Słowo innowacja w biznesie i marketingu jest wszechobecne. Ale co ono oznacza? Czym dzisiaj jest innowacja i jak oceniać innowacje produktowe? Nikt nie wie lepiej niż konsumenci.
Wywodząca się z Francji organizacja „Product of the Year” od trzydziestu lat nagradza produkty i usługi, które według konsumentów najlepiej odpowiadają ich potrzebom. Laureaci wyłaniani są w ramach największego badania nowości na rynku. W Polsce konkurs „Produkt Roku – Wybór Polaków” obecny jest od dwunastu lat, a od tego roku, podobnie jak na całym świecie, odbywa się w odświeżonej odsłonie.
Konkurs „Product of the Year” został założony w 1987 roku przez Christiana LeBreta. W zeszłym roku przekazał on stery Philipowi Gelderowi, który ma tchnąć w projekt nową energię i dostosować go do potrzeb współczesnego rynku.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Z nowym CEO rozmawiamy o zmianach, jakie zaszły w konkursie i o planach na przyszłość.
– „Product of the Year” to konkurs innowacji produktowych. Jaka jest Twoja definicja innowacji?
– Szczerze mówiąc, moja definicja lub jakiekolwiek eksperckie definicje innowacji nie są istotne. Najważniejsi są konsumenci, a oni mają jasne postrzeganie innowacji – w ich rozumieniu jest to coś, co ułatwia lub ulepsza życie codzienne.
– Dlaczego postanowiłeś zaangażować się w „Product of the Year”? Co wydaje Ci się w tym projekcie szczególnie ważne?
– Product of the Year ma ogromny potencjał. To konkurs z trzydziestoletnią historią, ale nowoczesny w swojej istocie. Werdykt oparty jest wyłącznie na głosie konsumentów, a badania przeprowadza niezależny instytut, na świecie pracujemy z takimi firmami jak Nielsen i GfK. „Product of the Year” to nie tylko godło o dużej wartości, gwarantujące obiektywną ocenę produktu, ale także wyraz „głosu ludu”. Jako wiarygodny znak konsumenckiego zaufania jest ważnym narzędziem marketerów w budowaniu znajomości nowych produktów oraz silnych, codziennych relacji na linii konsument–marka. Godło służy jako drogowskaz dla konsumentów, pozwalając im zaoszczędzić czas i pieniądze podczas zakupów.
– Konkurs obecny jest na 40 rynkach na całym świecie – jakie różnice widać między nimi pod kątem innowacji?
– Innowacje i rynek FMCG są globalne. Na większości rynków obecne są te same rodzaje innowacji, różnica polega tylko na czasie ich wprowadzenia. Zdarza się, że na jednym rynku pojawia się innowacja, która w innym kraju obecna jest od kilku lat. Oczywiście, istnieją ogromne różnice kulturowe – na niektórych rynkach dynamicznie rozwijają się marki detalistów, a także marki lokalne, które są poważną konkurencją dla marek globalnych. To, na marginesie, ważny czynnik. Największe marki muszą uważać, aby nie zaniedbywać niektórych regionów. Powinny pamiętać, że na co dzień inwestowanie w rozwój innowacji jest najlepszym sposobem na ochronę i wzrost udziału w rynku oraz budowanie przywiązania konsumentów do marek. Według raportu Nielsena spośród 60 000 nowości wprowadzanych na rynek europejski tylko 1 na 4 przetrwa pierwszy rok, dlatego tak ważne jest marketingowe wsparcie nowych produktów, nie tylko w czasie ich debiutu na rynku, ale i w kolejnym okresie.
– Dlaczego Polska jest dla Ciebie ważnym rynkiem?
– Polska jest jednym z ważniejszych krajów europejskich, to duży rynek, blisko 40 mln konsumentów, z bardzo dobrze zorganizowanym sektorem handlu detalicznego. Polscy konsumenci kochają nowości, sklepy są pełne bardzo interesujących marek i produktów, a konkurencja jest trudna. W tych okolicznościach nasze godło i coroczna nagroda za produkty innowacyjne są dla konsumentów przewodnikiem przez dostępną ofertę, a dla naszych klientów gwarancją większej widoczności i wzrostu sprzedaży w ramach danej innowacji. Dodatkowo jesteśmy międzynarodową marką, nie możemy pozwolić sobie na nieobecność w Polsce, w której zresztą od kilkunastu lat odnosimy sukces. Świadomość godła jest wysoka, kojarzy je co drugi Polak, ale musimy po przerwie wrócić na rynek z odświeżoną strategią, realizować naszą nową wizję, po przejęciu konkursu „Produkt Roku” przez nowy zespół, firmę New Communications. Polacy muszą mieć szansę wyrazić swój wybór, preferencje, a my musimy je umieścić w sklepach i wspierać. Myślę, że możemy zaoferować naszym klientom wiele ciekawych możliwości, które sprawdzą się na polskim rynku.
– Jakie szanse rozwoju widzisz przed „Product of the Year”?
– Nasza strategia jest trzystopniowa. Po pierwsze, dalsza ekspansja międzynarodowa. Konkurs obecny jest już w 40 krajach i wciąż otwieramy się na kolejne rynki. Ostatnio do „Product of the Year” dołączyły Chiny i Japonia. Wciąż istnieje dla nas ogromny potencjał na świecie. Po drugie, silnie koncentrujemy się teraz na inwestycjach cyfrowych, chcemy wykorzystać nowoczesne możliwości łączenia marek bezpośrednio z zainteresowanymi konsumentami. Po trzecie, chcemy skupić się na tworzeniu treści, wartości dodanej dla naszych klientów we wprowadzaniu i wspieraniu innowacyjnych marek. Jednym z naszych najnowszych projektów jest wielkie wydarzenie, skupiające się na innowacjach marketingowych w FMCG – będziemy je organizować prawdopodobnie w Cannes. Trwają prace nad tym projektem, ale już dziś staramy się wspierać naszych klientów w rozwoju inteligentnych innowacji wychodzących naprzeciw oczekiwaniom konsumentów.
Nabór do konkursu „Produkt Roku – Wybór Polaków” trwa do 15 listopada. Laureaci zostaną ogłoszeni w marcu 2018 r.
Zgłoszenia, regulamin i informacje o konkursie dostępne na stronie www.produktroku.pl.
Artykuł powstał we współpracy z New Communications.