Media społecznościowe z roku na rok coraz mocniej wpływają na decyzje i świadomość odbiorców. Marki prowadzą zaciętą walkę o uwagę i względy konsumentów, a algorytmy ograniczają dotarcie do nich z treściami, które od dłuższego czasu nikogo nie zainteresowały. Tylko nielicznym udaje się wyjść z tej potyczki z uniesioną głową – a raczej z zaangażowaniem zgromadzonym pod postem – a blisko 75% materiałów zostaje pominiętych przez użytkowników1. Jak więc tworzyć content, który angażuje i rzeczywiście sprzedaje?

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak rozwiązać problem braku zaangażowania pod treściami publikowanymi w mediach społecznościowych,
- jakie są filary skutecznej treści,
- jakie są praktyczne zasady prowadzenia efektywnej komunikacji w mediach społecznościowych,
- jak tworzyć skuteczne posty, które angażują i sprzedają.
Problem braku zaangażowania pod publikowanymi treściami – a w rezultacie ich znikomego wpływu na sprzedaż – pojawia się już na etapie ich tworzenia. Skończyły się czasy, w których wystarczyła w miarę poprawna kreacja graficzna lub merytoryczna zawartość opisu. Dziś trzeba zadbać o znacznie więcej czynników, aby zaciekawić i w dodatku zaangażować odbiorcę – a prawdziwą trudność stanowi to, że trzeba zadbać o wszystkie, aby content, który tworzysz w mediach społecznościowych, był skuteczny.
Kiedy buduje się dom, zanim postawi się szkielet budynku, trzeba najpierw wylać fundamenty. Osoba trenująca boks, zanim rozpocznie sparingi, musi zacząć od poznania techniki. W przypadku komunikacji w mediach społecznościowych, zanim zaczniesz tworzyć, powinieneś poznać filary, które decydują o jej skuteczności.
Nie bez powodu blisko 75% postów publikowanych w mediach społecznościowych znika bez jakiegokolwiek zaangażowania bądź z niewielkim zaangażowaniem. Rośnie rywalizacja o przestrzeń w newsfeedzie, a Facebook promuje oczywiście te treści, które wydłużają czas użytkowników spędzony w aplikacji.
Zapamiętaj
Tworzenie skutecznego contentu w mediach społecznościowych to nie „klepanie postów”. „Skuteczny” oznacza komunikację wpływającą na zachowanie osób z grupy docelowej, z poszanowaniem etapu procesu zakupowego, na którym akurat się znajdują.
Filary skutecznej treści
Skuteczny content to taki, który jest przygotowany zgodnie z opracowaną wcześniej strategią komunikacji. Jak to w marketingu: wszystkie działania prowadzone przez markę, aby były skuteczne, muszą być odpowiednio przemyślane, zaplanowane i spisane – muszą określać drogę do celu w digitalowej dżungli.
Treść musi być również dopasowana do charakteru grupy docelowej – element ten jest bardzo ważny, ponieważ de facto to od niego zależy, czy tworzone materiały będą przykuwały uwagę osób, do których chcesz dotrzeć. Wiedza o osobach, z którymi się komunikujesz, pozwala również określić, jaki powinien być charakter komunikacji. Jeśli marka ma określony archetyp, komunikacja nie powinna odbiegać od jego głównych cech.
Przez dopasowanie treści do charakteru grupy docelowej rozumiem także stosowanie spójnego języka komunikacji. Staraj się porozumiewać językiem i kodem kulturowym zrozumiałymi głównie – lub tylko – dla odbiorcy, na którym Ci zależy. Wykorzystuj różnego rodzaju słowa zakorzenione w slangu wybranej grupy społecznej, tak aby treści, które tworzysz, były jasne w odbiorze. Mówiąc obrazowo: z Anglikami nie będziesz rozmawiać po polsku, z kolei wśród ślusarzy żarty prawnicze mogą „nie zaskoczyć”.

Prenumerata z pakietem e-szkoleńi pełnym dostępem do archiwum
Zyskaj dostęp do rzetelnej wiedzy marketingowej. Korzystaj ze szkoleń wideo online, interaktywnych spotkań z ekspertami na żywo ora z artykułów poradnikowych.W ramach subskrypcji otrzymasz: dostęp do kilkudziesięciu e-szkoleń wideo, możliwość udziału w szkoleniach „na żywo”, dostęp do pełnego archiwum (w sumie 64 numery w PDF), 6 wydań w wersji drukowanej i wiele więcej.Sprawdź szczegóły już teraz.
Kolejnym elementem, o którym musisz pamiętać, jest to, aby tworzone przez Ciebie treści były jasne i proste w odbiorze – w mediach społecznościowych często masz mniej niż sekundę na przykucie uwagi odbiorcy, dlatego informacje, które chcesz przekazać w swoim poście, już przy pierwszym kontakcie wzrokowym powinny jasno komunikować główny przekaz. Niezwykle istotne jest również proste przekazanie, czego od użytkownika oczekujesz: tak, aby nie musiał on poświęcać kolejnych sekund na zastanowienie się, o co Ci chodzi – element ten nawiązuje do zasad skutecznego contentu, które rozwinę w dalszej części artykułu. Treść powinna być konstruowana z zamiarem osiągnięcia określonego celu, np. skłonienia odbiorcy do zostawienia reakcji pod postem, zaangażowania się w dyskusję w sekcji komentarzy, udostępnienia posta, przejścia na stronę z artykułem lub dokonania zakupu w sklepie internetowym albo w aplikacji.
Prowadzę komunikację w mediach społecznościowych od lat i miewam wrażenie, że wiele marek ogranicza się do tworzenia treści „poprawnych”. Jednak nie bez powodu branża, w której działamy, nazywana jest kreatywną – przecież treści, aby były skuteczne, muszą być kreatywne, zaskakiwać odbiorcę przez odwołanie się do tego, co znane, w nowy sposób. Jeżeli komunikacja marki ma zacząć realnie wpływać na sprzedaż, budować społeczność, skracać dystans między marką a odbiorcą, czy też coraz mocniej lojalizować i zwiększać zaufanie do niej, to musi być wyjątkowa i zapadająca w pamięć.
Jak tworzyć treści w social mediach w 2021 roku
Znasz już filary niezbędne do utrzymania „sufitu” skutecznej komunikacji – przyjrzyj się teraz praktycznym zasadom jej prowadzenia. Jak w 2021 r. podejść do tworzenia contentu w social mediach, aby zwiększyć jego potencjał pozyskiwania wartościowych aktywności, dowiesz się z ramki poniżej.
Post, który angażuje i sprzedaje
A jak w praktyce powinien być skonstruowany post, aby był skuteczny? Na początek spójrz na konstrukcję dobrego posta na ilustracji 1 poniżej. Po rozłożeniu go na czynniki pierwsze można sformułować sześć elementów skutecznego i angażującego posta na Facebooku.
Przykłady innych postów, które mogą być dla Ciebie inspiracją, znajdziesz na ilustracji 2.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że wiesz już, jak tworzyć skuteczny content w mediach społecznościowych, który realnie sprzedaje. Nie ograniczaj się, bądź kreatywny i rób go inaczej niż wszyscy – po prostu spraw, by był wyjątkowy, abyś sam mógł być z niego dumny. A jeżeli będziesz miał jakiekolwiek pytania, zostańmy w kontakcie.
- S. Rayson, „50 Things We Learnt About Content Marketing In 2015”, dostęp online: https://bit.ly/3fuMj8Y.