Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Warsztatowe wydanie specjalne

Płatne kampanie w social media krok po kroku

Zamów dla siebie!

Mały gest, duże korzyści, czyli dlaczego warto inwestować w upominki biznesowe

Kto nie lubi otrzymywać prezentów? Za każdym razem nawet drobny pozytywny gest skierowany pod adresem danej osoby wpływa na jej dobre samopoczucie. Emocje towarzyszące przekazywaniu i otrzymywaniu prezentów mają również swój wydźwięk w świecie biznesu.

Mały gest, duże korzyści, czyli dlaczego warto inwestować w upominki biznesowe

Czas czytania: ok. 4 minuty

Z artykułu dowiesz się:
  • jaki wpływ na relacje biznesowe mają upominki,
  • jakie efekty można dzięki nim uzyskać.

Gdy pojawia się hasło „upominki biznesowe” czy „gadżety reklamowe”, w głowach marketerów powstaje mnóstwo skojarzeń, i to nie zawsze pozytywnych. Stworzenie listy osób, które powinny otrzymać upominek, znalezienie dostawcy, wymyślenie odpowiedniego prezentu, który będzie dopasowany do strategii marki i który nie ośmieszy ani nie onieśmieli kontrahenta czy klienta – to tylko niektóre zadania, związane z wręczaniem upominków w biznesie. Jednak mimo że jest to działanie wymagające dużego zaangażowania ze strony obdarowujących, efekty, jakie można dzięki niemu uzyskać, mogą być naprawdę wartościowe, a relacje zbudowane na jego bazie wyjątkowo trwałe.

Długotrwały związek

Oczywiście upominki nie naprawią wpadek i braków w jakości dostarczanych usług, nieterminowości czy opryskliwej obsługi. Należy pamiętać, że są one jedynie uzupełnieniem codziennej, odpowiedzialnej, profesjonalnej współpracy. Ale i w tych pozytywnych biznesowych związkach wyraz sympatii czy docenienia jest jeszcze bardziej istotny.

– Istnieją liczne analogie między upominkami biznesowymi w relacjach z klientami czy partnerami biznesowymi a prezentami w kontekście związków romantycznych – przekonuje Justyna Greczanik, prezes zarządu Experiago. – Na wstępnym etapie budowania relacji prezenty pozwalają skrócić dystans i stanowią pretekst do nawiązania bardziej bezpośredniego dialogu z kontrahentem. Służą też do sygnalizowania intencji. Ich przekazanie oznacza, iż druga strona jest dla nas ważna i że gotowi jesteśmy ponieść wysiłek, aby jej to okazać. Kiedy relacja wkracza w nieco bardziej dojrzały etap (tj. dbamy o istniejącego klienta lub partnera biznesowego), prezenty biznesowe potrafią skutecznie przypomnieć odbiorcy o Twoim istnieniu i wadze już zbudowanej relacji, a także pozwalają przenieść ją na wyższy, bardziej osobisty poziom. Wtedy też w subtelny sposób przyczyniają się do budowania mniej lub bardziej uświadomionego poczucia lojalności, której podłoże stanowi silna w naszym kontekście kulturowym chęć odwzajemnienia się – dodaje.

POBIERZ BEZPŁATNY DODATEK UPOMINKI BIZNESOWE

Długotrwałe efekty

Długi i żmudny proces budowania wzajemnego zaufania, przez który muszą przejść obie strony relacji biznesowej – niezależnie, czy dotyczy ona firmy i klientów, czy też partnerów biznesowych – powinien być nagradzany. I rzeczywiście wydaje się, że znaczna część marketerów to rozumie.

Upominki biznesowe i reklamowe stają się coraz bardziej popularne, a jednocześnie uznawane za naprawdę skuteczny sposób promocji, budowania wizerunku firmy oraz kształtowania wzajemnych relacji. – Z V edycji badania postrzegania upominków reklamowych przeprowadzonego przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych na przełomie maja i czerwca 2016 r. wynika, że aż 91,43% respondentów dokonuje zakupu upominków reklamowych w celu kształtowania wizerunku swojej firmy – tłumaczy dr Edyta Lisowska, prezes PIAP. – Te same badania pokazują, że 85,71% ankietowanych wręcza podarunki swoim kontrahentom. Wymienione dane plasują upominki reklamowe na drugim miejscu jako najskuteczniejszy i zarazem najtańszy nośnik reklamy – dodaje.

upominki

Długotrwałe zaangażowanie

Upominki biznesowe wpływają na emocje oraz wywołują wiele reakcji psychologicznych. W sytuacji, w której dana osoba musi się zaangażować, poświęcić swój czas bądź inne zasoby, by otrzymać jakiś upominek – np. zebrać odpowiednią liczbę punktów, odpowiedzieć na pytanie konkursowe czy zadzwonić do radia w określonym momencie – pozytywne emocje związane z daną firmą, która umożliwiła zdobycie nagrody, są bardzo silne. Ale jednocześnie, jeśli ktoś został obdarowany w podziękowaniu za codzienną, wykonywaną w ramach obowiązków pracę, pojawia się kolejna, również pozytywna z punktu widzenia obdarowującego reakcja – czyli chęć odwdzięczenia się za upominek. Reguła wzajemności sprawia, że osoba, która otrzymała podarunek w podziękowaniu za dobrej jakości współpracę, w przyszłości będzie bardziej otwarta na propozycje ze strony firmy, która ją doceniła i o niej pamiętała.

– Każdy biznes, choćby i największy, składa się z ludzi – podkreśla Greczanik. – Istnieje wiele mocnych relacji biznesowych, których nie da się wytłumaczyć wyłącznie słupkami w Excelu. Oprócz względów czysto transakcyjnych (tj. czy ta relacja opłaca się biznesowo) istnieje wiele uwarunkowań miękkich, które są co najmniej równie istotne. Czy jestem tu mile widziany? Czy zostałem potraktowany z szacunkiem? Czy mój wkład w transakcję jest doceniany? Czy warto wybaczyć niedociągnięcia, czy też należy zacząć się rozglądać za alternatywnym rozwiązaniem? Upominki biznesowe stanowią potężne narzędzie budowania relacji właśnie dlatego, że potrafią wpływać na to, w jaki sposób klienci czy partnerzy biznesowi odpowiedzą sobie na te i podobne pytania – dodaje.

Podsumowując, warto więc zadbać o to, by współpraca i odbiór danej marki wśród jej klientów czy kontrahentów były pozytywne.

POBIERZ BEZPŁATNY DODATEK UPOMINKI BIZNESOWE

upominki-okladka

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.