Psychologia konsumenta i neuromarketing w praktyce

210 stron praktycznej wiedzy!

Zobacz numer

Decyduj! Jak podejmować lepsze decyzje w życiu i pracy

Dlaczego dokonywanie właściwych wyborów jest dla nas tak trudne? Opierając się na badaniach psychologicznych, a także analizując liczne case studies podejmowania decyzji przez sławnych liderów biznesu, bracia Heath proponują czteroetapowy proces WRAP, który pomoże nam dokonywać lepszych wyborów, wolnych od nieuświadomionych przekonań, emocji i uprzedzeń. A właściwa decyzja, podjęta w odpowiedniej chwili, naprawdę może zmienić wszystko.

Decyduj! Jak podejmować lepsze decyzje w życiu i pracy

Dlaczego dokonywanie właściwych wyborów jest dla nas tak trudne? Opierając się na badaniach psychologicznych, a także analizując liczne case studies podejmowania decyzji przez sławnych liderów biznesu, bracia Heath proponują czteroetapowy proces WRAP, który pomoże nam dokonywać lepszych wyborów, wolnych od nieuświadomionych przekonań, emocji i uprzedzeń. A właściwa decyzja, podjęta w odpowiedniej chwili, naprawdę może zmienić wszystko.

Lubimy sądzić, że podejmujemy decyzje w sposób racjonalny i logiczny. Nic bardziej błędnego! Badania naukowe z zakresu psychologii z ostatnich 40 lat dowodzą, że proces podejmowania decyzji jest ofiarą naszych emocji, nieuświadomionych przekonań i uprzedzeń. Dotyczy to zarówno decyzji podejmowanych w życiu codziennym, jak i decyzji podejmowanych w pracy. Z analizy fuzji i przejęć wynika, że aż 83 procent z nich nie przyniosło żadnych korzyści dla udziałowców. Inny zespół badawczy poprosił 2207 pracowników szczebla kierowniczego o dokonanie oceny decyzji podejmowanych w ich organizacjach. Sześćdziesiąt procent respondentów stwierdziło, że złe decyzje są co najmniej równie częste, co dobre . Pytanie brzmi: jak to usprawnić?

Jak podejmować decyzje?

W swojej książce Decyduj! bracia Heath nie tylko wskazują najbardziej zgubnych wrogów procesu podejmowania decyzji (m.in. zbyt duża pewność siebie, szukanie informacji, które potwierdzają nasze z góry przyjęte założenia, i lekceważenie faktów, które im przeczą, uleganie chwilowym emocjom), ale przede wszystkim pokazują, jak zapobiec ich szkodliwemu wpływowi. Opierając się na badaniach psychologicznych, a także analizując liczne case studies podejmowania decyzji przez sławnych liderów biznesu, proponują czteroetapowy proces WRAP, który pomoże nam dokonywać lepszych wyborów i pokonać czterech głównych wrogów właściwych decyzji. Ten model stosowany przez dobrych decydentów w firmach – obejmujący m.in. badanie alternatywnych punktów widzenia, dostrzeganie niepewności, poszukiwanie dowodów stojących w sprzeczności z naszymi poglądami czy dawanie sobie prawa do błędu – może pomóc nam także w życiu osobistym: w rodzinie i wśród przyjaciół. Bo właściwy proces decyzyjny sprawdza się nie tylko w firmie.

Storytelling

Jak na mistrzów storytellingu przystało, bracia Heath nie tylko oferują nam konkretne narzędzia i nieschematyczne strategie usprawniające proces decyzyjny, ale również zabierają nas w podróż przez inspirujące sytuacje – od przykładów katastrofalnych w skutkach decyzji menedżerskich podejmowanych „intuicyjnie i szybko”, aż po rozwiązania trudnych problemów, jakim musimy stawić czoła w życiu rodzinnym. I choć nasze decyzje nigdy nie będą idealne, to mogą być lepsze. Odważniejsze. Mądrzejsze. Właściwy proces pomoże nam dokonać właściwego wyboru. A właściwy wybór, dokonany we właściwym momencie, może zaważyć na wszystkim.

[1] Dan Lovallo, Olivier Sibony, The Case for Behavioral Strategy, „McKinsey Quarterly” nr 2, 2010, s. 30–45.

***

Chip Heath jest profesorem w Stanford Graduate School of Business, prowadzi zajęcia na temat strategii i teorii organizacji. Pomógł ponad 450 start-upom w tworzeniu lepszych strategii i lepszego przekazu.

Dan Heath jest starszym wykładowcą w Center for the Advancement of Social Entrepreneurship (CASE) przy Uniwersytecie Duke’a, gdzie wspiera przedsiębiorców działających na rzecz dobra publicznego.

Bracia Heath są autorami trzech bestsellerów z listy „New York Timesa”: Przyczepne historie, Pstryk! oraz Decyduj!. Ich książki sprzedały się na całym świecie w nakładzie ponad dwóch milionów egzemplarzy i zostały przetłumaczone na ponad 30 języków.

Decyduj! Jak podejmować lepsze decyzje w życiu i pracy

Chip Heath, Dan Heath Decyduj! Jak podejmować lepsze decyzje w życiu i pracy

Tytuł oryginalny: Decisive: How to Make Better Choices in Life and Work

Przekład: Marcin Kowalczyk

328 stron, oprawa miękka ze skrzydłami, cena 54,90 zł, wyd. MT Biznes,

premiera 30.10.2020 r.

http://www.mtbiznes.pl/b2671-decyduj.htm

Polecane prezentacje i narzędzia:

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę