Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Warsztatowe wydanie specjalne

Płatne kampanie w social media krok po kroku

Zamów dla siebie!

Jak wykorzystać User Generated Content w strategii komunikacji marki

Fenomen User Generated Content wynika z faktu, że jest to autentyczny content stworzony przez użytkowników. Oryginalne treści tworzone przez internautów stwarzają wiele możliwości wykorzystania darmowego contentu w działaniach marketingowych.

Jak wykorzystać User Generated Content w strategii komunikacji marki

Czas czytania: ok. 3 minuty

Z artykułu dowiesz się:
  • co kryje się pod pojęciem: User Generated Content (UGC);
  • na czym polega fenomen UGC na świecie;
  • zainspirujesz się pomysłami do wykorzystania UGC w komunikacji marki.

User Generated Content (UGC) to content tworzony przez użytkowników, który jest definiowany, jako dowolny materiał utworzony i przesłany do Internetu przez użytkowników np.: blogi, fora dyskusyjne, posty, czaty, tweety, podcasty, obrazy, memy, wideo i inne formy stworzone przez użytkowników, ale nie przez profesjonalistów.  

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego czym jest UGC i dlaczego jest ważny dla marketerów obejrzyj filmik:

Potencjał UGC w liczbach:

    • 70% konsumentów ufa rekomendacjom i recenzjom od użytkowników (Reevoo),
    • Konsumenci w wieku od 25 do 54 lat stanowią 70% wszystkich UGC (SparkReel),
    • 86% Millenialsów twierdzi, że treści generowane przez użytkowników są na ogół dobrym wskaźnikiem jakości marki lub usługi (Bazaarvoice),
    • 59% Millenialsów korzysta z UGC do podejmowania decyzji dotyczących zakupów elektroniki, 54% dla zakupów samochodów, 53% RTV i AGD,  53% dla telefonów komórkowych (Crowdtap).

Sprawdzone sposoby na User Generated Content w praktyce

1. Zachęcaj fanów marki do dzielenia się zabawnymi zdjęciami z produktem w mediach społecznościowych.

Przykład

Największe marki jak Coca-ColaPepsi czy Nutella każdego dnia promują swoje produkty dzięki internautom, którzy publikują niezliczoną ilość treści, w których chwalą dany produkt za smak czy chociażby design opakowania.

2. Pokaż produkt w działaniu

Najlepszymi ambasadorami marki są wiarygodni użytkownicy.  Promuj autentycznych bohaterów.

Przykład

Marka GoPro, która chętnie dzieli się filmami (Video of the Day), nagranymi przez użytkowników przy użyciu ich sprzętu, zachęcając tym samym innych do nagrywania swoich filmów, co dodatkowo zwiększa sprzedaż.

3. Angażuj odbiorców poprzez konkursy

Daj użytkownikom powód, aby chcieli dzielić się swoimi przeżyciami z marką.

Przykład

Marka Somersby, przy współpracy z blogerami, uruchomiła akcję, która polega na zrobieniu zdjęcia ze znajomymi, wrzuceniu na Instagrama, Facebooka i Twittera i oznaczeniu hashtagami #frendsie, #somersby. Zdjęcia, na których pojawią się butelki Somersby są dodatkowo punktowane. Najlepsi autorzy zostali nagrodzeni niespodziankami.

4. Zachęcaj do dzielenia się opiniami o produkcie

Wpisy, komentarze i opinie to rekomendacja dla potencjalnych klientów.

Przykład

Na stronie www.rossmann.pl w zakładce Opinie przy produktach można znaleźć recenzje zadowolonych konsumentów, którzy kupili i wypróbowali konkretne produkty.

5. Bądź otwarty na różne komentarze – zarówno pozytywne jak i negatywne.  

Komentarze uwiarygodnią Twój przekaz, ale także powinny być dla Ciebie przyczyną do refleksji. Postaraj się zamienić słabości w sukces.

Przykład

Under Armour w kampanii #IWillWhatIWant wykorzystał krytyczne wpisy z Twittera pod adresem modelki  Gisele Bündchen. Dzięki temu powstała kampania w oparciu o storytelling.

6. Obserwuj światowe trendy

Moda na „podglądanie” życia innych ludzi to szansa do stworzenia oryginalnego contentu dla marki.

Przykład

Młodzi ludzie dzielą się filmikami wideo, w których spożywają posiłki przed ekranem. W Południowej Korei panuje moda na „food porn live stream”, gdzie fani nawet wybierają, co i kiedy ma zjeść twórca wideo.

Dlaczego warto stosować User Generated Content?

  • jest bezpłatny;
  • integruje fanów wokół marki;
  • autentyczne treści budują pozytywny wizerunek marki;
  • może być zasięgowy, jeśli będzie wsparty np. konkursami z nagrodami.
  • generuje nowe pomysły do komunikacji.
Warto zapamiętać

Tylko autentyczne treści pochodzące od użytkowników zaliczają się do UGC. Natomiast treści, które przygotowują profesjonaliści (dziennikarze, graficy, reklamodawcy) nie zalicza się do UGC.

UGC przybiera różne formy: tekstowe, graficzne lub filmowe, a ich rodzaj zależy od kreatywności użytkowników, dzięki której skorzysta i Twoja marka.


Warto doczytać:

Raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), „Participative Web: User-Created Content” – 

https://www.oecd.org/sti/38393115.pdf

 

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.