Zobacz teraz!

Planowanie budżetu i pomiar efektywności działań marketingowych

Dowiedz się więcej

Szybkie premiowanie za zakupy

Programy motywacyjne i lojalnościowe są efektywnym narzędziem służącym do budowania relacji biznesowych i zwiększania sprzedaży. Czy firma ma alternatywę, jeśli chce zwiększyć sprzedaż w krótkim czasie? Odpowiedź brzmi: tak. Równie popularne formy to loteria, sprzedaż premiowa czy konkurs. Mają nieco mniejszy zasięg, ale generują szybkie efekty sprzedażowe. Dodatkowo mogą być też świetnym uzupełnieniem długoterminowych programów. Dziś przyjrzyjmy się sprzedaży premiowej. Jak ją zorganizować, na co zwrócić uwagę i jakie aspekty prawne związane są z tym zagadnieniem?

Szybkie premiowanie za zakupy

Programy motywacyjne i lojalnościowe są efektywnym narzędziem służącym do budowania relacji biznesowych i zwiększania sprzedaży. Czy firma ma alternatywę, jeśli chce zwiększyć sprzedaż w krótkim czasie? Odpowiedź brzmi: tak. Równie popularne formy to loteria, sprzedaż premiowa czy konkurs. Mają nieco mniejszy zasięg, ale generują szybkie efekty sprzedażowe. Dodatkowo mogą być też świetnym uzupełnieniem długoterminowych programów. Dziś przyjrzyjmy się sprzedaży premiowej. Jak ją zorganizować, na co zwrócić uwagę i jakie aspekty prawne związane są z tym zagadnieniem?

Pojęcie „sprzedaż premiowa” nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego. W praktyce pod tym sformułowaniem kryją się działania zachęcające klientów i konsumentów do dokonywania regularnych zakupów. Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu towaru przez dołączanie do niego nagród, premii w ustalonej wysokości. Warunkiem sprzedaży premiowej jest zawsze dokonanie zakupu i spełnienie wymogów zawartych w regulaminie. Na rynku popularne są akcje prowadzone przez przedsiębiorstwa głównie z branż RTV/AGD, FMCG oraz motoryzacyjnej. Firmy zachęcają konsumentów, pośredników, hurtowników, dystrybutorów do zakupu określonego produktu, dając możliwość otrzymania nagrody gwarantowanej w postaci premii rzeczowej lub pieniężnej. Do sprzedaży premiowej nie zaliczamy akcji promocyjnych polegających na wręczaniu nagród w zamian za dokonaną transakcję, skierowanych do pracowników kontrahentów. W tym przypadku ustawodawca uznaje, że osoby uprawnione do odbioru premii nie są stroną umowy sprzedaży, a jedynie reprezentują nabywcę.

Regulamin to podstawa

Bez względu na to, jaką formę akcji wsparcia sprzedaży wybierzesz, kluczową sprawą jest odpowiednio przygotowany regulamin. Jego zapisy muszą być dopasowane do zasad prowadzonej akcji. Regulamin sprzedaży premiowej powinien zawierać m.in.:

  • nazwę organizatora i określenie adresatów promocji,
  • czas i miejsce akcji,
  • warunki udziału w promocji,
  • określenie nagrody, jej wartości wraz ze sposobem jej przekazania itd.

Po przeprowadzeniu akcji pamiętaj o zebraniu szczegółowej dokumentacji potwierdzającej spełnienie wymogów wydarzenia niezbędnych do otrzymania nagrody oraz jej wydania.

Skutki podatkowe

Planując sprzedaż premiową, trzeba liczyć się z koniecznością zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, który pobierany jest od wartości przekazywanych nagród w sprzedaży premiowej skierowanej do konsumentów. Organizator pobiera podatek przed wydaniem nagród i składa deklarację PIT-8AR wraz z potwierdzeniem opłacenia podatku. Warto też wiedzieć, że ustawa o PIT (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68) przewiduje zwolnienia z podatku dla sprzedaży premiowej – jeżeli jednorazowa wartość nagród nie przekracza 760 zł. Trzeba tylko pamiętać, że zwolnienie podatkowe nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. W takiej sytuacji na organizatorze sprzedaży premiowej nie ciążą żadne obowiązki jako płatnika zaliczek na podatek z tego tytułu. Natomiast zdobywca nagrody zobowiązany jest do zaliczenia jej wartości do swoich przychodów z działalności gospodarczej.

Zwróć się do profesjonalistów

Jeśli planujesz przeprowadzenie akcji wsparcia sprzedaży, powierz jej obsługę profesjonalistom – unikniesz dzięki temu błędów oraz ewentualnych niepowodzeń. Wybór firmy do obsługi tego typu programów oprzyj na jej know-how oraz doświadczeniu. Ważne są rzetelność i szybkość świadczonych usług, a także elastyczne dostosowanie się do potrzeb klienta i sprostanie jego niestandardowym oczekiwaniom.

Zainteresowało Cię wdrożenie programu lojalnościowego, motywacyjnego lub innej akcji wspierającej sprzedaż?

Skontaktuj się z ekspertem Edenred:
marzena.spanial@edenred.com
tel.: 506 429 767.


Artykuł promocyjny

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 3/2015

Kup ten numer

Polecane prezentacje i narzędzia:

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę