Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Warsztatowe wydanie specjalne

Płatne kampanie w social media krok po kroku

Zamów dla siebie!

Klient końcowy vs. upominki reklamowe – wyniki V edycji badania PIAP

Upominki reklamowe dogoniły internet, jakość jest silnym kryterium wyboru materiałów promocyjnych, a aż 91,43% badanych wykorzystuje upominki do kształtowania pozytywnego wizerunku swoich marek – to najważniejsze wnioski z badania postrzegania artykułów reklamowych przez klienta końcowego, przeprowadzonego w tym roku po raz piąty przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych.

Klient końcowy vs. upominki reklamowe – wyniki V edycji badania PIAP

Pytania związane z postrzeganiem upominków reklamowych przez klientów końcowych są jednymi z kluczowych w diagnozowaniu rozwoju rynku i jego przyszłości. W końcu to popyt decyduje o podaży. Żeby pomóc swoim członkom w podejmowaniu strategicznych decyzji Polska Izba Artykułów Promocyjnych co roku bada rynek i potrzeby klientów końcowych w odniesieniu do upominków reklamowych. V badanie postrzegania artykułów promocyjnych przyniosło szereg ciekawych wniosków, które pokazują, że rynek z roku na rok się zmienia, a upominki reklamowe rosną w siłę.

W reklamie stabilnie

Pierwszą pozytywną informacją jest to, że wydatki na reklamę rosną – 60% firm deklaruje wzrost wydatków, podczas gdy spadek zapowiada tylko 5,71%. Wielkość budżetów na działania BTL (art. promocyjne, programy lojalnościowe, druk) jest dosyć zróżnicowania, a wynika to z tego, że grupa respondentów była bardzo różnorodna. Największe, bo powyżej 100 tysięcy złotych, budżety przeznaczone w 2016 roku na działania BTL deklaruje 17,14% badanych, budżety od 20 tys. do 50 tys. zł zakłada 20% respondentów, a kwoty od 10 tys. zł do 20 tys. zł wyda na reklamę BTL 22,86% marketerów.

Upominki dogoniły internet!

Internet od lat święci triumfy w marketingowych budżetach, z uwagi na korzystną relację skuteczności do ceny. W ubiegłym roku aż 63,41% badanych wskazało internet jako dominujące medium w swoich działaniach promocyjnych. Rok 2016 przyniósł ogromny przełom – upominki reklamowe w wyborach marketerów zajęły równorzędne miejsce na podium z internetem, w kategorii korzystnej relacji skuteczności do ceny. 37,14% osób odpowiedzialnych za wydatki reklamowe w firmach uznało upominki promocyjne za najskuteczniejszy i zarazem najtańszy nośnik reklamy. Dokładnie tyle samo procent badanych opowiedziało się za internetem. Jest to niezwykły wynik, które pokazuje zmieniające się trendy w reklamie i rosnącą pozycję artykułów promocyjnych. Wzrosła także ogólna ocena efektywności upominków reklamowych – aż 82,86% marketerów ceni ich skuteczność w działaniach promocyjnych (w ub. roku 70,73%). Aż 91,43% badanych wykorzystuje upominki reklamowe do kształtowania pozytywnego wizerunku swoich marek, podczas gdy w ubiegłym roku za upominkami w tym kontekście opowiedziało się 82,93% badanych. To prawie dziesięcioprocentowy wzrost popularności artykułów promocyjnych w skali jednego roku!

Jakość rządzi!

Pozytywnym faktem jest to, że aż 74,29% badanych przez PIAP deklaruje, że kupuje upominki reklamowe z wyprzedzeniem. Zamówienia „last minute” od lat są bolączką branży reklamowej. Badania pokazują także, że zmieniły się kryteria wyboru upominków reklamowych. W pytaniu wielokrotnego wyboru aż 71,43% respondentów uznało jakość, jako kluczowy wskaźnik wyboru artykułów promocyjnych! To wzrost w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to 68,29% wybrało „jakość” jako główne kryterium w podejmowaniu decyzji zakupowych. Co ciekawe w tym roku, aż 57,14% opowiedziało się za wyglądem upominków reklamowych, 57,14% za ich funkcjonalnością i tylko 51,43% badanych wskazało na cenę, jako determinantę wyboru. Wyniki pokazują pozytywne zmiany w świadomości klientów, którzy w dobrej jakości, wyglądzie i funkcjonalności upominków reklamowych widzą skuteczność w kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy.

Dzięki regularnie prowadzonym przez PIAP badaniom widać, jak determinanty wyboru upominków zmieniały się na przestrzeni lat: w 2014 roku najważniejszym faktorem była jeszcze cena, natomiast od dwóch lat kryterium jakości produktu niezmiennie święci triumfy.

Jak kupują klienci

Klienci końcowi najczęściej wybierają torby i opakowania (48,57%), artykuły biurowe (45,71%), kalendarze (45,71%) oraz foldery i ulotki (42,86%).

Wydarzeniami, które najczęściej aktywizują do zamawiania upominków reklamowych są święta (62,86%), targi (54,29%), oraz chęć obdarowania kontrahentów (48,57%).  To właśnie kontrahenci są najczęstszymi odbiorcami upominków reklamowych (85,71%), rzadziej pracownicy (42,86%).

Aż 54,29% marketerów wybiera artykuły promocyjne pochodzące z Polski, dla 31,43% badanych kryterium miejsca pochodzenia produktu nie ma znaczenia.

Firmy z branży reklamowej powinny zainwestować głównie w działania internetowe, bo to głównie tam właśnie klienci końcowi poszukują ofert (74,29%), korzystają także z rekomendacji (48,57%) oraz posiłkują się katalogami (40%).

To już piąte badanie PIAP

Polska Izba Artykułów Promocyjnych przeprowadziła badanie postrzegania upominków reklamowych przez klienta końcowego już po raz piąty. – Regularnie prowadzone badania pozwalają wychwycić tendencje rynkowe, które jak widać, ciągle się zmieniają – mówi Katarzyna Wojniak, Dyrektor Biura Zarządu PIAP – Obserwowanie tych tendencji jest niezwykle ważne dla naszych członków i firm z branży artykułów promocyjnych, ponieważ jest niejako kompasem pomagającym podejmować decyzje. Jako Izba chcemy prowadzić działania badawcze pomagające w kreowaniu branży i trafnym prognozowaniu trendów w reklamie.

Badanie PIAP zostało przeprowadzone w okresie maj-czerwiec 2016 za pośrednictwem systemu ankietowego paxonta.com. Skierowane było do klientów końcowych przede wszystkim dyrektorów działów marketingu, osób decyzyjnych, odpowiedzialnych za budżety reklamowe zarówno dużych korporacji jak i małych i średnich przedsiębiorstw. W badaniu udział wzięło 350 respondentów.

ZOBACZ WYNIKI V EDYCJI BADANIA PIAP 2016
PIAP_ANKIETA2_2016_1290x439

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.