Bestseller!

„Abc marketingu B2B” to obowiązkowa lektura dla marketerów B2B!

Dowiedz się więcej

Czy marketerzy nadążają za zmianami? Raport: Nowa rola marketingu

Do grona rzeczy pewnych, oprócz śmierci i podatków, dołączyła zmiana, która jest dzisiaj czymś stałym. Można odnieść wrażenie, że marketerzy biorą udział 
w szalonym wyścigu bez mety, w którym muszą nadążać za pojawiającymi się trendami i narzędziami marketingowymi. Stąd tegoroczna edycja badania dotyczy nowej roli marketingu, a zwłaszcza sprawdzenia poziomu cyfryzacji polskich marketerów i tempa przyswajania przez nich innowacji.

Czy marketerzy nadążają za zmianami? Raport: Nowa rola marketingu

Do grona rzeczy pewnych, oprócz śmierci i podatków, dołączyła zmiana, która jest dzisiaj czymś stałym. Można odnieść wrażenie, że marketerzy biorą udział 
w szalonym wyścigu bez mety, w którym muszą nadążać za pojawiającymi się trendami i narzędziami marketingowymi. Stąd tegoroczna edycja badania dotyczy nowej roli marketingu, a zwłaszcza sprawdzenia poziomu cyfryzacji polskich marketerów i tempa przyswajania przez nich innowacji.

Wydawać by się mogło, że zdobywanie wiedzy dotyczącej nowych trendów jest dziś prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Mnóstwo darmowej wiedzy znajduje się w internecie. Ilość treści dotyczących nowych trendów jest astronomiczna, a przeróżne spotkania branżowe propagują coraz to nowsze narzędzia marketingowe. Jesteśmy wprost atakowani informacjami o trendach, więc jaka ma być nowa rola marketingu?

Nadmiar informacji o nowościach staje się jednak coraz bardziej przytłaczający i na pierwszy rzut oka trudno odróżnić buzzword od narzędzia, które może przynieść wzrost organizacji. Postanowiliśmy sprawdzić, jak jest naprawdę – mówi Marta Górazda, Strategic Planner w Mind Progress Group, koordynatorka badania. – Wzięliśmy w tym roku na warsztat kilkanaście narzędzi marketingowych, które w ostatnim czasie przeżywały swoisty boom. W branżowych mediach i na konferencjach były odmieniane przez wszystkie przypadki i można było odnieść wrażenie, że znajdowały się na ustach wszystkich. Szczególną uwagę poświęciliśmy ich wykorzystaniu przez małe, średnie i duże polskie przedsiębiorstwa – zaznacza Górazda.

Jak te nowe narzędzia traktują polscy marketerzy?

Wyniki badania pokazują, że do wielu z nich podchodzą z ostrożnością. Niektóre z nowych narzędzi nie są im nawet znane lub w ogóle ich nie interesują.

W obszarze stosowanych narzędzi komunikacji digital marketingu wciąż na czele znajduje się własna strona internetowa – jej posiadanie zadeklarowało ponad 93% respondentów – wskazuje Jacek Kotarbiński. – Kolejnymi działaniami cyfrowymi wskazywanymi w tym zakresie są: e-mail marketing (56%), social media (48,8%) czy SEO+SEM (45,5%). Marketerzy najlepiej znają pojęcia e-mail marketingu, social mediów czy wideo marketingu, natomiast o wiele trudniej z pojęciami, które pojawiły się w ciągu ostatnich kilku lat: growth hacking, proximity marketing, programmatic czy gamifikacji (grywalizacji) w internecie – dodaje Kotarbiński.

Raport stanowi także odpowiedź na to, jaki jest portret nowoczesnego marketera – jakie kompetencje musi rozwijać, by nadążyć za zmianami. W badaniu poznaliśmy również opinie respondentów na temat tego, które trendy będą miały znaczący wpływ na rozwój marketingu w niedalekiej przyszłości. Uczestnicy badania także podchodzą do nich z dystansem i obserwują, jak z ich wdrożeniem radzą sobie inni. Upewniają się, czy warto w nie inwestować.

Dojrzałymi trendami są dziś content marketing i wideo marketing, tych dopiero wchodzących jest o wiele więcej. Według Roberta Hibnera, Dyrektora departamentu Kanałów Elektronicznych w mBank S.A. obecny stan rzeczy zmieni się dopiero wtedy, gdy w branży zacznie pojawiać się coraz większa liczba specjalistów młodego pokolenia, która wyrosła w trakcie lub po rewolucji internetowej i mobilnej.

Ludzie ci mają zupełnie inne spojrzenie na świat i więcej zrozumienia dla nowych technologii, dlatego ich decyzje i działania na pewno będą odważniejsze – zaznacza Hibner.

Nowa rola marketingu – raport

Nowa rola marketingu jest efektem badań opracowanych wspólnie przez agencję Mind Progress Group i Instytut badawczy IPC. Pierwszą część publikacji poświęcono na analizę zgromadzonych danych, przedstawienie statystyk związanych z różnymi zagadnieniami skupionymi wokół marketingu oraz komentarze zaproszonych specjalistów.

Druga część raportu stanowi zbiór merytorycznych opracowań dotyczących różnych zagadnień z obszaru komunikacji marketingowej, odnoszących się do motywu przewodniego publikacji. Wśród autorów ponad 20 tekstów poświęconych nowej roli marketingu znaleźli się tacy specjaliści jak: Paweł Tkaczyk, Piotr Bucki, Jacek Kotarbiński, Tomasz Sulewski (3M), Marek Gonsior (Agata S.A), Robert Hibner (mBank) czy Michał Bonarowski i Anna Iller (Allegro.pl).

POBIERZ RAPORT

raport_nrm_2

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę