Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Warsztatowe wydanie specjalne

Płatne kampanie w social media krok po kroku

Zamów dla siebie!

Jak być zauważonym w internecie? 7 miejsc w sieci, gdzie możesz wypromować swój biznes

Każdy biznes, zarówno ten prowadzony w internecie, jak i offline, potrzebuje marketingu internetowego. Bez niego trudno byłoby opowiedzieć innym o swoich usługach czy produktach oraz zdobyć nowych klientów. Szczególnie, jeśli rozpoczynasz działalność marketingową lub dopiero rozwijasz swój biznes.

Jak być zauważonym w internecie? 7 miejsc w sieci, gdzie możesz wypromować swój biznes

Warto zauważyć, że w 2016 roku wydatki na reklamę online przewyższyły wydatki na reklamę w telewizji, radiu czy prasie. Pokazuje to, jak ważnym miejscem do promocji jest internet i jak wiele firm stawia na promocję w sieci.

W tym artykule znajdziesz propozycję 7 miejsc w internecie, gdzie warto promować swoją działalność.

  1. Strona internetowa

Wydaje się oczywiste? Być może, ale nie dla wszystkich. Według raportu “Cyfryzacja polskiego sektora MŚP” wciąż ponad połowa mniejszych i średnich biznesów nie uruchomiła swojej strony internetowej.

Własna strona WWW to po pierwsze, podstawowe miejsce w internecie, gdzie powinieneś skupić się na komunikowaniu swojej oferty. To ona dodaje wiarygodności, pozwala uzyskać więcej informacji i umożliwia szybki kontakt z potencjalnym klientem. Świetnym przykładem ułatwienia tego kontaktu jest narzędzie, jakie oferuje CallPage. Przez wyskakujący pop-up daje klientowi wyraźny znak, że firma jest gotowa w tym momencie odpowiedzieć na wszystkie nurtujące go pytania.

Tworząc treści na stronę dajesz klientom szansę na szybkie znalezienie Twojej firmy w sieci.

Przykład: chcesz kupić szlifierkę kątową. Zamiast szukać sklepu, który może to oferować, wpisujesz po prostu słowo kluczowe i odwiedzasz strony, które pojawiły Ci się w wynikach Google’a.

Takim właśnie sposobem to Leroy Merlin czy Castorama mogły zdobyć nowych klientów, szukających konkretnego produktu, a nie firmy która je produkuje.

Pamiętaj
  • Z technicznego punktu widzenia, przy konstruowaniu strony powinieneś skupić się na tym, by spełniała dobre praktyki SEO. Pamiętaj, że większość internautów odwiedza pierwszą, ewentualnie drugą stronę wyników wyszukiwarki.
  • Po drugie – strona powinna być responsywna. Dziś ponad 50% internautów na świecie korzysta z przeglądania stron za pośrednictwem urządzeń mobilnych. 53% polskich internautów kupuje mobilnie. Trend ten wciąż rośnie, dlatego aby nie pozostać w tyle za konkurencją i nie zniechęcić potencjalnych, mobilnych klientów nieczytelną stroną – postaw na responsywność. Jeśli te argumenty Cię nie przekonały pamiętaj, że sam Google zaleca stosowanie responsywnych szablonów stron, podnosząc ich wyniki w wyszukiwarce.
  • Trzecim ważnym czynnikiem, który decyduje, czy ktoś zapozna się z Twoją ofertą czy zrezygnuje po przescrollowaniu kilku akapitów, jest czytelność i UX strony. Użytkownicy poświęcają coraz mniej czasu na treści czytane w internecie. Jeśli chodzi o czas skupienia to ludzi pokonuje nawet złota rybka! Dlaczego? Według badań Microsoftu dzisiejszy odbiorca traci zainteresowanie treścią po 8 sekundach, z kolei złota rybka potrafi skupić swoją uwagę przez 9 sekund. Przyczyną takiego stanu rzeczy, według badaczy, jest przeglądanie internetu z poziomu urządzeń mobilnych.Nic więc dziwnego, że gdy odbiorca w ciągu kilku chwil nie znajdzie interesującej go treści, wróci do dalszego szukania odpowiedniej strony w Google’u.

Pamiętaj też, że strona internetowa zawsze będzie należała do Ciebie. Profil na Facebooku – niekoniecznie, a z katalogu internetowego można bardzo łatwo “wypaść”. Inwestycja we własną stronę WWW na pewno Ci się opłaci.

  1. Własny blog

A skoro strona internetowa to pojawiająca się na niej treść. I to nie byle jaka – najlepiej by była wartościowa i przydatna dla odbiorcy. Takie działanie – czyli content marketing – to trend, który pojawił się już dobre kilka lat temu, jednak nie traci ani na popularności, ani na skuteczności.

Dlatego kolejnym kanałem, poprzez który powinieneś kierować swoje treści, jest własny blog, połączony ze stroną internetową.

  • Twórz w nim posty powiązane tematycznie z Twoją działalnością, udostępniaj porady, wskazówki, jak najlepiej wykorzystać to, co oferujesz.
  • Dla wzmocnienia atrakcyjności stosuj rozbudowane typy contentu – infografiki, video, czy podcasty. Poświęcisz na to sporo czasu, ale efekty Cię zaskoczą. Ponadto zapracujesz na miano eksperta w dziedzinie. Może to zaowocować tym, że Twoja firma będzie pierwszym miejscem, do którego uda się potencjalny klient, szukając pomocy lub poszukując rozwiązania.
  • Tworząc artykuły do bloga, postaw na ciekawą i łatwą do udostępnienia treść. Dodając przycisk share pod tekstem, ułatwiasz odbiorcom dzielenie się artykułem w social mediach, a tym samym poprawisz szansę na zwiększenie swojego zasięgu w internecie.
Przykład c.d.

Kontynuując temat poszukiwania idealnej szlifierki kątowej – przyjmijmy, że przed jej zakupem, chcesz sprawdzić, jak się ją w ogóle obsługuje. I tu wyszukując frazę “jak używać szlifierki kątowej” masz do wyboru wiele poradników, blogów, a nawet film instruktażowy, które odpowiedzą na Twoje pytanie. Co ciekawe – spójrz – na drugim miejscu pojawił się market budowlany Leroy Merlin (blog Castoramy znajduje się dalej w wynikach), co idealnie obrazuje całościowe podejście tego sklepu w komunikacji z klientem.

  1. Artykuły gościnne na innych blogach lub serwisach

Edukując odbiorców nie ograniczaj się do treści pisanych jedynie na swojej domenie. Artykuły gościnne, w których dodajesz za pozwoleniem wydawcy kilka linków do swojej strony, to świetny sposób na zbudowanie pozycji jako eksperta w miejscach, gdzie mogą już być Twoi potencjalni klienci.

Pamiętaj tylko, aby treści te trafiały do odpowiednich miejsc. Metoda “spray and pray”, czyli wysyłanie notki prasowej do wszystkich możliwych mediów i oczekiwanie, że któreś z nich ją opublikuje, nie jest najlepszym pomysłem. Skup się na blogach czy serwisach tematycznych albo miejscach, gdzie mogą pojawiać się Twoi potencjalni klienci.

Artykuły i linki w różnych miejscach nie tylko zaważą na Twojej rozpoznawalności, ale też wzmocnią pozycję Twojej domeny, jeśli tylko znajdą się one na wartościowych stronach.

  1. Skrzynka mailowa odbiorcy

Czy zastanawiając się, jak być zauważonym w internecie, Twoje myśli kierują się w stronę prowadzenia kampanii e-mail marketingowych? Nie? To duży błąd. Czytasz ten artykuł, więc chcesz być widoczny w sieci. Ale czy robisz to dla czystej satysfakcji? Wcześniej czy później będziesz chciał na tym po prostu zarobić. A e-mail marketing jest do tego najbardziej efektywnym kanałem. Średnie ROI z tego kanału wynosi 3800%, a według case study FreshMaila z DrTuszem, zainwestowana złotówka przełożyła się na 91 zł sprzedaży online! Zatem jeśli masz już stronę internetową, to koniecznie pamiętaj o stworzeniu formularza zapisu w widocznym miejscu.

Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na zbudowanie własnej bazy mailowej. Po pierwsze, przygotuj formularz na stronie WWW, który pozwoli Ci organicznie pozyskiwać nowe adresy. Drugą metodą jest wykorzystanie do tego social mediów (aplikacja, czy formularz poprzez Facebook Ads). Możesz również przygotować konkurs, zorganizować webinarium lub udostępnić klientom wartościowy content w zamian za adres mailowy. Dobrze sprawdzają się różnego rodzaju e-booki, raporty. Sposobów jest naprawdę wiele i dużo zależy od rodzaju Twojej działalności.

Pamiętaj

Przy zapisie na newsletter nie wymagaj zbyt wielu pól do wypełnienia, wystarczy jedno, maksymalnie dwa (adres mailowy, imię), ponieważ odbiorcy niechętnie dzielą się swoimi danymi. Pamiętaj również o odpowiednich zgodach prawnych i metodzie zapisu double opt-in, która zwiększa wiarygodność zapisanego adresu.

  1. Social media

Z kolei pierwszą myślą, jaka przychodzi do głowy osobie, która chce być zauważona w internecie, to obecność w mediach społecznościowych. Wybierz kilka, które odpowiadają Twojej grupie docelowej.

Jednak nie ograniczaj się jedynie do założenia konta, ale czynnie uczestnicz w życiu społecznościowym. Odpowiadaj na pytania i wchodź w interakcję z fanami, bo właśnie w ten sposób możesz pokazać “ludzką twarz” swojej działalności.

Na rynku jest wiele aplikacji i narzędzi, które pomogą Ci lepiej zarządzać swoimi profilami w social media. Aplikacje takie jak np. Hootsuite, CoSchedule, czy Buffer przydadzą się do planowania postów i zarządzania treścią na Twoich profilach. Z kolei Brand24, SentiOne czy Monitori pozwolą na możliwie szybką reakcję, gdy pojawi się wzmianka o Twojej firmie gdzieś w sieci.

Pomocne jest również udzielanie się w grupach na Facebooku. Pamiętaj tylko, aby Twoje posty były merytoryczne i pasowały tematycznie do dyskusji. Nie promuj swojej firmy agresywnie, tylko dziel się swoją wiedzą lub udostępniaj swoje artykuły, które wniosą nową wiedzę do grupy.

Oprócz działań organicznych, warto zainwestować w reklamę na Facebooku, Twitterze, czy LinkedIn. Podniesie ona zasięg Twoich postów i zwiększy szansę na pokazanie się osobom, które do tej pory Cię jeszcze nie znały.

  1. Fora tematyczne

Miejsce, gdzie najczęściej dyskutuje się o jakimś zagadnieniu, rozwiązuje problemy i dzieli się doświadczeniami to znane od lat fora. Wbrew pozorom wciąż działają i mają się dobrze.

Miejscami, gdzie warto się pojawić są również portale typu Wykop czy Reddit. Pamiętaj tylko, aby nie przesadzać z autopromocją, bo to nie jest mile widziane. Podobnie jak w przypadku grup na Facebooku, skup się na udostępnieniu wartościowej i przydatnej treści. Tworzysz treści w języku angielskim? Nie zapomnij o Quorze, która jest idealnym miejscem na zdobycie większych zasięgów i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki w internecie.

  1. Inne blogi tematyczne

Mały komentarz pod postem na blogu innego eksperta, jeśli tylko wnosi coś do dyskusji to dobry pomysł na zostanie zauważonym w kolejnym miejscu w internecie. Wybierając blogi kieruj się tematyką i tym, czy w swoim komentarzu będziesz mógł napisać coś więcej niż “Świetny post, zapraszam do mnie: http://…”. Warto, zakładając konto np. w Disqus, podpisać się nie tylko imieniem lub pseudonimem, ale wskazać, jaką firmę reprezentujesz, np. Anna z MojaFirma.pl. W ten sposób pokazujesz, jaką firmę reprezentujesz, a pisząc merytoryczne treści, odpowiadające na temat dyskusji, z pewnością zostaniesz zauważony.

Pamiętaj o zasadzie wzajemności, a pisząc wpis pod postem pomyśl, jakiego typu komentarze sam chciałbyś otrzymywać.

Zwiększaj wiedzę również offline

W e-marketingu, kto stoi w miejscu, cofa się. Technologia zmienia się tak szybko, że nie masz wyboru – musisz się stale rozwijać. Wciąż powstają nowe metody i sposoby promocji w internecie i musisz za nimi nadążyć. Dobrym sposobem jest wymiana doświadczeń z innymi e-marketerami na wydarzeniach branżowych.

Jednym z nich jest udział w #2 Aula Polska Kraków, której tematem jest właśnie “Jak rozwijać swój biznes w internecie”. Już 3 października 2017, w siedzibie WSE w Krakowie, eksperci z branży opowiedzą o najlepszych sposobach na promocję i reklamę w sieci.

Zapisy na tę edycję już się zakończyły, ale proszę się nie martwić, bo już 12 grudnia będzie kontynuowany ten odcinek.

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

  • Cześć Eliza i dziękujemy za pamięć o Brand24! :) Co do spotkań poza światem online dorzuciłbym jeszcze Czwartkowe Spotkania Social Media w 16 miastach w Polsce.

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.