Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Zobacz nowy numer "Marketer+"

Jak tworzyć przekaz do klienta? Skuteczna komunikacja i promocja marki

Kup Teraz!

Testy A/B – co powinien o nich wiedzieć każdy marketingowiec?

Testy A/B to kolejne hasło, które w swoim cyklu "ABC makretingu B2B" porusza Łukasz Kosuniak. Autor raz w tygodniu prezentuje jeden termin istotny dla zrozumienia najważniejszych zagadnień marketingu B2B.

Testy A/B – co powinien o nich wiedzieć każdy marketingowiec?

A

A/B testing

Kiedyś o wyglądzie e-maila albo witryny WWW decydowali marketerzy, developerzy i wszyscy, którym wydawało się, że się na tym znają. Oczywiście profesjonalni marketerzy posługiwali się wiedzą opartą na badaniach eye trackingu czy heatmapach, ale ciągle było to pogranicze nauki i sztuki.

Działo się tak, dopóki narzędzia analitycznie nie stały się na tyle dostępne, że najprościej jest wyprodukować kilka wersji strony, e-maila czy posta w sieciach społecznościowych, a następnie sprawdzić na małej grupie użytkowników, która wersja ma największy współczynnik otwarcia (open rate – OR) oraz liczbę kliknięć (click through rate – CTR).

Marketerzy B2B ciągle jeszcze mają sporo do nadrobienia w stosunku do koleżanek i kolegów z B2C, gdzie żadna licząca się kampania nie wejdzie na rynek bez wykonania tego typu testów.

Dobre narzędzia marketing automation (poprzednie hasło elementarza) posiadają tego typu moduły, dzięki czemu tworząc nową zautomatyzowaną kampanię, można zacząć od wykonania testu A/B, żeby treści miały jak największą skuteczność oraz by pracować na faktach i danych, a nie subiektywnym poczuciu estetyki.

Regularne stosowanie testów A/B sprawia też, że uczysz się od swoich klientów, jak powinien wyglądać skuteczny e-mailing, banner czy post w sieci społecznościowej.

Czy warto?

Liczby mówią same za siebie. Blog optimizely.com podaje kilka ciekawych przykładów:

  • Discovery dzięki testom A/B zwiększyło zaangażowanie w treści video o 6%,
  • Sony, stosując testy A/B do swojej strony e-commerce, zwiększyło sprzedaż o 20%,
  • Comscore, testując m.in. treści z wypowiedziami klientów, zwiększył liczbę leadów wygenerowanych w ten sposób o 69%.

Więcej o testach A/B:

Sprawdzony proces przeprowadzania testów A/B – artykuł z bloga Conversion.pl opisujący proces testów A/B oraz potencjalne pułapki, jakie w tym procesie czekają,

A/B Testing – teoria i praktyka testów A/B oraz konkretne przykłady rezultatów.

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.