Żyjąc w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, trudno określić, jakim wyzwaniom branża marketingowa będzie musiała stawić czoła w przyszłości. Jedyną pewną jest zmiana, a tych – zdaniem ekspertów – czeka nas mnóstwo. Specjaliści z projektu Food and Design wskazali trendy, które będą królować m.in. w komunikacji, marketingu i e-commerce w sektorze food w 2030 roku. Sprawdźmy więc, co czeka nas w najbliższych latach!
E-book „Przyszłość jedzenia / jedzenie przyszłości. Trendbook 2023–2030” to pierwsza publikacja projektu Food and Design, który w październiku powołała agencja Od kuchni. W trendbooku pojawiły się wypowiedzi specjalistów z branż takich jak: komunikacja, marketing i media, zakupy i decyzje zakupowe, FMCG i przemysł spożywczy, prawo, produkcja contentu, projektowanie, stylizacja, a wszystko pod wspólnym mianownikiem jedzenia.
Autorzy trendbooka postanowili zadać pytania, które od dawna nurtowały branżę. W tym m.in.:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Jak rozumiesz sformułowanie „jedzenie przyszłości”?
- Jak mogą zmieniać się wartości komunikowane przez marki? Które z nich będą najcenniejsze w 2030 roku?
- Zakupy i decyzje zakupowe – jak będziemy podejmować je w 2030? Co będzie dla nas ważne?
Jakie wartości będą komunikowane w 2030 roku?
Pomysłodawczyni projektu Food and Design oraz CEO agencji Od kuchni, Magda Malutko, wskazuje: Mimo że ekologiczne trendy w komunikacji są z nami już od dobrych kilku lat, to pandemia spowodowała rzeczywiste zrozumienie ich zasadności przez marki, a w konsekwencji wzrost zaangażowania firm w tak zwane zielone działania. Eksperci podkreślali w naszym trendbooku, że w kolejnych latach istotne będzie na pewno podejście brandów do aktywności na rzecz planety i społeczeństwa. Badania wskazują zaś, że często dla przedstawicieli pokolenia Z sprawy społeczne i to, w jaki sposób ich ulubione marki się w nie angażują, są niekiedy kluczowe. Pamiętajmy, że te młode osoby już dziś podejmują własne decyzje zakupowe i powoli wchodzą na rynek pracy. Drugi aspekt, którego nie sposób pominąć, to transparentność. W przyszłości będzie ona odgrywać jeszcze większą rolę, a wraz z nią także odpowiednia komunikacja, oparta często na prawdzie, ale też storytellingu i pokazywaniu marek z tak zwaną ludzką twarzą.
Konsument przyszłości
Według ekspertów Food and Design konsument przyszłości będzie cechował się przede wszystkim o wiele wyższą świadomością, a co za tym idzie – urosną też jego wymagania wobec firm. Marki w niedalekiej przyszłości będą rozliczane ze swoich praktyk biznesowych i etyki, która powinna stanowić bazę działań o charakterze CSR-owym.
Jedną z najważniejszych cech konsumenta przyszłości będzie coraz wyższy poziom świadomości – zwiększające się wymagania względem komunikacji marek i brak akceptacji dla greenwashingu. Nie tylko w dobie kryzysu ekonomicznego, ale także w przyszłości, która niesie ze sobą ograniczenia zasobów surowcowych, ważne będzie kupowanie tanio i rozsądnie – wskazuje Mateusz Kowalczyk, CEO & Co-Founder Foodsi.
Na co postawią producenci i marketingowcy?
Krótkie składy, czyste etykiety, informowanie o pochodzeniu składników czy miejscu produkcji, przyznawane certyfikacje, redukcja plastiku w opakowaniach, ograniczenie emisji CO2 – m.in. na te aspekty zwracają dziś uwagę zarówno producenci, jak i świadomi konsumenci stojący przed półkami sklepowymi.
Ci, którzy nie zadbają o czyste etykiety swoich produktów, nie zwrócą uwagi na etyczne pochodzenie surowców, nie wdrożą na czas opakowań przyjaznych środowisku, w moim przekonaniu będą na straconej pozycji na rynku – Anna Garmada, CEO firmy Slodkie.
To nie jedyne wnioski, które wskazali specjaliści. W publikacji poruszono również temat decyzji zakupowych, technologii żywności, ale też produkcji wideo czy fotografii kulinarnej. Wśród opinii wielokrotnie pojawiły się głosy o zbliżających się nowościach w branży, które dyktowane są zarówno zmianą podejścia konsumentów oraz producentów, jak i dynamicznym rozwojem technologicznym.
Mimo że do 2030 roku jeszcze daleko i tak naprawdę większość z nas – marketingowców – boi się tzw. wróżenia z fusów, to jednak klarowania się pewnych kierunków w komunikacji marek, zwłaszcza tych największych, nie sposób przeoczyć. Już teraz, przygotowując większość strategii dla klientów, skupiamy się przede wszystkim na autentyczności i budowaniu relacji z grupą docelową. Ponadto kładziemy nacisk na fakt, jak istotną rolę w komunikacji odgrywają stojący za marką ludzie – i to nie tylko ci wysoko postawieni, ale także zwykli, szeregowi pracownicy. Podkreślamy również wagę jej zaangażowania w ważne kwestie ekologiczne, kulturowe czy społeczne (dla przykładu: akcje CSR-owe) – mówi Aleksandra Buczyńska, Marketing Specialist w agencji kreatywnej Od kuchni.
Komunikacja wizualna i jej wpływ na decyzje zakupowe
Trendbooka wzbogacono także o wnioski pochodzące z raportu konsumenckiego przeprowadzonego we wrześniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie agencji Od kuchni.
W badaniu „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków” zapytano m.in. o to, jak ważne jest dla nas jedzenie, jaką rolę w wyborze danego produktu odgrywają jego opakowanie, nazwa czy szata graficzna. Autorzy sprawdzili ponadto, w jakim stopniu apetyczne zdjęcie produktu czy dania przekonuje odbiorcę do jego zakupu. Choć publikacja całego raportu dopiero nastąpi, to twórcy projektu Food and Design wskazują, że ich przypuszczenia się potwierdziły – atrakcyjna, apetyczna komunikacja to klucz do sukcesu marki żywieniowej.
Darmowy e-book „Przyszłość jedzenia / jedzenie przyszłości. Trendbook 2023–2030” jest dostępny do pobrania na stronie www.foodanddesign.pl. Wkrótce dostępny będzie również cały raport z badania „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków”.
* Badanie «Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków» zostało zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18–65 lat metodą CAWI (samodzielnie wypełniane ankiety online) na panelu badawczym ePanel.pl, należącym do ARC Rynek i Opinia. Liczebność próby: N=1000