Nowy numer o social mediach

Dowiedz się jak skutecznie reklamować się, sprzedawać i obsługiwać klientów w social mediach.

Zobacz numer

Co to jest Digital Signage?

Digital Signage to zestaw narzędzi, który umożliwia prezentację elektronicznej komunikacji wizualnej w wielu miejscach, na wielu nośnikach, w sposób zaplanowany lub zautomatyzowany.

Co to jest Digital Signage?

Digital Signage to zestaw narzędzi, który umożliwia prezentację elektronicznej komunikacji wizualnej w wielu miejscach, na wielu nośnikach, w sposób zaplanowany lub zautomatyzowany.

D

Digital Signage

Dla osób niewtajemniczonych ekrany, które prezentują ofertę np. sklepów w galeriach handlowych to po prostu duże telewizory. W rzeczywistości są to najczęściej profesjonalne ekrany wielkoformatowe, które z telewizorami łączy tylko wygląd.

Digital Signage to nie tylko monitor

Mimo, że monitory są najwidoczniejszym elementem systemu Digital Signage, to składa się on z wielu elementów, które sprawiają, że odpowiednia treść pojawia się w odpowiednim czasie na odpowiednich monitorach. Oto najważniejsze elementy systemu Digital Signage:

Ekran/Monitor

Sam monitor może być wykonany w kilku technologiach (tradycyjne LCD, AMOLED, dioda LED, e-ink), może też mieć zróżnicowane rozmiary – od ogromnych „telebimów” na Times Square aż do niewiele większych od zegarka elektronicznych cenówek. Niezależnie od wielkości, technologii czy wagi tych ekranów, mają one jedną wspólną cechę – wyświetlają treść, która jest zaplanowana i publikowana w centralnym systemie zarządzania treścią. Zdarza się, że nieświadomi klienci stosują zamiast profesjonalnych monitorów zwykłe telewizory. Nie jest to zalecana praktyka z kilku powodów:

  • monitory profesjonalne są zaprojektowane do pracy ciągłej, w przypadku telewizora gwarancja pozwala na najwyżej kilka godzin dziennie,
  • monitory profesjonalne mogą mieć bardzo wysoką jasność wymaganą w miejscach nasłonecznionych – np. wystawach sklepów. Telewizory domowe nie muszą mieć tak jasnych matryc, dlatego umieszczone w nasłonecznionej wystawie sklepowej będą wyglądać jakby ktoś zapomniał je włączyć,
  • monitorami profesjonalnymi można zarządzać zdalnie przesyłając na nie treści z dowolnego miejsca poprzez sieć LAN lub WLAN. W przypadku telewizorów będzie to bardzo skomplikowane;
  • korzystając z telewizorów przedsiębiorcy są zobowiązani do uiszczania abonamentu telewizyjnego od każdej sztuki. Profesjonalne monitory nie są wyposażone w tuner TV, dlatego nie tworzą takiego obciążenia.

System zarządzania treścią

Jest to oprogramowanie, które umożliwia zaplanowanie i dostarczenie treści na monitory. Chodzi o to, aby z jednego miejsca kontrolować wszystko to, co jest prezentowane w sieciach takich monitorów. Jest to bardzo przydatne w przypadku firm, które mają wiele punktów sprzedaży i chcą, aby informacja, która się w nich pojawiała była spójna. System zarządzania treścią umożliwia odpowiednie zaplanowanie kolejności, czasu, liczby powtórzeń treści tak, aby była ona dobrana np. do pory dnia.

Nowoczesne systemy zarządzania treścią umożliwiają znacznie bardziej zaawansowane operacje np.:

  • dostarczanie zróżnicowanych treści w zależności od położenia monitorów – np. w podziale na strefy językowe, województwa itp. Treść jest tworzona i zarządzana centralnie, ale w poszczególnych strefach prezentowane są inne materiały,
  • wyświetlanie treści, które reagują na zachowanie lub cechy odbiorcy. Dzięki integracji z systemami pomiaru można dopasować wyświetlaną treść np. do płci osoby, która spogląda na monitor. W ten sposób można dopasować treść reklamową i zwiększyć szansę na zakup,
  • wyświetlanie treści w oparciu o dane z zewnętrznych systemów – elektroniczne cenówki pobierają informacje bezpośrednio z systemu zarządzania sprzedażą. Takim systemem może być też informacja pogodowa, która daje możliwość dopasowania oferty np. w restauracji w porze deszczu można promować ciepłe napoje, a w gorący dzień zaproponować mrożone frappe,
  • prezentację treści na podstawie integracji z czujnikami np. ruchu by ekran reagował w momencie kiedy ktoś przejdzie obok wzbudzając zainteresowanie,
  • integrację treści prezentowanych na monitorach z kampaniami internetowymi. W ten sposób tworzona jest spójna platforma komunikacji z klientem. Treści prezentowane w systemach Digital Signage mogą być generowane w czasie rzeczywistym (oczywiście po uprzednim zaprogramowaniu warunków i efektów), dzięki temu można np. reagować na wyniki ważnych wydarzeń sportowych gratulując reprezentacji kolejnego zwycięstwa.

Nowoczesne platformy Digital Signage mogą być integrowane w zasadzie z dowolnymi systemami zewnętrznymi tworząc nieograniczone możliwości rozbudowy.

System zarządzania urządzeniami

Kontrolowanie stanu urządzeń na odległość zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia oraz pozwala na szybką reakcję na awarię, uszkodzenie lub kradzież. Nowoczesne systemy monitorują też ważne parametry urządzeń – np. temperaturę, aby ostrzec operatora lub wyłączyć urządzenie gdy temperatura niebezpiecznie wzrośnie. Taki system pozwala też zdalnie zdiagnozować urządzenie aby zmniejszyć koszt czynności serwisowych.

System tworzenia treści (Authoring)

Jest to oprogramowanie, które pozwala na zaprojektowanie treści. Umożliwia wykorzystanie istniejących grafik czy multimediów, dodanie treści, rozmieszczenie jej na powierzchni pojedynczego ekranu albo kompozycji składających się z wielu monitorów (tzw. ścianki video). Taki system umożliwia również wizualizację treści zanim opublikuje się ją w miejscu docelowym.

System analizy i raportowania

Ten system prezentuje informacje o tym jakie treści i w jakich ilościach zostały zaprezentowane na monitorach. Zliczają też wszelkie interakcje, jeżeli treści były wyświetlane na podstawie jakiegoś warunku/zdarzenia. Dane te przydają się w analizie skuteczności kampanii, dokumentowaniu dystrybucji treści na potrzeby zewnętrznego zleceniodawcy lub rozliczania kosztów kampanii, jeżeli operator systemu udostępnia „czas antenowy” monitorów na zasadach komercyjnych.

Gdzie najczęściej stosuje się Digital Signage

Handel

W punktach sprzedaży detalicznej systemy Digital Signage stosowane są w celu:

  • budowania świadomości marki/produktu (monitory wielkoformatowe, Digital Out of Home),
  • kierowania ruchu do placówki (monitory w witrynach lub w ciągach komunikacyjnych),
  • prezentacji poszerzonej informacji produktowej (niewielkie monitory napółkowe)
  • prezentacji cen i skróconej informacji o produkcie – (elektroniczne cenówki)

Branża retail to jeden z głównych odbiorców tego typu systemów, które są bardzo skutecznymi narzędziami promocji i wsparcia sprzedaży. Na podstawie badań Digital Place-Based Media ROI Analysis można potwierdzić, że systemy Digital Signage są całkiem skutecznymi narzędziami dla marketerów.

Oto kilka wniosków z tych badań:

  • treść multimedialna (elektroniczny plakat) jest 10 razy lepiej zapamiętywana niż statyczna (plakaty papierowe, broszury, statyczne ekspozycje)
  • monitory Digital Signage umieszczone w sklepach podnoszą sprzedaż promowanych na nich produktów średnio o 32%
  • 20% klientów dokonało zakupu po zobaczeniu prezentacji produktu na elektronicznym plakacie, mimo, że wcześniej tego nie planowało
  • elektroniczne plakaty są 5-krotnie skuteczniejsze w przyciąganiu uwagi klientów niż papierowe odpowiedniki.

Hotele i nieruchomości komercyjne

W tego typu miejscach systemy Digital Signage mogą pełnić funkcję informacyjną i komercyjną. Wyświetlają agendę konferencji, listę najemców budynku, ale też informują o promocjach w pobliskich punktach usługowych lub interesujących wydarzeniach w pobliżu. Dzięki systemom zarządzania treścią operatorzy takich systemów mogą odpłatnie udostępniać część czasu prezentacyjnego partnerom zewnętrznym.

Dworce, lotniska, poczekalnie

Podobnie jak w powyższym przykładzie, system DS prezentował będzie informacje o rozkładzie jazdy lub lotów oraz komercyjną ofertę partnerów handlowych. W tego typu systemach duży nacisk kładzie się na integrację z systemami zarządzania informacją pasażerską oraz dużą niezawodność.

Zakłady usługowe – salony fryzjerskie i beauty, gabinety lekarskie

Tu podobnie jak w punktach sprzedaży celem jest promowanie produktów lub usług. Zazwyczaj klienci przebywają w tego typu miejscach przez kilkanaście lub kilkadziesiąt minut, dlatego monitory oprócz funkcji komercyjnych mogą prezentować też treści edukacyjne lub rozrywkowe. Stosunkowo nowym rozwiązaniem są monitory lustrzane, które prezentują treść na powierzchni odbijającej światło. Dzięki temu klient, który przegląda się w takim „lustrze” może zapoznać się jednocześnie z ofertą salonu.

Biura, uczelnie, campusy

W miejscach pracy czy nauki wielu osób, systemy Digital Signage tworzą sieć informacyjną i reklamową. W przypadku biur coraz częściej stosuje się monitory w zastępstwie firmowych newsletterów, których czytelnictwo jest bardzo niskie. Informacja przekazana w atrakcyjnej formie wizualnej ma szansę być odczytana i zapamiętana przez pracowników udających się np. na przerwę kawową. Uczelnie dodatkowo wykorzystują te nośniki np. do transmisji ważnych wydarzeń czy jako nowoczesną tablicę ogłoszeń.

Systemy Digital Signage wchodzą w kolejną fazę rewolucji technologicznej. Nowoczesne technologie pozwalają nie tylko na produkowanie monitorów o dowolnym kształcie i wielkości, ale też na integrację treści z zewnętrznymi systemami – np. reklamy internetowej, Internetu Rzeczy czy Business Intelligence. Warto znać możliwości tego medium, ponieważ staje się ono kolejnym elementem świata marketingu cyfrowego.

 

Polecane prezentacje i narzędzia:

SentiOne

SentiOne to narzędzie do monitorowania internetu, które pozwala firmom w szybki sposób sprawdzić opinie internautów na temat produktu, marki lub firmy w sieci.

Zobacz prezentację

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę