansę na wykorzystanie nowych, innowacyjnych rozwiązań w dotarciu do rynku.

Społeczeństwo 2.0 – wykorzystanie Internetu Rzeczy w marketingu

Czas czytania: ok. 7 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • czym jest IoT – Internet Rzeczy,
  • jak kształtuje się rynek IoT w Polsce i w jaki sposób marketerzy mogą wykorzystać IoT w swoich działaniach,
  • w jakich obszarach w przyszłości będzie można używać IoT,
  • kto będzie używał IoT i dlaczego.

Cechą charakterystyczną społeczeństwa XXI wieku jest przywiązanie do posługiwania się systemami informatycznymi oraz zdalnego przetwarzania danych. Nowymi narzędziami szczególnie sprawnie władają dwie grupy – tzw. pokolenie „Y” i „Z”. Millenialsi, jak nazywa się osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem, od małego byli świadkami szybkiego rozwoju technologii: narodzin Internetu czy ewolucji od dyskietki potrafiącej pomieścić jeden plik tekstowy do mikro chipów o pojemności kilku tera bajtów.

Drugą grupę stanowią współcześni nastolatkowie, tzw. pokolenie „Z”, którzy od urodzenia używają technologicznych nowinek. Wszechobecny Internet sprawił, że poruszają się oni intuicyjnie w świecie technologii. Ich styl życia wywiera ogromny wpływ na współczesny sposób postrzegania pracy i komfortu, a co za tym idzie, użyteczności produktów oraz ich form reklamowania.

IoT – Internet Rzeczy

Zaproponowany w 1999 roku przez brytyjskiego twórcę start-upów termin „Internet Rzeczy” (ang. Internet of Things, IoT) odnosi się do ekosystemu, w którym przedmioty mogą się komunikować między sobą bez udziału człowieka.

Przykład:

przy pomocy aplikacji w smartfonie wychodzący z pracy człowiek może zlecić inteligentnemu ekspresowi do kawy zaparzenie napoju. Po przekroczeniu progu domu, właściciela przywita apetyczny aromat świeżo parzonej kawy.

Obecnie na świecie używa się około 22 miliardów inteligentnych urządzeń i produktów, a liczba ta wzrośnie do ponad 50 miliardów w 2020 roku.

Rynek Internetu Rzeczy coraz prężniej rozwija się także w Polsce. Obecnie IoT, zgodnie z raportem „Internet Rzeczy w Polsce”. znajduje zastosowanie głównie w trzech obszarach: smart dom, wearables oraz RTV i AGD. Inteligentne urządzenia takie jak lodówki czy odkurzacze należą do najczęściej stosowanych w domach Polaków (30% osób posiada taki sprzęt). Akcesoria i gadżety osobiste (tzw. „wearables”) ma zaledwie kilka procent rodaków. Największym potencjałem z tych trzech kategorii charakteryzuje się smart dom, oferując użytkownikom najszersze spektrum możliwości.

Dane – szansa dla marketerów

Inteligentne urządzenia w niedalekiej przyszłości będą spotykane na każdym kroku: w domu, w pracy, w środkach transportu, w przestrzeni miejskiej, a nawet wewnątrz ludzkiego ciała. Sprzęty smart już dziś działają dzięki aplikacjom, które obserwują  ludzi wnikliwie każdego dnia i na podstawie ich zachowań, zwyczajów i przyzwyczajeń skrupulatnie zbierają różne dane z życia codziennego. Wszystkie te informacje zachowywane są na serwerach producentów sprzętu, dzięki czemu dysponują oni ogromną wiedzą na temat konsumentów: jak lubią spędzać wolny czas, jakie mają nawyki, preferencje odnośnie częstotliwości robienia zakupów, itd.

Zbieranie i kumulowanie tego typu poufnych informacji budzi dyskusje związane z prywatnością oraz etyką takich działań. Dlatego wyzwaniem dla wszystkich zaangażowanych w ten proces, będzie umiejętne ich wykorzystanie przy zachowaniu wszystkich wymogów związanych z ochroną danych osobowych. Ogromna liczba danych tworzy wielką szansę dla marketerów, która jeszcze nie została dostrzeżona przez wielu graczy na rynku.

IoT w marketingu

Ciężar marketingu w ciągu kilku najbliższych lat przeniesie się przede wszystkim na sferę wirtualną codziennego życia. W ten sposób łatwiej, efektywniej i w bardziej atrakcyjnej formie będzie można dotrzeć do coraz to większej grupy odbiorców. Dzięki temu jeszcze prężniej rozwinie się digital marketing, a znajomość zachowań klientów stanie się narzędziem niezbędnym do rozwinięcia tej dziedziny.

Internet Rzeczy w niedalekiej przyszłości nie tylko dostarczy marketerom wiedzy i możliwości, ale postawi przed nimi również wiele zadań. Zmiany zajdą głównie w trzech obszarach:

  • IoT będzie służył do głębszej, nieustannej analizy zachowań konsumentów, badania podejmowanych decyzji (z ang. behavioral marketing) oraz wnikliwego zrozumienia koła zakupowego zwanego „customer journey”. To wszystko stanie się bazą do dostarczenia jeszcze lepszych produktów klientom końcowym.
  • Internet Rzeczy pozwoli na reakcję w czasie rzeczywistym. Obecnie, angażowanie konsumentów we właściwym czasie jest problemem, z którym zmagają się marketingowcy. Dane dostarczone na bieżąco przez urządzenia umożliwią natychmiastową reakcję na zachowania konsumentów, co z pewnością przyspieszy znacząco wzrost sprzedaży.
  • Ostatnią sferą są media społecznościowe. Nasilone działania w wirtualnej przestrzeni dostrzec można już teraz, jednak w niedalekiej przyszłości to właśnie social media pozwolą na jeszcze szybsze, efektywniejsze i trafniejsze dotarcie ze spersonalizowaną reklamą do wybranej grupy klientów.

Beacon – zastosowanie IoT w praktyce

Przedsmakiem wykorzystania inteligencji nowoczesnych urządzeń w marketingu już teraz jest Beacon. Małe nadajniki instalowane w smartfonach wykorzystują do komunikacji sygnał radiowy oraz łącza Bluetooth. Łączą się z nadajnikami w centrach handlowych, muzeach czy lotniskach w momencie wejścia użytkownika smartfona na teren obiektu. Przejście obok beacona umieszczonego w sklepie w galerii handlowej uaktywnia aplikację, która informuje posiadacza smartfona o aktualnych, wybranych specjalnie dla niego promocjach.

Beacon pomaga też znaleźć w tradycyjnym sklepie produkt widziany wcześniej w sieci, by np. go przymierzyć. A do tego, na podstawie historii transakcji, może zaproponować rabat przy jego zakupie. Współcześnie beacony nie są wykorzystywane jeszcze na bardzo szeroką skalę, jednak zdecydowanie jest to technologia posiadająca potencjał do wykorzystania w niedalekiej przyszłości.

Branża automotive zawsze najszybciej przyswaja nowinki techniczne, to poniekąd papierek lakmusowy wszystkich trendów w obszarze innowacyjności – od przemysłu po rynek konsumencki. Nie dziwi więc fakt, że to właśnie producenci największych marek samochodowych mają na przed-polu IoT największe sukcesy. Komunikujące się ze smartfonami autonomiczne pojazdy, które, na podstawie analizy szeregu sygnałów wybiorą za kierowcę drogę, a w przyszłości same dowiozą pasażera do domu – dziś brzmi jak science fiction, jutro może okazać się codziennością.

Przyszłość IoT

Internet Rzeczy rozbudza wyobraźnię zarówno producentów, programistów, jak i marketerów. Możliwości, o których wspomniałam wcześniej, są warte wdrożenia jak najszybciej. Współcześni konsumenci z pokolenia Y i Z zaadaptują IoT w mgnieniu oka i to dzięki nim rok 2020 może stać się przełomowym w tej dziedzinie.

Inteligentne sprzęty sterowane intuicyjnie będą chętnie wybierane przez młodych ludzi wychowanych od małego w styczności z technologią. Jak wynika z raportu „Polska jest mobi”, blisko 60% Polaków posiada smartfony, a w grupie pokolenia Y i Z posługuje się nimi około 90% osób. Dane liczbowe zdecydowanie wskazują, że młodzi ludzie traktują telefony komórkowe jako narzędzie wielofunkcyjne i „centrum sterowania”, dzięki któremu mają stałą łączność ze znajomymi, wiedzą co się dzieje na uczelni, rozwijają swoje pasje uczestnicząc w kursach on-line.

Tak szerokie wykorzystanie na co dzień smartfonów oraz chęć posiadania wszystkiego „na wyciągnięcie ręki” sprawiają, że młodzi ludzie szybko przyswajają nowe rozwiązania technologiczne. Co więcej, dynamiczny rytm życia i naturalna potrzeba sprawowania kontroli oraz posiadania informacji co dzieje się aktualnie np. w domu, wymuszają na młodych ludziach posiadanie zdalnego dostępu do sprzętu domowego, biurowego czy szkolnego. Tak wysokie wymagania mogą spełnić produkty IoT, które nie będą jedynie towarzyszami codziennego życia. Staną się aktywnymi uczestnikami w świecie realnym, oferującymi usługi swoim użytkownikom.

Konkludując, IoT rozwinie zarówno biznes, jak i codzienną rzeczywistość wszystkich ludzi stawiając przed marketingiem nowe, ekscytujące wyzwania dotarcia do konsumenta w coraz to nowy sposób.

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.