Jakie książki czytają marketerzy? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?
Co czytają eksperci i jakie publikacje polecają? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Dominika Igielińska-Kluk, branded content manager w E.Wedel, Jeremi Rybak, head of marketing w Acer Polska oraz Jarek Rybus, communications director w Escola SA.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dominika Igielińska-Kluk, branded content manager w E.Wedel
Marketing, szczególnie internetowy, od dawna jest postrzegany jako środowisko o wysoce dynamicznym charakterze. Możemy tu mówić o „trendach”, czyli nowych kierunkach rozwoju, za którymi chętnie podążają konsumenci. Co zrobić, aby być na bieżąco? Z mojego doświadczenia zawodowego mogę powiedzieć, że przede wszystkim należy pogłębiać wiedzę w oparciu o fachową literaturę. Oczywiście nie jest możliwe, aby przeczytać wszystkie książki i odsłuchać każdy webinar tematyczny. Dlatego mogę się podzielić moimi propozycjami wartościowych książek, które myślę, że warto poznać.
1. „Biblia e-biznesu 3.0.” , Maciej Dutko, Onepress 2021
Dlaczego wymieniam tę pozycję na pierwszym miejscu? Ta książka jest kopalnią wiedzy z zakresu marketingu oraz e-commerce. Nie tylko są tu informacje stosunkowo ogólne, ale także autorzy poszczególnych rozdziałów poruszają bardzo szczegółowe zagadnienia. Jednym z nich jest np. growth hacking marketing, metodyka, która opiera się na założeniach odrzucających tradycyjny marketing. Książka jest „żywa”, eksperci uzupełniają ją o nowe rozdziały i tematy, więc mamy pewność, że wiedza jest aktualna.
2. „Nowe zasady marketingu i PR. Jak poprzez social media, podcasty, content marketing, newsjacking oraz sztuczną inteligencję dotrzeć bezpośrednio do kupujących”, Scott David Meerman, MT Biznes 2022
Ta książka została wydawana w kwietniu, więc jest zupełną nowością. Zdecydowanie pomoże w oswojeniu się z narzędziami marketingu cyfrowego, ale także rzuca nowe światło na marketing i Public Relations, o którym w żadnym przypadku nie powinno się zapominać podczas prowadzenia biznesu.
3. „Uwiedź klienta. Marketing w social mediach”, Monika Czaplicka, Wydawnictwo Naukowe PWN 2019
Książka autorstwa jednej z najciekawszych autorek marketingu w social mediach w Polsce, Moniki Czaplickiej. Ta publikacja zwraca przede wszystkim uwagę na fakt, że każda firma jest inna, a także, że warto podejmować ryzyko i eksperymentować z nowymi taktykami w social mediach. Warto podkreślić w tym miejscu, że język, jakim posługuje się Czaplicka jest specyficzny, dlatego nie każdemu może odpowiadać. Zachęcam jednak do sprawdzenia.
Jeremi Rybak, head of marketing w Acer Polska
1. „How Brands Grow: What Marketers Don’t Know”, Bayron Sharp, Oxford University Press 2010
Moim zdaniem „How Brands Grow” jest obowiązkową pozycją dla każdego marketera. Pozwala zderzyć swój sposób myślenia i działania z naukowym podejściem prezentowanym przez autora. Ostrzegam jednak, że to doświadczenie nie należy do najprzyjemniejszych. Czasami czytając tę pozycję, dosłownie czułem się krytykowany przez autora. A co z niej wyciągnąłem? Dowiedziałem się m.in. tego, w jaki sposób rosną marki i jaki ma to wpływ na ich wskaźniki. Poznałem też skuteczne strategie budowania brandów, którymi zarządzam. Dzięki Sharpowi bardziej doceniłem wsparcie zespołu sprzedażowego i jego wpływ na skuteczność kampanii. Oprócz tego co jakiś czas powtarzam sobie 11 praw przybliżonych przez autora, które zawsze stanowią dla mnie coś w rodzaju zimnego prysznica. To tylko kilka z punktów, które można odnotować, ponieważ w książce znajduje się znacznie więcej wartościowych treści.
2. „Twórcza kradzież. 10 przykazań kreatywności”, Kleon Austin, Wydawnictwo Helion 2013
Teza, według której „dobrzy artyści tworzą, a najlepsi kradną”, nie jest niczym nowym. Jednak książka jest niezwykle istotną pozycją ze względu na swoją prostotę. W marketingu kradzież nie ma racji bytu, ale czym innym jest twórcza inspiracja. Nie jestem w stanie policzyć, ile razy czytając książkę, słuchając audiobooka albo wywiadu, doznałem olśnienia, dzięki któremu mogłem pracować szybciej i sprawniej. Morał tekstu jest taki, że po prostu warto znać 10 przykazań kreatywności i zawsze mieć otwartą głowę. Nie można także pozwolić, aby codzienna praca całkowicie nas pochłonęła.
3. „Storytelling – narracja w reklamie i biznesie”, Klaus Fog, Saatchi & Saatchi 2011
Klasyka! Pamiętam jak dzisiaj, kiedy podczas procesu rebrandingu x-kom usłyszałem o tej książce od ludzi z BNA. Zakochałem się w tym, co autorzy przybliżali w prosty i zrozumiały sposób. Storytelling stał się dla mnie podstawowym narzędziem w marketingu B2C oraz B2B. Przedstawienie swojego celu, wizji, pomysłu w postaci opowieści znacząco zwiększa uwagę odbiorców. Książkę mogę zdecydowanie polecić osobom, które pracują z formatami wideo, bo przecież kto z nas chciałby oglądać spoty bez historii?
4. „Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności lidera”, praca zbiorowa, Rebis 2017
Lektura z trochę innej kategorii, bo przeznaczona dla menedżerów. Jednak z drugiej strony, niezależnie od stanowiska, w marketingu zawsze zarządzamy. Swoim czasem, zadaniami, relacjami, kreacją, kampanią. Dlatego też zawsze warto pracować nad swoim warsztatem. Nie tylko nad tym, co tworzymy, ale także w jakim stylu to robimy. Każdy z nas czuje przecież wymagania branży, kategorii oraz terminów.
Jarek Rybus, communications director w Escola SA
Mnogość tytułów o marketingu i komunikacji przyprawia o zawrót głowy, który zwiększa się wraz z tempem zmian technologicznych. To co, było skuteczne rok temu, dzisiaj może być wspomnieniem. Pewne prawidła marketingu i ludzkiej natury pozostają jednak niezmienne. Zmieniają się natomiast narzędzia, które możemy wykorzystać w naszej pracy.
1. „Marketing 5.0 Technologie Next Tech”, Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan, MT Biznes 2021
Nie będę oryginalny, jeśli polecę „Marketing 5.0” Kotlera, w której guru marketingu porusza aktualne wyzwania marketingowców w erze cyfrowej. To już 5 tom serii i całkiem aktualny, opierający się na rozróżnianiu potrzeb różnych pokoleń: osób sprzed ery cyfrowej i obecnych cyfrowych tubylców. To także nowe pojęcie marketingu 5.0, kolejnego etapu technik i narzędzi, które warto stosować w trwającej rewolucji cyfrowej.
2. „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, Robert B. Cialdini, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2013
Kolejna klasyka, którą mogę polecić. Wiedza o tym, jak możemy wpływać na innych i odpowiednio kierować komunikację, aby przekonać do swoich racji, ale też jak nie dać się zmanipulować. Narzędzia się zmieniają, ale natura ludzka i perswazja pozostają mniej zmienne. Warto poznać jej podstawowe mechanizmy. W końcu marketer też próbuje wpływać na wybory konsumentów. W książce nie brakuje ciekawych przykładów z życia wziętych. Must read dla PR-owców, ale i dla osób zaangażowanych w szerszą komunikację marketingową.
3. „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting”, Artur Jabłoński, OnePress 2017
W swojej pracy PR-owca i copywritera, często posługuję się słowem, dużym wyzwaniem jest „tłumaczenie” żargonu branżowego na „strawny” język mediów i ich odbiorców. Posługiwanie się słowem to podstawa również w pracy marketera. Artur Jabłoński, praktyk internetowego pisania, dzieli się swoimi radami zwłaszcza pod kątem tworzenia treści w internetowej przestrzeni. Stąd określenie „webwriting”, oznaczający inne podejście do tworzenia przekazów z uwzględnieniem i wymagań, ograniczeń, ale i zalet stron internetowych, blogów, e-mail marketingu. Oczywiście praktyka czyni mistrza i książka nie nauczy nas pisania, ale cenne rady mistrza słowa pozwolą nam uniknąć wielu błędów.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać