Skuteczny marketing przy niskim budżecie

Sprawdź nowy numer i dowiedz się jak działać skutecznie przy ograniczonym budżecie

Zobacz numer

Strategia marketingowa dla centrum handlowego okiem eksperta

Rosnąca konkurencja oraz dynamiczny rozwój e-commerce, skłaniają graczy na rynku nieruchomości komercyjnych, do poszukiwania coraz nowszych rozwiązań i zapewniania klientom jeszcze lepszego doświadczenia zakupowego. Wdrażanie nowych projektów, rozbudowa a nawet repozycjonowanie już istniejących centrów handlowych – to wszystko odpowiedzi na zmiany na rynku nieruchomości komercyjnych. Jak powinno wyglądać efektywne pozycjonowanie centrum handlowego, o czym należy pamiętać projektując proces tworzenia strategii obiektu komercyjnego, a także z jakich narzędzi korzystać – tego dowiesz się z niniejszego artykułu.

Strategia marketingowa dla centrum handlowego okiem eksperta

Rosnąca konkurencja oraz dynamiczny rozwój e-commerce, skłaniają graczy na rynku nieruchomości komercyjnych, do poszukiwania coraz nowszych rozwiązań i zapewniania klientom jeszcze lepszego doświadczenia zakupowego. Wdrażanie nowych projektów, rozbudowa a nawet repozycjonowanie już istniejących centrów handlowych – to wszystko odpowiedzi na zmiany na rynku nieruchomości komercyjnych. Jak powinno wyglądać efektywne pozycjonowanie centrum handlowego, o czym należy pamiętać projektując proces tworzenia strategii obiektu komercyjnego, a także z jakich narzędzi korzystać – tego dowiesz się z niniejszego artykułu.

Pamiętaj!

W marketingu nie ma jednego przepisu na sukces. Osiągniemy go tylko nieustannie weryfikując strategię i dostosowując ją do zmiennych tendencji rynkowych.


Spersonalizuj swojego klienta – określ grupę docelową

Dokładne poznanie naszej grupy docelowej, to pierwszy i nieodłączny krok budowania strategii marketingowej. Właściwy kierunek pozycjonowania centrum handlowego niemal zawsze zależny jest głównie od klienta. Okazuje się jednak, że ograniczenie się do wyznaczenia persony nie wystarczy. Świadomy swoich wyborów, coraz bardziej odporny na przekaz reklamowy klient wymaga od nas czegoś więcej. Oczekuje, że zaspokoimy jego pragnienia w sposób zbudowany na emocjach i relacji. Jednym słowem, musimy nawiązać z naszym klientem rodzaj bezpośredniego dialogu i doskonale go poznać.

Warto pamiętać, że tworzenie komplementarnej strategii centrów handlowych to zadanie, w którym uzupełniać powinny się działania osób odpowiedzialnych zarówno za marketing jak i wynajem. Partnerska kooperacja na tych dwóch płaszczyznach to niemal gwarancja skutecznego tenant-mixu i opartej na nim, efektywnej komunikacji. Tylko takie działania są w stanie określić długofalową, precyzyjną strategię w komunikacji B2C ale także B2B. Sukces w przedłużaniu i pozyskiwaniu nowych umów najmu jest w rękach tych, którzy łączą te dwie kompetencje.

ZOBACZ TAKŻE: Postaw na pop-up stores, czyli dlaczego warto zmienić myślenie o strategii Twojego centrum

ilustracja_blog_strategia-marketingowa-w-centrach-handlowych_2_dc726

Postaw na jasne cele i sprecyzowane wyzwania

Oczekiwania naszych klientów i określona grupa docelowa to tylko początek drogi do zrealizowania wyznaczonych wcześniej celów. Przybliży nas do tego tzw. trójpodział, oparty na wyznaczonym pozycjonowaniu danego centrum. Określa on trzy kwestie:

  1. Cel biznesowy
  2. Cel komunikacyjny
  3. Wyzwania

Idea kreatywna – czyli stworzenie wizerunku centrum handlowego

Staranne, ładne, przykuwające wzrok opakowanie każdego produktu, który chcemy zaoferować klientowi, to zasada stara jak świat. Już od dziecka nasze oczy cieszyły kolorowe, zachęcające prezenty, których odpakowywanie zawsze wywoływało rodzaj pozytywnego napięcia, oczekiwania na odkrycie ich wnętrza. Ten sam schemat działa w przypadku reklamy i idei kreatywnej. To właśnie pozytywne emocje skumulowane wokół relacji z marką, a także jedyna w swoim rodzaju więź z nadawcą komunikatu, skłaniają odbiorców do interakcji.

A jaka powinna być skuteczna idea kreatywna? Musi zawierać wszystko, co w kolejnych etapach pozwoli na stworzenie wizerunku naszego obiektu – hasła, genezę, wykreowanych bohaterów, moodboardy i styl.

ZOBACZ TAKŻE: Przepis na udany key visual

ilustracje_blog_strategia-marketingowa-w-centrach-handlowych_3_p_963e5

Organizacja wydarzeń i eventów – dobry sposób na generowanie odwiedzin

Daj swoim konsumentom powody, dla których powinni odwiedzić Twój obiekt. Schematyczne życie centrum handlowego, wcale nie musi być synonimem nudy. Planowanie eventów rozpoczynamy od otwarcia kalendarza i zaznaczenia wszystkich ważnych i ciekawych dat na cały nadchodzący rok. Pomysłów nie trzeba szukać daleko! Warto tworzyć takie historie, które angażują i tworzą prawdziwe emocje, spełniając oczekiwania. Brzmi kosztownie? Wcale nie musi tak być. Zwróć uwagę na takie wydarzenia okolicznościowe, a nawet cykliczne jak szkolenia, spotkania czy warsztaty.

Projektując wydarzenia odbywające się w przestrzeni centrum handlowego, nie można zapomnieć o nawiązaniu relacji z lokalną społecznością, którą tworzą najbliżsi klienci i sąsiedzi.

Narzędziami pomocnymi w budowaniu lojalności klienta będą działania odpowiedzialne społecznie, charytatywne, współpraca z lokalnymi działaczami, władzami miasta i powiązania z lokalnym rynkiem.

ZOBACZ TAKŻE: Sztuka w projektach handlowych – artystyczne trendy w doświadczeniach zakupowych

Innym skutecznym sposobem jest inicjowanie programów lojalnościowych. Wciąż uważamy, że to doskonały sposób na zachęcenie klienta do regularnych odwiedzin. Programy lojalnościowe to pojęcie niezwykle szerokie, dające niemal nieograniczone sposoby na budowanie więzi odbiorcy z naszym obiektem. Projektując ten typ działań, warto pamiętać o upodobaniu klientów do zbierania i kolekcjonowania. Nie zapominajmy również o aspekcie nagrody gwarantowanej. Buy&get to jedno z najefektywniejszych narzędzi, jeśli tylko powiążemy je z nagrodą o wysokiej jakości.

ilustracje_blog_strategia-marketingowa-w-centrach-handlowych_4_e14b1

Ile i jak mówić, żeby nas słuchali, czyli kilka słów o komunikacji marketingowej

Organizowane w centrum handlowym wydarzenia, najczęściej dotrą do szerszego niż pierwotnie zakładane, grona odbiorców. Z tego względu każdy event powinniśmy projektować osobno, za każdym razem zastanawiając się nad grupą docelową, a także wyznaczając kluczowe cele akcji. Najważniejsze jest, aby odpowiedzieć na następujące pytania:

  1. Gdzie i w jakich kanałach powinniśmy się komunikować?
  2. W jakim podziale procentowym, z jakim wyprzedzeniem i jaką częstotliwością powinniśmy to robić?

Nigdy nie można zapominać przy tym o minionych wydarzeniach. To właśnie wnioski z ich przebiegu, a także efektów powinny być dla nas punktem wyjścia do nanoszenia poprawek i pracowania nad tym, co wymagało skorygowania lub udoskonalenia.

A jaki budżet powinniśmy przeznaczyć na komunikację i jak rozdysponować go pomiędzy dostępne kanały? Najważniejsze jest to, że co do zasady budżet marketingowy powinien być większy niż ten przeznaczony na sam event. Aby to sprecyzować, po raz kolejny powinniśmy posłużyć się opisem grupy docelowej, czyli zastanowić się raz jeszcze, kto może być zainteresowany wydarzeniem oraz gdzie są odbiorcy danej akcji.


Pamiętaj!

Komunikacja powinna być możliwie spójna we wszystkich kanałach, tworząc komplementarny i wysoko zapamiętywalny przekaz marketingowy.


Porozmawiajmy o mediach społecznościowych

Spójna, komplementarna strategia każdego centrum nie może pomijać tak ważnej płaszczyzny działań komunikacyjnych, jaką są media społecznościowe. Naszą radą na to jak odnaleźć się w tej przestrzeni jest planowanie.

Po pierwsze GRUPA DOCELOWA. Dokładnie ją przeanalizuj, określ cechy demograficzne, zainteresowania i oczekiwania wobec Twojej marki. Sprawdź jakie preferencje mają jej przedstawiciele. Naucz się komunikować ich językiem i dołącz do ich świata.

Po drugie CELE I OCZEKIWANIA. Zweryfikuj je, wyodrębnij i scharakteryzuj. Określ zakładany czas ich realizacji.

Po trzecie EFEKTY I MONITOROWANIE. Wyznacz KPI, czyli wskaźniki, którymi posłużysz się przy weryfikacji wyników Twoich działań. Określ przełomowe momenty działań i usytuuj je w czasie. Dobierz również odpowiednie narzędzia, ułatwiające codzienną pracę analityczną.


Pamiętaj!

Jednym z fundamentalnych błędów popełnianych w mediach społecznościowych jest niedopasowanie rodzaju komunikacji oraz formatów do konkretnej platformy.


Prowadząc działania, postaw na spójną, nowoczesną stylistykę i odpowiednio dobrany język komunikacji. Nie zapominaj, że publikowane treści mają być angażujące dla grupy docelowej, więc wybieraj takie tematy i treści, które ją interesują i skłaniają do interakcji. Zwróć uwagę również na wizualny aspekt komunikacji, dbając o chwytliwe hasła na grafikach i zabiegi służące przykuwaniu uwagi odbiorców.

ZOBACZ TAKŻE: Jak organizować konkursy zgodnie z prawem?

Pomyśl również o seriach tematycznych, przyzwyczajając odbiorców do stałych, wartościowych informacji, które znajdą w Twojej przestrzeni mediów społecznościowych.

Public relations w praktyce

Działania PR-owe są obecnie ściśle powiązane z marketingowymi, w czym ma swój udział content marketng. Zarówno komunikacja B2B jak i B2C powinna być regularna i wartościowa, tworząc tym samym pozytywny wizerunek obiektu wśród klientów, ale również najemców. Zweryfikowane, uznane media branżowe (również we współpracy płatnej), to droga do regularnej obecności w sieci. Działania B2B oraz B2C łączą się poprzez wykorzystanie lokalnych portali informacyjnych, np. projektując działania promocyjne planowanego eventu. Zwiększenie zainteresowania działaniami centrum, jakie możemy osiągnąć dzięki takim działaniom wzmocnią wizerunek centrum nie tylko wśród klientów, ale również najemców.


Pamiętaj!

W mediach lifestyle’owych o gwarancji publikacji decydują głównie artykuły sponsorowane, jednak zyskasz na wiarygodności stosując działania redaktorskie, wprost przekładające się na zainteresowanie danym contentem wśród klientów obiektu.


Podsumujmy!

Działania marketingowe będą efektywne, tylko jeśli projektując je będziemy pamiętać o trzech najważniejszych kwestiach:

  1. Zrozumienie naszego klienta
  2. Obranie konkretnych wyzwań i celów
  3. Uwzględnienie monitorowania działań i nieustannym ulepszaniu ich

Focus Agency to agencja marketingowa, która od lat dostarcza klientom zintegrowane rozwiązania w zakresie strategii i promocji marek oraz poszczególnych produktów, generując wzrost konwersji i sprzedaży. Wieloletnie doświadczenie w branży centrów handlowych, real estate i agriculture pozwoliło na wypracowanie rozwiązań marketingowych, które gwarantują klientom, pełne zadowolenie ze świadczonych usług oraz zwrot z inwestycji. Główne kompetencje Focus Agency to: strategia komunikacji, projektowanie i branding firm, media, brand activation, social media, PR i monitoring mediów.


Artykuł promocyjny

Polecane prezentacje i narzędzia:

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę