Social media stwarzają marce wiele możliwości rozwoju, ale publikowanie treści na różnych platformach często pochłania sporo czasu i zasobów. Na szczęście istnieją sposoby na sprawne planowanie, publikowanie materiałów i zarządzanie nimi w kilku serwisach jedocześnie. Dowiedz się, jak to zrobić, i osiągnij lepsze efekty przy mniejszym nakładzie pracy.

Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest matryca komunikacji i jak z jej pomocą stworzyć harmonogram publikacji,
- czym jest recykling treści i jak wykorzystywać te same materiały w różnych serwisach,
- jakie narzędzia mogą okazać się przydatne podczas przygotowywania, planowania i publikacji materiałów w social mediach oraz zarządzania nimi,
- czym warto pamiętać podczas planowania i zamieszczania treści w mediach społecznościowych.
Wyobraź sobie, że pewna marka oferuje luksusowe czekoladki z całego świata – zarówno klientom indywidualnym, jak i biznesowym. Firma chce wdrożyć strategię komunikacji w mediach społecznościowych, jednak nie ma czasu ani pomysłu na przygotowanie planu, który pozwoli szybko i skutecznie działać w kilku serwisach jednocześnie. Oto kilka przydatnych wskazówek, które sprawdzą się nie tylko w przypadku sklepu z czekoladkami.
Przygotuj matrycę komunikacji
Pierwszy krok to stworzenie matrycy komunikacji. Właśnie dzięki niej zrealizujesz efektowną strategię. Matryca pozwala określić, do kogo skierowane mają być treści, na jakim etapie mają docierać do odbiorców oraz za sprawą jakich kanałów i form.
Zapamiętaj
Matryca treści to nie harmonogram publikacji, ale narzędzie do tworzenia strategii. Z kolei harmonogram służy do zarządzania realizacją strategii. Matryca pozwala więc uzupełnić harmonogram konkretnymi działaniami.
Nie istnieje jeden sprawdzony wzór matrycy. Podczas jej przygotowywania możesz jednak zasugerować się kilkoma punktami, żeby na ich podstawie stworzyć schemat dopasowany do swojej marki.
Stwórz harmonogram publikacji
Przygotowana matryca pozwoli Ci stworzyć harmonogram publikacji. Pamiętaj, że nie obejmuje on wyłącznie treści postów – jest to cały proces: począwszy od researchu, przez przygotowanie materiałów i grafik, ustalenie daty publikacji i kanałów przekazu, po analizę statystyk. Pracę nad harmonogramem treści ułatwi Ci kilka narzędzi.

Prenumerata z pakietem e-szkoleńi pełnym dostępem do archiwum
Zyskaj dostęp do rzetelnej wiedzy marketingowej. Korzystaj ze szkoleń wideo online, interaktywnych spotkań z ekspertami na żywo ora z artykułów poradnikowych.W ramach subskrypcji otrzymasz: dostęp do kilkudziesięciu e-szkoleń wideo, możliwość udziału w szkoleniach „na żywo”, dostęp do pełnego archiwum (w sumie 64 numery w PDF), 6 wydań w wersji drukowanej i wiele więcej.Sprawdź szczegóły już teraz.
1. Cel publikacji i kanały przekazu
Zastanów się, na czym zależy Ci najbardziej. Na stworzeniu lojalnej i zaangażowanej społeczności wokół marki? Edukowaniu o firmie lub produktach? Zwiększeniu sprzedaży? Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się do jednego typu postów. Zachowaj jednak spójność komunikacji, aby łatwiej było rozpoznać Twoją markę na tle konkurencji.
Przykład
Dla sklepu z czekoladkami ważne jest dotarcie z ofertą do potencjalnych klientów i zwiększenie sprzedaży zarówno B2B, jak i B2C. Komunikacja B2B będzie prowadzona w serwisach LinkedIn i Facebook. Do komunikacji z klientami indywidualnymi zostaną wykorzystane Facebook i Instagram.
2. Research i pomysły
Pora na poszukiwanie inspiracji. Rzuć okiem na to, co publikuje Twoja konkurencja i na jakie materiały najchętniej reagują jej odbiorcy. Dołącz do grup branżowych i zobacz, z jakimi problemami zmagają się potencjalni klienci. Zastanów się, jakimi cechami wyróżnia się Twoja marka na tle konkurencji.
Przykład
Inspiracją dla sklepu z czekoladkami mogą być konkurencyjne podmioty, wytwórnie czekolady, inne sklepy oferujące słodkie prezenty. Wyróżnikami tej marki na tle konkurencji są szeroki asortyment i darmowa dostawa niezależna od wartości zamówienia.
3. Harmonogram, materiały i publikacja
Czas przygotować harmonogram treści. Stwórz arkusz kalkulacyjny, w którym uwzględnisz wszystkie informacje: kanały komunikacji, rodzaje publikacji, treści i wszystkie niezbędne materiały. Wypełnij go pomysłami i zastanów się, jakich materiałów graficznych i wideo potrzebujesz. Gdy uzupełnisz harmonogram, przygotuj materiały i zaplanuj publikacje. Możesz wykorzystać do tego narzędzia, dzięki którym zaoszczędzisz sporo czasu (znajdziesz je wcześniej, w tabeli 1).
Przykład
Sklep z czekoladkami przygotowuje harmonogram w arkuszu kalkulacyjnym i wykorzystuje narzędzia Canva (do opracowywania spójnych wizualnie materiałów) oraz Buffer (do planowania publikacji we wszystkich kanałach jednocześnie).
4. Interakcje z odbiorcami
Publikacja treści to nie koniec działań. Kiedy materiały zostaną już udostępnione, warto zadbać o interakcje z odbiorcami. Odpowiadaj na wzmianki i komentarze, a stworzysz zaangażowaną i docenianą społeczność. Udowodnij, że obserwujesz to, co dzieje się na profilu, i pokaż, że głos potencjalnych klientów jest dla Ciebie ważny. Dzięki szczerym i dopasowanym do komentarzy odpowiedziom zyskasz przychylność odbiorców i zwiększysz prawdopodobieństwo, że zostaną oni z Twoją marką na dłużej.
Przykład
Pracownicy sklepu z czekoladkami codziennie poświęcają 1–2 godz. na interakcje z odbiorcami: odpowiadają na komentarze i wiadomości, udostępniają wybrane stories użytkowników.
5. Badanie efektywności i rezultatów
Nie zapomnij o mierzeniu efektów swojej pracy. Analizuj dostępne statystyki, a szybko wypracujesz schemat, który pomoże Ci osiągnąć określony cel. Nie bój się jednak próbować i testować nowych rozwiązań – odbiorcy szybko się nudzą i docenią Twoje zaangażowanie.
Przykład
Analiza opublikowanych treści o czekoladkach pokazuje, że dużym zainteresowaniem cieszą się posty angażujące, z kolei posty edukacyjne nie są zbyt popularne. Te informacje zostaną wykorzystane podczas przygotowywania kolejnych harmonogramów.
Wykorzystuj recykling treści
Nieustanne tworzenie angażujących i wzbudzających zainteresowanie treści stanowi czasochłonne i wymagające zadanie. Czy to jednak dobre podejście? Czy algorytmy naprawdę faworyzują nowe, coraz bardziej wyszukane treści?
Nie ma na to jasnych dowodów! Wręcz przeciwnie – aby osiągnąć cel, jakim jest zapoznanie użytkownika z udostępnianą treścią, warto przedstawić mu ją kilkukrotnie, i to pod różnymi postaciami. Twórcy nie muszą więc ciągle produkować nowych materiałów. Wystarczy zapoznać się z metodą recyklingu treści.
Zapamiętaj
Recykling treści to ponowne użycie raz już przygotowanych materiałów w nieco zmienionej formie. Mogą zostać one m.in. skrócone, wydłużone, przedstawione w postaci infografiki, opatrzone nową szatą graficzną lub opublikowane w innym kanale. Co ważne, nie chodzi o duplikowanie contentu, ale o bazowanie na gotowych treściach i modyfikację ich.
Wystarczy poświęcić czas na przygotowanie jednego materiału, aby finalnie zyskać kilka publikacji do różnych kanałów.
Przykład
Z artykułu blogowego wybierz najważniejsze punkty i przedstaw je w postaci karuzeli na Instagramie. Grafiki wzbogać o krótki komentarz i wykorzystaj w serii postów na Facebooku. Karuzelę przekształć w infografikę i opublikuj na LinkedInie. Przygotuj krótką zajawkę artykułu i umieść ją w newsletterze, który będzie odsyłał do bloga. Zaproś specjalistę do rozmowy i omów temat w podcaście.
Poznaj sprawdzone wskazówki
Aby móc działać w mediach społecznościowych skutecznie i bez marnowania cennego czasu, zapoznaj się ze wskazówkami, które ułatwią Ci komunikację.