Nowy numer o social mediach

Dowiedz się jak skutecznie reklamować się, sprzedawać i obsługiwać klientów w social mediach.

Zobacz numer

„Decyzję zakupową podejmuje człowiek, nie technologia”

Zapraszamy do lektury wywiadu z Arturem Roguskim, Social Media Manager, Edipresse Group.

„Decyzję zakupową podejmuje człowiek, nie technologia”

Zapraszamy do lektury wywiadu z Arturem Roguskim, Social Media Manager, Edipresse Group.

1. Jakie największe wyzwania stoją dzisiaj przez marketerami?

Wyzwanie od wielu lat jest takie samo – wyróżnić się spośród tysięcy komunikatów reklamowych, które docierają do konsumentów każdego dnia. Jednak w najbliższych latach, nie będzie to jedynie poszukiwanie nowych miejsc, w których marki mogą zaistnieć, ale przede wszystkim praca nad kreacją i przekazem. Mali gracze mogą więcej, ponoszą zdecydowanie niższe ryzyko za swoje odważne i szalone kreacje. Duże marki, o ugruntowanej pozycji, muszą nauczyć się tego szaleństwa. W dobie mediów społecznościowych nawet mała firma, bez dużego budżetu, jest w stanie dotrzeć do setek tysięcy odbiorców. Odbiorcy również coraz mocniej zwracają uwagę na to, jak marka do nich dociera. Reklama w telewizji, klasyczny outdoor czy bannery już nie robią na konsumentach wrażenia. Konsumenci chcą być mile zaskakiwani, chcą aby wzbudzano w nich emocje, które sprzyjają zapamiętywaniu informacji.
Zmienia się też krajobraz mediów społecznościowych. Coraz większą rolę odgrywają komunikatory takie jak Facebook Messenger czy WhatsApp. Na popularności zyskuje Instagram, a Facebook wydaje się rezygnować z rozwijania stron i kieruje aktywności użytkowników na grupy tematyczne. Marki i media muszą znaleźć sposób, aby nadrobić spadki, które wynikają z ograniczenia zasięgów organicznych na Facebooku.

W dorosłość wchodzi też nowe pokolenie. Pokolenie, które nie czytało gazet, nie oglądało telewizji. Komunikują się ze sobą za pomocą aplikacji, treści konsumują na żądanie, chętniej dzielą się swoim życiem za pomocą Stories na Instagramie i Snapchacie. Przestrzeń, poprzez którą marketerzy mogą dotrzeć do nowego pokolenia, ogranicza się do małego ekranu smartfona.

2. Jakimi zasadami powinien kierować się marketer aby prowadzić skuteczne działania? Czego należy dzisiaj unikać?

Przede wszystkim, należy bardzo dobrze poznać swoją grupę klientów. Nie można traktować ich jak jednolitą masę o określonych cechach demograficznych. Trzeba wgłębić się bardziej w poszczególne podgrupy, które można wydzielić na podstawie tego, czym się interesują, jak spędzają dzień, a także przez to jakie media konsumują i w których godzinach. Zasada „siej szeroko i się módl” już nie działa. Dzięki temu zwiększa się rola kreacji, ponieważ każda z tych podgrup będzie potrzebowała osobnego komunikatu. Kończą się czasy, kiedy wystarczyło wyprodukować jeden 30 sekundowy spot telewizyjny i wydać miliony na jego emisję. To samo tyczy się też kreacji w internecie.

3. Co dla Ciebie oznacza hasło przewodnie tegorocznego Forum IAB – „marketingowy powrót do przyszłości”? Czym, jako Rada Programowa, kierowaliście się przy planowaniu tej edycji konferencji?

Technologie rozwijają się w tempie, którego nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy. To bardzo dobrze, jednak musimy pamiętać, że mózg konsumenta, jego emocje czy potrzeby pozostają takie same jak dziesiątki albo setki lat temu. Ciągle chcemy być kochani, szczęśliwi, spełnieni. Dążymy do kontaktu i bliskości z innymi ludźmi, którzy są podobni do nas.

„Powrót do przyszłości” to swoisty wyraz tego, że jako marketerzy, reklamodawcy i wydawcy musimy wrócić myślami do „ery mad manów”, do złotych czasów reklamy. Musimy ponownie zacząć myśleć najpierw o człowieku, dopiero potem dobierać technologię. W ten sposób powstanie „nowy marketing”, który będzie odpowiedzią na nasze największe bolączki. Właśnie dlatego prezentacje na tegorocznym Forum IAB są podzielone na trzy bloki tematyczne: człowiek, technologie i nowy marketing.

Pamiętajmy, aby nie zachłysnąć się technologią i możliwościami, jakie ona daje. Bardzo dużym błędem jest wykorzystywanie jej tylko i wyłącznie dla samego wykorzystywania. Taka sztuka dla sztuki. Na końcu decyzję zakupową i tak podejmuje człowiek. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe! Dzięki technologii możemy trafić z przekazem do konkretnych konsumentów z celnością zawodowego snajpera, ale jeśli kreacja zawiedzie, to technologia, w którą zainwestowaliśmy zasoby, nie zrealizuje naszych celów.

4. Jak współczesny konsument postrzega wszechobecną komunikację marketingową?

Współczesny konsument nie ma czasu ani ochoty na zapoznawanie się z przekazami reklamowymi. Doskonale wie, że prawie wszystkie będą dla niego bezużyteczne, nie wzbudzą w nim emocji. Dzięki rozwojowi komunikatorów i aplikacji w telefonach może poszerzać grono swoich znajomych, zacieśniać kontakty w offline. Coraz więcej rzeczy jest konsumowanych w grupach, zamiast w domowym zaciszu.

Współczesny konsument jest też wybredny. Nienawidzi, gdy ktoś podstawia mu coś pod nos, zachęca do spróbowania, a tym bardziej do zakupu. Zamiast poszukiwać ciekawych produktów i usług na własną rękę, raczej skorzysta z doświadczeń konsumenckich swoich znajomych i rodziny. Dzięki temu ma poczucie, że minimalizuje ryzyko zakupu złego produktu bądź usługi. Wystarczy, że napisze na Facebooku status z pytaniem o najlepsze restauracje w okolicy i niemal natychmiast dostaje kilka opinii. Zajmuje to o wiele mniej czasu niż prześledzenie wyników wyszukiwarki.

5. Wiele prelekcji poświęconych będzie zagadnieniom związanym ze sztuczną inteligencją. Czy to tylko buzzword, czy faktycznie „the next big thing” w marketingu?

O sztucznej inteligencji trzeba mówić dużo, ale też mądrze. Na razie jest to typowy buzzword. Niby wszyscy wiedzą co to jest (przynajmniej im się tak wydaje), ale nikt nie wie, od której strony ją ugryźć i wykorzystać na potrzeby swojej marki. Naszym celem, jako Rady Programowej Forum IAB, jest edukacja i pomoc w zrozumieniu takich buzzwordów. Chcemy, aby uczestnicy konferencji dowiedzieli się, jak i kiedy opłaca im się korzystać z nowych technologii, mieli pełne ich zrozumienie.

Sama sztuczna inteligencja tak na dobrą sprawę nadal jest w powijakach, wokół niej krążą mity i stereotypy. Pierwszym skojarzeniem, jakie wywołuje u większości osób, są takie filmy jak Terminator czy Matrix. Dosyć mroczne i niepokojące, prawda? Dlatego chcemy pokazać jej jasną stronę i rzucić światło na możliwości jakie daje czy też da w przyszłości marketerom.

Więcej na temat „nowego marketingu” opowiedzą eksperci podczas FORUM IAB. Przed nami dwunasta edycja najbardziej inspirującej konferencji marketingowej w kraju, organizowanej przez IAB Polska. Już 6-7 czerwca 2018 w warszawskich Złotych Tarasach czeka nas kilkadziesiąt unikalnych wystąpień pod tematem przewodnim: Powrót do przyszłości: nowy marketing, człowiek, technologia.

Szczegółowy program oraz informacje o zapisach znajdują się na stronie: https://forumiab.pl/

Polecane prezentacje i narzędzia:

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę