Popularność i ilość sklepów online wzrasta z dnia na dzień. Jak zatem stać się konkurencyjnym na rynku jednocześnie nie przywiązując się wyłącznie do jednego asortymentu? Zmartwieniem tradycyjnych sprzedawców internetowych jest towar, który zalega w magazynie, a chętnych na ich zakup w sklepie brak. Rozwiązaniem staje się dropshipping, dzięki któremu sprzedaż odbywa się w momencie realnego kupna przez klienta i opłatę za zamówiony towar. Sklep internetowy w tym modelu staje się wirtualną półką z produktami, która – w zależności od integracji – zamienia się w bogato wyposażone miejsce handlu. Zobacz nowy sposób na handel w sieci.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest dropshipping,
- jak funkcjonuje sklep oparty o ten model sprzedaży,
- jakie są korzyści i zagrożenia z wprowadzenia dropshippingu do sklepu internetowego,
- dla kogo dropshipping jest dobrym rozwiązaniem,
- jakie są początkowe koszty takiego rozwiązania.
Czym jest dropshipping
Dropshipping (z ang. połączenia słów „drop” – upuścić i „shipping” – przesyłka) należy interpretować jako przeniesienie obsługi magazynowej i logistycznej ze sprzedawcy na dostawcę towaru do sklepu internetowego. Obecnie ten model staje się coraz popularniejszy, a lista dostawców w Polsce wzbogaca się o nowe pozycje.
Często barierą ku otworzeniu własnego biznesu są wysokie koszty zakupu towaru, jego magazynowania, a następnie wysyłki. Model dropshipping to przede wszystkim rozwiązanie typowo logistyczne, które pozwala początkującym sklepom na oszczędność czasu i pieniędzy. Jego atrakcyjność polega na braku zbędnego ryzyka, które pojawia się podczas tradycyjnego prowadzenia e-sklepu i zakupu towaru. Jest to szczególnie ważne, zwłaszcza przy czasowej modzie na pewnego typu produkty.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dystrybutor, czyli hurtownia przejmuje rolę magazynowania i wysyłki. To odciąża początkujących sprzedawców od przymusu posiadania miejsca niezbędnego do przechowywania towaru lub korzystania z usług outsourcingowych z tego zakresu. Sklep zajmuje się wyłącznie promocją, sprzedażą asortymentu i obsługą zamówień. Za zamówione w sklepie towary płaci się dopiero po opłaceniu go przez klienta.
Rada: przed rozpoczęciem działań w kierunku otwarcia sklepu w modelu dropshipping, warto osobiście skontaktować się z wybranym dostawcą w celu omówienia warunków ogólnej współpracy.
Jak funkcjonuje sklep oparty o ten model sprzedaży
Potrzebne są dwie rzeczy: oprogramowanie i dostawca towaru. Sklep musi spełnić warunki techniczne, aby umożliwiał integrację z hurtownią dropshipping – musi posiadać specjalny moduł do pobierania i aktualizacji oferty. Jest to możliwe przy pomocy pliku XML lub API (z ang. application programming interface). Niezależnie jednak od wyboru w sposobie integracji, daje to możliwość automatycznego pobierania się oferty wprost od dostawcy, a także jej cyklicznych aktualizacji. Tutaj kończą się jednocześnie techniczne warunki do spełnienia.
Drugim wymogiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania sklepu jest znalezienie dostawcy towaru. Poszukiwania idealnego dostawcy można rozpocząć na forach internetowych skupiających daną branżę, grupach dyskusyjnych, blogach czy przeglądając oferty w serwisach związanych z e-commerce.
Większość platform sklepowych w swojej ofercie posiada listę zintegrowanych już dostawców. Jeśli szukamy czegoś typowo indywidualnego, istnieje możliwość zintegrowania się z zewnętrznymi hurtowniami. Wymagałoby to jednak skomponowania osobnych warunków technicznych.
Jak zatem przystąpić do współpracy z hurtownią dropshipping?
Można ten proces podzielić na trzy główne etapy.
Etapem pierwszym jest wybór dostawcy. Wszelkie informacje dotyczące współpracy przeważnie są umieszczone na stronie www hurtowni. Niektóre hurtownie na rynku ograniczają dostęp do informacji o warunkach ze względu na ochronę swojej oferty i względy bezpieczeństwa. Ofertę produktową można zobaczyć po rejestracji na stronie hurtowni. Aktywacja konta potencjalnego sprzedawcy może trwać od kilku minut do kilku godzin, czy nawet od jednego do dwóch dni. To czas kiedy hurtownia wprowadza do systemu i weryfikuje potencjalny sklep. Większość hurtowni wymaga czasami odpowiednich dokumentów rejestracyjnych w celu weryfikacji wiarygodności.
Rada: zawsze przed rejestracją zalecany jest bezpośredni kontakt z hurtownią – telefoniczny lub mailowy. Czasem za sam dostęp do oferty pobierane są przez hurtownie dodatkowe opłaty.
Po aktywacji konta czas na drugi etap współpracy. Warto podkreślić, że interesuje nas dropshipping, jeśli u dostawcy to dodatkowy model sprzedażowy. Po zalogowaniu na panelu klienta hurtowni warto także podać adres swojego sklepu. Należy również czekać na decyzję o wyrażenie zgody na wykorzystywanie zdjęć i opisów. Dodatkowe materiały reklamowe mogą wymagać podpisania określonej umowy. Po pomyślnej weryfikacji nadszedł ostatni etap.
Rada: większość hurtowni w standardzie posiada pliki opatrzone opisami i zdjęciami. Mogą jednak zdarzyć się, że wymagana jest specjalna zgoda lub opłata za ich korzystanie.
Trzeci etap to import oferty z hurtowni. Zależnie od oprogramowania, na którym jest sklep, wystarczy wprowadzenie loginu i hasła (takich samych jak w hurtowni) w odpowiednim miejscu w panelu, by mieć stały dostęp do oferty produktowej.
Oferta skomponowana w pliku XML lub CSV umożliwia sklepowi import zdjęć i opisów produktów wraz z cenami i stanami magazynowymi. Jej systematyczna aktualizacja odświeża dwa ostatnie wymienione aspekty. To pozwala sklepowi na posiadanie produktów z wirtualnego zatowarowania, będących jednocześnie aktualnymi z ofertą hurtowni. Systemy sklepowe bazujące na tego typu integracjach powinny w tym zakresie być wystarczające. Hurtownie, komponując swoje pliki, powinny pamiętać o dobrej jakości oferty.
Rada: przekonaj się, czy wszystko jest odpowiednio przygotowane w sklepie przed oficjalną sprzedażą.
Głównym zadaniem sklepu online w modelu dropshipping jest reklamowanie… siebie. Promocja takiej działalności nie różni się niczym w porównaniu do zwykłego e-sklepu. Dlatego należy pamiętać o takich aspektach jak – media społecznościowe, content marketing, reklamy w sieci czy dbałość o opinie klientów.
Od strony sprzedawcy wygląda to następująco. E-sklep zbiera zamówienia od klientów, a następnie przesyła je (wraz z najważniejszymi informacjami związanymi z wysyłką) do hurtowni. Może się to również odbywać automatycznie, jeśli wykorzystywane jest API . Dostawca zaś odpowiedzialny jest za realizację zamówienia, czyli skompletowanie, pakowanie i wysyłkę wprost do klienta detalicznego.
Zyskiem dla sklepu online jest różnica pomiędzy ceną hurtową a ceną sprzedaży. Sklep dolicza swoją marżę do produktów, pamiętając jednocześnie, że walka o najniższą możliwą cenę na rynku powoduje niezdrową konkurencję. Do obowiązków sklepu online należy również wystawienie paragonu lub innego dowodu zakupu. Może on być np. przeskanowany i wysłany w formie elektronicznej.
Rada: nie jest zalecana integracja z kilkoma dostawcami towaru. Może to powodować niepotrzebne opóźnienia w dostawie. Poza tym, jak wytłumaczysz klientowi, że trzy produkty dostał w trzech różnych opakowaniach?
Jakie są korzyści i zagrożenia z wprowadzenia dropshippingu do sklepu internetowego
Dla sklepu internetowego podstawową korzyścią jest brak zamrażania kapitału i możliwość doboru wyselekcjonowanego asortymentu. Brak magazynu, części logistycznej i konieczności zatrudniania pracowników to czysta oszczędność.
Działalność tego typu charakteryzuje również duża elastyczność reklamowa. Najlepsze hurtownie dropshipping w Polsce oferują wysokiej jakości zdjęcia i filmy wprost od producenta towaru. Aby wykorzystać te materiały do promocji sklepu, najprawdopodobniej będzie potrzebne podpisanie stosownej umowy.
Wadą modelu dropshipping jest brak kontroli nad jakością wysyłanych przesyłek. Aby to zniwelować, warto podczas ustalania warunków współpracy z hurtownią dowiedzieć się czy istnieje możliwość oznaczania przesyłek własnymi materiałami reklamowymi (np. ulotki, foldery, wizytówki, kupony rabatowe). Szczególnie warto tutaj podkreślić aspekt wizerunkowy. Klienci będą otrzymywać przesyłkę opatrzoną taśmą z logiem i adresem sklepu. To zdecydowanie lepsza forma od anonimowego pudełka.
Rada: należy zmieniać opisy produktów! Dlaczego? Wyobraź sobie, że z jednej hurtowni ofertę pobiera 100 e-sklepów. Wszyscy mają takie same produkty, takie same zdjęcia i.. takie same opisy. Duplikowane treści będą blokować możliwości rozwoju i widoczności w internecie.
Dla kogo dropshipping jest dobrym rozwiązaniem
Przede wszystkim dla początkujących sklepów ze względu na niską barierę wejścia na rynek e-commerce. Jest to również dobre rozwiązanie dla osób, które mają pomysł na biznes, jednak nie wiedzą do końca skąd pobrać produkty lub na jaki towar się ostatecznie zdecydować.
Kolejną grupą są sklepy, które są aktywne już jakiś czas na rynku. Elastyczność doboru asortymentu pozwala na rozbudowanie oferty tylko o wybrane produkty lub kategorie. Stwarza to jednak niebezpieczeństwo zamówienia przez klienta towarów od różnych dostawców i problemem z wysyłką.
Ostatnia grupa to sprzedawcy na serwisach aukcyjnych. Produkty z e-sklepu można również oferować na Allegro.pl, Amazon.com, Świstak.pl czy Ebay. Tutaj jednak należy omówić z hurtownią warunki wysyłki do klientów zagranicznych.
Rada: dla istniejących sklepów, które chcą rozbudować swoją ofertę, zalecany jest multisklep, czyli odrębny sklep (z innym adresem www) obsługiwany z jednego panelu administracyjnego, który pozwoli zbudować własną sieć handlową.
Jakie są początkowe koszty takiego rozwiązania
Legalna sprzedaż w internecie wiąże się z założeniem firmy. Ponieważ sklep internetowy dropshipping to modyfikacja pewnych obszarów działania, inne koszty nie odbiegają od standardowo prowadzonego e-sklepu.
Pierwszym kosztem będzie oprogramowanie sklepowe, które musi umożliwiać integrację. Obecne platformy SaaS, sklepy dedykowane czy na licencji są w pełni dostosowane do obsługi tego typu połączeń pomiędzy sklepem a dostawcą.
Niektóre hurtownie pobierają opłaty za udostępnienie lub dostęp oferty produktowej. To również należy brać pod uwagę podczas wstępnych wyliczeń kosztów.
Dodatkowym kosztem może stać się wysyłka oferowana przez dostawcę. Niektóre hurtownie dropshipping koszty wysyłki mają wliczone w ceny produktów. Może się jednak zdarzyć, że za wysyłkę będzie musiał zapłacić klient, ponieważ to hurtownia narzuca własnego kuriera.
Ostatni koszt to promocja sklepu, która ma na celu zdobycie jak największej liczby zamówień. W tym przypadku liczy się kreatywność (w celu uniknięcia kosztów) lub tradycyjne formy reklamy. Wszystko zależy od branży, produktów, grupy docelowej i decyzji właściciela.
Podsumowanie
Najpopularniejsze branże w modelu dropshipping to odzież, zabawki dla dzieci, elektronika, galanteria skórzana, sport czy artykuły erotyczne. Rosnące zainteresowanie modelem dropshipping powoduje, że poszerza się lista dostawców towarów z branż, które dotychczasowo nie były nawet brane pod uwagę. Przykładem tutaj mogą być hurtownie ze zdrową żywnością czy hurtownie modelarskie. Różnorodność asortymentu powoduje, że stworzenie sklepu z ofertą od unikalnego dostawcy buduje przewagę konkurencyjną. Dropshipping staje się rozwiązaniem ułatwiającym rozwój e-biznesu. To z kolei stwarza kolejne możliwości dla sprzedawców, którzy mogą łatwo zmienić dostawcę, dodać nowe produkty czy całkowicie zmienić branżę. Choć w Polsce dropshipping nabiera tempa powoli, warto się mu przyjrzeć już dziś, by nie stracić szansy na rozwój e-biznesu.
[kreska]Warto doczytać:
1. Praca zbiorowa, „Biblia e-biznesu”, Gliwice 2013, s. 432.