Wideo od zawsze wywoływało ogromne emocje wśród odbiorców. Jego rosnąca rola w konsumpcji mediów sprawia, że kluczową kwestią staje się skuteczne włączenie go w strategię marketingową. Wyzwaniem dla marketerów jest zagospodarowanie ogromnego potencjału jaki tkwi w wideo mobile, z uwzględnieniem specyfiki medium, które znacząco różni się od desktopu. Poznaj 10 zasad, które pomogą Ci okiełznać wideo w mobile.
1. Kampania wideo powinna być multiscreeningowa, ale z przesłaniem mobile first
Smartfon w przeciwieństwie do telewizora towarzyszy konsumentowi 24h/7. W ciągu dnia sięga on po niego wielokrotnie z intencją sprawdzenia newsów lub rozrywki. Według raportu „Wideo Mobile 2016” 41% ankietowanych zadeklarowało, że ogląda materiały wideo online na smartfonie bądź tablecie. Wykorzystaj to, aby dotrzeć do niego z przekazem wideo, jeszcze zanim wieczorem zasiądzie przed ekranem telewizora.
2. Reklamuj się mobilnie
Adblocki to problem, z którym mierzy się dziś desktop, a Polska z wynikiem blokowania reklam na http://www.cloudtechnologies.pl/. W przypadku mobile przyjmuje się, że ten wskaźnik wynosi poniżej 5%, więc możliwość dotarcia z reklamą jest o wiele większa. Wynika to z dwóch powodów – zarówno technologicznych jak i związanych z user experience, czyli sposobu zachęcenia do obejrzenia spotu komercyjnego.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Adblocki nie działają w aplikacjach, a to właśnie w nich realizowana jest duża część ruchu w tym kanale (to także powód, dla którego promowana jest aplikacja YouTube, a nie strona mobilna YouTube.pl).
- Mechanizmy reklamy natywnej wypromowały firmy monetyzujące przestrzeń mobile już wiele lat temu. Producenci gier, bo o nich mowa, wynagradzają użytkowników wirtualną walutą w zamian za obejrzenie spotu (tzw. rewarded engagement). Jest to mechanizm, który mógłby być łatwo zaadoptowany przez polskich wydawców za dostęp do treści redakcyjnych, jako alternatywa do płacenia realną walutą.
3. Postaw na właściwe proporcje
Dużym błędem powielanym przez marketerów jest adaptacja 1:1 formatów desktopowych do mobile, przez co niektóre elementy po przeskalowaniu stają się zupełnie nieczytelne. Są nimi m.in. zbyt małe napisy na ostatniej klatce spotów finansowych, które zawierają istotne uwagi ustawowe (np. wysokość oprocentowania RRSO), a w przypadku produktów FMCG właściwy oraz wyraźny montaż packshotów. Nie powinno więc testować się kreacji mobile na komputerze ze względu na inną skalę.
4. Twórz krótki lecz treściwy content
Wraz z rosnącym natłokiem reklam w mobile, liczba zwolenników funkcji „skip ad” z pewnością będzie rosła. Warto już teraz tak przygotować spot reklamowy, aby kluczowy przekaz został zawarty w pierwszych sekundach filmu.
5. Zdecyduj się na wideo z opcją bez dźwięku
Według badania GoMobi, 61% konsumentów ogląda wideo z wyłączonym dźwiękiem, a tylko 20% zawsze włącza dźwięk. Warto to uwzględnić przy kreacji i przegotować spot w taki sposób, żeby zawierał napisy.
6. Korzystaj z opcji wideo na żywo
Już ¼ przebadanych internautów spotkała się w 2016 r. z formatem live stream, przy czym najpopularniejsze platformy (Facebook, Periscope) funkcjonują głownie na smartfonach, więc założenie, że to format dedykowany dla mobile, można uznać za słuszne. Live stream staje się istotny wraz ze wzrostem aktywności marek na eventach – dzięki udostępnianiu prywatnych transmisji uzyskują one darmowy zasięg oraz budują pozytywne skojarzenia z marką.
7. Nie bój się wideo 360°
Wideo 360° to z kolei wstęp do zupełnie nowego świata, który wciąga spektakularnymi doznaniami Virtual Reality. Współczesne możliwości technologiczne pozwalają nawet na Live Stream z masowych imprez. Tegoroczny Finał WOŚP był transmitowany na YouTube właśnie w tej technologii.
8. Bądź obecny w najważniejszych aplikacjach
Wyniki badania GoMobi wskazują, że dystrybucja wideo odbywa się głównie na czterech platformach: YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat. Są to serwisy, które gwarantują unikatowy mariaż zasięgu i precyzyjnego targetowania. Marketer ma o wiele większe szanse na dotarcie do selektywnej grupy, niż w trakcie wieloelementowego bloku reklamowego na dużym ekranie. Według przytoczonego raportu dwa najpopularniejsze serwisy wideo wśród mobilnych użytkowników to YouTube i Facebook – odpowiednio 51 i 42% ankietowanych – bądź przynajmniej obecny w tych kanałach.
9. Twórz materiały także w pionie
Według platformy Celtra specjalizującej się w dostarczaniu formatów rich media i hostingu kreacji, 98% użytkowników surfuje po internecie trzymając telefon pionowo. Aktualnie dominuje poziom otoczony czarnymi paskami, gdzie sam obraz wideo stanowi ok 1/3 ekranu, przez co spada komfort oglądającego. Warto uprzedzić agencję kreatywną, aby przygotowała materiał wideo również w pionie.
10. Postaw na autentyczny content
Warto, aby wideo mobile ads jak najbardziej przypominały content tworzony przez użytkowników. Materiał ma być jak najbardziej autentyczny, z tak zwanej „ręki”, a nie dopieszczony w studio do formatu telewizyjnego.