Logowanie dla prenumeratorów

Pamiętaj mnie
Nie masz jeszcze prenumeraty Marketer+?
Nic straconego.

Zamów teraz »

×

Szukaj w serwisie

×

Bezpłatny newsletter

Na starcie otrzymasz:

Wyrażam zgodę na otrzymywanie Newslettera marketerplus.pl i informacji marketingowych zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 26 sierpnia 2002r. (Dz. U. nr 144 poz. 1204).

×

Jak wykorzystać najnowsze funkcje Facebooka w komunikacji marki?

Dominika Granos Dominika Granos
Data dodania: 10.01.2017 | social media

Fot.: fotolia.com

Facebook to od dawna portal społecznościowy numer jeden w świadomości internautów. Aby nie stracić tej pozycji, musi stale wprowadzać nowe i ulepszać już istniejące funkcje. Kilka z nich pojawiło się w 2016 roku. Czy w znaczący sposób wpłynęły na komunikację i jak można najlepiej wykorzystać ich marketingowy potencjał?

z artykułu dowiesz sie
  • co w komunikacji z klientem zmieniły Facebook Reactions,
  • jak się dobrze przygotować do transmisji na żywo,
  • dlaczego zdjęcia 360 stopni mogą wpłynąć na zaufanie klientów,
  • o czym pamiętać po zmianie regulaminu Facebook Ads,
  • czy Canvas to obecnie najlepszy format reklamowy do angażowania użytkownika.

Mark Zuckerberg stale wprowadza do swojego serwisu nowości. Mają one ułatwić korzystanie z Facebooka zwykłemu użytkownikowi, a marketerom dać nowe możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Właściwe wykorzystanie nowych funkcji może przysporzyć marce realnych korzyści.

Reklama

Facebook Reactions – kilka podstawowych informacji

Facebook Reactions pojawiły się w lutym bieżącego roku. Funkcja została wprowadzona po to, aby użytkownicy portalu mogli wyrażać inne emocje niż tylko „lubię to”, i stała się krokiem milowym w kierunku komunikacji obrazkowej. Pojawiło się pięć dodatkowych reakcji: „super”, „ha ha”, „wow”, „przykro mi” oraz „wrr”.

Pomimo tego, że wciąż brakuje tej, na której użytkownikom zależało najbardziej, czyli „nie lubię”, to dzięki Facebook Reactions mogą oni lepiej wyrażać swoje emocje. Wpłynęło to na przyspieszenie komunikacji, szczególnie wśród mobilnych użytkowników Facebooka. Wprowadzenie nowej opcji dało pole do popisu także grafikom, którzy stworzyli swoje interpretacje emoji lub uzupełnili je o zupełnie nowe.

Jak wykorzystać Facebook Reactions?

Do momentu pojawienia się Facebook Reactions marketerzy widzieli tylko komentarze użytkowników. Czasem trudno im było ocenić ich intencje, to, czy mówią poważnie, czy może ironicznie. Obecnie tekst połączony z emoji ułatwia interpretację i pozwala na skuteczniejszą komunikację z użytkownikami, a oni sami mają możliwość bardziej precyzyjnego wyrażania swoich opinii, bez potrzeby pisania komentarzy.

Kilka słów o Facebook Live

Od 6 kwietnia 2016 r. Facebook Live dostępne jest dla wszystkich użytkowników. To prawdziwa rewolucja XXI w. Funkcja daje możliwość transmisji wideo w czasie rzeczywistym z dowolnego zakątka świata za pomocą tabletu czy telefonu. Wystarczy tylko dostęp do internetu.

Po zakończeniu transmisji zapisuje się ona na osi czasu użytkownika lub marki i istnieje możliwość jej późniejszego odtworzenia. Jest to ukłon w stronę osób, które nie zdążyły na transmisję live lub nie mogły z różnych powodów w niej uczestniczyć.

Wykorzystanie Facebook Live

Nie wychodząc z biura czy domu, możesz się spotkać ze swoimi fanami. Transmisja na żywo da im poczucie realnej rozmowy. Podczas transmisji możesz odpowiadać na komentarze, które pojawiają się w jej trakcie. Poniżej trzy główne cechy, jakie powinna mieć dobrze przygotowana transmisja na żywo.

  1. Jeśli chcesz uniknąć kryzysu podczas transmisji, bądź naturalny. Ludzie wyczuwają fałsz i bardzo źle na niego reagują.
  2. Podczas transmisji na bieżąco obserwuj komentarze, które pojawiają się w trakcie. Odpowiadaj na te, które wniosą coś do przekazu. Za pozostałe podziękuj.
  3. Przywitaj nowych użytkowników, którzy dołączają się do transmisji. Wiem, że już przy kilkuset odbiorcach powitanie każdego z osobna może być niemożliwe. Wtedy po prostu przywitaj wszystkich zbiorczo, np.: „Cześć! Widzę tutaj bardzo liczne grono. Dziękuję wszystkim za obecność. Zaczynamy!”. Forma zależy oczywiście od charakteru transmisji i odbiorców.

Przygotowanie i przeprowadzenie transmisji to jednak nie wszystko. Nie możesz zapominać o odpowiednio dobranym prowadzącym. Jeżeli sam nie jesteś mistrzem prezentacji przed kamerą, warto poszukać takiej osoby w firmie. A co jeśli nie masz takiej możliwości i na dodatek nie jesteś doświadczony w występach przed kamerą?

Poniżej klika rad, które powinny Ci pomóc.

  1. Swoją pierwszą transmisję przygotuj „na sucho”. Włącz nagrywanie w telefonie czy tablecie, nagraj swoją wypowiedź i obejrzyj ją. Dzięki temu zobaczysz, co robisz nie tak. Być może nadmiernie gestykulujesz albo w Twoją wypowiedź wkradają się przerwy w postaci „yyyy” – postaraj się to wyeliminować.
  2. Wejdź na Facebook Live Map. Twoim oczom ukaże się mapa świata z oznaczonymi aktualnie trwającymi transmisjami na żywo. Obejrzyj kilka z nich. W tych najciekawszych podpatruj przydatne rozwiązania i patenty na udane wideo.
  3. Nie wzoruj się na filmach z YouTube’a. Pamiętaj, że filmy, które się tam znajdują, nie są nagrywane na żywo, a ich autorzy mogli wielokrotnie powtarzać swoje kwestie i finalnie wyciąć zbędne fragmenty podczas montażu.

Facebook Surround 360, czyli co?

Facebook od pewnego czasu pozwala nie tylko oglądać zdjęcia 360 stopni, lecz także umieszczać je na profilu. Tego typu fotografie można oglądać na komputerze przez przeciąganie obrazu kursorem oraz na smartfonie czy tablecie – tam oglądanie jest o wiele łatwiejsze, ponieważ wystarczy obracać urządzenie w powietrzu, żeby zobaczyć poszczególne fragmenty fotografii.
Zdjęcia 360 z łatwością można odróżnić od tych zwykłych, ponieważ oznaczone są kulą z napisem „360”. Ich publikowanie nie różni się niczym od dodawania zwykłych zdjęć. Rozwiązanie to jest kompatybilne praktycznie ze wszystkimi aplikacjami pozwalającymi na tworzenie tego typu fotografii.

Możliwości Facebook Surround 360 zobaczyć można np. na profilu Marka Zuckerberga, który umieścił zdjęcie ze szczytu One World Trade Center wykonane przez Michaela Franza i Jonathana D. Woodsa.

Facebook Surround 360 w biznesie

W wielu branżach zdjęcia 360 stopni mogą się okazać bardzo przydatne. Zaprezentowane w ten sposób wnętrze np. hotelu czy restauracji może bardziej zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzenia lokalu niż fotografie w zwykłej formie.

Korzystając z tego typu rozwiązań, pokazujesz dodatkowo potencjalnym klientom swoją otwartość na nowoczesność. Wzbudzasz także ich zaufanie, gdy mogą obejrzeć wnętrze Twojej firmy, Twojego salonu czy sklepu. Sprawdzi się to szczególnie w przypadku kancelarii prawnych, gabinetów dentystycznych czy uczelni wyższych. Jakie są inne powody, dla których warto inwestować w zdjęcia 360 stopni?

  1. Alternatywa dla tradycyjnej galerii zdjęć – fotografie 360 stopni będą zastępować klasyczne, nudne, stosowane do tej pory rozwiązania, a dodane na profilu urozmaicą komunikację.
  2. Oszczędność czasu – pokazanie wnętrza pozwoli zaoszczędzić cenny czas Twojego klienta, np. deweloperzy będą mogli „oprowadzić” klienta po lokalu bez konieczności wstawania zza biurka.
  3. Interesująca forma reklamy – ten format zapewne zaciekawi klientów i zachęci ich do skorzystania z usług.
  4. Facebook Ads – zasada 20%

W Facebook Ads ogromne zmiany nastąpiły na początku czerwca bieżącego roku, gdy ogłoszono, że reklamy zawierające więcej niż 20% tekstu nie będą już odrzucane. Oczywiście jest jeden haczyk: materiały reklamowe, które przekroczą magiczne 20%, będą miały mniejsze zasięgi, a ich koszt będzie znacznie wyższy.

Według Facebooka ograniczenia mają związek z wymogami UX i wynikają z dbałości o pozytywne wrażenia użytkownika serwisu. Odbiorcy mają otrzymywać ciekawe reklamy, a reklamodawcy użytkowników, którzy są zainteresowani ich treściami.

Wraz ze zmianą zasad Facebook odświeżył również narzędzie do sprawdzania zawartości tekstu znajdującego się na grafice. Teraz już nie trzeba zaznaczać prostokątów ręcznie – analiza jest całkowicie automatyczna.

Ograniczenia nie dotyczą takich materiałów, jak:

  • fotografie okładek książek, opakowań produktów itp.,
  • różnego rodzaju plakaty,
  • infografiki,
  • regulaminy (jeśli dotyczą usług czy produktów),
  • zrzuty z ekranów, np. z gier.

Wyżej wymienione przypadki Facebook automatycznie uznaje za wyjątki, możesz je również zgłaszać samodzielnie, jeśli uważasz, że Twoja kreacja reklamowa się do nich zalicza. Tekst znajdujący się na tego typu obrazach nie ogranicza widoczności wyświetlanych reklam. Trzeba tylko pamiętać, że nie można sztucznie powiększać reklamowanego produktu w celu lepszej widoczności logo. Obraz powinien pokazywać produkt w całości.

Podsumowując, ilość zamieszczonego tekstu na grafice przekładać się będzie na realne zasięgi i koszty emisji. Dlatego w tym wypadku sprawdza się dobrze znana zasada: im mniej, tym lepiej.

Canvas

Canvas to format reklamowy wprowadzony w Polsce w lutym 2016 roku. Przeznaczony jest dla tych, którzy chcieliby tworzyć interaktywne i ciekawe treści. To pełnoekranowy format na urządzenia mobilne, który wyświetlany jest wśród aktualności. Canvas daje reklamodawcom większe możliwości niż dostępne wcześniej formaty.

Canvas daje odbiorcy reklamy lub posta możliwość interakcji z nią przez przyciskanie i przesuwanie ekranu, bez konieczności opuszczania Facebooka. Reklamodawca może wykorzystać wideo, zdjęcia czy tekst, a także użyć przycisków call to action. Wszystko po to, aby kontakt z marką był dla użytkownika urządzeń mobilnych łatwiejszy i bardziej efektywny.

Kliknięcie w Canvas może uruchomić planszę, która prezentuje większą liczbę produktów niż pojedynczy post. Kliknięcie w jeden z nich powoduje przeniesienie użytkownika na stronę z konkretnym produktem i pozwala sfinalizować zakup.

Podsumowanie

Nowe funkcje Facebooka w znacznym stopniu przyczyniły się do aktywizacji użytkowników portalu. Zachęcają ich do wyrażania emocji, zbliżenia się do marki i poznania jej z zupełnie innej strony. Dzięki temu reklamodawcy mogą jeszcze skuteczniej dotrzeć do swoich odbiorców. Potencjał marketingowy tych rozwiązań jest ogromny i jeżeli zostanie dobrze wykorzystany, może znacząco wpłynąć na realne zyski.

Warto doczytać:

  1. Przykłady sukcesów firm prowadzących działania na Facebooku, dostęp online: www.facebook.com/business/success.
  2. „Tips for using Facebook Live”, dostęp online: www.facebook.com/facebookmedia/best-practices/live.
  3. M. Pisarski, „Najlepsze niedrogie sposoby na zdjęcia i filmy 360 stopni”, dostęp online: www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/2016/09/najlepsze-niedrogie-sposoby-na-zdjecia-i-filmy-360.aspx.

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 4/2016

kup to wydanie

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na Newsletter, a nic Cię nie ominie.

Zobacz także

  • http://www.press-yourself.com.pl/ Nina | Press Yourself

    Ciekawy artykuł, jednak w tekście pojawił się błąd. Canvas wprowadzono pod koniec 2015 roku w Polsce, a nie w 2017 :)

    • http://www.marketerplus.pl Maciek Sękowski

      Cześć @PressYourself:disqus ,
      dzięki za uwagę. Oczywiście masz rację. Dla Polski był to dokładnie luty 2016 roku.
      To artykuł z wydania drukowanego z ubiegłego roku, stąd ta pomyłka.
      Informacja w tekście poprawiona.

Newsletter

Mailing obsługuje:

Aktualny numer

Pod Lupą

Social media. Skuteczne praktyki

Z lektury dowiesz się m.in.: jakie trendy panują obecnie w social media, jak pozyskać pierwszych fanów i zwiększać zasięg, jakich błędów musisz się wystrzegać w „społecznościówkach”, jak zaplanować, przeprowadzić i zweryfikować kampanię na Facebooku, jak wykorzystać najnowsze funkcje Facebooka w komunikacji marki, jak napisać regulamin Facebook Lead Ads, jak wykorzystać Stories, czyli nową funkcję Instagrama w sprzedaży, co możesz zyskać dzięki Twitterowi i jak wykorzystać ten kanał w komunikacji, jak skutecznie działać na LinkedIn, jak wdrożyć strategię social selling w B2B i wiele więcej.

Kalendarz Marketera

Popularne artykuły