Rokrocznie uczelnie w Polsce rekrutują kilkaset tysięcy studentów. Jednak nawet tak imponująca liczba osób, która je kończy, wciąż nie jest w stanie zaspokoić potrzeb rynku. Branża public relations jest jedną z tych, które zmieniają się wyjątkowo dynamicznie, dlatego Prowly, jako platforma, która ma ułatwiać PR-owcom pracę w erze digitalu, rozwija projekt edukacyjny Prowly Academy. I wydaje w jego ramach ebooka o podstawach w PR-ze.
Komunikacja ma obecnie charakter bardziej kontekstowy, spersonalizowany i zlokalizowany. Odbywa się „dokładnie na czas”. Dzisiejszy konsument jest bardziej świadomy i ma jeszcze silniejszą pozycję niż kiedykolwiek wcześniej. Wszyscy musimy się dostosować do cyfrowej transformacji. Ebook „Podstawy w Public Relations. Ucz się od najlepszych!”, do którego Prowly zaprosiło topowych ekspertów z branży, może w tym pomóc. Materiały zostały podzielone na 5 sekcji.
Pierwsza odpowiada na pytanie, czym właściwie jest współczesne Public Relations. Wspólnie z ekspertami (Sebastianem Hejnowskim z MSL Group, Grzegorzem Millerem z Millermedia, Grzegorzem Szczepańskim z Hill+Knowlton Strategies/ZFPR-u, Stephenem Waddingtonem z Ketchum, Charliem de Mierrem z Porter Noveli London, Olką Kaźmierczak z Fashion PR Talks/POP UP Grupy i Danielle Hibbert z Clearbox) analizujemy definicje PR-u zaproponowane przez światowe instytucje zrzeszające firmy PR-owskie i podejmujemy próbę stworzenia nowych, bardziej aktualnych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W tej samej sekcji znajdziemy tekst Macieja Szarolety, dyrektora strategii w Albedo Marketing i autora bloga marketingowego mrbrand.pl, o prawdziwej misji PR-u. Szaroleta rozprawia się z nim z kilkoma „mitami” pokutującymi w branży: „Jedno z najbardziej bezsensownych zdań w PR brzmi: „Chcemy mieć masę publikacji”. To pomieszanie z poplątaniem. Zamiana celu ze środkiem. Żadna marka nie potrzebuje publikacji. To nie jest powodem jej istnienia. Misja marki jest bardzo prosta – pomóc firmie rozkwitać. Wszystko, co do tego prowadzi, jest uzasadnione. Reszta nie ma sensu.” – pisze.
Kolejny materiał we wprowadzeniu to lista kompetencji, które są warunkiem koniecznym dla rozwoju pomyślnej kariery w public relations. 20 lat temu odpowiedź na to pytanie brzmiałaby: wykształcenie, notatnik z numerami telefonu do przedstawicieli mediów i pokaźny budżet. Czasy się jednak zmieniły. Jakie umiejętności są dzisiaj niezbędne w tej branży? – na to pytanie odpowiada Anna Morris, Managing Director z agencji Clearbox.
Sekcję wieńczy 4 case’y z cyklu „Jak udało mi się wejść w branżę PR?” – swoimi początkami i doświadczeniem dzielą się: Łukasz Głombicki z LifeTube, Anna Wiatr z Aliganza Fashion Agency, Jakub Prószyński znany jako Pijaru Koksu oraz Magdalena Gronert z Digital Deloitte. Ta ostatnia przyznaje bez ogródek, że „bywa PR-wym ćpunem”, „żyje swoim zawodem i jest uzależniona od nowych zadań, publikacji, reakcji odbiorców, wdrożonych kampanii reklamowych, nawiązywania nowych kontaktów z dziennikarzami czy przedstawicielami mediów”.
Druga część ebooka to spora dawka praktyki – uczy, jak łączyć PR z content marketingiem (Matylda Setlak-Żwirek z All 4 Comms) oraz uczula, na co zwrócić uwagę, gdy zabieramy się za budowanie strategii PR-owej (Rafał Sałak z Prowly).
Po niej płynnie przechodzimy do eksperckich komentarzy na temat trendów, które każdy spec odpowiedzialny za komunikację powinien mieć obecnie na względzie. Kierunki wyznaczają: Piotr Czarniak z Walk PR, Łukasz Majewski, Sabine Raabe z Biscuit Public Relations, Tomasz Górski z SaasGenius, Anna Lebedeva z SEMrush, Anna Przybysz z Takaoto.pro, Agnieszka Walczak-Skałecka z silnemarkiosobiste.pl, Andrzej Gruszka z MindProgress, Clare Lane z PR Daily, Kasia Młynarczyk z Socjomanii, Kamil Bolek z indaHash, Monika Witoń z Dentzu Aegis Network Polska i Krystian Dudek z PUBLICO/PSPR.
Ponieważ profesja PR-owa znów wróciła do zestawienia 10 najbardziej stresujących zawodów, w ebooku znajdziecie również proste i użyteczne zestawienie praktyk, które pomogą wam w pracy nad pozytywnym wizerunkiem oraz takich, których powinniście unikać, jak ognia.
Na koniec Prowly przygotowało listę influencerów, których warto czytać. „W Prowly wierzymy, że kreatywność jest zaraźliwa i można, a nawet należy, podać ją dalej. U jej podstaw leży jednak wiedza na temat tego, co w branży „piszczy”, dlatego zawsze staramy się być na bieżąco. A pomagają nam w tym ci, których znamy, cenimy i śledzimy. Wam polecamy zrobić to samo” – przekonuje Edyta Kowal, Content Manager w Prowly.
Ebook dostępny jest za pobraniem.
POBIERZ EBOOK
Marketer+ jest Partnerem medialnym wydania.
Projekt Prowly Academy dostarcza materiały w języku polskim i angielskim. Ebook “Podstawy w Public Relations. Ucz się od najlepszych!” to pierwsze wydanie polskojęzyczne. Na platformie znajdziecie już anglojęzyczne ebooki: “Public Relations for Beginners”, “The Ultimate Guide to Writing a Press Release That Gets Results” oraz “Tell a Credible Story. Link Building Fundamentals for Brand Newsrooms”.
Prowly to oprogramowanie do działań PR dla agencji, działów komunikacji i freelancerów. Oferuje elastyczny Story Creator do edycji informacji prasowych, konfigurowalne biura prasowe online oraz narzędzia do spersonalizowanych wysyłek mailowych.