Skuteczny marketing przy niskim budżecie

Sprawdź nowy numer i dowiedz się jak działać skutecznie przy ograniczonym budżecie

Zobacz numer

Włącz webinary w swoją strategię content marketingu

Prowadzenie działań content marketingowych, które skutecznie docierają do odbiorcy, jest coraz większym wyzwaniem dla marketerów. W gąszczu podobnych do siebie treści coraz trudniej się im wyróżnić. Jednym ze sposobów na zwrócenie uwagi odbiorcy jest wybór nietypowej formy dystrybucji treści. W tej roli świetnie sprawdzają się webinary, które ze względu na swoją złożoność nie są masowo wykorzystywanym typem contentu. Dlaczego to właśnie webinary pozwalają skutecznie docierać do odbiorcy i dają realne korzyści w ramach działań content marketingowych?

Włącz webinary w swoją strategię content marketingu

Prowadzenie działań content marketingowych, które skutecznie docierają do odbiorcy, jest coraz większym wyzwaniem dla marketerów. W gąszczu podobnych do siebie treści coraz trudniej się im wyróżnić. Jednym ze sposobów na zwrócenie uwagi odbiorcy jest wybór nietypowej formy dystrybucji treści. W tej roli świetnie sprawdzają się webinary, które ze względu na swoją złożoność nie są masowo wykorzystywanym typem contentu. Dlaczego to właśnie webinary pozwalają skutecznie docierać do odbiorcy i dają realne korzyści w ramach działań content marketingowych?

Czas czytania: ok. 7 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • w jaki sposób wypromować swój webinar,
  • jak wejść w interakcję z użytkownikami,
  • czy webinar sprzedaje,
  • jak dobrać temat webinaru, który zainteresuje odbiorców.

Budowanie zasięgu i zaangażowanie – te dwa elementy są ze sobą nierozłączne. Trudno o duże zaangażowanie, jeśli tworzona przez Ciebie treść do nikogo nie dociera. W przypadku webinarów szanse na dotarcie z przekazem do użytkowników są dużo większe. Wynika to z długiego cyklu promocji webinaru oraz działań prowadzonych po tym, jak już się zakończy. Chociaż sam webinar to krótki event, zainteresowanie nim pojawia się na długo przed emisją i pozostaje żywe jeszcze jakiś czas po wydarzeniu.

Jak krok po kroku przygotować i przeprowadzić webinar?

  1. Wybierz atrakcyjny dla odbiorców temat.
  2. Rozpromuj swój webinar w sieci, wykorzystując przy tym różne kanały.
  3. Zadbaj o atrakcyjną formę i treść webinaru.
  4. Wejdź w interakcję z użytkownikami podczas webinaru, odpowiadając na ich pytania.
  5. Podtrzymaj relację także po zakończeniu webinaru, np. poprzez notatki podsumowujące wydarzenie.

Temat webinaru, który zainteresuje odbiorców:

  • Aktualności– jeśli coś ważnego dzieje się w branży warto przeprowadzić webinar właśnie na ten temat. Przykładem niech będzie branża marketingu. Zmiany w algorytmie Facebooka? RODO? Nowe narzędzie albo funkcja w ramach Twojej usługi? Każdy z tych tematów może przyciągnąć zainteresowanych, ponieważ w marketingu, jak w żadnej innej branży wciąż trzeba być na bieżąco.
  • Odpowiedź na pytania – monitoruj działania i zapytania Twoich potencjalnych odbiorców w internecie. Dzięki czemu przez webinar będziesz mógł odpowiedzieć na najbardziej palące ich problemy. Sprawdzaj jakie wyzwania stoją przed Twoimi klientami, jakie pytania zadają, jaka wiedza jest im potrzebna i odpowiadaj na merytorycznie.
kurs-artur-jablonski-reklamy-ktore-sprzedaja
Ilustracja: W webinarach Artura Jabłońskiego często można znaleźć odpowiedzi na nurtujące marketerów pytania, źródło: Strona Artura Jabłońskiego
  • Inspiruj – chcąc budować pozycję eksperta przez webinary, warto proponować tematy, które dadzą Twoim odbiorcom nowe spojrzenie na różnorodne tematy. Sam możesz podpowiadać rozwiązania, zachęcać do zmiany stylu życia, do podjęcia nowych wyzwań, zmiany sposobu pracy itp. Webinary bardzo często mogą służyć właśnie inspiracji nie tylko nauce. Zwłaszcza jeśli jesteś charyzmatyczną postacią.
kreatywnosc-w-biznesie-webinar-todd-henry
Ilustracja: Będąc charyzmatyczną postacią warto postawić na temat webinaru, który zainspiruje innych, źródło: Blog Kamili Kruk

Zapowiedź webinaru

Kolejnym krokiem jest zapowiedź wydarzenia. Za pomocą wszelkich dostępnych Ci środków powinieneś dotrzeć do odbiorców z komunikatem o zbliżającym się webinarze. Wyślij e-mailing do odbiorców newslettera, umieść informacje na profilach w mediach społecznościowych itd. Podobnie jak w przypadku wydarzenia offline, można wokół niego stymulować dyskusję. To okazja, aby budować zaangażowanie.

Wskazówka

Przeprowadź ankiety dotyczące zagadnień poruszanych na webinarze lub zbierz sugestie dotyczące tematów, które warto poruszyć. Zdarzają się też ankiety, które wiążą się z technicznymi aspektami webinaru, jak np. o której godzinie powinien się odbyć. Unikaj ich – to nie o takie zaangażowanie chodzi.


Wejście w interakcję z uczestnikami w trakcie webinaru

W trakcie webinaru, w zależności od wybranego narzędzia można wchodzić w interakcję z uczestnikami. Najczęściej przez czat, na którym zadają oni pytania. Na rynku nie brakuje niestety webinarów bezpłatnych, które tworzone są jedynie w celu promocji marki, a nie dają odbiorcom żadnej wartości.

Pamiętaj

Webinar to nie magiczna różdżka. Zaangażowanie wzbudza przede wszystkim treść i forma webinaru. Jeśli nie masz odbiorcy nic do zaoferowania, nie przyniesie żadnych efektów.


Podtrzymanie relacji

Po webinarze jego siła oddziaływania od razu się nie kończy. Wielu twórców praktykuje wysyłkę materiałów dodatkowych do uczestników. Najczęściej są to prezentacje w pliku .pdf lub notatki podsumowujące. Możesz je też umieścić na platformie Slideshare. Ciekawą formą są notatki wizualne, czyli podsumowanie w formie rysunku. Takie notatki dostaniesz m.in. od Pani Swojego Czasu czy Oli Gościniak.

webinar-pani-swojego-czasu
Ilustracja: Webinar to nie koniec kontaktu z uczestnikami, warto podtrzymać z nimi relacje przez np. notatki podsumowujące jak u Pani Swojego Czasu.

Cykl życia webinaru

Webinar jest formą contentu, która pozwala z powodzeniem wykorzystać jego przekaz w innych formatach. Idealnie sprawdzi się tu praktyka recyclingu treści, czyli ponownego jej użycia, ale w innej formie.

Przykłady recyklingu treści z webinaru
  • Na podstawie webinaru można zbudować artykuł, wzbogacony dodatkowo o odpowiedzi na pytania zadane przez jego uczestników. W ten sposób, nawet ci, którzy uczestniczyli w wydarzeniu, z chęcią sięgną po artykuł.
  • Webinar można zachować w formie wideo i dowolnie wykorzystać. Albo jako wzbogacenie treści na stronie internetowej, albo w mediach społecznościowych. W szczególności warto publikować webinary na kanale na YouTubie. W tym medium w przeciwieństwie do Google czy mediów społecznościowych, użytkownicy równie chętnie sięgają po starsze materiały jak po nowe. Tym samym Twój webinar może przyciągać uwagę jeszcze przez wiele lat.

Grafika to chyba najprostsza i najbardziej statyczna forma, na którą można przerobić treść z webinaru. Może być dobrym pomysłem do promowania cyklicznych webinarów w kanałach, w których grafika dominuje, np. na Instagramie.


Dlaczego webinar przyciąga jak magnes?

Dodatkową zaletą webinarów jest fakt, że trzeba się na nie zapisać. Nie zawsze obowiązuje ograniczona liczba miejsc, ale rejestracja na webinar to jedyny sposób, aby otrzymać do niego dostęp.

Tym samym takie wydarzenie może dawać uczestnikowi poczucie ekskluzywności. Dzieje się w ściśle wyznaczonym czasie, a możliwość ponownego obejrzenia uzależniona jest często od wcześniejszej rejestracji.

Żaden wpis na blogu nie wywoła takiej motywacji do przeczytania go w określonym momencie. O ile artykuł można przeczytać w dowolnej chwili, a nawet wydrukować, webinar można konsumować tylko w określonym terminie.

Czy webinar sprzedaje?

Webinary mogą być płatne i wtedy generują bezpośredni zysk, podobnie jak szkolenie stacjonarne. Jednak w przypadku bezpłatnych webinarów również ma się do czynienia ze sprzedażowym aspektem.

Gary Vaynerchuk jak mantrę powtarza stwierdzenie, że najpierw trzeba dać, żeby sprzedać. Idąc tym tropem webinar nie powinien być zdominowany przez oferty specjalne, zniżki i opowiadanie o produktach. Oferta sprzedażowa powinna być elementem webinaru, jeśli sprzedaż jest Twoim celem, ale nie może być sednem wydarzenia.

Czołowi twórcy webinarów generują sprzedaż, oferując specjalne rabaty wyłącznie na zakupy dokonane przez określony czas po zakończeniu transmisji. Dbają przy tym, aby uczestnicy otrzymali wartość już przez samo uczestnictwo w transmisji – wiedzę merytoryczną, użyteczne porady i wskazówki.

Autentyczność w webinarach

W odróżnieniu od innych form treści, webinar nie tylko pozwala, ale wręcz skazuje twórcę na autentyczność. To wydarzenie, które odbywa się na żywo. Wszelkie niedociągnięcia i wpadki są nie do ukrycia. Z drugiej strony to właśnie takie momenty znoszą dystans pomiędzy prowadzącym i uczestnikami.

Webinar to okazja, aby wyeksponować swoją osobowość i tym samym wyróżnić się na tle twórców, realizujących webinary o podobnej tematyce. Nie zawsze ogląda się webinary dla tematu, często robi się to z powodu sympatii do prowadzących.

W przypadku eksperckich treści w formie artykułów, trudno jest przemycić indywidualność twórcy. Takie treści zwykle skupiają się na przekazaniu wiedzy. Webinar natomiast daje przestrzeń do realizacji obu celów – dzielenia się wiedzą i pokazania swojego autentycznego wizerunku.

Chociaż content is king, nie jest wcale łatwo dotrzeć do odbiorcy, zatrzymać jego uwagę i przy tym zmotywować, aby regularnie sięgał po Twoje treści. Receptą może być właśnie oferowanie mu zróżnicowanej formy contentu, w której oprócz wartości merytorycznej, dostaje możliwość poznania twórcy od innej strony. Niezależnie, czy zostanie wiernym uczestnikiem webinaru z uwagi na wiedzę, czy poczucie humoru autora – cel zostanie zrealizowany.

Polecane prezentacje i narzędzia:

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę