Psychologia konsumenta i neuromarketing w praktyce

210 stron praktycznej wiedzy!

Zobacz numer

Nagrody elektroniczne – wybawienie dla organizatora programu lojalnościowego?

Elektroniczne katalogi nagród już od dłuższego czasu wypierają swoje odpowiedniki w wersji drukowanej. Ich zalety są niepodważalne: pomieszczą dowolną liczbę nagród, umożliwiają zamawianie nagród online i mogą być w każdej chwili aktualizowane. Jednak digitalizacja katalogów nagród nie zawsze idzie w parze z digitalizacją ich zawartości. W wielu przypadkach klientom oferowane są wyłącznie nagrody rzeczowe. Tymczasem wykorzystanie benefitów elektronicznych (cyfrowych) może przynieść ogromne korzyści w wielu programach lojalnościowych.

Nagrody elektroniczne – wybawienie dla organizatora programu lojalnościowego?

Elektroniczne katalogi nagród już od dłuższego czasu wypierają swoje odpowiedniki w wersji drukowanej. Ich zalety są niepodważalne: pomieszczą dowolną liczbę nagród, umożliwiają zamawianie nagród online i mogą być w każdej chwili aktualizowane. Jednak digitalizacja katalogów nagród nie zawsze idzie w parze z digitalizacją ich zawartości. W wielu przypadkach klientom oferowane są wyłącznie nagrody rzeczowe. Tymczasem wykorzystanie benefitów elektronicznych (cyfrowych) może przynieść ogromne korzyści w wielu programach lojalnościowych.

Czas czytania: ok. 4 minuty

Z artykułu dowiesz się:
  • czym są nagrody elektroniczne i jakie mają zalety,
  • w jakich sytuacjach warto pomyśleć o wykorzystaniu nagród elektronicznych,
  • o czym należy pamiętać podczas budowania katalogu nagród elektronicznych.

Problem z nagrodami rzeczowymi

Jedną z największych zalet nagród materialnych jest ich fizyczność, która intensywnie oddziałuje na zmysły klienta. Może on zobaczyć, dotknąć i poczuć otrzymany prezent
Niestety, nagrody rzeczowe mają również wady ograniczające opłacalność ich stosowania. Jeśli decydujesz się na ich wprowadzenie, musisz się liczyć ze skomplikowaną i stosunkowo drogą dystrybucją, na którą składają się m.in. koszty magazynowania, obsługi łańcucha dostaw i wysyłki. Z kolei dla klientów problemem może być długi czas oczekiwania na nagrodę, co ostatecznie obniża atrakcyjność takiej gratyfikacji.

Nagrody elektroniczne, czyli jakie?

Rozwiązaniem alternatywnym dla nagród rzeczowych są nagrody elektroniczne z ogromnym potencjałem do wykorzystania w programach lojalnościowych.


Przykład
Dobrym przykładem benefitów elektronicznych są vouchery do sklepów internetowych i na usługi, ale również dostęp do kursów online lub każdego innego materiału, który może zostać opublikowany w sieci (webinaru, podcastu lub e-booka).


Co istotne, nagrody dystrybuowane w formie cyfrowej nie muszą się ograniczać wyłącznie do przestrzeni online – często znajdują zastosowanie również w świecie offline. Przykładem mogą być elektroniczne karty podarunkowe do wykorzystania również w sklepach stacjonarnych, a także bilety do kin, teatrów lub innych instytucji kulturalno-rozrywkowych.

Zalety nagród elektronicznych

Do kluczowych zalet nagród elektronicznych należą przede wszystkim:

  1. Minimalne koszty dystrybucji
    Koszty utrzymania stanów magazynowych oraz logistyki związanej z łańcuchem dostaw, magazynowaniem i wysyłką spadają praktycznie do zera. Nie ma też potrzeby budowania i angażowania zespołu do obsługi zamówień, ponieważ proces tego nie wymaga.
  2. Prosta i zautomatyzowana dystrybucja
    Dystrybucja nagród elektronicznych jest nie tylko tania, lecz także niezwykle prosta. Po skonfigurowaniu katalogu nagród cały proces przebiega automatycznie, bez konieczności ingerencji operatora. System przyznawania nagród działa precyzyjnie i bezbłędnie, pilnując, aby poszczególne kody lub vouchery były udostępniane z zachowaniem narzuconych limitów i wyłącznie uprawnionym osobom.
  3. Natychmiastowa gratyfikacja
    Co jednak najważniejsze, przekazanie nagrody cyfrowej uczestnikowi programu odbywa się w czasie rzeczywistym.

Kiedy warto skorzystać z nagród elektronicznych?

Przedstawione zalety nagród elektronicznych sprawiają, że mogą one przynieść korzyści w dowolnym programie lojalnościowym. Dotyczy to przede wszystkim małych i średnich firm, które nie dysponują środkami na prowadzenie klasycznego katalogu nagród i przez to muszą szukać innych form gratyfikacji dla klientów. To z kolei znacząco ogranicza potencjał i skuteczność ich programów lojalnościowych. Dzięki wykorzystaniu nagród cyfrowych firmy mogą zapewnić swoim klientom jakość zbliżoną do tej oferowanej przez największe i najpopularniejsze programy lojalnościowe.
Jest jednak nawet ważniejszy powód stosowania nagród elektronicznych. To natychmiastowa gratyfikacja. W epoce milenialsów i pokolenia Z marki mają tylko chwilę na przykucie uwagi swoich odbiorców. Jeśli przekaz będzie angażujący, klient będzie skłonny do interakcji i pozostania z marką na dłużej – w przeciwnym wypadku odejdzie do konkurencji. Dotyczy to zwłaszcza programów lojalnościowych, które wielu osobom kojarzą się z nudnym i żmudnym zbieraniem punktów. Czas takich programów dobiega końca. Klienci nie chcą nagród dostępnych gdzieś w oddali. Chcą mieć poczucie, że program przynosi im realne korzyści tu i teraz. A nagrody cyfrowe świetnie się tu sprawdzają. Dodajmy do tego wciąż rosnącą popularność aplikacji mobilnych (według „Monitora programów lojalnościowych 2019” korzysta z nich
72% uczestników programach1) oraz coraz powszechniejsze stosowanie grywalizacji, a okaże się, że nagrody cyfrowe są wręcz idealnym dopełnieniem narzędzi, które można wykorzystać w walce o uwagę i zaangażowanie klientów. Jako przykład właściwego wykorzystania nagród elektronicznych może posłużyć FitGame – program grywalizacyjny organizowany przez firmę VanityStyle dla użytkowników kart sportowych FitProfit i FitSport (ramka poniżej)2.

O czym pamiętać, jeśli zdecydujesz się na nagrody elektroniczne?

Budowanie katalogu nagród elektronicznych opiera się przede wszystkim na pozyskiwaniu odpowiednich partnerów biznesowych, którzy dostarczą potrzebne materiały. Punktem wyjścia powinno być właściwe zrozumienie potrzeb klientów, a następnie dostosowanie katalogu nagród do ich prefe-
rencji. Część produktów i usług cyfrowych uchodzi za powszechnie pożądane (np. dostęp do płatnych platform streamingujących muzykę i wideo). Dobrym pomysłem może być również wykorzystanie produktów i usług, które są komplementarne w stosunku do oferty organizatora programu. Należy pamiętać również o właściwej prezentacji katalogu (najlepiej w aplikacji mobilnej) oraz o wyborze oprogramowania, które zapewni rzetelną, bezpieczną i bezobsługową dystrybucję nagród cyfrowych.


1. „Monitor programów lojalnościowych 2019” – raport ARC Rynek i Opinia, dostęp online: https://arc.com.pl/product-pol-14-Monitor-programow-lojalnosciowych-2019.html.

2. Program FitGame, dostęp online: https://fitgame.pl.

Polecane prezentacje i narzędzia:

Czeki BLIK wdrożone wraz z Motivation Direct

Konsumenci we współczesnym świecie przyzwyczajeni są do błyskawicznych realizacji ich zamówień i natychmiastowego dostępu do wielu zasobów, również krótkiego tempa realizacji oczekują w zakresie gratyfikacji w programach lojalnościowych. W świecie transakcji bezgotówkowych i zakupów online jest to jak najbardziej możliwe, wymaga jednak przełamania schematów i sięgnięcia po narzędzia wprowadzające zupełnie nową jakość na rynku.

Zobacz prezentację

ZenCard

ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych. Działa na terminalach płatniczych. Specjalnie dla Twojego biznesu.

Zobacz prezentację

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę