Zobacz teraz!

Planowanie budżetu i pomiar efektywności działań marketingowych

Dowiedz się więcej

Firma, forma, funkcjonalność

Wykorzystywanie upominków reklamowych w kontaktach z klientami i kontrahentami stało się już biznesowym rytuałem. Wciąż jednak zapomina się o funkcji, jaką mogą one pełnić w budowaniu relacji wewnątrz firmowych, wśród najważniejszych dla organizacji ambasadorów, którymi są jej pracownicy. W jaki sposób wykorzystywać więc upominki reklamowe w działaniach ukierunkowanych na pracowników? Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Doskonale sprawdza się za to sformułowanie „forma podąża za funkcją” (ang. form follows function) użyte przez architekta Louisa Sullivana. Parafrazując je, można powiedzieć, że w procesie „projektowania” pomysłu na użycie upominku reklamowego dla pracowników obowiązuje ta sama zasada – liczy się przede wszystkim funkcja, którą ma on pełnić. A w okresie świątecznym jest ona szczególna.

Firma, forma, funkcjonalność

Wykorzystywanie upominków reklamowych w kontaktach z klientami i kontrahentami stało się już biznesowym rytuałem. Wciąż jednak zapomina się o funkcji, jaką mogą one pełnić w budowaniu relacji wewnątrz firmowych, wśród najważniejszych dla organizacji ambasadorów, którymi są jej pracownicy. W jaki sposób wykorzystywać więc upominki reklamowe w działaniach ukierunkowanych na pracowników? Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Doskonale sprawdza się za to sformułowanie „forma podąża za funkcją” (ang. form follows function) użyte przez architekta Louisa Sullivana. Parafrazując je, można powiedzieć, że w procesie „projektowania” pomysłu na użycie upominku reklamowego dla pracowników obowiązuje ta sama zasada – liczy się przede wszystkim funkcja, którą ma on pełnić. A w okresie świątecznym jest ona szczególna.

Czas czytania: ok. 7 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • dlaczego warto wykorzystywać upominki świąteczne dla pracowników,
  • czym kierować się, wybierając upominki świąteczne,
  • jakich błędów unikać, decydując się na zakup upominków świątecznych dla pracowników.

Prezent zawsze stanowi doceniany gest, szczególnie kiedy pojawia się w okresie świątecznym. Niezwykle bogaty rynek upominków reklamowych z jednej strony umożliwia dokonanie wyboru najbardziej zgodnego z preferencjami odbiorcy prezentu, z drugiej zaś stawia często przed koniecznością udzielenia odpowiedzi na pytanie: co i dla kogo będzie najbardziej odpowiednie. Niezależnie od tego, co zdecydujemy się wręczyć pracownikom w okresie świątecznym, warto zadbać o to, by upominek w relacjach firma–pracownik w ogóle się pojawił. Jednym z największych błędów jest pominięcie pracowników w kontekście świątecznego obdarowywania. Okres przedświąteczny warto wykorzystać, by poprzez upominek wyrazić to, na co często na co dzień brakuje czasu: uznanie. To słowo klucz zmienia rzeczywistość codziennego funkcjonowania zawodowego. Pracownik, który wie, że jego praca i zaangażowanie zostaje dostrzeżone, czuje się zmotywowany do dalszego działania. Upominek świąteczny może stać się istotnym elementem tego procesu. Upominków firmowych nie należy więc traktować jako „zwykłego” prezentu, „kosztu”, z którego można zrezygnować – są one bowiem inwestycją niosącą korzyści na co najmniej kilku płaszczyznach: zwiększają zaangażowanie, oddziałują na motywację, utrwalają relacje z firmą. Są to korzyści znacznie wykraczające poza zwykły kontekst obdarowania jakimś przedmiotem. Pozostaje więc pytanie: co wybrać na świąteczny upominek?

Często spotykaną formą upominku dla pracowników, również w okresie świątecznym, są różnego rodzaju bonusy finansowe. Warto jednak pamiętać, że najczęściej są one wykorzystywane do opłacenia rachunków lub zakupu czegoś, co niekoniecznie jest osobistą nagrodą dla pracownika, a co w konsekwencji może obniżać jego efektywność. Bardzo często w kontekście świątecznych podarków pojawiają się również różnego rodzaju karty upominkowe czy bony do wykorzystania w określonych punktach handlowych. W tym przypadku jednak konkretny upominek świąteczny ma znaczną psychologiczną przewagę – jest kojarzony z firmą i kontekstem, w którym zostaje wręczony. W przypadku samodzielnie dokonywanych zakupów szybko zapomnimy, że nabyty właśnie sweter został zakupiony za środki podarowane przez firmę. Dlatego też upominek ze względu na trwałość i przywołanie kontekstu związanego z jego otrzymaniem jest zdecydowanie bardziej efektywnym „narzędziowo” rozwiązaniem. Dobrze dobrany upominek może sprawić, że ze względu na jego bardziej osobisty, dedykowany charakter oddziaływanie na motywację będzie silniejsze. Nie należy również pomijać pewnej symboliki samego podarunku, z którym nieodłącznie wiąże się reguła wzajemności sprawiająca, że sam prezent to nie tylko gest docenienia, ale również… gest wymiany. Stanowi to istotną wartość dodaną zastosowania upominków firmowych w budowaniu relacji firma–pracownik. Gdy pracownik otrzymuje upominek, pojawia się w nim psychologiczna potrzeba odwzajemnienia gestu w sposób oczekiwany przez drugą stronę. A czego oczekuje pracodawca, jeśli nie pożądanej, zaangażowanej postawy pracownika?

W niewielkich strukturach biznesowych możliwy jest zakup indywidualnych upominków dopasowanych do potrzeb obdarowywanych pracowników. W takim przypadku reguła „aby było sprawiedliwie, wszyscy pracownicy powinni otrzymać to samo” niestety nie sprawdza się – sprawia, że wykorzystanie upominku firmowego jest równie przewidywalne, co nieefektywne. Każdy pracownik jest unikalną konfiguracją zainteresowań, preferencji i potrzeb – warto odwołać się do nich, chcąc dobrać upominki świąteczne. Dobrym pomysłem może być również umożliwienie wyboru prezentu pracownikom, który chcą otrzymać. W takim przypadku dajemy jasny sygnał, że oprócz docenienia zaangażowania pracowników umożliwiamy im również samodzielne podejmowanie decyzji, co może być ważną wartością dla wielu osób pracujących w danej firmie.

Kwestia indywidualnych upominków komplikuje się w przypadku większych organizacji – w takich przypadkach zakup tej samej kategorii prezentów dla wszystkich pracowników nie jest błędem. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji może być zróżnicowanie upominków nie pod względem indywidualnych preferencji pracownika, ale w zależności od zajmowanego przez niego stanowiska. Jeśli nawet prezenty będą takie same dla wszystkich, warto zadbać o to, by spersonalizować podarunek poprzez załączenie do niego indywidualnych, imiennych życzeń, bilecików zawierających obraz czy zdjęcie związane z danym pracownikiem – takie proste działania zwiększają siłę oddziaływania upominku. Personalizacja podarku wprowadza pewien element autentyczności wręczanego prezentu. Jeśli na przedmiocie, który otrzymujemy, znajdują się nasze inicjały, zyskujemy przekonanie o dedykowaniu nam danej rzeczy, co kształtuje percepcję jej wartości. Nawet jeśli wszyscy współpracownicy otrzymają podobne upominki, to z dużym prawdopodobieństwem docenią je w większym stopniu wówczas, gdy zostaną one spersonalizowane. Doskonale do tego nadają się wszelkiego rodzaju zestawy piśmiennicze, ramki, kalendarze – lubimy otaczać się tymi przedmiotami, ale już niekoniecznie kupujemy je sobie sami, co sprawia, że doskonale sprawdzają się w roli upominku.

Warto również zwrócić uwagę na to, by upominki firmowe mimo wszystko były czymś praktycznym. Choć czasem wydaje się to trudne, warto unikać przedmiotów, które szybko zakończą swoje życie na dnie pracowniczej szuflady. Najlepsze upominki dla pracowników to takie, które będzie można w jakiś sposób wykorzystać, które obdarowywana osoba będzie chciała sobie zostawić na dłużej. Czasem warto zadać sobie pytanie: „Czy jest coś, z czego korzystają moi pracownicy wykorzystują?”. Znalezienie odpowiedzi na to pytanie może stanowić doskonałą inspirację do wyboru trafionego upominku świątecznego. W podjęciu decyzji może nam również pomóc kilka podstawowych wytycznych, którymi warto się kierować, chcąc wykorzystać upominki świąteczne w relacjach z pracownikami.

  1. Dobór upominków świątecznych dla pracowników warto rozpocząć od matematyki. Należy oszacować, jakie środki jesteśmy w stanie przeznaczyć na upominki firmowe, i określić, jaka kwota przypada na pracownika. W zależności od struktury firmy warto również rozważyć zróżnicowanie upominków w zależności od np. indywidualnych preferencji czy zajmowanego stanowiska.
  2. Warto zadbać o wybranie indywidualnych przedmiotów i personalizację upominków. Poprzez personalizację możemy wpływać na postrzeganie przez pracownika subiektywnej wartości upominku – większą wartość mają te indywidualizowane. Pamiętajmy, że każdy z nas, otrzymując prezent, chce poczuć się kimś wyjątkowym.
  3. Ofiarujmy pracownikom coś, czego raczej sami sobie nie kupią, wówczas ofiarowany przedmiot będzie dłużej im towarzyszył, przypominając kontekst, w jakim został otrzymany.
  4. Dajmy coś, co będzie wzbudzało pozytywne odczucia i nie będzie miało… promocyjnego charakteru. O ile bluza z nadrukiem loga firmy może być doskonałym narzędziem promocyjnym i nawet przedmiotem pożądanym przez pracownika w codziennej pracy, to już niekoniecznie sprawdzi się dobrze jako prezent świąteczny.
  5. Podarujmy wraz z prezentem wartości, które są dla nas kluczowe – niech upominek kojarzy się nie tylko z firmą, ale również z ważnymi dla organizacji wartościami (np. z jakością czy otwartością).

W kontekście wręczania upominku ma znaczenie nie tylko to, co wręczymy – ale przede wszystkim to, jak to zrobimy. Warto więc zadbać nie tylko o estetyczne opakowanie, ale również o sprzyjający przekazaniu upominku moment. Wręczenie prezentu w pośpiechu, w trakcie codziennych obowiązków, w atmosferze pozbawionej wyjątkowości zdewaluuje nawet najlepiej dobrany dar. Tymczasem dobrze zaplanowane wykorzystanie upominków w okresie świątecznym może być jednym z najprostszych sposobów na to, by pokazać swoje uznanie i docenić zaangażowanie pracowników. Kultura obdarowywania podwładnych upominkami w okresie świątecznym może być elementem tworzenia wizerunku pracodawcy świadomie inwestującego w budowanie relacji między firmą a pracownikami. Bo nasi pracownicy są wyjątkowi. To oni tworzą naszą firmę. Warto więc poprzez upominek świąteczny powiedzieć: „Dziękuję za to, co robisz. Jesteś kimś ważnym”.

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 3/2013

Kup ten numer

Polecane prezentacje i narzędzia:

B-MIND

B-MIND to Interactive Software House z kompetencjami Agencji Interaktywnej, specjalizujący się w tworzeniu internetowych usług i produktów bezpośrednio dla marek, jak i Klientów Agencyjnych.

Zobacz prezentację

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę