Czy wiesz, że TikTok to jedna z najpopularniejszych wśród nastolatków aplikacji na świecie? Tylko w pierwszym kwartale 2019 r. została pobrana ponad 150 mln razy1 i jest coraz częściej używana w kampaniach reklamowych. Warto wiedzieć, jak skutecznie wykorzystać to medium w działaniach z influencerami.

Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest TikTok i co go różni od Facebooka czy Instagrama,
- czy warto inwestować w influencer marketing na TikToku,
- co robić, a czego unikać w kampaniach reklamowych na TikToku,
- jak współpracować z tiktokerem, żeby kampania odniosła sukces.
Influencer marketing to najszybciej rozwijająca się metoda pozyskiwania klientów online2. Jego najważniejszą zaletą jest niższy niż w wypadku wielu innych form reklamowych koszt dotarcia do potencjalnych klientów. Wynika to z tego, że influencerzy docierają do precyzyjnie określonej grupy i za pomocą kreatywnych treści mogą wywierać wpływ na opinie, a nawet decyzje zakupowe swoich odbiorców.
Przykładem influencerów są m.in. youtuberzy (publikujący treści w postaci filmów), instagramerzy (publikujący zdjęcia i wideo), czy właśnie tiktokerzy (publikujący krótkie, dynamiczne i widowiskowe materiały wideo).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czy warto prowadzić działania influencer-marketingowe na TikToku?
Jak pokazują badania przeprowadzone pod koniec 2018 r. przez agencję influencer marketingu GetHero, zaangażowanie użytkowników TikToka jest bardzo wysokie. Społeczność tej platformy charakteryzuje się dużą lojalnością wobec aplikacji. Jest wierna i aktywna – korzysta z TikToka często i chętnie (ramka 2). To przywiązanie do aplikacji może w przyszłości przełożyć się na lojalność wobec konkretnego tiktokera.
Co ciekawe, aż 71% użytkowników TikToka obserwuje więcej niż 100 tiktokerów, a 44% śledzi na platformie ponad 200 osób. Zjawisko to ma duży wpływ na wzrost popularności twórców, których można spotkać na platformie. Najbardziej rozpoznawalni z nich mają miliony fanów.
Przykłady
Maria Jeleniewska (@jeleniewska) – najpopularniejsza autorka na polskim TikToku, obserwowana przez ponad 8 mln osób (ilustracja 1).
Kinga Sawczuk (@kompleksiaraxx) – zgromadziła na profilu 4,7 mln fanów.
Formaty i możliwości kampanii na TikToku
TikTok to platforma stawiająca na krótkie, ale kreatywne formy wideo. Aplikacja daje możliwość tworzenia materiałów różnego rodzaju (ramka 3).
Wymienione w ramce przykłady to tylko kilka najpopularniejszych formatów, które znajdziesz na TikToku. Platforma cały czas się rozwija, a trendy wciąż się zmieniają. Z dnia na dzień użytkowników potrafi zaskoczyć nowa piosenka, nowy efekt itd. Dlatego dopasowanie się do tego, co jest obecnie na topie, to na TikToku najlepszy sposób na sukces kampanii.
Wskazówka
Jeżeli trend, jaki pojawia się na TikToku, wydaje się korespondować z tożsamością Twojej marki, wykorzystaj go w swoich działaniach reklamowych – w ten sposób skuteczniej dotrzesz do użytkowników z ciekawym komunikatem.
Przepis na udaną kampanię
Można powiedzieć, że idealnym przepisem na udaną kampanię na TikToku jest – poza wyborem odpowiedniego twórcy do współpracy – dopasowanie działań zarówno do potrzeb i oczekiwań użytkowników aplikacji, jak i do specyfiki jej samej. Aby kampania na TikToku była udana, musisz pamiętać o kilku zasadach (ramka 4).
Przykładów udanych kampanii na TikToku nie brakuje. Ciekawym case study jest akcja „Tego jeszcze nie BYO”, która prezentowała nowy smak napoju Tymbark: mango – mięta. Do akcji zaangażowano popularnych tiktokerów, którzy podjęli się serii wyzwań – popularnych challenge’ów, naturalnych dla platformy – i nominowali się wzajemnie do kolejnych (ilustracja poniżej).
Twórcy dostali wolną rękę, dzięki czemu ich wyzwania były zwariowane i nieszablonowe, a jednocześnie pasowały do contentu prezentowanego na ich kanałach. To zaowocowało przedstawieniem produktu w zgodzie z założeniami marki, a jednocześnie została zachowana tożsamość twórców i samej platformy. Kampania zakładała emisję 44 tiktoków, 22 postów na Instagramie oraz 22 publikacje na InstaStories.
Liczba odsłon przygotowanych materiałów przekroczyła 17,5 mln. Akcji towarzyszyły hasztagi #tegojeszczeniebyo i #mangomieta, którymi oznaczone zostały wszystkie filmy zaproszonych influencerów i nie tylko – w akcję zaangażowali się także użytkownicy, których krótkie wideo (user-generated content) osiągnęły kolejne 3 mln wyświetleń. To dodatkowo napędzało kampanię, która dotarła do jeszcze większej grupy odbiorców.
Skoro wiesz już, jak prowadzić kampanię na TikToku, dowiedz się, jakich błędów nie popełniać (ramka 5). Bardzo łatwo zrazić do siebie potencjalnych klientów i zmarnować przy tym budżet reklamowy.
Podsumowanie
Jeżeli planujesz kampanię reklamową na TikToku, pamiętaj o wszystkich wskazówkach wymienionych powyżej. Tytułem podsumowania kilka najważniejszych zasad współpracy z tiktokerami zebrałyśmy w ramce 6.
1. Dane Sensor Tower, dostęp online: www.sensortower.com.
2. R. Sadowski, „Influencer marketing można mierzyć”, dostęp online: bit.ly/2NFudTK.
3. „Kim są polscy użytkownicy TikTok?” – raport GetHero,
dostęp online: www.bit.ly/2JSJFL9.