Skuteczny marketing przy niskim budżecie

Sprawdź nowy numer i dowiedz się jak działać skutecznie przy ograniczonym budżecie

Zobacz numer

Niska cena, wysoka jakość – nowy wymiar aplikacji lojalnościowych

Ostatni rok utwierdził nas w przekonaniu, że aplikacje lojalnościowe to wyjątkowo skuteczne narzędzia, które pozwalają bezpośrednio oddziaływać na klientów i nieustannie ich angażować. To odpowiedni moment, żeby zadać sobie pytania, czy w Twojej firmie warto wdrożyć takie rozwiązanie oraz czy jego budowa musi się wiązać z wysokimi kosztami.

Niska cena, wysoka jakość – nowy wymiar aplikacji lojalnościowych

Ostatni rok utwierdził nas w przekonaniu, że aplikacje lojalnościowe to wyjątkowo skuteczne narzędzia, które pozwalają bezpośrednio oddziaływać na klientów i nieustannie ich angażować. To odpowiedni moment, żeby zadać sobie pytania, czy w Twojej firmie warto wdrożyć takie rozwiązanie oraz czy jego budowa musi się wiązać z wysokimi kosztami.

Czas czytania: ok. 7 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • czy budowa aplikacji lojalnościowej musi się wiązać z wysokimi kosztami,
  • czy mobilna aplikacja lojalnościowa w modelu SaaS może mieć wysoką jakość,
  • jakie efekty wdrożenia mobilnych programów lojalnościowych da się szybko przełożyć na zysk.

Na początku 2020 r. wszyscy analitycy zgodnie przyznają, że mobilne aplikacje lojalnościowe nadal czeka trend wznoszący. Popularność rozwiązań tego typu zachęciła do ich wprowadzania również mniejszych graczy, których interesuje lojalność klientów. To każe się zastanowić nad wdrożeniem u siebie takich usług i całym procesem decyzji, które to umożliwią.


Wskazówka.
Dla małego i średniego biznesu ważne jest, aby na wprowadzenie aplikacji lojalnościowej pozwalały możliwości ekonomiczne firmy. Jednocześnie nowe rozwiązanie powinno spełniać kilka innych warunków:

  • jego produkcja musi być szybka,
  • powinno być wyposażone w prosty w obsłudze system zarządzania,
  • musi działać bezusterkowo – niezależnie od dynamicznego rozwoju technologii i zmian zachodzących na rynku

Na rynku brakuje programistów, z czego wynikają niskie moce przerobowe software house’ów. Dlatego warto się zastanowić, czy w ogóle możliwe jest stworzenie niedrogiej aplikacji lojalnościowej, która sprosta powyższym wymaganiom i nie będzie odbiegała jakością od swojej odpowiedniczki kosztującej majątek.

Aplikacje lojalnościowe w abonamencie

Jeden z najciekawszych trendów to obecnie traktowanie aplikacji jako usługi, a nie produktu. Jest ona dostępna w modelu abonamentowym, dzięki czemu nie płacisz za jej wykonanie, a tylko za używanie. Kiedy rozejrzysz się dookoła, zauważysz, że sam model abonamentowy, pozwalający na wybieranie interesujących Cię funkcji z wachlarza możliwości rozwiązania, jest coraz popularniejszy. Przykładami mogą być Netflix oraz duża liczba programów użytkowych, z których możesz korzystać online bez konieczności wydawania wielkich pieniędzy.
To wszystko pozwala zatem sądzić, że dla software house’ów
budowa jednego złożonego rozwiązania programistycznego, które w późniejszym czasie pozwoli na osiąganie celów przez małych i średnich przedsiębiorców z różnych branż, to optymalne wyjście. Jest ono ponadto tańsze i można je wykonać szybciej, a jego jakość pozostaje dokładnie taka sama jak topowych aplikacji lojalnościowych. Pozostaje tylko odpowiedzieć sobie na pytanie: „Czy właśnie to jest najnowszym trendem na rynku?”.

Efekty, które szybko da się przeliczyć na zysk

Kiedy podejmujesz decyzję o wdrożeniu w swojej firmie programu lojalnościowego, bierzesz pod uwagę bardzo wiele zmiennych. Myślisz o potrzebach odbiorców aplikacji, o tym, jak ich zatrzymać na dłużej, celach i rezultatach całego programu. Tych kwestii jest bardzo wiele. Wiele artykułów, które przeczytasz w tym raporcie, dotyczy tworzenia programów lojalnościowych i ich działania. Moją firmę od zawsze bardziej interesowało budowanie rozwiązań systemowych, dzięki którym marketerzy i przedsiębiorcy w bardzo prosty sposób, na podstawie wcześniej przeprowadzonej analizy, mogą wdrożyć mobilny program lojalnościowy. Bo przecież lepiej dać im dobrze działające narzędzia, dzięki którym będą mogli zrealizować swoje pomysły, a jeszcze lepiej – kiedy to niewiele kosztuje.
Można się zastanawiać nad przyszłością aplikacji mobilnych, prowadzić akademickie dyskusje o wyższości tych szytych na miarę nad abonamentowymi, jednak mały i średni biznes oczekuje efektów, które szybko da się przeliczyć na zysk. Przykłady wymiernych rezultatów wprowadzenia programów lojalnościowych w firmach znajdziesz w ramce poniżej.


Przykłady
  • Centrum wellness & fitness – program motywuje klientów do częstszych odwiedzin obiektów handlowo-usługowych oraz podnosi ich lojalność.
  • Karta Tatrzańska – program jest tanim narzędziem pozwalającym utrzymać jego operatorowi stały kontakt z przyjezdnymi, a dzięki możliwości rozliczania kuponów z właścicielami obiektów usprawnia działanie plastikowej karty lojalnościowej funkcjonującej do tej pory.
  • Sklep zoologiczny – dzięki programowi kupujący mogą się cieszyć zniżkami i promocjami, a o wszystkim są informowani przez powiadomienia push. Dodatkowo atrakcyjny system zbierania punktów zwiększył częstotliwość ich wizyt w sklepie oraz podniósł sprzedaż.
  • Restauracja – program jest formą docenienia gości, którzy często odwiedzają lokal, a także zachętą dla nowych smakoszy do częstszych odwiedzin.

Najpopularniejsze aplikacje ≠ najlepsze

Podczas wyboru mobilnych programów lojalnościowych najczęściej rozważa się i poddaje eksperckim analizom te największe na rynku. Są one świetnie przemyślane, mają milionowe społeczności, a przede wszystkim zostały zintegrowane z systemami kasowymi. To właśnie ta ostatnia cecha decyduje, że w zatłoczonym punkcie handlowym czy usługowym kasjer lub kelnerka mogą błyskawicznie wprowadzić odpowiednią liczbę punktów na konto klienta. Zatem czy to właśnie techniczna strona aplikacji – jej możliwości – daje gwarancję sukcesu?


Wskazówka
Jeśli oprzesz program lojalnościowy na skanowaniu paragonów, rynek dość szybko zweryfikuje, że nie jest to dobra decyzja. Paragony nie dają pewności „szczelności” programu, a efektem takiego rozwiązania może być zbieranie rachunków przez osoby, które liczą tylko na „darmową kawę”.

Lojalność bez integracji z systemem kasowym

Pojawia się zatem pytanie, czy tylko wielkie firmy mają szansę zbudować mobilną aplikację lojalnościową odpowiadającą realnym potrzebom rynku. Niekoniecznie. Jedna z najskuteczniejszych dróg to integracja z systemami kasowymi. Z łatwością znajdziesz partnerów technologicznych, którzy opracowali rozwiązania systemowe umożliwiające taką integrację i jednocześnie dostępne kosztowo dla małego i średniego biznesu. Jednak warto zwrócić uwagę na inne sposoby na skonstruowanie dobrego programu lojalnościowego. Nowe technologie otwierają dzisiaj przed nami boczne drzwi, dające możliwość przeliczania pieniędzy wydanych przez klienta na punkty. I nie są to drogie rozwiązania. W tym miejscu można wspomnieć o programach lojalnościowych, w których wprowadzanie punktów do systemu odbywa się za pomocą smartfonów. To narzędzie jest proste i daje pewność, że przyznane punkty trafiają do odpowiedniej osoby.


Przykłady
  • Aplikacje do zbieranie punktów – Twoi klienci po zeskanowaniu mobilnej karty zbierają punkty za zakupy. System odczytuje dane z karty i przypisuje punkty do konta użytkownika według określonych zasad. Po otworzeniu aplikacji użytkownik zawsze ma dostęp do stanu swojego konta oraz katalogu nagród.
    Dla kogo? Małe i średnie firmy, handel, usługi.
  • Aplikacje do zbierania wizyt – aby klient mógł zdobyć punkt za wizytę, wystarczy, że otrzyma od Ciebie kod lub zbliży telefon do beacona. Ty ustalasz, po ilu wizytach dasz mu darmowy produkt.
    Dla kogo? Małe kawiarnie, restauracje, punkty usługowe (salony fryzjerskie i urody), drobny handel (piekarnie).
  • Aplikacje z kuponami rabatowymi – czasy papierowych kuponów rabatowych powoli odchodzą w niepamięć. Za pomocą aplikacji Ty decydujesz, jaki rabat otrzymuje klient. Może to być kupon jednorazowy bądź wielokrotnego użytku.
    Dla kogo? Średnie i duże sklepy, hotele, gastronomia, punkty usługowe, w których dokonuje się transakcji na różne kwoty.

Podsumowanie

Raporty omawiające temat aplikacji lojalnościowych próbują określić, jakie potrzeby rynku są aktualnie najpilniejsze i co firmy technologiczne robią, żeby je zaspokoić. Wszystkie te działania mają prowadzić do jeszcze większego zaangażowania użytkowników, a ostatecznie – do wzrostu ich lojalności wobec firmy i marki.
Rok 2020 to czas, w którym małe i średnie przedsiębiorstwa tworzą coraz więcej aplikacji lojalnościowych. Mogą sobie na to pozwolić, a dodatkowo mają świadomość, że niższa cena narzędzia nie wiąże się ze spadkiem jego jakości. Wręcz przeciwnie: wspomniany model abonamentowy zapewnia dostęp do usług na najwyższym poziomie. Wszystko wskazuje na to, że ta nowość na rynku aplikacji ma szansę zostać trendem utrzymującym się przez lata.

 

Polecane prezentacje i narzędzia:

ZenCard

ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych. Działa na terminalach płatniczych. Specjalnie dla Twojego biznesu.

Zobacz prezentację

Czeki BLIK wdrożone wraz z Motivation Direct

Konsumenci we współczesnym świecie przyzwyczajeni są do błyskawicznych realizacji ich zamówień i natychmiastowego dostępu do wielu zasobów, również krótkiego tempa realizacji oczekują w zakresie gratyfikacji w programach lojalnościowych. W świecie transakcji bezgotówkowych i zakupów online jest to jak najbardziej możliwe, wymaga jednak przełamania schematów i sięgnięcia po narzędzia wprowadzające zupełnie nową jakość na rynku.

Zobacz prezentację

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę