UX Design to w ostatnich latach prawdziwa gwiazda e-commerce. Żaden specjalista ze świata sprzedaży internetowej nie może pozwolić sobie na ignorowanie standardów User Experience, jeśli myśli o rozwoju prowadzonego biznesu. Bardzo pomocnym narzędziem w optymalizacji serwisu jest e-book przygotowany przez agencję konsultingowo-badawczą IDEACTO - Best Practices for e-Commerce (BP4eC).
Kariera UX
Według statystyk Bisnode każdego roku w Polsce powstaje około 8 tys. nowych sklepów online, lecz jedynie 30% z nich przetrwa do swoich ósmych urodzin. Jedną z najważniejszych przyczyn takiego stanu rzeczy jest źle lub po macoszemu zaprojektowane doświadczenie użytkownika. Nie dziwi więc fakt, że po wpisaniu w wyszukiwarkę fraz związanych z UX Design zostaniemy zasypani mnogością artykułów, statystyk i porad. Większość z nich to jednak teoria, bez możliwości sprawdzenia w praktyce wskazań User Experience, tak istotnych w kontekście ostatecznego celu biznesowego – sprzedaży.
Optymalizacja
Chcąc na własną rękę podjąć się choć wstępnej analizy serwisu, w celu jego optymalizacji, jesteśmy skazani na poszukiwanie wiedzy w wielu źródłach na raz. Brakuje jednego, konkretnego narzędzia, które w przejrzysty sposób pozwala na sprawdzenie sklepu internetowego pod kątem użyteczności. Właśnie z myślą o przedsiębiorcach chcących przetestować UXowe zawiłości “na własnej skórze” powstał łatwy w zastosowaniu zbiór checklist do projektowania i optymalizowania sklepów online.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z tego jak na pozór błahe niedoskonałości mogą wpłynąć na decyzje zakupowe klientów.
BP4eC
Best Practices for e-Commerce zostało skonstruowane jako listy kontrolne odnoszące się do konkretnych elementów serwisu handlowego. Przechodząc punkt po punkcie mamy możliwość weryfikacji obecnego stanu użyteczności sklepu z profesjonalnymi wskazaniami.
Na przykład chcąc sprawdzić, czy funkcjonowanie koszyka jest zgodne z przyjętymi normami i tym samym ułatwia użytkownikowi dokonanie zakupu, rewidujemy to co prezentujemy klientom obecnie z checklistą w e-booku BP4eC:
Podstrona Koszyk posiada przyciski
- “Przejdź do zamówienia/Złóż zamówienie” lub podobny.
lub, według praktyk, które “Warto rozważyć”,
- W widoku Koszyka znajduje się informacja o możliwej darmowej przesyłce (np.: “Brakuje Ci 20 zł do darmowej przesyłki”)
Dzięki temu eksperckiemu i, co ważniejsze, przystępnemu zestawowi UXowych rozwiązań, każdy zainteresowany otrzymuje szansę na ulepszenie swojego sklepu online.
Musimy pamiętać, że User Experience to bardzo rozległa dziedzina, która obejmuje strategię biznesową, strategię komunikacji, psychologię, projektowanie graficzne i jeszcze kilka innych. Nawet najlepszy zbiór praktyk nie odda tego co można uzyskać w rozwoju e-commerce współpracując długofalowo z eksperckim teamem UX Designerów.
Dzielenie się wiedzą to jeden z najważniejszych warunków do rozwoju, każdej ze stron. Zdajemy sobie również sprawę, że brak doświadczania (ważne słowo!) zastosowań optymalizacji prowadzonego biznesu sprawia, że bardziej się oddalamy niż przybliżamy do zrozumienia i respektowania User Experience. Dlatego przekazujemy na Państwa ręce e-book Best Practices for e-Commerce.
Marketer+ jest patronem medialnym e-booka.