Musisz wiedzieć!

Jak skutecznie generować wartościowe leady i pozyskiwać klientów w b2b i b2c

Zobacz nowy numer!

Nadchodzi czas e-seniorów. Marketing 50+ w praktyce

Polscy seniorzy są bardzo silnie przywiązani do telefonów, a także chętniej sięgają po technologie kojarzone dotąd z młodością. W 2014 r. z usług telefonii komórkowej korzystało 89% Polaków powyżej 50. roku życia, a co czwarty z przyzwyczajenia posiada także telefon stacjonarny. Z drugiej strony blisko 50% polskich seniorów deklaruje posiadanie dostępu do internetu, a co drugi korzysta z komputera. Największym zainteresowaniem osób w wieku 50+ cieszą się portale informacyjne oraz poczta elektroniczna.

Nadchodzi czas e-seniorów. Marketing 50+ w praktyce

Polscy seniorzy są bardzo silnie przywiązani do telefonów, a także chętniej sięgają po technologie kojarzone dotąd z młodością. W 2014 r. z usług telefonii komórkowej korzystało 89% Polaków powyżej 50. roku życia, a co czwarty z przyzwyczajenia posiada także telefon stacjonarny. Z drugiej strony blisko 50% polskich seniorów deklaruje posiadanie dostępu do internetu, a co drugi korzysta z komputera. Największym zainteresowaniem osób w wieku 50+ cieszą się portale informacyjne oraz poczta elektroniczna.

Czas czytania: ok. 4 minuty

Z artykułu dowiesz się:
  • jaki wpływ na Polaków w wieku 50+ mają nowoczesne technologie,
  • czy generację Polaków dołączających obecnie do grupy wiekowej 50+ można nazwać już e-seniorami,
  • telefon stacjonarny czy komórkowy – co wybierają e-seniorzy,
  • czy cyfrowo wykluczeni Polacy 50+ to prawda czy mit.

Powoli mija czas kiedy jesień życia kojarzyła nam się z wykluczeniem i samotnością. Nadchodzi czas e-seniorów, czyli osób w wieku 50+, które są aktywne i w pełni świadome możliwości, jakie dają nam nowe technologie. Seniorzy wykazują zainteresowanie internetowym dostępem do usług finansowych – sposobnością sprawdzenia stanu konta, zapłacenia za rachunki oraz zrobienia zakupów. Połowa użytkowników internetu w przedziale wiekowym 50+ uważa się za zaawansowanych internautów. Komunikowanie się za pomocą SMS-ów, e-maili czy telefonów z pewnością wpływa na zwiększającą się aktywizację seniorów, co automatycznie przekłada się na ich lepszą jakość życia.

Prawie połowa polskich seniorów korzysta z komputera: głównie w domu, znacznie rzadziej w miejscach publicznych. Co trzecia osoba w wieku 50+ używa komputera w pracy. Najczęstszym powodem niekorzystania z urządzenia jest brak umiejętności jego obsługi oraz brak takiej potrzeby. Zaś blisko co drugi polski senior nie korzysta z internetu chociaż ma do niego dostęp w domu. Nie dziwi fakt, że przewodnikami po świecie internetu i urządzeń mobilnych są w większości przypadków dzieci, wnuki, czyli po prostu młodsze pokolenie. Według ekspertów kluczowe bariery w dostępie do internetu i urządzeń mobilnych mają charakter wewnętrzny i wynikają z przekonania, że „jestem za stary na nowoczesne technologie”.

Jesteśmy świadkami sytuacji, kiedy do grupy wiekowej 50+ dołączają osoby, które doskonale orientują się w możliwościach, jakie oferują technologie mobilne i dostęp do sieci. Korzystanie z internetu jest zdecydowanie częstsze wśród osób lepiej wykształconych oraz zamieszkujących największe polskie miasta. Są to zazwyczaj osoby spełnione lub spełniające się zawodowo i prowadzące aktywny tryb życia. Technologia powinna wychodzić naprzeciw oczekiwaniom ludzi, więc możemy się spodziewać pojawienia się na rynku szeregu rozwiązań technologicznych dedykowanych grupie wiekowej 50+. Dostępne są już smartfony dla seniorów, dzięki którym łatwiej jest pisać SMS-y czy wykonywać połączenia. Powstają także aplikacje dla seniorów, a sami zainteresowani bardzo sprawnie organizują się w internecie.

Blisko 50% użytkowników telefonu stacjonarnego przyznaje, że połączenia wykonuje kilka razy w tygodniu, a prawie jedna trzecia korzysta z usługi regularnie – przynajmniej raz dziennie. Cechą wyraźnie różnicującą korzystanie z telefonu komórkowego jest wykształcenie – osoby z tym podstawowym rzadziej (68%) korzystają z telefonu komórkowego niż pozostali (od 87% do 97%). Użytkowanie komórek również determinuje wiek – osoby do 64. roku życia częściej posiadają telefony niż osoby starsze (o 18%). Badani, korzystający z dostępu do internetu, robią to głównie w domu (93%), znacznie rzadziej w pracy (29%), u rodziny(12%) lub znajomych (9%)*. 77% respondentów posiada stacjonarny dostęp do internetu, natomiast 24% dostęp mobilny.

Producenci, którzy chcą utrzymać swoja pozycję na rynku muszą uwzględnić potrzeby grupy wiekowej 50+, ponieważ jej znaczenie może okazać się dla nich kluczowe. Są to ludzie, którzy będą skłonni do wydawania większej ilości gotówki na oferowane im produkty, ponieważ będzie ich na to stać, co nie jest takie pewne w przypadku młodych ludzi, biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku pracy. Ignorowanie e-seniorów przy tworzeniu długofalowych strategii biznesowych będzie po prostu niemożliwe. Są to osoby, które doskonale orientują się w możliwościach, jakie oferują technologie mobilne i dostęp do sieci. Przez lata były aktywne zawodowo i towarzysko, mają swoje przyzwyczajenia, potrzeby i nic nie wskazuje, aby po przejściu na emeryturę z nich zrezygnowały. Brandy będą wchodziły w dojrzały wiek ze swoimi klientami, będą ewoluować, dostosowywać się do zmieniających się warunków na rynku.

W najbliższych lata będziemy świadkami zmiany pokoleniowej na rynku nowych technologii. Będzie to o tyle ważne, że ludzie w wieku, który dotychczas kojarzył się z bujanym fotelem i wnukami nadal będą konsumentami aktywnymi towarzysko, a także często zawodowo. Na salony wielkimi krokami wchodzi pokolenie tzw. e-seniorów. Widok seniora ze smartfonem czy tabletem nie powinien nas już dziwić. Jak niebawem będzie wyglądał świat z perspektywy dzisiejszych „millenialsów”? Przecież 20 lat temu też nikt nie wyobrażał sobie 40/50-latków grających na konsolach…


* Dane pochodzą z raportu UKE „Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2014 roku Badanie klientów indywidualnych w wieku 50 +”.


Warto doczytać:
1. Raport UKE „Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2014 roku Badanie klientów indywidualnych w wieku 50 +”.

Polecane prezentacje i narzędzia:

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę