Żyjąc w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, trudno określić, jakim wyzwaniom branża marketingowa będzie musiała stawić czoła w przyszłości. Jedyną pewną jest zmiana, a tych – zdaniem ekspertów – czeka nas mnóstwo. Specjaliści z projektu Food and Design wskazali trendy, które będą królować m.in. w komunikacji, marketingu i e-commerce w sektorze food w 2030 roku. Sprawdźmy więc, co czeka nas w najbliższych latach!

E-book „Przyszłość jedzenia / jedzenie przyszłości. Trendbook 2023–2030” to pierwsza publikacja projektu Food and Design, który w październiku powołała agencja Od kuchni. W trendbooku pojawiły się wypowiedzi specjalistów z branż takich jak: komunikacja, marketing i media, zakupy i decyzje zakupowe, FMCG i przemysł spożywczy, prawo, produkcja contentu, projektowanie, stylizacja, a wszystko pod wspólnym mianownikiem jedzenia.
Autorzy trendbooka postanowili zadać pytania, które od dawna nurtowały branżę. W tym m.in.:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Jak rozumiesz sformułowanie „jedzenie przyszłości”?
- Jak mogą zmieniać się wartości komunikowane przez marki? Które z nich będą najcenniejsze w 2030 roku?
- Zakupy i decyzje zakupowe – jak będziemy podejmować je w 2030? Co będzie dla nas ważne?
Jakie wartości będą komunikowane w 2030 roku?
Pomysłodawczyni projektu Food and Design oraz CEO agencji Od kuchni, Magda Malutko, wskazuje: Mimo że ekologiczne trendy w komunikacji są z nami już od dobrych kilku lat, to pandemia spowodowała rzeczywiste zrozumienie ich zasadności przez marki, a w konsekwencji wzrost zaangażowania firm w tak zwane zielone działania. Eksperci podkreślali w naszym trendbooku, że w kolejnych latach istotne będzie na pewno podejście brandów do aktywności na rzecz planety i społeczeństwa. Badania wskazują zaś, że często dla przedstawicieli pokolenia Z sprawy społeczne i to, w jaki sposób ich ulubione marki się w nie angażują, są niekiedy kluczowe. Pamiętajmy, że te młode osoby już dziś podejmują własne decyzje zakupowe i powoli wchodzą na rynek pracy. Drugi aspekt, którego nie sposób pominąć, to transparentność. W przyszłości będzie ona odgrywać jeszcze większą rolę, a wraz z nią także odpowiednia komunikacja, oparta często na prawdzie, ale też storytellingu i pokazywaniu marek z tak zwaną ludzką twarzą.
Konsument przyszłości
Według ekspertów Food and Design konsument przyszłości będzie cechował się przede wszystkim o wiele wyższą świadomością, a co za tym idzie – urosną też jego wymagania wobec firm. Marki w niedalekiej przyszłości będą rozliczane ze swoich praktyk biznesowych i etyki, która powinna stanowić bazę działań o charakterze CSR-owym.
Jedną z najważniejszych cech konsumenta przyszłości będzie coraz wyższy poziom świadomości – zwiększające się wymagania względem komunikacji marek i brak akceptacji dla greenwashingu. Nie tylko w dobie kryzysu ekonomicznego, ale także w przyszłości, która niesie ze sobą ograniczenia zasobów surowcowych, ważne będzie kupowanie tanio i rozsądnie – wskazuje Mateusz Kowalczyk, CEO & Co-Founder Foodsi.
Na co postawią producenci i marketingowcy?
Krótkie składy, czyste etykiety, informowanie o pochodzeniu składników czy miejscu produkcji, przyznawane certyfikacje, redukcja plastiku w opakowaniach, ograniczenie emisji CO2 – m.in. na te aspekty zwracają dziś uwagę zarówno producenci, jak i świadomi konsumenci stojący przed półkami sklepowymi.
Ci, którzy nie zadbają o czyste etykiety swoich produktów, nie zwrócą uwagi na etyczne pochodzenie surowców, nie wdrożą na czas opakowań przyjaznych środowisku, w moim przekonaniu będą na straconej pozycji na rynku – Anna Garmada, CEO firmy Slodkie.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
To nie jedyne wnioski, które wskazali specjaliści. W publikacji poruszono również temat decyzji zakupowych, technologii żywności, ale też produkcji wideo czy fotografii kulinarnej. Wśród opinii wielokrotnie pojawiły się głosy o zbliżających się nowościach w branży, które dyktowane są zarówno zmianą podejścia konsumentów oraz producentów, jak i dynamicznym rozwojem technologicznym.
Mimo że do 2030 roku jeszcze daleko i tak naprawdę większość z nas – marketingowców – boi się tzw. wróżenia z fusów, to jednak klarowania się pewnych kierunków w komunikacji marek, zwłaszcza tych największych, nie sposób przeoczyć. Już teraz, przygotowując większość strategii dla klientów, skupiamy się przede wszystkim na autentyczności i budowaniu relacji z grupą docelową. Ponadto kładziemy nacisk na fakt, jak istotną rolę w komunikacji odgrywają stojący za marką ludzie – i to nie tylko ci wysoko postawieni, ale także zwykli, szeregowi pracownicy. Podkreślamy również wagę jej zaangażowania w ważne kwestie ekologiczne, kulturowe czy społeczne (dla przykładu: akcje CSR-owe) – mówi Aleksandra Buczyńska, Marketing Specialist w agencji kreatywnej Od kuchni.
Komunikacja wizualna i jej wpływ na decyzje zakupowe
Trendbooka wzbogacono także o wnioski pochodzące z raportu konsumenckiego przeprowadzonego we wrześniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie agencji Od kuchni.
W badaniu „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków” zapytano m.in. o to, jak ważne jest dla nas jedzenie, jaką rolę w wyborze danego produktu odgrywają jego opakowanie, nazwa czy szata graficzna. Autorzy sprawdzili ponadto, w jakim stopniu apetyczne zdjęcie produktu czy dania przekonuje odbiorcę do jego zakupu. Choć publikacja całego raportu dopiero nastąpi, to twórcy projektu Food and Design wskazują, że ich przypuszczenia się potwierdziły – atrakcyjna, apetyczna komunikacja to klucz do sukcesu marki żywieniowej.
Darmowy e-book „Przyszłość jedzenia / jedzenie przyszłości. Trendbook 2023–2030” jest dostępny do pobrania na stronie www.foodanddesign.pl. Wkrótce dostępny będzie również cały raport z badania „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków”.
* Badanie «Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków» zostało zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18–65 lat metodą CAWI (samodzielnie wypełniane ankiety online) na panelu badawczym ePanel.pl, należącym do ARC Rynek i Opinia. Liczebność próby: N=1000