Bestseller!

„Abc marketingu B2B” to obowiązkowa lektura dla marketerów B2B!

Dowiedz się więcej

Siła obrazu – infografika w działaniach content marketingowych

Tworząc strategię content marketingową dla naszej firmy czy organizacji, musimy pamiętać, by obok takich narzędzi jak blog, raport, e-book czy case studies uwzględnić także infografikę. Infografika to najlepszy sposób połączenia tekstów i obrazu do przedstawienia złożonych danych tak, by użytkownicy chętnie dzielili się nimi w sieci.

Siła obrazu – infografika w działaniach content marketingowych

Tworząc strategię content marketingową dla naszej firmy czy organizacji, musimy pamiętać, by obok takich narzędzi jak blog, raport, e-book czy case studies uwzględnić także infografikę. Infografika to najlepszy sposób połączenia tekstów i obrazu do przedstawienia złożonych danych tak, by użytkownicy chętnie dzielili się nimi w sieci.

Czas czytania: ok. 5 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • dlaczego warto wykorzystywać infografiki w działaniach content marketingowych,
  • jak powinna być zbudowana dobra infografika,
  • jak promować/dystrybuować swoją infografikę.

60 tysięcy razy szybciej

Dlaczego warto wybrać to narzędzie? Dobrze ujął to Jeff Bullas (bloger, specjalista od social media marketingu, autor książki „8 Key Steps to Blogging Mastery”) który podał dziewięć powodów, dla których warto używać infografik w naszych działaniach content marketingowych.

Po pierwsze, infografiki są przekonujące i atrakcyjne. Bullas stwierdził, że ludzie uwielbiają fakty, liczby i statystyki. A połączenie tego z ciekawymi obrazkami i grafikami sprawia, że uzyskujemy wciągający content, którym użytkownicy chętnie dzielą się w sieci.

Po drugie, zagadnienia w nich zawarte są łatwe do przyswojenia dzięki ich obrazkowemu charakterowi. Pamiętajmy, że 90% informacji, które odbieramy dociera do nas dzięki grafikom i są one przetwarzane 60 tysięcy razy szybciej niż innego typu treści. Co więcej infografiki zwykle rozprzestrzeniają się wirusowo. Inną ważną zaletą jest fakt, że na takiej ilustracji możemy umieścić logo naszej firmy. Dzięki temu jest to również istotne narzędzie zwiększania świadomości marki.

Pozostałe korzyści, na które warto zwrócić uwagę to: zwiększenie ruchu na naszej stronie internetowej, pozytywny wpływ na jej pozycjonowanie (wirusowy charakter infografik sprawia, że użytkownicy linkują do naszej strony, a Google indeksuje ją wyżej).

Infografika jak rozprawka

Właśnie tak! Dobra infografika powinna mieć wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie. We wstępie musimy przykuć uwagę internauty i zasygnalizować omawiany temat. Rozwinięcie to miejsce na wszystkie te elementy, które są nieodłączną częścią infografiki: tekst, obrazki, dane, piktogramy, wykresy. Zakończenie niech będzie podsumowaniem. – Infografika całościowo musi tworzyć opowieść. Wszystkie elementy muszą ze sobą współgrać i mieć sens istnienia w danej infografice – wyjaśnia Maja Ignaczewska, właścicielka Myah Design.

O czym jeszcze nie możemy zapomnieć przygotowując materiał? Oczywiście o dopracowaniu strony wizualnej naszej infografiki:

  • Jedna infografika to jedna większa historia.
  • Należy ograniczyć ilość tekstu, bo w infografice liczy się przede wszystkim aspekt wizualny.
  • Liczby i tekst muszą być zgodne z tym, co jest przedstawione na wizualizacjach.
  • Należy podawać źródło danych udostępnionych w infografice.
  • Dobra infografika musi sprawiać dobre pierwsze wrażenie – tak jak tytuł artykułu, który ma zachęcić użytkowników do przeczytania całego tekstu.
  • Zadbajmy o spójność, np. ze stylistyką naszego portalu/bloga/identyfikacji wizualnej.
  • Umieśćmy elementy brandingowe, aby kreować większą świadomość naszej marki.

Dobre wzory

Jak stworzyć dobrą infografikę? Przeglądajmy infografiki w sieci i inspirujmy się nimi. Interesujące materiały z różnorodnych dziedzin znajdziemy na takich portalach jak behance.net, creative-blog.com czy dobrze znany pinterest.com.

Przykładem dobrze wykonanego projektu jest infografika stworzona przez agencję Content King dla serwisu Foter.com. Dlaczego warto się na niej wzorować?

  • Stworzenie tej infografiki zostało poprzedzone badaniami.
  • Odpowiada ona na potrzeby użytkowników portalu foter.com, dla którego została wykonana – dzięki temu była chętnie przez nich udostępniana.
  • Jej stylistyka jest spójna ze stylistyką portalu.
  • Okazała się skuteczna. Dzięki niej dla serwisu pozyskano ponad 100 wartościowych linków np. z serwisów CreativeCommons i New Media Rights.

Jak tworzyć infografikę: darmowe narzędzia czy praca grafika?

Są dwie szkoły, jeśli chodzi o tworzenie infografik. Jedni twierdzą, że dobrą infografikę może stworzyć tylko grafik inni, że to zbędny wydatek i można wykonać ją za pomocą ogólnodostępnych darmowych programów. Choć uważam, że unikatowa infografika powinna powstać w pracowni dobrego grafika, to jeśli np. tworzymy dla naszego serwisu dużo różnorodnych infografik możemy posiłkować się dostępnymi programami. Oto dwa wybrane narzędzia, które moim zdaniem są najbardziej intuicyjne i przyjazne dla użytkownika:

  • Venngage:
    • Bezpłatne narzędzie z możliwością dokupienia opcji premium.
    • Szybki proces rejestracji, bez konieczności potwierdzania linku rejestracyjnego.
    • Duża liczba zarówno darmowych, jak i płatnych szablonów do edycji.
    • Duża liczba ikonek, map, piktogramów.
    • Możliwość eksportowania pliku do formatów .pdf i .png.
  • Piktochart:
    • Bezpłatne narzędzie z szybkim procesem rejestracji.
    • Trzy typy infografik, które możemy stworzyć: raport, banner, prezentacja.
    • Bardzo atrakcyjnie wizualnie szablony.
    • W wersji bezpłatnej: możliwość eksportowania tylko do formatów .jpg i .png oraz obowiązkowy znak wodny portalu.

Jak dystrybuować infografikę?

Na koniec, krótko na temat dystrybucji infografiki. Oto trzy najważniejsze kroki, o których nie możesz zapomnieć:

  1. Stwórz listę kontaktową podmiotów (osób, portali), które będą zainteresowane Twoją infografiką i będą chciały ją rozpowszechnić.
  2. Opublikuj infografikę w swoim medium (strona internetowa, blog) nie zapominając o wstępie do wyróżnionych treści oraz adnotacji, że infografika może być publikowana na innych portalach wyłącznie, jeśli zostanie podany link do źródła.
  3. Promuj swoją infografikę:
  • Opublikuj ją we wszystkich mediach, które posiadasz (również na kontach prywatnych w mediach społecznościowych).
  • Nawiąż kontakt z listą podmiotów potencjalnie nią zainteresowanych.
  • Wyślij e-mailing z powiadomieniem o infografice i zachęceniem do zapoznania się z nią.
  • Skorzystaj z płatnej reklamy np. na Twitterze lub Facebooku.

Infografiki stają się coraz popularniejsze w działaniach content marketingowych ze względu na swój unikatowy charakter. Co więcej, ławo zapadają w pamięć, chętnie udostępniają je użytkownicy w sieci, a co najważniejsze są najlepszą drogą do tego, by poprzez lekką, rozrywkową formę przekazać skomplikowane treści. Nie wystarczy jednak stworzyć dobrą infografikę, trzeba też zadbać o jej właściwą promocję i dystrybucję w sieci.

W ostatnim czasie z infografikami zaczynają konkurować gifografiki, które są bardziej zabawową formą prezentowania treści. To jednak temat na osobny artykuł.


Warto doczytać:
1. C. & D. Heath, „Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die”, Nowy Jork 2007.
2. S. Few, „Show Me the Numbers: Designing Tables and Graphs to Enlighten”, Burlingame 2012.

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę