Logowanie dla prenumeratorów

Pamiętaj mnie
Nie masz jeszcze prenumeraty Marketer+?
Nic straconego.

Zamów teraz »

×

Szukaj w serwisie

×

Bezpłatny newsletter

Na starcie otrzymasz:

Wyrażam zgodę na otrzymywanie Newslettera marketerplus.pl i informacji marketingowych zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 26 sierpnia 2002r. (Dz. U. nr 144 poz. 1204).

×

Raport UX e-sklepów 2015: Użyteczność. Jak dbają o nią największe sklepy?

Jacek Popko Jacek Popko
Data dodania: 23.02.2016 | e-commerce user experience

Nie jest tajemnicą, że wygodna ścieżka zakupowa podwyższa konwersję.

Dlatego realizując drugą edycję raportu o użyteczności największych polskich sklepów zapytaliśmy najwyżej ocenione spośród nich w ankiecie, z jakich metod UX (user experience) korzystają, aby poprawiać wygląd i sposób działania swoich ścieżek zakupowych. Oto, czego się dowiedzieliśmy.

Reklama

Analiza przepływu, obserwacja mikrokonwersji

Największe sklepy korzystają obserwują za pomocą Google Analytics i E-commerce zachowanie użytkowników na poszczególnych etapach sprzedaży. Dbają o opomiarowanie drobnych ale niezbędnych zdarzeń, które składają się na łatwe poruszanie się po sklepie – takich jak np. kliknięcie przycisku „dodaj do koszyka” lub „przejdź do kasy”. Dzięki pomiarowi mikrokonwersji wiedzą doskonale, w którym miejscu ścieżki zakupowej klienci rezygnują z zakupów. Na podstawie tej wiedzy optymalizują wygląd i sposób działania poszczególnych funkcjonalności: list wyników wyszukiwania, kart produktu, koszyka, formularzy rejestracji, wyjścia do kasy.

Wywiady i testy z użytkownikami

Najwięksi przywiązują dużą wagę do dobrego poznania potrzeb i motywacji zakupowych swoich klientów. Dlatego sięgają po badania ankietowe wysyłane mailowo i analizują rozmowy telefoniczne z klientami.

Duże sklepy oprócz ilościowych testów A/B regularnie – najczęściej przy wprowadzaniu nowych funkcjonalności – prowadzą także testy z użytkownikami. Wykorzystują także eyetracking – najczęściej przy gruntownym redesignie witryny.

Optymalizacja i eksperymenty

Duże sklepy realizują eksperymenty mikrokonwersji, np. testując różne kolory, kształty
i wielkości przycisków akcji. Używają do tego także narzędzi pozwalających pracować specjalistom ds. marketingu bez proszenia o pomoc programistów – takich jak Optimizely, Visual Website Optimizer. Dzięki nim zmiana wyglądu karty produktu czy strony komunikującej kampanię może zostać wdrożona w ciągu kilkunastu minut, bez konieczności wielokrotnego tłumaczenia programistom, co i jak chce zmienić marketing.

Narzędzia do projektowania UX

Sklepy korzystają z wyspecjalizowanego oprogramowania do makietowania UX ścieżek zakupowych – są to narzędzia do prototypowania, takie jak Axure RP, Balsamiq Mockups, Macaw, WebFlow, UXPin.

Sięgają także po techniki pozwalające szybko wizualizować koncepty, takie jak papierowe prototypowanie, a także metody organizacji pracy pozwalające szybko generować dużą ilość pomysłów – jak design studio.

Kupowanie na smartfony i tablety coraz łatwiejsze

Jak wskazuje badanie dostępności, obecnie wszystkie największe sklepy internetowe posiadają wersje witryny dostosowane do przeglądania na smartfonach i tabletach. Dominuje wykorzystanie projektowania adaptacyjnego, ale spotkaliśmy także jeden sklep z pełnym RWD (responsive web design), który wspiera dostosowanie serwowanego widoku przy obrocie urządzenia z poziomu do pionu i odwrotnie.

Jest to o tyle istotne, że dostępność na urządzenia mobilne to jeden z czynników decydujących o sukcesie strategii wielokanałowej sklepu. Konsumenci stają się pod tym względem coraz bardziej wymagający – korzystając ze smartfonu lub tabletu chcą np. wrzucić produkty do koszyka lub przechowalni aby dokończyć zakupy później przy pomocy komputera, ale także korzystając z wbudowanego w telefon GPS i mapy zorientować się szybko gdzie są najbliższe punkty sprzedaży w których będą mogli odebrać towar.

Outsourcing UX czy własny zespół?

Największe krajowe e-commerce’y korzystają ze wsparcia zewnętrznych, wyspecjalizowanych konsultantów, takich jak Usability LAB, także wtedy, gdy same zatrudniają specjalistów od UX.

Współpraca z niezależnym, zewnętrznym konsultantem pozwala sklepom audytować i testować własne rozwiązania, a także czerpać z doświadczeń z innych kategorii zakupowych.

okladka_raportu_partnerzy

Marketer+ jest patronem medialnym raportu.

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na Newsletter, a nic Cię nie ominie.

Zobacz także

Newsletter

Mailing obsługuje:

Aktualny numer

Pod Lupą

Social media. Skuteczne praktyki

Z lektury dowiesz się m.in.: jakie trendy panują obecnie w social media, jak pozyskać pierwszych fanów i zwiększać zasięg, jakich błędów musisz się wystrzegać w „społecznościówkach”, jak zaplanować, przeprowadzić i zweryfikować kampanię na Facebooku, jak wykorzystać najnowsze funkcje Facebooka w komunikacji marki, jak napisać regulamin Facebook Lead Ads, jak wykorzystać Stories, czyli nową funkcję Instagrama w sprzedaży, co możesz zyskać dzięki Twitterowi i jak wykorzystać ten kanał w komunikacji, jak skutecznie działać na LinkedIn, jak wdrożyć strategię social selling w B2B i wiele więcej.

Kalendarz Marketera

Popularne artykuły