Wiedza sama w sobie jest wartością, ale dla Ciebie wartościowa i pożyteczna staje się dopiero wtedy, gdy możesz i potrafisz zastosować ją w praktyce. Co zrobić z wiedzą, żeby stała się praktyczna i przynosiła korzyści? Co zrobić, żeby wiedza stała się Twoją wizytówką?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak wykorzystać wiedzę marketingową w praktyce,
- dlaczego i w jaki sposób posiadanie wiedzy wpływa na markę osobistą,
- jakie są narzędzia promocji własnej wiedzy i Twojej marki osobistej.
Wiedza teoretyczna a praktyczna wiedza marketingowa
Istnieje wiele podziałów wiedzy. Główny podział dzieli wiedzę na teoretyczną i praktyczną. Wiedza teoretyczna, to znajomość teorii, której uczysz się na studiach, poznajesz ją czytając książki i branżowe magazyny. Mając wiedzę teoretyczną – możesz dużo wiedzieć, ale niekoniecznie dużo umieć, bo nie potrafisz zastosować tej wiedzy w praktyce. Wówczas Twoja wiedza jest bezużyteczna, a wysiłek włożony w jej zdobycie okazuje się stratą czasu. Wiedza teoretyczna jest przeciwieństwem wiedzy praktycznej, choć jest z nią nierozłącznie związana. Wiedza praktyczna to umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej na co dzień – w życiu. Praktyczne umiejętności zdobywasz poprzez różnego rodzaju staże, podczas szkoleń i ćwiczeń, czyli przez zetknięcie się z danym tematem w rzeczywistości. Choć wiedza teoretyczna jest niezwykle ważna, to dopiero w połączeniu z praktyką i doświadczeniem staje się dla Ciebie wartościowa.
Praktyka najważniejsza
Dziś bez zdobywania nowych kwalifikacji nie odniesiesz zawodowego sukcesu. Branża biznesowo-marketingowa rozwija się w zawrotnym tempie i Twoim zadaniem jest stałe bycie na bieżąco i podnoszenie swoich kompetencji. Specyfika branży wymaga, żebyś posiadał nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim zdobywał praktyczne umiejętności. Nie wystarczy, że będziesz znał najnowsze trendy w marketingu, jeśli nie będziesz umiał zastosować ich w codziennej pracy. Najważniejsze jest to, czy potrafisz wdrażać je w swoje strategie, czy potrafisz korzystać z nich tak, aby prowadzone przez Ciebie działania były skuteczne i przynosiły Tobie i Twoim klientom wymierne korzyści.
Jak i gdzie zdobyć potrzebną w zawodzie marketera praktykę?
- ucząc się i czytając: książki, magazyny branżowe, artykuły online
Szukając wiedzy praktycznej najlepiej jest sięgać po takie publikacje, które zawierają ćwiczenia i case studies. Ćwiczenia są najlepszą metodą, abyś mógł wdrożyć w swojej pracy nowy sposób myślenia, nowe schematy i techniki. Lektura powinna być aktywna – musisz się zmobilizować, żeby sięgnąć po kartkę i wykonywać zadania zgodnie ze wskazówkami w książce oraz jak najwięcej notować.
- szkolenia stacjonarne i online, konferencje
Dziś branżowe szkolenia i konferencje nastawione są przede wszystkim na przekazywanie praktycznej wiedzy. Eksperci z branży dzielą się know-how: przedstawiają narzędzia, które wykorzystują w codziennej pracy, podają inspirujące przykłady. Podczas szkoleń na żywo ważne jest, żeby w pełni się w nie zaangażować – robić notatki, zadawać pytania, włączyć się w dyskusję na zakończenie. Decydując się na udział w szkoleniu, wybieraj te, w których dominuje głównie praktyka. Zwracaj uwagę na oceny szkolenia i opinie uczestników, ale nie tylko od razu po nim, gdy są oni naładowani energią uczestnictwa, ale przede wszystkim później, jak tę wiedzę wykorzystali. Im więcej praktyki na szkoleniach, tym łatwiej później praktykować zdobytą wiedzę na co dzień. Pamiętaj, że proces nabywania kompetencji nie kończy się w momencie zakończenie szkolenia. Musisz stworzyć sobie jak najwięcej możliwości, by wykorzystać wiedzę w praktyce i uczestniczyć w kolejnych szkoleniach, które będą podnosić Twoje kompetencje.
- umiejętności praktyczne nabywasz z czasem, razem z zawodowym doświadczeniem
Specjalizacja w danym obszarze przychodzi z czasem, wraz z ciągłym zgłębianiem danego tematu. Nie od razu Rzym zbudowano, tak samo nie od razu będziesz wszystko wiedział i umiał. Systematyczna nauka nowych zagadnień, szybko przyniesie oczekiwany przez Ciebie efekt.
Gdy jesteś praktykującym specjalistą
Posiadanie wiedzy praktycznej stawia Cię w pozycji specjalisty, a specjaliści są postrzegani jako jednostki, którym warto zaufać i powierzyć swój biznes. Z drugiej strony popularne dziś stało się „zarabianie” na swojej wiedzy. Internet pozwolił w łatwy i szybki sposób się nią dzielić, w konsekwencji wiedza stała się cenną walutą, zwłaszcza jeśli za wiedzą idą konkretne umiejętności praktyczne. Obecnie w ten sposób działa bardzo duża grupa specjalistów: od marketingu, sprzedaży, trenerów biznesu itp. Na tym polega przewaga wiedzy praktycznej nad teoretyczną.
Wiedzę teoretyczną każdy może mieć taką samą, wystarczy czytać choćby te same branżowe książki. Wiedza praktyczna jest tym co nabywasz w toku samodzielnej pracy, uczysz się jej na własnych próbach i błędach, jak i na sukcesach. Dla marketerów zdobycie praktycznej wiedzy jest tym bardziej ważne, bo to ona stanowi clue ich pracy oraz dalszej kariery. Nie jest ważne, czy wiesz czym jest np. SEO w teorii, ważne jest, czy umiesz pozycjonować dane frazy w praktyce; nie ważne jest, ile w teorii wiesz o programach lojalnościowych, ważne jest, czy potrafisz zaprojektować program, który naprawdę wzbudzi zainteresowanie klientów i tym samym zwiąże ich z Twoją marką na dłużej. Przykłady można by mnożyć, chodzi jednak o ogólną zasadę, że bez wiedzy praktycznej, a co za tym idzie bez konkretnych umiejętności nie będziesz dobrym specjalistą.
Naucz się zapinać pasy bezpieczeństwa w internecie
Według badań przeprowadzonych na Clark School Uniwersytetu Maryland do cyberataku dochodzi średnio co 30 sekund, a około 43% z nich jest wycelowanych w małe i średnie przedsiębiorstwa oraz osoby prywatne – w tym marketerów. Tak, niestety średnio co minutę ofiarami ataku zostaje taka osoba jak Ty. Weź udział w szkoleniu i dowiedz się, jak łatwo można paść ofiarą cyberataku oraz jak się przed tym chronić. Już nigdy więcej nie daj się przechytrzyć cyberoszustom.
Posiadając praktyczną wiedzę, którą się dzielisz, jesteś bardziej atrakcyjny i profesjonalny dla tych, którzy chcą tę wiedzę zdobyć. Pochwalenie się własną wiedzą jest również elementem promocji firmy, Twojej osoby, pokazaniem potencjalnym klientom swoich możliwości. Od Ciebie zależy jaką formę dzielenia się wiedzą wybierzesz: czy będziesz robić to jako bloger/vloger, czy jako ekspert w mediach branżowych, czy może w końcu założysz własny serwis, napiszesz książkę, ebooka… Bez względu na to jaką formę wybierzesz wymiana informacji i wiedzy to element konieczny dla rozwoju biznesu, który wpływa na pozycjonowanie Twojej własnej marki osobistej.
Korzyści z przekucia wiedzy teoretycznej w praktyczną:
- posiadając praktyczne umiejętności skuteczniej i szybciej wdrażasz strategie, osiągasz jej cele, przeprowadzasz kampanie, tym samym odnosisz zawodowy sukces,
- dziś posiadanie praktycznej wiedzy biznesowo-marketingowej wpływa na Twoją karierę zawodową i daje wiele możliwości – poza pracą na etacie, możesz prowadzić konsultacje/doradztwo, być freelancerem, prowadzić własną firmę, szkolenia,
- rozwijanie praktycznych umiejętności to inwestycja w samego siebie, inwestycja najcenniejsza ze wszystkich, bo niezależna od czynników zewnętrznych,
- budowanie marki osobistej – możliwość dzielenia się wiedzą to jeden z elementów wzmacniania własnego wizerunku, który wiąże się z większymi perspektywami.
Twoja marka osobista
Jakąś markę ma każdy, ale zawsze możesz zrobić coś, żeby była ona lepiej postrzegana, żeby była taka jak chcesz, aby była. W procesie budowania silnej marki osobistej to jaką wiedzę posiadasz, jak wykorzystujesz ją w praktyce i czy dzielisz się nią z innymi wpływa na sposób w jaki jesteś postrzegany przez otoczenie. Jako praktykujący specjalista masz wiele możliwości, które pomogą i ułatwią Ci budowanie Twojej marki osobistej:
- media społecznościowe, strona internetowa, blog, vlog – to obecnie najbardziej popularne formy promowania siebie. Budując swoją markę w mediach społecznościowych działania muszą być przemyślane – Twój wizerunek musi być spójny i wiarygodny, a komunikacja szczera.
- e-book – Twoje artykuły lub praktyczne porady w formie elektronicznej książki, którą możesz udostępniać np. za dołączenie do Twojego newslettera,
- podcast – publikacja dźwiękowa lub filmowa, tematyczne audycje w radio, w postaci regularnych odcinków. Ciekawy i wartościowy content może zwiększyć zaangażowanie i przywiązanie fanów do Twojej marki,
- książka – to wciąż prestiżowa forma promowania własnej marki osobistej,
- artykuł – najlepiej jeśli publikujesz w magazynie związanym z branżą, z którą chcesz być kojarzony i postrzegany jako specjalista,
- aktywny udział w konferencjach branżowych, szkoleniach – jako uczestnik, gdy włączasz się w dyskusję, nawiązujesz nowe znajomości np. networking lub jako prelegent-specjalista,
- outdoor performance – akcja mająca na celu zwrócenie uwagi uczestników/ świadków wydarzenia na konkretny problem społeczny, który jest ważny i warty podjęcia przez Ciebie,
- CSR – zainicjowanie społecznej akcji związanej z pomocą osobom potrzebującym, poszkodowanych lub zwierzętom, wykorzystując własne praktyczne umiejętności wspierające i promujące taką aktywność,
- klub lub towarzystwo – założenie organizacji branżowej, tworzącej wartość merytoryczną połączoną z warsztatem praktycznym. To świetny „prezent” dla ludzi biznesu i wszystkich zainteresowanych tematyką danej branży,
- wspólny biznes – jest wiele osób posiadających ciekawe pomysły, ale brak im wiedzy praktycznej w ich wdrażaniu i tym samym wykorzystaniu ich potencjału. Wtedy pojawiasz się Ty (ze swoją wiedzą praktyczną i doświadczeniem) i zabierasz się do pracy!
- twarz/ambasador miasta, zdrowego rytuału, odpowiedzialnego zachowania, mądrego stylu życia,
- praktykowanie wiedzy w każdej specjalizacji często prowadzi do przełomowych odkryć, które mogą zmienić świat i ludzi.