W internecie aż roi się od treści. Obecnie jest ich tak wiele, że nie sposób nadążyć za ich śledzeniem, nie mówiąc już o przyswajaniu. Jednocześnie ponad połowa z nich jest nic niewnoszącym, pseudointelektualnym bełkotem. Treści naprawdę wartościowych można ze świecą szukać. Na szczęście na ratunek przychodzi content marketing, który może wejść w krew każdemu, bez wyjątku.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest content marketing i do czego powinien prowadzić;
- jakie przesłanki stoją za opłacalnością content marketingu;
- jakie narzędzia mogą pomóc w codziennych działaniach content marketingowych.
Content marketing – co to takiego?
Jesteśmy coraz bardziej zabiegani. Większość z nas od dawna nie miała w ręku książki ani papierowego wydania gazety. Za to ochoczo łapiemy za smartfony, tablety i laptopy. Bez nich w zasadzie nie wyobrażamy sobie życia. W ciągu dnia przeglądamy grafiki, krótkie filmy wideo, artykuły w sieci. Czasem nawet pokusimy się o przeczytanie e-booka, pod warunkiem, że jest przyjaźnie opakowany i oprócz tekstu, zawiera też elementy obrazkowe. Świat zmierza cały czas w jednym kierunku – ograniczania słowa pisanego na rzecz tego, co wyrazić można za pomocą statycznego bądź dynamicznego obrazu. Jeśli czytelnik decyduje się na przeczytanie jakiegoś tekstu, w większości przypadków szuka czegoś wartościowego, co wniesie coś nowego do jego życia. Takim potrzebom odpowiada content marketing, nazywany marketingiem treści. Najprościej rzecz ujmując, polega on na dostarczaniu odbiorcom (nierzadko klientom) tego, co użyteczne, wysokojakościowe i rzetelne merytorycznie.
Content marketing ma prowadzić do zaspokojenia potrzeb związanych z edukowaniem, inspirowaniem i angażowaniem, które posiada każdy z nas. Powinien więc serwować treści, dzięki którym adresat może się czegoś nauczyć, które staną się dla niego natchnieniem do działania i które doprowadzą do nawiązania długofalowych relacji oraz interakcji. Ci, którzy przekonali się już do nieustającej potrzeby stosowania marketingu treści, najczęściej decydują się na formy, takie jak:
- artykuły eksperckie i sponsorowane,
- poradniki i e-booki,
- treści wideo i webinary,
- infografiki i inne formy obrazkowe.
10 niepodważalnych dowodów na to, że content marketing się opłaca
Biorąc pod uwagę fakt, że w dzisiejszych czasach wszystko i każdy reprezentuje jedyną w swoim rodzaju markę, to content marketing jest rewolucją w zarządzaniu kontaktami na stopie marka–jej odbiorca. Jego istotą są relacje mądre i szczere, które mają niebagatelny wpływ na postrzeganie tej marki. W dobie powszechnej konkurencji, to bardzo ważne, by wyróżnić się niewymuszoną wiarygodnością. Ludzie kochają to, co prawdziwe i całkiem szybko orientują się, że coś opiera się o kłamstwo. Dlatego tak ważne dla biznesu jest stosowanie marketingu treści. Istnieją na to bezsprzeczne dowody.
- Jeśli sam jesteś w stanie tworzyć treści, to content marketing nic nie kosztuje.
- Content marketing pozwala zdobyć zaufanie odbiorców.
- Content marketing sprawia, że stajesz się ekspertem w branży, w której działasz.
- Content marketing pozwala Ci ograniczyć wydatki na reklamę.
- Content marketing wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku Twojej marki.
- Dzięki content marketingowi docierasz do szerszego grona odbiorców.
- Content marketing pozwala zdobyć nowych klientów.
- Content marketing sprawia, że zostawiasz w tyle konkurencję.
- Content marketing ma ogromny wpływ na pozycjonowanie i poprawia pozycję Twojej strony w wyszukiwarkach.
- Content marketing poprawia wyniki współczynnika konwersji na Twojej stronie.
Gdzie szukać inspiracji? 15 darmowych narzędzi, które pomogą tworzyć treści
Oczywiście, że mógłbyś zlecić copywriterowi lub grafikowi tworzenie content marketingowych treści na Twoją stronę internetową lub bloga firmowego. Ale po co wydawać pieniądze, gdy możesz w łatwy sposób przygotować je sam? Poznaj darmowe narzędzia, które sprawią, że ochoczo będziesz zabierał się do pracy, a Twoi odbiorcy będą zachwyceni Twoją twórczością.
- Scoop.it – narzędzie służące do wyszukiwania i gromadzenia artykułów na dowolny temat, dzięki czemu możesz się inspirować i sprawdzać, o czym do tej pory nie napisali jeszcze inni.
- Narzędzie wycinania – ma je każdy, kto korzysta z systemu Windows. Służy do robienia zrzutów dowolnej części widocznego w danej chwili ekranu. Narzędzie przydatne, gdy chcemy pokazać coś czego dokonaliśmy sami lub nie potrzebujemy zbyt dużej jakości grafik i zdjęć, a nie chce nam się ich zapisywać w tradycyjny sposób.
- Awesome Screenshot – to wtyczka od Google Chrome, która działa na zasadach podobnych do narzędzia wycinania. Pozwala jednak robić zrzuty całego ekranu, bez względu na jego powierzchnię. Umożliwia też dodawanie na nich notatek i zamazywanie wybranych elementów.
- Screen Capture – narzędzie od Google, które jest tożsame z powyższymi, jednak ma o wiele bardziej zaawansowane narzędzia do zamazywania.
- ThingLink – narzędzie do tworzenia interaktywnych grafik i zdjęć, które pozwala na dodawanie na już gotowych elementach graficznych małych ikonek, które są jednocześnie odnośnikami do treści w sieci.
- Placetit.net – narzędzie pozwalające na wklejanie i dostosowywanie wybranego obrazu na różne nośniki – od billboardów po tablety, laptopy i smartfony. Dzięki temu możesz na przykład stworzyć wizualizację własnej reklamy.
- Meme Generator – narzędzie do tworzenia ukochanych przez miliardy internautów memów, czyli śmiesznych obrazków z tekstami.
- Issuu – program do prezentowania i publikowania książek, dokumentów itp. zapisanych w formacie .pdf (i innych popularnych) w bardzo atrakcyjnej dla odbiorcy formie.
- Embedded Tweets – narzędzie służące do dodawania postów z Twittera na żywo na stronie internetowej. Pozwala również dzielić się zdjęciami i treściami wideo i udostępnia użytkownikom możliwość korzystania z wszystkich opcji Twittera z poziomu naszej witryny WWW.
- Storify – narzędzie praktycznie identyczne do Embedded Tweets, z tym że pozwalające na udostępnianie treści również z innych portali społecznościowych (m.in. Facebooka, YouTube’a, Instagrama itd.).
- PowToon – narzędzie do tworzenia efektownych animacji, które przykują uwagę każdego odbiorcy Twojej strony.
- Inforg.am – intuicyjny program do tworzenia infografik.
- Canva – proste w użyciu narzędzie do tworzenia grafiki w sieci. Posiada mnóstwo bezpłatnych szablonów.
- Piktochart – pozwala tworzyć wysokiej jakości infografiki, które zaciekawią każdego odbiorcę Twoich treści.
- Visual.ly – kolejne narzędzie do tworzenia infografiki. Dodatkowo posiada galerię tych, które już powstały, dzięki czemu możesz czerpać inspiracje dla swojej twórczości.
Jak widzisz, nie musisz wydawać fortuny, żeby uatrakcyjnić swoją stronę internetową lub bloga. To oczywiście tylko propozycje rozwiązań. W internecie znajdziesz ich o wiele więcej.
Wartość dodana dla firmy i dla klientów
Content marketing jest bez wątpienia wartością dodaną, którą możesz zaoferować nie tylko swoim klientom, ale również i sobie. Dzięki tworzeniu wartościowych i merytorycznych treści, a także poszukiwaniu inspiracji, zyskujesz szansę na samodoskonalenie. Ty się rozwijasz, a klient widzi w Tobie autentycznego eksperta. Dzięki temu uczysz i siebie i innych. Żadne inne narzędzie marketingowe nie ma w sobie tak wielkiej mocy i żadne nie buduje tak pozytywnego wizerunku marki wśród odbiorców. Content marketing jest naprawdę dla każdego!