Skuteczny marketing przy niskim budżecie

Sprawdź nowy numer i dowiedz się jak działać skutecznie przy ograniczonym budżecie

Zobacz numer

Czerwień kolorem mocy. Poznaj zasady biznesowego dress codu cz.2

Kolor towarzyszy ludzkości właściwie od samego początku. Najpierw malowano ciało, aby wyrazić emocje - odpowiednich kolorów używano wkraczając na wojenną ścieżkę, inaczej malowano się by przebłagać bogów by zesłali deszcz, jeszcze inaczej, gdy świętowano zaślubiny lub upolowano mamuta. Z czasem, gdy struktura pierwszych społeczeństw stała się bardziej złożona, kolor i forma odzienia pozwalały na pierwszy rzut oka sklasyfikować daną osobę. Jak?

Czerwień kolorem mocy. Poznaj zasady biznesowego dress codu cz.2

Kolor towarzyszy ludzkości właściwie od samego początku. Najpierw malowano ciało, aby wyrazić emocje - odpowiednich kolorów używano wkraczając na wojenną ścieżkę, inaczej malowano się by przebłagać bogów by zesłali deszcz, jeszcze inaczej, gdy świętowano zaślubiny lub upolowano mamuta. Z czasem, gdy struktura pierwszych społeczeństw stała się bardziej złożona, kolor i forma odzienia pozwalały na pierwszy rzut oka sklasyfikować daną osobę. Jak?

Czas czytania: ok. 4 minuty

Z artykułu dowiesz się:
  • jak kolor wpływa na twoją pozycję w społeczeństwie i biznesie
  • jak nosić czerwień w biznesie

To strój (i zawarte w nim kolory) pozwalały szybko określić do jakiej grupy społecznej należy dana osoba. Czy do arystokracji, czy niższej warstwy społecznej? Czy jest mężatką czy wdową? Czy jest niewolnikiem, a jeśli tak to do której rodziny należy? Czy jest wojskowym, do jakiej formacji należy i jaki ma stopień? Czy też jest kapłanem, a jeśli tak to którego bóstwa?

Szereg informacji jest zakodowanych w garderobie. Co ciekawe, wizerunek i kolor oddziałują na poziomie podświadomym. Zatem, przy odpowiedniej strategii, można wywołać lub spotęgować dowolny wpływ.

O ile, przy projektowaniu logotypów, stron internetowych czy identyfikacji kolorystycznej firmy, korzysta się w różnym stopniu z wiedzy o kolorach, o tyle przy doborze garderoby wydają się być ważniejsze kanony, trendy, ewentualnie moda.

Kolor w ubiorze działa na dwóch poziomach: na osobę, która go nosi, i na „odbiorcę wizerunku”. Warto zatem przeanalizować działanie koloru właśnie w tych dwóch aspektach. A także należy pamiętać, że wpływ na odbiór koloru ma także spuścizna kulturowa otoczenia, w którym żyjemy.

Dlaczego czerwień?

Wpływ kolorów na podświadomość, został przebadany i usystematyzowany między innymi przez psychoterapeutę Maxa Luschera i dr Mella. Warto poznać je wszystkie, zwłaszcza lepiej przyjrzeć się czerwieni. Dlaczego? Ponieważ jest to kolor kontrowersyjny.

O ile większość ekspertów dress code sugeruje, że czerwień to nie kolor dla biznesu, że w czerwonym kolorze podpisywać wielkich kontraktów nie wypada, jednak według mnie, jest to tylko stereotyp.

Opłaca się samodzielnie zdecydować, czy jest to kolor, który w konkretnej sytuacji może przynieść wymierne korzyści. Należy pamiętać, że kolor nie funkcjonuje sam, bardzo ważna jest forma (sukienka sukience nierówna), osobowość człowieka, który go zastosuje, jego stanowisko, branża w której pracuje.  Dodatkowo, będąc właścicielem firmy, czy managerem wysokiego szczebla, można pozwolić sobie na trochę większą odwagę w ubiorze.

Kolor, który wywołuje emocje

Wracając do samego koloru. Czerwień to kolor emocji. Pierwsze skojarzenia to zwykle: pożądanie, siła, szybkość, agresja, energia, terror, władza, krew, odwaga. Zarówno pozytywne jak i negatywne skojarzenia, które są bardzo intensywne, podszyte silnym ładunkiem emocjonalnym.

Czerwień jak żaden inny kolor, dodaje odwagi, energii i siły. Potrafi wyciągnąć z depresyjnych nastrojów. Dowartościowuje i nie pozwala się załamać. Co ciekawe, czerwień wybierają osoby pewne siebie, ale także osoby, które dopiero pracują nad śmiałością.

W przeszłości kolor ten był zarezerwowany dla rodziny królewskiej. Po części dlatego, że uzyskanie barwnika było bardzo kosztowne, a po części dlatego, że jest to także kolor władzy.

Czerwień tworzy bardzo silny i władczy wizerunek. Osoba w czerwieni na pewno nie będzie wyglądać na słabą, niezdecydowaną czy przygnębioną. W czerwieni nie da się także ukryć – to kolor który najbardziej przyciąga uwagę. Bardzo łatwo może stać się kolorem władzy, ale musi być spójna z nią pozostała komunikacja niewerbalna: ton głosu, postawa, gestykulacja.

Te wszystkie emocje sprawiają, że z czerwienią należy obchodzić się ostrożnie. Osoby zbyt wybuchowe, gniewne czy zbytnio kierujące się emocjami, powinny unikać tego koloru. Mogą nie być w stanie opanować emocji.

Czerwień w polityce

Kobiety powinny pamiętać również, że czerwień jest bardzo zmysłowa, więc przy tym kolorze szczególnie ważne jest zachowanie. Mimo to, co interesujące, kobiety w polityce wcale nie unikają czerwieni. Wystarczy przyjrzeć się Hillary Clinton, Angeli Merkel, Madeleine Albright, a nawet Margaret Thatcher.

Mężczyźni politycy, także bardzo często wybierają czerwień. Są to zazwyczaj czerwone krawaty, rzadziej poszetki, np. Barack Obama, George Bush, ostatnio bardzo widoczny Donald Trump.

Czerwień jest na tyle wyraźnym kolorem, że nie trzeba stosować jej w dużej ilości. Nawet dodatki mają ogromny wpływ na wizerunek.

Kiedy warto zastosować czerwień?

  • Gdy chcesz dodać sobie autorytetu
  • Gdy chcesz skupić na sobie uwagę  (na przykład podczas wystąpienia publicznego)
  • Gdy chcesz dodać sobie odwagi lub stworzyć wizerunek osoby odważnej
  • Gdy chcesz zostać zapamiętany (zauważony w tłumie)
  • „Jeśli się wahasz, załóż czerwień” Bill Blass

***

Przeczytaj pierwszą część cyklu – Kolor ma znaczenie

Polecane prezentacje i narzędzia:

SentiOne

SentiOne to narzędzie do monitorowania internetu, które pozwala firmom w szybki sposób sprawdzić opinie internautów na temat produktu, marki lub firmy w sieci.

Zobacz prezentację

PBC Planner

Program PBC Planner zawiera aktualne, kompleksowe dane na temat prasy w Polsce. Platforma nie tylko pozwala sprawdzenie informacji związanych z danymi demograficznymi czytelników, nakładu i sprzedaży prasy czy analiz reklam, ale jest także przystosowana do tworzenia profesjonalnych mediaplanów.

Zobacz prezentację

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę