Prenumerata Premium teraz 50 zł taniej!

Wybierz Prenumeratę Premium i otrzymaj dostęp do pełnego archiwum - 34 numerów w PDF.

Zobacz

Media społecznościowe i promocja produktów Część 3. Branża restauracyjna i klubowa

W ostatnim czasie coraz więcej osób przez rozpoczęciem posiłku robi zdjęcie swojego dania. To co znajduje się na talerzu powinno być estetycznie podane, nie tylko ze względu na jednostkowe wrażenia wizualne. Wieść niesie się dalej przy pomocy mediów społecznościowych. Jak restauracje i kluby powinny zadbać o swoją obecność w sieci?

Media społecznościowe i promocja produktów Część 3. Branża restauracyjna i klubowa

W ostatnim czasie coraz więcej osób przez rozpoczęciem posiłku robi zdjęcie swojego dania. To co znajduje się na talerzu powinno być estetycznie podane, nie tylko ze względu na jednostkowe wrażenia wizualne. Wieść niesie się dalej przy pomocy mediów społecznościowych. Jak restauracje i kluby powinny zadbać o swoją obecność w sieci?

Czas czytania: ok. 5 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • jak promować restauracje i kluby,
  • jakich narzędzi używać w promocji,
  • kim jest Twój odbiorca,
  • jaki jest potencjał branży gastronomicznej w social mediach.

Analiza grupy docelowej

Klientów restauracji i klubów można dzielić na wiele grup. Z jednej strony to rodziny z dziećmi czy pary (w przypadku restauracji), nastolatki (bary, kawiarnie) lub imprezowicze i słuchacze muzyki (kluby). Oczywiście inaczej może wyglądać odbiór treści w przypadku restauracji, gdzie klient jest nastawiony na konsumpcję posiłku, a inaczej, gdy klient przychodzi na zorganizowane przez klub wydarzenie. W obu przypadkach jest jednak istotne wysunięcie miejsca sprzedaży na pierwszy plan.

Potencjał społecznościowy branży

Właśnie ze względu na przywiązanie do miejsca potencjał społecznościowy branży gastronomicznej jest taki duży. Dziś „bycie i posiadanie” to dwie najważniejsze przyczyny publikacji w internecie. W restauracji czy klubie można te dwa czynniki połączyć – jesteśmy w danym miejscu, z określoną grupą osób, podczas jakiegoś wydarzenia i spożywamy coś smacznego. Właśnie dlatego wielu osobom tak trudno pominąć publikację na ten temat. Społeczności są ciekawe aktywności innych osób i same są chętne do dzielenia się swoim trybem życia. Dla klubów i restauracji jest to tym bardziej istotne, że nie oferują specjalistycznych usług – każdy może z nich skorzystać, zatem każdy może też o nich napisać.

Najczęstsze produkty

Produkty w tej branży można podzielić na dwie grupy:

  • restauracyjne – te produkty to oczywiście dania oferowane w lokalu (wszystko co możemy znaleźć w menu),
  • eventowe – to wydarzenia (szczególnie klubowe np. koncerty), które są główną przyczyną obecności w lokalu, zaś konsumpcja jedynie im towarzyszy.

Poza jedzeniem i wydarzeniami promowane mogą być również: lokal (jako ciekawe miejsce), właściciel (jako autorytet w danej dziedzinie) oraz styl zarządzania (wraz z pracownikami). Wszystko po to, by wyróżnić się spośród innych miejsc i przyciągnąć jak największą liczbę kolejnych klientów.

Rodzaj treści

Dla restauracji treści dotyczą głównie dań, lokalizacji czy bieżących promocji. Tego w największym stopniu oczekują odbiorcy. Jeśli restauracja jest ukierunkowana tematycznie (np. kuchnia chińska czy polska), warto w komunikacji zawrzeć również informacje na temat samej kuchni i kraju, z którego pochodzą oferowane potrawy.

W przypadku klubów tylko teoretycznie komunikacja funkcjonuje od wydarzenia do wydarzenia. W praktyce powinna być bardzo regularna. Tematów do publikacji nie brakuje, należy tylko pamiętać o tym, by były one związane z klubem. Jeśli zbliża się określone wydarzenie, np. koncert, poza poinformowaniem o godzinie i miejscu warto w innej publikacji napisać coś o samym zespole albo o jego członkach. Jeśli klub muzyczny jest ukierunkowany na jeden rodzaj muzyki prawdopodobnie jego odbiorcy również są w ten sposób ukierunkowani, dlatego sens mają wpisy dotyczące historii tej muzyki, jej najważniejszych przedstawicieli. Jeśli klub nie jest ukierunkowany, można sprawdzać, co lubią odbiorcy (np. pytanie o ulubionych wykonawców) i na podstawie odpowiedzi tworzyć dalszą komunikację.

Narzędzia promocji i serwisy

Warto pamiętać, że dziś prawie wszyscy korzystają z urządzeń mobilnych i za ich pośrednictwem komunikują się z potencjalnymi klientami lokalu. Dlatego planując wszelkie działania promocyjne, należy uwzględnić tę mobilność konsumentów. W przypadku promocji miejsc w serwisach społecznościowych najbardziej funkcjonalny jest Facebook, choć ostatnio – dla restauracji – równie dobrym serwisem okazuje się być Instagram (szczególnie w przypadku kawiarni). Ten pierwszy ma świetnie opracowany system meldowania się w miejscach sprzedaży, dlatego zdecydowanie przewyższa inne serwisy. Ten drugi zaś w świetny sposób przydaje się do kreowania wizerunku przy pomocy zdjęć dań i miejsc.

Sposoby promocji

Sposobów promowania klubu czy restauracji w mediach społecznościowych może być wiele. Warto wykorzystać któryś z poniższych elementów:

  • Meldowanie się – warto powiadomić klientów o tym, że w lokalu można się zameldować. Jeśli nasza restauracja czy klub znajduje się w miejscu, w którym internet mobilny jest niedostępny, warto zadbać o łącze WiFi. Powiadamiać fanów można zarówno przez internet, jak i przy kasie (ekspozytor na barze itp.).
  • Zdjęcia z miejsc i dań – warto zachęcić potencjalnych klientów i pokazać im czego mogą się spodziewać w danym lokalu. Te osoby, które już skorzystały z oferty będą mogły podzielić się opinią i wystawić recenzję.
  • Zdjęcia z imprez i tagowanie – po wydarzeniu warto opublikować galerię zdjęć, na których uczestnicy będą mogli się otagować.
  • Zapowiadając koncert warto znaleźć fan page danego artysty i otagować go we wpisie. W ten sposób zwiększymy zasięg i możemy dotrzeć do osób, które lubią artystę, ale nie wiedzą jeszcze nic o naszym miejscu.
  • Reklama Facebook Ads – dla zwiększenia zasięgu, polubień lub powiadomienia o wydarzeniu warto wykorzystać promocję sponsorowaną. Wydarzenie można promować w danej grupie osób zainteresowanych, np. konkretną muzyką czy jedzeniem, pochodzących z określonego miasta.
  • Kupony – aby mierzyć skuteczność działań warto wprowadzić promocje dedykowane dla użytkowników Facebooka. W tym przypadku mogą to być kupony zniżkowe pobierane z aplikacji lub kody zniżkowe we wpisie (lub np. rabaty na hasło). Dzięki temu możemy określić, jaki procent naszych rzeczywistych klientów to użytkownicy Facebooka.
  • Dodatkowe zakładki – dla restauracji można tworzyć zakładkę z menu, dla klubu – kalendarz wydarzeń z linkami do sklepu internetowego (zakup biletów).
  • Hashtagi – dla konkretnych cyklicznych wydarzeń lub publikacji można ustanowić hashtagi, którymi fani z czasem opatrzą posty publikowane na ich osiach czasu.

Promocja restauracji czy klubu w mediach społecznościowych to dwutorowy proces. Z jednej strony, na danej platformie może komunikować sama marka, opowiadając o ofercie. Z drugiej, w serwisie tym są już klienci, którzy nawet bez wiedzy marki mogą o niej publikować. Połączenie tych dwóch torów dzięki określonym, wymienionym wcześniej działaniom, może przynieść zysk i satysfakcję zarówno lokalowi, jak i klientom.


Warto doczytać:
1. A. Miotk, „Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty”, Gliwice 2013.
2. D. Kerpen, „Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku”, Gliwice 2013.
3. J. Reed, „Marketing internetowy. Szybkie łącze z klientami”, Gliwice 2011.
4. M. Czaplicka, „Zarządzanie kryzysem w social media”, Gliwice 2014.

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę