Content marketing to nic innego, jak marketing treści. Treści, które są unikatowe, angażujące, merytoryczne, zabawne i bardzo często wirusowe.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest content marketing?,
- jakie treści content marketingowe są idealne do zwiększenia sprzedaży?,
- o przykładach wykorzystania content marketingu w e-commerce.
Moda na content marketing nie jest nowym odkryciem. Był stosowany już w XIX wieku, kiedy to amerykańska marka John Deere stworzyła magazyn The Furrow – dla konsumentów, z taką różnicą, że dziś zamknięto go w konkretną definicję. Wcześniej można to było uznawać po prostu za darmowe informacje. Obecnie marki wykorzystują content na wiele sposobów – zarówno do budowania wizerunku, jak i do edukowania sobie odbiorców, których później zamienią w klientów.
Jak można wykorzystać content marketing w strategii marketingowej marki?
Możliwości i rodzajów treści jest wiele. Ważne jest odpowiednie przygotowanie i określenie konkretnych celów. Do nich możemy zaliczyć zwiększenie liczby klientów, zwiększenie liczby subskrybentów newslettera, zwiększenie wartości koszyka zakupowego i wiele innych. Bez określenia celu i dokładnego planu działania nawet najciekawsza kampania może się nie udać.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jakie materiały warto wykorzystywać w kampaniach content marketingu?
- Tekst pisany – mimo tego, że czytamy niewiele i nie jest to ulubiona rozrywka tłumu, to nigdy nie wyjdzie on z mody. Ubierz go w odpowiednią grafikę, przedstaw w ciekawy i charakterystyczny dla twojego wizerunku sposób.
- Materiały wideo – obecnie wszelkiego rodzaju filmy są uznane za najbardziej przyszłościową formę komunikacji z konsumentami. Bez wątpienia pomagają uzyskać milionowe zasięgi przy stosunkowo niskim nakładzie finansowym. Pamiętaj, że materiały wideo nie muszą być kręcone najdroższą kamerą – rusz wyobraźnią i przedstaw to, co masz do pokazania światu!
- Infografiki – dlaczego są tak lubiane i udostępniane? Z pewnością ze względu na łatwość odbioru i lekki, niezobowiązujący charakter. Twórz ciekawe infografiki o zabawnym charakterze. Dodawaj do nich ważne liczby i smaczki z twojej branży. Nie zapomnij o gustownym obrandowaniu materiałów.
- E-book – nie musi to być dzieło na 300 stron. Pomyśl, czego chcą się dowiedzieć twoi fani i klienci. Odpowiedzi na pytanie możesz szukać w swoim koncie Google Analytics. Stwórz e-booka i udostępnij go w zamian za wykonanie konkretnej akcji (np. zapis do newslettera). Oczywiście, żeby Internauci zdecydowali się na pozostawienie e-maila lub rejestrację i dokonanie zakupu musisz to odpowiednio uargumentować.
- Blog firmowy – w dalszym ciągu niedocenione narzędzie do kampanii content marketingowych. Przy pomocy regularnie prowadzonego bloga, który wyróżnia się na tle konkurencji, można nie tylko wspomóc pozycjonowanie sklepu, ale i zdobyć lojalnych czytelników i klientów.
- Webinar – ten ostatni rodzaj „materiałów” cieszy się coraz większą popularnością. Dobrze przygotowany (pod względem technicznym i merytorycznym) webinar może rozkochać w sobie nawet setki przyszłych klientów, którzy mogą nas zobaczyć i posłuchać na żywo.
Oczywiście to nie wszystkie pomysły na marketing treści. Granica to nasz umysł. Podczas tworzenia kampanii content marketingowych musimy myśleć szerzej niż to, co sprzedajemy. Takie podejście pozwoli nam odkryć kreatywną stronę. Dla zobrazowania wybrałam dwa świeże przykłady zastosowania CM w polskim e-commerce przez Allegro oraz Tesco.pl.
Tesco.pl – serwis świąteczny
Dział marketingu Tesco za każdym razem staje na wysokości zadania. Specjalnie stworzony serwis świąteczny to jeden z najprostszych przykładów zastosowania content marketingu. Strona oficjalna została wzbogacona o dział poświęcony Bożemu Narodzeniu. W serwisie znajdziemy nie tylko pomysły na prezent z oferty marki, ale przede wszystkim porady i pomysły, np. na własnoręcznie zrobione ozdoby świąteczne.
Dużym plusem (i to warto docenić) jest stworzenie własnych materiałów fotograficznych, które swoja wysoką jakością przyciągają wzrok. Same treści nie mają charakteru sprzedażowego, a wszelkie oferty ulokowane są w nienachalny sposób – np. konkretne produkty przy przepisie kulinarnym.
Dobrym pomysłem w przypadku tego rodzaju marketingu treści było utworzenie wydarzenia na Facebooku, w którym marka nie tylko dzieli się pomysłami i przygotowanymi materiałami, ale również organizuje konkursy, animuje Internautów i nawiązuje ciekawe dyskusje, a także zachęca uczestników do dzielenia się własnymi efektami prac z dobrym skutkiem.
[opis]Rys. 1: Serwis świąteczny Tesco.pl – inspiracje i porady[/opis]
[zrodlo]Źródło: www.tesco.pl/boze-narodzenie[/zrodlo]
[opis]Rys. 2: Lokowanie produktu – użytkownik może dodać do koszyka produkt, który będzie mu potrzebny do stworzenia opisywanego dania. To oszczędza jego czas i skraca drogę zakupową.[/opis]
[zrodlo]Źródło: www.tesco.pl/boze-narodzenie[/zrodlo]
[opis]Rys. 3: Przykład zaangażowania fanów, którzy korzystają z przepisów i polecanych produktów przez markę Tesco[/opis]
[zrodlo]Źródło: https://www.facebook.com/events/637938836349328/[/zrodlo]
Allegro – kampania wideo
Allegro od lat wzbudza wiele emocji, zarówno negatywnych, jak i pozytywnych. Na szczęście tuż przed Bożym Narodzeniem marka postawiła na te drugie. Specjalnie na tę okazję przygotowano serię przyjemnych filmików, które nie tylko doradzają w sprawie prezentów świątecznych ale też pokazują, jak zrobić coś z niczego.
Wszystkie rzeczy, które widzimy w materiałach wideo na YouTube Allegro można kupić bezpośrednio na stronie – linki do aukcji są podane w opisie filmu. Dla urozmaicenia filmy podzielono na dwie kategorie – “Do It Yourself “(Zrób to sam) i “Pomysły na prezent”. Tego rodzaju treść będzie “pracowała” dla Allegro przez wiele lat.
[opis]Rys. 4: Przykładowy filmik z serii DIY (zrób to sam)[/opis]
[zrodlo]Źródło: www.youtube.com/user/AllegroTV/videos[/zrodlo]
Oprócz filmików poradnikowych powstały też produkcje odwołujące się do życia rodzinnego i naszych emocji, czyli tego, co sprawia, że chętnie wracamy do świątecznych spotów Allegro.
Na filmikach nie ma pokazanych konkretnych logotypów, lecz nie zapomniano o identyfikacji wizualnej samego Allegro, którą marka podkreśla we wszystkich kanałach komunikacji ze swoimi klientami. Jest to część trwającej od sierpnia kampanii wizerunkowej pt. „Czego szukasz?”.
[kreska]Warto przeczytać: