40 WYDANIE M+!

Zyskaj praktyczną wiedzę o e-mail marketingu i automatyzacji

Sprawdź!

Raport „Programy lojalnościowe 2020”

W 2018 r. American Express zamknął swój program lojalnościowy Plenti. W maju 2019 r. BP rozstał się z Nectarem – jednym z największych programów multipartnerskich w Wielkiej Brytanii. Już w 2016 r. Allegro i Empik rozwiązały współpracę z Paybackiem. Firmy stawiają dziś na własne programy lojalnościowe. Możliwość budowania wysokojakościowej bazy odbiorców oraz gromadzenia i analizy danych na ich temat pozwala marketerom na indywidualne podejście do klientów, szybsze reagowanie na ich zmieniające się zachowania oraz personalizację oferty.

Raport „Programy lojalnościowe 2020”

W 2018 r. American Express zamknął swój program lojalnościowy Plenti. W maju 2019 r. BP rozstał się z Nectarem – jednym z największych programów multipartnerskich w Wielkiej Brytanii. Już w 2016 r. Allegro i Empik rozwiązały współpracę z Paybackiem. Firmy stawiają dziś na własne programy lojalnościowe. Możliwość budowania wysokojakościowej bazy odbiorców oraz gromadzenia i analizy danych na ich temat pozwala marketerom na indywidualne podejście do klientów, szybsze reagowanie na ich zmieniające się zachowania oraz personalizację oferty.

Obecnie programy monopartnerskie – takie jak Tesco Club, Amazon Prime, Allegro Smart! czy Empik Premium – oferują swoim uczestnikom rabaty, dodatkowe bonusy i atrakcyjne promocje. A klienci obiecują lojalnie korzystać z usług marki w zamian za pakiety stałych korzyści.

Żyjemy w czasach, gdy wielu ludziom programy lojalnościowe kojarzą się z nudnym i żmudnym zbieraniem punktów. To rzeczywistość, w której marka Shell ogłasza, że „punkty są martwe”, bo konsumenci nie chcą gratyfikacji odłożonej w czasie, ale poczucia, że program przynosi im realne korzyści tu i teraz. Jak dziś tworzy się programy, do których klienci sami chcą się zapisać i które skutecznie budują ich lojalność? Między innymi na to pytanie odpowiadamy w raporcie „Programy lojalnościowe 2020”.

Jak wynika z badania „Kompas lojalności B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość” – zrealizowanego w 2019 r. przez IRCenter na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska – ponad 40% uczestników programów lojalnościowych rezygnuje z udziału w nich z powodu niejasnych lub często zmieniających się zasad. Warto więc postawić na prostą i czytelną formę przekazu, bez natłoku informacji pisanych drobnym drukiem. Jasno określić zasady korzystania z programu. Każdy uczestnik musi wiedzieć od razu, jakie powinien spełnić warunki, aby otrzymać nagrodę.

Z tej publikacji dowiesz się, jak wygląda lojalność w wypadku dużych firm, a na co stawiają przedstawiciele MŚP, o czym pamiętać przy wdrażaniu programu lojalnościowego oraz jak do lojalności podchodzą teoretycy marketingu – Byron Sharp czy Philip Kotler. Podpowiadamy, z jakimi wyzwaniami borykają się marketerzy tworzący programy lojalnościowe, jaki wpływ na lojalność ma dobra obsługa klienta w social mediach, jakie techniki PR-owe zastosować, żeby zdobyć i utrzymać lojalnych klientów, a także jak ma się lojalność w trudnych czasach pandemii. Rozwiewamy również wątpliwości związane z formalnościami prawnymi dotyczącymi programów lojalnościowych.

Skąd wziąć nagrody rzeczowe do programu lojalnościowego? Gdzie je przechowywać? Kto miałby się zająć ich wysyłką? A jeśli nie nagrody rzeczowe, to co? Czy wykorzystanie benefitów elektronicznych (cyfrowych) może przynieść organizatorowi programu korzyści? Na te pytania również odpowiadamy w raporcie „Programy lojalnościowe 2020”.

Gdy zagłębisz się w lekturę raportu, poznasz case study loterii „BLIKOMANIA”, która zapewniła marce BLIK wielowymiarowe korzyści. Dowiesz się też, jakie rozwiązanie stworzyła firma Moto-Profil, żeby w efektywny sposób pogłębiać relacje biznesowe ze swoimi bezpośrednimi odbiorcami – hurtowniami i sklepami motoryzacyjnymi.

Rola programów lojalnościowych to wzmacnianie pozytywnego doświadczenia klientów związanego z marką, budowanie trwałej relacji z nimi i oferowanie im wartości dodanej. Stawką jest zadowolenie uczestników, które przekłada się na wymierne efekty biznesowe.

W DNA marki należy także wpisać troskę o klienta. O każdego klienta – zarówno nowo pozyskanego, jak i już wieloletniego – trzeba dbać tak samo. Bo klient jest jak wirus: swoją miłością lub nienawiścią do marki może zarazić wiele osób. A lojalność może uratować markę, szczególnie w trudnym czasie. Prawdziwych przyjaciół poznaje się przecież w biedzie.

Zapraszam do lektury!


Z raportu „Programy lojalnościowe 2020” dowiesz się m.in.:

  • jakie były pierwsze programy lojalnościowe na świecie i w Polsce,
  • czy programy punktowe należą do przeszłości,
  • czy koniec programów multipartnerskich oznacza początek programów subskrypcyjnych,
  • z jakimi wyzwaniami borykają się marketerzy tworzący programy lojalnościowe,
  • o czym pamiętać przy wdrożeniu programu lojalnościowego,
  • co najlepiej określa lojalność w segmencie B2B,
  • jak wygląda lojalność w wypadku dużych firm, a na co stawiają przedstawiciele MŚP,
  • jakie typy programów wsparcia sprzedaży dominują w B2B,
  • jaką rolę odgrywa PR w kreowaniu lojalności,
  • jakie techniki PR zastosować, żeby zdobyć i utrzymać lojalnych klientów,
  • jak za pomocą różnych instrumentów PR budować lojalność,
  • jak do lojalności podchodzą teoretycy marketingu – Byron Sharp czy Philip Kotler,
  • jaki wpływ na lojalność ma dobra obsługa klienta w social mediach,
  • jak wygląda lojalność w trudnych czasach pandemii,
  • czy warto zbudować i wdrożyć aplikację lojalnościową,
  • czy budowa aplikacji lojalnościowej musi się wiązać z wysokimi kosztami,
  • czy mobilna aplikacja lojalnościowa w modelu SaaS może mieć wysoką jakość,
  • jakie efekty wdrożenia mobilnych programów lojalnościowych da się szybko przełożyć na zysk,
  • z jakimi wyzwaniami i formalnościami prawnymi wiążą się programy lojalnościowe,
  • w jaki sposób zmniejszyć koszty przechowywania dokumentacji związanej z programem lojalnościowym,
  • jak długo należy przechowywać zgody uczestników na rejestrację w programie lojalnościowym,
  • czy można przechowywać papierowe formularze rejestracji wyłącznie w formie skanów,
  • czy punkty przyznawane za pozazakupowe działania uczestników wpływają na kwalifikację programu lojalnościowego jako sprzedaży premiowej,
  • czy konieczne jest wystawianie PIT-11 za nagrody przyznane w programie lojalnościowym z tytułu aktywności niezwiązanej stricte z zakupem promowanych produktów,
  • dlaczego w programie lojalnościowym warto wykorzystać elementy grywalizacji,
  • skąd wziąć nagrody do programu lojalnościowego,
  • w jakich sytuacjach warto pomyśleć o wykorzystaniu nagród elektronicznych,
  • o czym należy pamiętać podczas budowania katalogu nagród elektronicznych,
  • jakie działania w ramach loterii „BLIKOMANIA” zapewniły marce BLIK wielowymiarowe korzyści,
  • jak w trwały i efektywny sposób wpływać na wzmocnienie relacji biznesowych z bezpośrednimi odbiorcami – hurtowniami i sklepami.

Polecane prezentacje i narzędzia:

Sparta Loyalty Platform

Programy lojalnościowe są doskonałym narzędziem strategii marketingowej do budowania silnej marki i utrzymania pozytywnych relacji z klientem. Świadomi oczekiwań współczesnego odbiorcy dostarczamy rozwiązania, które idealnie wpasowują się w trendy i wymagania rynku.

Zobacz prezentację

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę