Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
NAJNOWSZY NUMER

Jak usprawnić e-commerce w B2B i B2C w 2018 roku?

Zamów numer

Narzędzia cyfrowego marketera B2B

Wybór narzędzi dla marketerów nigdy nie był tak duży. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę słowo „Martech”, aby zobaczyć prawie dwa miliony haseł. Dlatego postanowiłem przygotować krótki przewodnik, w którym omówię najbardziej przydatne z mojego punktu widzenia narzędzia.

Narzędzia cyfrowego marketera B2B

N

Narzędzia cyfrowego marketera

Tworząc mapę myśli zorientowałem się, że w swojej karierze korzystałem z ponad setki programów, usług czy serwisów dla marketerów, dlatego nie będę omawiał ich szczegółowo ale wskażę te grupy i przykłady narzędzi, które warto poznać. Wybór i dalszą selekcję ułatwi Ci mindmapa, którą przygotowałem jako dodatek do artykułu.

Oczywiście jest to opis subiektywny. Wspominam tylko te narzędzia, z których korzystałem lub przez długi czas testowałem. Jeżeli korzystasz z ciekawych narzędzi – podziel się nimi w komentarzach.

PR i monitoring marki

Jeżeli chcesz wiedzieć co o Tobie lub konkurencji piszą media, bloggerzy, influencerzy czy po prostu Twoi pracownicy i znajomi, potrzebujesz narzędzi do monitoringu mediów. Ponieważ nie mam zbyt dużego porównania, bo korzystałem tylko z Brand24, zamieszczam link do porównania najciekawszych narzędzi do monitoringu sieci i mediów.

Bardzo ciekawą propozycją dla osób zajmujących się kontaktem z mediami jest platforma Prowly, która ułatwia zarządzanie tworzeniem, wysyłką i analizą informacji prasowych w najróżniejszych formach. Śledzę z uwagą rozwój tej platformy i zaglądam na ich bloga, w którym znajduje się sporo cennej dla mnie dziedzinowej wiedzy.

Organizacja konferencji i szkoleń

Wbrew pozorom w procesie organizacji eventów bardzo często korzysta się z wielu narzędzi informatycznych.

Możesz skorzystać z całościowych platform, które ułatwiają proces rejestracji, płatności, potwierdzania obecności czy komunikacji podczas i po evencie. Zajrzyj do porównania najciekawszych plaftorm

Eventy B2B to najczęściej spotkania merytoryczne, dlatego ważny jest sposób prezentacji wiedzy. Jeśli chodzi o prezentację wizualną oczywiście króluje PowerPoint i nic nie wskazuje końca tej hegemonii. Oczywiście jest Prezi, Keynote i inne narzędzia warte uwagi. Ja coraz częściej wykorzystuję do prezentacji Mindmeister, który zamiast slajdów prezentuje animowaną interaktywną Mindmapę. Efekt jest podobny jak w Prezi. Zazwyczaj świetnie się sprawdza.

Po prezentacji

Jeżeli zdecydujesz się na slajdy, pamiętaj, że możesz je umieścić na Slideshare, dzięki czemu dostaną one drugie życie. Pamiętaj jednak, że nie każdy zestaw slajdów, który jest uzupełnieniem tego co mówisz będzie czytelny w sieci bez odpowiedniego komentarza.

Angażuj uczestników

Podczas szkolenia warto zadbać o interakcje. Ja wykorzystuję często narzędzie Mentimeter, które umożliwia tworzenie interaktywnych quizów oraz konkursów z wykorzystaniem smartfonów, które uczestnicy i tak zazwyczaj przeglądają w trakcie prezentacji. Efekty są świetne, zazwyczaj w quizach bierze udział ok 70-80% uczestników. Nie tylko świetnie się bawią ale lepiej zapamiętują prezentację, a Ty jako prezenter masz błyskawiczną odpowiedź na Twoje pytania w formie prostych wizualizacji i raportów. Konfernecje i eventy coraz częściej są nagrywane lub trasmitowane w formie wideo. Tu też można zlaneźć kilka przydatnych narzędzi.

Nagrywanie filmów

Nie wchodząc w szczegóły większość współczesnych lustrzanek a nawet smartfonów przy odrobinie wiedzy nagra wideo w zadowalającej jakości. Warto jednak zadbać o kilka szczegółów:

  1. Statyw – stabilne wideo dobrze się ogląda i nie ma problemu z ostrością.
  2. Dźwięk – nie ufaj mikrofonom wbudowanym w komórki i lustrzanki. Za kilkadziesiąt złotych kup prosty mikrofon lub użyj dyktafonu (wtedy trzeba będzie zsynchronizować dźwięk z obrazem). Jeżeli nie masz nic innego pod ręką a nagrywasz telefonem, użyj słuchawek dołączonych do zestawu – mikrofon będzie bliżej ust dzięki czemu nagra się mniej denerwującego szumu.
  3. Oświetlenie – najlepiej na początku nagrywać w świetle dziennym, a jeżeli nagrywasz tylko w pomieszczeniach, za 100 zł kupisz prostą lampę LED, która powinna trochę poprawić sytuację. Poczytaj o balansie bieli aby uniknąć żółtych lub niebieskich ujęć.

Montaż wideo

Jeżeli nie masz doświadczenia w montażu wideo, najlepiej zleć to komuś. Jeżeli chcesz się tego nauczyć, korzystaj z najprostszych narzędzi. Ja ciągle jeszcze czasem wykorzystuję Windows Movie Maker i cenię sobie szybkość oraz prostotę obsługi. Adobe obok swojego profesjonalnego kombajnu do obróbki video – Premiere Pro, oferuje też uproszczoną wersję Premiere Elements. Za trochę ponad 200 PLN masz całkiem ciekawe narzędzie  z wieloma funkcjami od starszego brata.

Screen Recording

Jeżeli prowadzisz szkolenie albo demo, możesz nagrać to co dzieje się na pulpicie Twojego komputera i udostępnić to jako tzw. screen recording. Możesz dodać komentarz głosowy a nawet nagranie z kamery internetowej.

Zaskakująco dobrze w takiej roli sprawdza się… PowerPoint. Tak, to nie pomyłka. PowerPoint 2016 ma wbudowaną funkcję screen recording, możesz wiec stworzyć prezentację, która składa się z klasycznych slajdów oraz materiałów wideo. Co ciekawe możesz taką prezentację wyeksportować jako materiał wideo co daje bardzo atrakcyjne możliwości kreatywne.

Są też oczywiście narzędzia specjalistyczne. Króluje w tym obszarze płatna Camtasia. Ja korzystam z darmowego Microsoft Expression Encoder. Jeżeli chcesz wykonywać screen recording na tabletach, polecam polską aplikację Explain Everything. Najlepsza moim zdaniem aplikacja dostępna na IOS oraz Android.

Hosting – czyli gdzie publikować?

Oczywiście YouTube, czy Facebook to wybory oczywiste, jeżeli chcesz aby Twoje wideo zobaczył cały świat. Pamiętaj jednak, że publikując tam materiały pozbywasz się części praw do nich. Szczegóły znajdziesz w regulaminach usług.

Jeżeli zależy Ci na pełnej kontroli, poczytaj o Vimeo – platformie zaprojektowanej dla twórców chcących zachować pełnię praw do utworów.

Tworząc płatne treści video, które powinny być dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników sprawdź platformę Wistia. Daje świetne statystyki oraz jest odporna na próby zgrania, skopiowania, przeformatowania czy osadzenia wideo na innej stronie.

Dla materiałów, które mają być dostępne tylko wewnątrz organizacji warto wypróbować np. nową usługę w pakiecie Office 365 – Microsoft Stream. Po ostatniej aktualizacji doczekała się wielu bardzo zaawansowanych funkcji, dlatego spoglądam na nią bardzo łaskawym okiem. Integracja z Office 365 oszczędza sporo czasu na zarządzaniu dostępem i uprawnieniami oraz komunikacji o nowych materiałach.

Transmisje i webinary

Najnowszy trend w wideo to oczywiście transmisje. Tu podobnie jak w hostingu – jeżeli docierasz do szerokiej widowni – YouTube i Facebook mogą być najlepszą opcją. Również ze względu na świetne narzędzia promocji wideo warto poznać te platformy.

Jeżeli organizujesz własny kanał transmisji wideo, sprawdź darmowe narzędzie Open Broadcaster Software(OBS). Umożliwia tworzenie transmisji z kilku źródeł jednocześnie i pełną kontrolę nad każdym elementem treści. Co ważne można je zintegrować z YouTube i Facebookiem, dzięki czemu wyróżnisz się profesjonalnym wyglądem transmisji oraz efektami nie spotykanymi w transmisjach prowadzonych bezpośrednio z Facebooka czy YouTube.

Pełna interakcja z widzami możliwa jest jednak dopiero w narzędziach do webinarów. Tu wybór jest bardzo duży. Ja korzystałem z Cisco Webex, Skype for Business, On24. Wszystkie spełniały swoje zadania. Ciekawą opcję webinarów zintegrowanych z marketing automation oferuje polski producent GetResponse – daje to spore możliwości promocji oraz budowania tzw. scoringu w oparciu o webinary.

Zarządzanie projektami

Jeżeli ktoś Ci opowiada, że praca w marketingu to „pełen spontan” – pozbądź się go z listy autorytetów. Zarządzanie marketingiem to jeden z trudniejszych procesów, na który zazwyczaj składają się projekty – kampanie, konferencje, przebudowa strony, produkcja e-booka – to wszystko projekty, którymi trzeba zarządzać. Kilka lat temu królował niepodzielnie Microsoft Project – świetne ale dość skomplikowane narzędzie stworzone do największych projektów takich jak budowa elektrowni atomowej.

Jeżeli akurat nie budujesz nuklearnej fabryki mocy, możesz skorzystać z prostszych narzędzi wykorzystujących metodę Kanban. Liderem w tym obszarze jest Trello, choć ma swoich konkurentów. Ja korzystam z MeisterTask, który jest połączony z MindMeister – moim narzędziem do map myśli. Dzięki temu mogę planować projekt w midmapie, a następnie śledzić jego realizację w Meistertask.

Dla firm korzystających z Office 365 dobrą informacją jest fakt, że znajdą oni wśród wielu aplikacji również Microsoft Planner – bardzo podobną do Trello aplikację zintegrowaną z Office 365 a więc również Exchane, SharePoint, OneDrive.

Od niedawna przyglądam się też z zainteresowaniem narzędziu Dapulse.com. Mój obecny zespół marketingu wykorzystuje je do planowania publikacji i zarządzania zadaniami. W tej roli sprawdza się świetnie.

Generowanie leadów

W tej kategorii można w zasadzie zmieścić wszystkie narzędzia dla marketerów B2B, bo to przecież ich główne zadanie. Ja umieszczę w nim narzędzia, które ułatwiają zarządzenie tym procesem.

Narzędzia do pozycjonowania wymagają osobnego omówienia, dlatego tylko zachęcę do poczytania o Senuto, czy rozbudowanym pakiecie Google Webmaster Tools. Jeżeli korzystasz z WordPressa, polecam wtyczkę Yoast SEO – pomaga tworzyć treści przyjazne dla wyszukiwarek.

Zarządzanie Social Media

Planowanie wpisów na wielu platformach ułatwia mi bardzo Buffer. Monitoring prowadzę głównie poprzez Brand24, ale nie obejmuje on Linkedin. Linkedin daje sensowne narzędzia analityczne ale ciągle szukam platformy, która obejmie wszystkie istotne dla mnie sieci społecznościowe.

Warto korzystać także z Hubspot, który jako jedna z niewielu platform daje możliwość planowania wpisów w sieciach społecznościowych. Ma jednak pewne ograniczenia związane z oznaczaniem osób w niektórych sieciach społecznościowych.

W kwestii social sellingu, bardzo ciekawie wygląda oferta Linkedin Sales Navigator. Wymaga ona porządnego przeszkolenia sprzedawców bo trochę różni się od klasycznego LinkedIn.

Planowanie kampanii FB czy Linkedin prowadzę bezpośrednio z tych platform. Na Facebooku najwięcej możliwości daje Power Editor.

Content Management

Tworzenie i zarządzanie treściami to jeden z najbardziej czasochłonnych procesów w marketingu B2B. Na szczęście pojawiły się platformy, które to ułatwiają. Platformy takie składają się zazwyczaj z modułu ułatwiającego planowanie treści (Editorial Calendar), przypisywanie zadań dotyczących tworzenia, tłumaczenia i akceptacji, publikację na stronach, planowanie promocji  – np. w sieciach społecznościowych oraz integrowanie z kampaniami leads generation. Dość dobrym zestawem funkcji może pochwalić się Oracle Content Marketing skierowane do największych firm oraz Hubspot – znacznie prostszy ale zaskakująco funkcjonalny.

Marketing Automation

Dla największych organizacji dobrym wyborem będzie Oracle Marketing Cloud – bardzo rozbudowany pakiet przy stosunkowo prostym wdrożeniu i obsłudze. Wdrażałem to narzędzie i korzystałem przez kilka lat. Warte każdego wydanego dolara.

W tej dziedzinie sprawdzi się również Hubspot. Jest prostszy w obsłudze ale obejmuje w zasadzie wszystkie zagadnienia tzw. Inbound Marketingu. Dla  średnich firm dobry wybór. Mają bardzo dobrą platformę edukacyjną, z której intensywnie korzystam.

W mniejszych (co nie znaczy, że prostszych) projektach korzystam z polskich narzędzi:

GetResponse, narzędzie, które z  e-mail marketingu rozwinęło się o marketing automation, landing pages, webinary, a słyszałem, że to nie koniec. Cenię też działalność edukacyjną tej firmy oraz współpracę ze świetnymi blogerami.

Userengage ma trochę inny profil, a ilość funkcji przyprawia mnie o zawrót głowy nawet po kilku miesiącach korzystania. Umożliwia spersonalizowaną interakcję z użytkownikiem nie tylko w formie mailingów ale też zautomatyzowanych chatów. Zawiera rozbudowany moduł automatyzacji i potrafi integrować się z zewnętrznymi stronami, śledząc interakcje ich użytkowników. Kolejna rzecz, która wyróżnia Userengage to wbudowany CRM, który umożliwia integrację działań marketingowych oraz sprzedażowych. Tworzenie automatycznych szans sprzedaży, przesyłanie ich do handlowców  i dalsze śledzenie wszystkich cyfrowych interakcji z potencjalnym klientem jest dzięki temu bardzo proste.

Inne narzędzia z tego obszaru, które przez dłuższy czas testowałem i byłem zadowolony to:

  • Landingi.pl – nazwa mówi wszystko
  • InstaPage – bardziej rozbudowane narzędzie do landingów i formularzy
  • MailerLite – langing pages (zaskakująco rozbudowane jak na tą cenę), e-mail marketing oraz proste marketing automation

To oczywiście wybiórczy, czysto subiektywny wybór narzędzi, z których korzystam bądź niedawno korzystałem. Tych, z których nie byłem zadowolony nie znajdziesz w artykule, a było ich sporo. Nie jest to żaden ranking – po prostu dzielę się swoim doświadczeniem, dlatego z góry przepraszam wszystkich pominiętych producentów.

Bardziej szczegółowo będę omawiał każdą kategorię rozwiązań na moim blogu a już dziś znajdziesz tam pierwszą mindmapę z serii „Narzędzia Cyfrowego Marketera B2B ” prezentującą narzędzia do marketingu wideo. Znajdziesz tam wszystkie linki.

Jeżeli korzystasz z narzędzia, które warto polecić, daj znać w komentarzu.

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.