Powitalny e-mail jest kluczowym elementem procesu rejestracji. Z uwagi na fakt, że jest to pierwsza forma nawiązywania kontaktu z klientem, powinieneś zadbać o perswazyjną treść w swoim e-mailu. Wysłanie dobrze przygotowanej powitalnej wiadomości jest kluczem do tworzenia dalszej relacji podczas całego procesu rejestracji użytkownika, aż do momentu pełnego dostępu do aplikacji.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jaki cel powinien mieć perswazyjny e-mail powitalny,
- jak zbudować taki e-mail,
- poznasz przykłady dobrych i złych praktyk.
Proces onboardingu klienta w modelu SaaS można oprzeć na sześciu głównych elementach:
- Projektowanie formularza rejestracyjnego,
- Opracowanie perswazyjnego e-maila powitalnego,
- Tworzenie kampanii e-mailowej typu Drip,
- Pierwsze logowania oraz tutorial wewnątrz aplikacji,
- Importowanie danych oraz system notyfikacji,
- Follow up telefoniczny oraz gadżety.
Wszystkie wyżej wymienione elementy procesu onboardingu odgrywają równie ważną rolę w kształtowaniu pożądanej reputacji Twojej aplikacji w oczach jej przyszłych użytkowników. W poprzednim artykule omówiłem aspekt projektowania formularza rejestracyjnego. Dziś omówię szczegółowo drugi z elementów, którym jest powitalny e-mail.
ReturnPath przeprowadził badanie, w którym wykazano silną korelację między dobrymi wiadomościami powitalnymi, a zaangażowaniem użytkowników. Ponadto konwersja dobrych wiadomości powitalnych jest ważnym wskaźnikiem przewidującym zachowania użytkowników i potencjalnych przychodów w dłuższej perspektywie.
Powitalny e-mail to punkt, w którym można szybko przekazać wartość swojego produktu, a także podnieść lub zmniejszyć poziom konwersji. Podczas pisania powitalnego e-maila zachodzi pokusa zawarcia w nim wszystkich elementów, które wydają Ci się unikatowymi aspektami Twojej aplikacji. To właśnie stwarza ogromne ryzyko porażki. Bombardowanie klienta zbyt dużą liczbą informacji na tak wczesnym etapie relacji może być cichym oraz bardzo skutecznym zabójcą konwersji.
Najważniejsze aspekty powitalnego e-maila
- Zbuduj napięcie,
- Zachęć użytkowników do podjęcia następnego małego kroku, nie starając się od razu osiągnąć swojego finalnego założenia,
- Daj odczuć użytkownikowi czego może się spodziewać po Twoim produkcie.
Opracowując powitalny e-mail zawsze powinieneś mieć jasno określony cel, który będzie Ci przyświecał podczas tworzenia jego treści (oczywiście poza samym faktem przywitania nowego użytkownika). Oto przykłady konkretnych celów, o których warto pamiętać:
- nakłonienie użytkownika do uzupełnienia swojego profilu,
- nakłonienie użytkownika do stworzenia jego pierwszego zdjęcia, filmu, tekstu – czy czegokolwiek co Twoja aplikacja oferuje,
- nakłonienie użytkownika do zaimportowania danych do aplikacji,
- nakłonienie użytkownika do pobrania aplikacji.
Należy pamiętać, że współczynnik otwieralności powitalnego e-maila oraz współczynnik kliknięć w główny Call-To-Action, nie są miarą sukcesu powitalnego e-maila. Oczywiście dostosowanie tematu e-maila oraz optymalizacja jego treści mogą być pomocnym środkiem do osiągnięcia głównego celu, niemniej jednak prawdziwym współczynnikiem sukcesu powitalnego e-maila jest stopień konwersji. Ilu z klientów wykonało zadanie o które prosiłeś w swoim powitalnym e-mailu?
Budowa powitalnego e-maila: O czym warto pamiętać?
- Prostota: jak już wspomniałem wcześniej, prawdopodobnie chcesz poinformować użytkownika o wielu ważnych rzeczach. Wybierz jedną, góra dwie. Nie informuj go o wszystkim od razu! Rozbij kluczowe wiadomości na poszczególne e-maile. Pozwól użytkownikowi spędzić troche czasu w aplikacji, odkrywać różne, ciekawe funkcjonalności, krok po kroku.
- Zasoby: udostępnij użytkownikowi dodatkowe linki lub materiały, które pomogą mu w lepszym użytkowaniu aplikacji.
- Podziękowanie: Możesz wybrać dowolny sposób na wyrażenie wdzięczności. Możesz po prostu podziękować lub napisać jak bardzo jesteś podekscytowany faktem, że ktoś powiększył grono użytkowników Twojej aplikacji.
- Wezwanie do działania: Jak wspomniałem powyżej, treść powitalnego e-maila powinna być przejrzysta. Upewnij się, że zawarłeś istotne informacje, a przede wszystkim tekst jest skuteczny i perswazyjny. Użytkownik, zaraz po otwarciu e-maila, powinien wiedzieć czego od niego oczekujesz.
Bierz przykład z najlepszych
Naucz się zapinać pasy bezpieczeństwa w internecie
Według badań przeprowadzonych na Clark School Uniwersytetu Maryland do cyberataku dochodzi średnio co 30 sekund, a około 43% z nich jest wycelowanych w małe i średnie przedsiębiorstwa oraz osoby prywatne – w tym marketerów. Tak, niestety średnio co minutę ofiarami ataku zostaje taka osoba jak Ty. Weź udział w szkoleniu i dowiedz się, jak łatwo można paść ofiarą cyberataku oraz jak się przed tym chronić. Już nigdy więcej nie daj się przechytrzyć cyberoszustom.
Bardzo prosty, informujący użytkownika o ofercie aplikacji, a także zachęcający do sprawdzenia różnych przykładów zastosowania e-mail powitalny.
W treści określono wyraźnie warunki okresu próbnego oraz wymieniono dodatkowe zasoby, takie jak dokumentacja pomocy. E-mail rozpoczyna się słowami podziękowania, posiada również jasne wezwanie do działania, nakłaniające do rozpoczęcia budowy swojego profilu.
Użytkownicy, rejestrujący się w aplikacji InVision, otrzymują bardzo przejrzysty e-mail z jasnym wezwaniem do działania, zachęcającym do korzystania z aplikacji.
Aby to ułatwić, użytkownicy widzą kolejno krótkie filmy instruktażowe. Biorąc pod uwagę fakt, że aplikacja jest wysoce interaktywna i wizualnie atrakcyjna, charakter wiadomości e-mail jest zbieżny z naturą produktu.
E-mail jest prosty w swojej treści, ukazując użytkownikom nagrania video, które są doskonałym sposobem na to, aby szybko zrozumieć i zaangażować się w produkt firmy InVision. To one też mogą stanowić sposób w jaki InVision dziękuje swoim klientom za rejestrację.
Prosty oraz nieskomplikowany powitalny e-mail Basecamp rozpoczyna się podziękowaniem za rejestrację. Zawiera Social Proof wspominający jak wiele organizacji korzysta z tej aplikacji. Widać wyraźny link do pobrania aplikacji na Androida lub iPhone’a, która odgrywa rolę dodatkowego zasobu wspomagającego użytkowanie głównej desktopowej wersji Basecamp. Wezwanie do działania którym jest zalogowanie się do aplikacji podkreśla jasny cel e-maila.
Wniosek?
Jak to się mówi, pierwsze wrażenie jest tutaj ostatnim wrażeniem. W procesie onboardingu klienta, sukces rejestracji zależy w głównej mierze od początkowych punktów interakcji między aplikacją, a użytkownikiem. Dalszy poziom zaangażowania klientów w użytkowanie aplikacji można wyobrazić sobie w postaci krzywej wykładniczej.
Pomyślne zaprojektowanie każdego punktu onboardingu klienta zapewnia zaangażowanie użytkowników w korzystanie z aplikacji zwiększa się wykładniczo po każdym punkcie procesu onboardingu. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że użytkownicy, biorący udział w dobrze zaprojektowanym procesie onboardingu, zostaną z Tobą na dłużej i okażą się z czasem bardziej lojalnymi klientami. Istnieje też większe prawdopodobieństwo, że będą mogli lepiej zrozumieć ofertę Twojej aplikacji, a co za tym idzie bardziej ją docenić.