Trudno jest pozyskać lojalność kontrahentów, a jeszcze trudniej jest ją utrzymać. Jednak przy dobrej strategii, działaniach dopasowanych do potrzeb grupy docelowej i bieżącej analizie informacji przekazywanych przez uczestników programu, sukces może być na wyciągnięcie ręki. Eksperci Sodexo Benefits and Rewards Services podpowiadają jak zwiększyć zaangażowanie uczestników programów lojalnościowych.
Aby uczestnicy byli aktywni i chętnie podejmowali nowe wyzwania, trzeba najpierw dobrze poznać ich potrzeby. Odpowiedzi na takie pytania jak: jaka jest charakterystyka ich pracy, czy są to mężczyźni czy kobiety, czy pracują w dużych czy małych organizacjach oraz co może być przedmiotem ich zainteresowania to klucz do sukcesu wszystkich działań lojalnościowych.
1. Wykorzystaj pełen potencjał łańcucha dostaw
W swoich działaniach lojalizujących firmy często skupiają się na jednej, wybranej grupie swoich odbiorców. Zazwyczaj są to konsumenci lub kontrahentach. Natomiast najlepsze efekty można osiągnąć działając na kilku frontach jednocześnie. Warto również pamiętać o trzeciej ważnej grupie
– własnych siłach sprzedaży. Synergia motywacji w tych trzech obszarach zapewni optymalne rezultaty.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. Odpowiednio dywersyfikuj swoje działania
Aby uczestnikom chciało się chcieć, podczas projektowania mechaniki całego przedsięwzięcia, organizatorzy muszą uwzględnić ich możliwości. Trzeba zawsze brać pod uwagę skalę działalności biznesowej i sprawdzić czy założone cele i targety są dostosowane do ich możliwości np. miesięcznie generowanego obrotu. Jeśli nagrody nie będą realne do zdobycia w stosunkowo krótkim czasie, to zamiast motywować będą zniechęcać.
3. Zaskakuj
Warto w swoich działaniach wykorzystywać elementy grywalizacji. Ludzie mają naturalną skłonność do porównywania się z innymi, a zapisana w genach chęć do rywalizacji świetnie sprawdzi się
w zadaniach konkursowych. Organizatorzy mają do dyspozycji takie proste narzędzia jak poziomy, odznaki, rankingi czy paski postępu. Co ciekawe, element ten wcale nie musi się wiązać z jakąkolwiek korzyścią materialną – samo pokazanie pozycji uczestnika na tle grupy działa mobilizująco do działania.
4. Edukuj
Organizatorzy programów często zapominają, że mogą nagradzać za coś innego niż transakcje zakupowe. Dla urozmaicenia przedsięwzięcia warto postawić również na edukację swoich partnerów biznesowych i przeznaczyć część nagród na realizację zadań e-learningowych. Zdobytą wiedzę uczestnicy mogą spożytkować następnie w kontaktach z dalszym ogniwem sprzedaży organizatora – klientem indywidualnym.
5. Trzymaj rękę na pulsie
Ważna jest bieżąca komunikacja oparta na dialogu i zrozumieniu. Skrupulatne informowanie
o zaistniałych zmianach, częsta aktualizacja wyników, szybkie naliczanie punktów – to wszystko jest podstawą budowania zaufania uczestników danego przedsięwzięcia. Najważniejsze jest zapewnienie im poczucia, że organizator ma nad wszystkim kontrolę i zawsze potrafi zaoferować wyjaśnienie oraz rozwiązanie niejasnych sytuacji.
Aktywni uczestnicy programów lojalnościowych wiedzą o co rywalizują, jakie są zasady przedsięwzięcia, w którym biorą udział, a co najważniejsze – mają pewność, że ich wysiłek zostanie odpowiednio nagrodzony. A przestrzeganie powyższych pięciu zasad z pewnością przyczyni się dodatkowo do zwiększenia ich zaangażowania.