Jak długo trwały prace nad wprowadzeniem na rynek Twojego nowego produktu? Jak dużo wymagały pracy? Zaangażowania jak wielu osób było potrzeba? Jak duży strach odczuwałeś zastanawiając się czy produkt spotka się z zainteresowaniem odbiorców i wyniki sprzedażowe będą wystarczające? Lean Startup pomaga ograniczyć ryzyko związane z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, a także obniżyć jego koszty i skrócić czas.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest metoda Lean Startup,
- jak zastosować tę metodę w praktyce,
- poznasz inspirujące przykłady.
Na początek kilka słów na temat samej metody Lean Startup. Wywodzi się ona z nurtu startupowego, jednak obecnie wykorzystywana jest w rozmaitych organizacjach od fundacji i organizacji non-profit po korporacje, niezależnie od branży może wnieść wartość do procesów pracy. Stawia na bezpośredni kontakt z użytkownikiem końcowym, dostarczanie wartości i rozwiązywanie realnych problemów użytkowników.
Przetestuj to!
Lean Startup opiera się na testowaniu swoich hipotez biznesowych. Nie mając środków na długotrwałe prace skupiasz się na tym, by swoje hipotezy dotyczące produktu przetestować tanio i szybko. Co to oznacza? Oznacza to, że zamiast budować produkt przez kilka miesięcy, żeby po jego wypuszczeniu dowiedzieć się, co o nim myślą odbiorcy (a czasem przekonać się, że zupełnie nie są nim zainteresowani), budujesz jego prototyp lub podstawową wersję, która obrazuje jego wartość dla odbiorców, i już w takiej formie testujesz. Jak to zrobić?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wykorzystaj do tego swoje dotychczasowe kanały komunikacji z klientami – zapytaj ich o ich problemy, potrzeby i oczekiwania związane ze sferą, w której Twój produkt będzie działał. Dodatkowo możesz im przedstawić swoją wizję na produkt i już na tym etapie zbadać zainteresowanie np. w formie zapisów do specjalnego newslettera lub testów produktu.
PrzykładDropbox, który obecnie używany jest przez ponad 500 milionów ludzi na całym świecie, właśnie tak zaczął. Stworzył prosty landing page, na którym zamieścił krótkie video, na którym tłumaczy jak będzie działać usługa. Pierwsi użytkownicy zapłacili tylko za obietnicę!
Problem/Solution Fit
Lean Startup zupełnie odwraca myślenie o produktach – zamiast tworzenia popytu na produkt, bada się jakie realne problemy mają odbiorcy i do nich dopasowuje się rozwiązania. Na tym połączeniu problemu i rozwiązania (problem-solution fit) budować można swój produkt.
Jak możesz sprawdzić, z jakimi problemami borykają się Twoi odbiorcy? Najłatwiej ich o to zapytać! Sposobów jest wiele – od wspomnianego już wykorzystania kanałów, w których komunikujesz się z klientami (np. Facebooka), możesz również użyć narzędzi badawczych takich jak ankieta, wywiad lub grupa focusowa. Kluczem jest obserwacyjny charakter badania, brak sugestii ze strony badacza, a także zawierania sugestii w pytaniach. Nie pytaj swoich odbiorców o funkcjonalności, a o ich problemy i potrzeby.
PrzykładPodczas tworzenia konferencji Product Development Days w Krakowie, zespół odbył kilkadziesiąt wywiadów z osobami odpowiedzialnymi za tworzenie produktów w organizacjach. Efektem była lista problemów, które można było przekuć w listę tematów konferencyjnych. Dzięki temu rok do roku liczba osób biorących udział w konferencji wzrosła ponad dwukrotnie!
Pracuj w sprincie
Zaczerpnięte z metodyki Scrum pojęcie “sprint” oznacza krótki okres (np. 1 tydzień, 2 tygodnie), podczas którego zespół skupiony jest na rozwiązaniu konkretnego problemu, zaspokojeniu konkretnej potrzeby. Wiele zespołów pracujących w metodzie Lean Startup również wykorzystuje pracę w sprintach, jako jeden ze sposobów na szybkie i efektywne dostarczenie wartości. Okazuje się, że sprint to wystarczająco dużo czasu, by stworzyć i przeprowadzić kampanię reklamową, stworzyć prototyp produktu lub jego strategię biznesową. Praca w sprintach pozwala skupić się na celu, skraca długotrwałe procesy i zwiększa decyzyjność.
PrzykładKampania reklamowa KRKbota (chat bot na Messengerze – odpowiada na pytania dotyczące Krakowa) została opracowana i przeprowadzona w ciągu 5 dni roboczych. Dzięki wiralowemu charakterowi kampanii w dniu launchu chat bota skorzystało z niego 21 000 osób, a o akcji napisało kilkanaście mediów ogólnopolskich i branżowych.
Jak widać metody Lean Startup mogą pomóc osiągnąć spektakularne efekty podczas wprowadzania produktów na rynku. Warto z nich skorzystać, by zwiększyć konkurencyjność swojej firmy i jej produktów na rynku.