Logowanie dla prenumeratorów

Pamiętaj mnie
Nie masz jeszcze prenumeraty Marketer+?
Nic straconego.

Zamów teraz »

×

Szukaj w serwisie

×

Bezpłatny newsletter

Na starcie otrzymasz:

Wyrażam zgodę na otrzymywanie Newslettera marketerplus.pl i informacji marketingowych zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 26 sierpnia 2002r. (Dz. U. nr 144 poz. 1204).

×

Klient końcowy vs. upominki reklamowe – wyniki V edycji badania PIAP

Redakcja Redakcja
Data dodania: 19.07.2016 | upominki biznesowe

Upominki reklamowe dogoniły internet, jakość jest silnym kryterium wyboru materiałów promocyjnych, a aż 91,43% badanych wykorzystuje upominki do kształtowania pozytywnego wizerunku swoich marek – to najważniejsze wnioski z badania postrzegania artykułów reklamowych przez klienta końcowego, przeprowadzonego w tym roku po raz piąty przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych.

Pytania związane z postrzeganiem upominków reklamowych przez klientów końcowych są jednymi z kluczowych w diagnozowaniu rozwoju rynku i jego przyszłości. W końcu to popyt decyduje o podaży. Żeby pomóc swoim członkom w podejmowaniu strategicznych decyzji Polska Izba Artykułów Promocyjnych co roku bada rynek i potrzeby klientów końcowych w odniesieniu do upominków reklamowych. V badanie postrzegania artykułów promocyjnych przyniosło szereg ciekawych wniosków, które pokazują, że rynek z roku na rok się zmienia, a upominki reklamowe rosną w siłę.

Reklama

W reklamie stabilnie

Pierwszą pozytywną informacją jest to, że wydatki na reklamę rosną – 60% firm deklaruje wzrost wydatków, podczas gdy spadek zapowiada tylko 5,71%. Wielkość budżetów na działania BTL (art. promocyjne, programy lojalnościowe, druk) jest dosyć zróżnicowania, a wynika to z tego, że grupa respondentów była bardzo różnorodna. Największe, bo powyżej 100 tysięcy złotych, budżety przeznaczone w 2016 roku na działania BTL deklaruje 17,14% badanych, budżety od 20 tys. do 50 tys. zł zakłada 20% respondentów, a kwoty od 10 tys. zł do 20 tys. zł wyda na reklamę BTL 22,86% marketerów.

Upominki dogoniły internet!

Internet od lat święci triumfy w marketingowych budżetach, z uwagi na korzystną relację skuteczności do ceny. W ubiegłym roku aż 63,41% badanych wskazało internet jako dominujące medium w swoich działaniach promocyjnych. Rok 2016 przyniósł ogromny przełom – upominki reklamowe w wyborach marketerów zajęły równorzędne miejsce na podium z internetem, w kategorii korzystnej relacji skuteczności do ceny. 37,14% osób odpowiedzialnych za wydatki reklamowe w firmach uznało upominki promocyjne za najskuteczniejszy i zarazem najtańszy nośnik reklamy. Dokładnie tyle samo procent badanych opowiedziało się za internetem. Jest to niezwykły wynik, które pokazuje zmieniające się trendy w reklamie i rosnącą pozycję artykułów promocyjnych. Wzrosła także ogólna ocena efektywności upominków reklamowych – aż 82,86% marketerów ceni ich skuteczność w działaniach promocyjnych (w ub. roku 70,73%). Aż 91,43% badanych wykorzystuje upominki reklamowe do kształtowania pozytywnego wizerunku swoich marek, podczas gdy w ubiegłym roku za upominkami w tym kontekście opowiedziało się 82,93% badanych. To prawie dziesięcioprocentowy wzrost popularności artykułów promocyjnych w skali jednego roku!

Jakość rządzi!

Pozytywnym faktem jest to, że aż 74,29% badanych przez PIAP deklaruje, że kupuje upominki reklamowe z wyprzedzeniem. Zamówienia „last minute” od lat są bolączką branży reklamowej. Badania pokazują także, że zmieniły się kryteria wyboru upominków reklamowych. W pytaniu wielokrotnego wyboru aż 71,43% respondentów uznało jakość, jako kluczowy wskaźnik wyboru artykułów promocyjnych! To wzrost w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to 68,29% wybrało „jakość” jako główne kryterium w podejmowaniu decyzji zakupowych. Co ciekawe w tym roku, aż 57,14% opowiedziało się za wyglądem upominków reklamowych, 57,14% za ich funkcjonalnością i tylko 51,43% badanych wskazało na cenę, jako determinantę wyboru. Wyniki pokazują pozytywne zmiany w świadomości klientów, którzy w dobrej jakości, wyglądzie i funkcjonalności upominków reklamowych widzą skuteczność w kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy.

Dzięki regularnie prowadzonym przez PIAP badaniom widać, jak determinanty wyboru upominków zmieniały się na przestrzeni lat: w 2014 roku najważniejszym faktorem była jeszcze cena, natomiast od dwóch lat kryterium jakości produktu niezmiennie święci triumfy.

Jak kupują klienci

Klienci końcowi najczęściej wybierają torby i opakowania (48,57%), artykuły biurowe (45,71%), kalendarze (45,71%) oraz foldery i ulotki (42,86%).

Wydarzeniami, które najczęściej aktywizują do zamawiania upominków reklamowych są święta (62,86%), targi (54,29%), oraz chęć obdarowania kontrahentów (48,57%).  To właśnie kontrahenci są najczęstszymi odbiorcami upominków reklamowych (85,71%), rzadziej pracownicy (42,86%).

Aż 54,29% marketerów wybiera artykuły promocyjne pochodzące z Polski, dla 31,43% badanych kryterium miejsca pochodzenia produktu nie ma znaczenia.

Firmy z branży reklamowej powinny zainwestować głównie w działania internetowe, bo to głównie tam właśnie klienci końcowi poszukują ofert (74,29%), korzystają także z rekomendacji (48,57%) oraz posiłkują się katalogami (40%).

To już piąte badanie PIAP

Polska Izba Artykułów Promocyjnych przeprowadziła badanie postrzegania upominków reklamowych przez klienta końcowego już po raz piąty. – Regularnie prowadzone badania pozwalają wychwycić tendencje rynkowe, które jak widać, ciągle się zmieniają – mówi Katarzyna Wojniak, Dyrektor Biura Zarządu PIAP – Obserwowanie tych tendencji jest niezwykle ważne dla naszych członków i firm z branży artykułów promocyjnych, ponieważ jest niejako kompasem pomagającym podejmować decyzje. Jako Izba chcemy prowadzić działania badawcze pomagające w kreowaniu branży i trafnym prognozowaniu trendów w reklamie.

Badanie PIAP zostało przeprowadzone w okresie maj-czerwiec 2016 za pośrednictwem systemu ankietowego paxonta.com. Skierowane było do klientów końcowych przede wszystkim dyrektorów działów marketingu, osób decyzyjnych, odpowiedzialnych za budżety reklamowe zarówno dużych korporacji jak i małych i średnich przedsiębiorstw. W badaniu udział wzięło 350 respondentów.

ZOBACZ WYNIKI V EDYCJI BADANIA PIAP 2016
PIAP_ANKIETA2_2016_1290x439

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na Newsletter, a nic Cię nie ominie.

Zobacz także

Newsletter

Mailing obsługuje:

Aktualny numer

Pod Lupą

Social media. Skuteczne praktyki

Z lektury dowiesz się m.in.: jakie trendy panują obecnie w social media, jak pozyskać pierwszych fanów i zwiększać zasięg, jakich błędów musisz się wystrzegać w „społecznościówkach”, jak zaplanować, przeprowadzić i zweryfikować kampanię na Facebooku, jak wykorzystać najnowsze funkcje Facebooka w komunikacji marki, jak napisać regulamin Facebook Lead Ads, jak wykorzystać Stories, czyli nową funkcję Instagrama w sprzedaży, co możesz zyskać dzięki Twitterowi i jak wykorzystać ten kanał w komunikacji, jak skutecznie działać na LinkedIn, jak wdrożyć strategię social selling w B2B i wiele więcej.

Kalendarz Marketera

Popularne artykuły