Czym jest wyszukiwanie głosowe w sklepach internetowych? W jaki sposób może pomóc zwiększyć konwersję zakupową? Jak w praktyce działa Mobile Voice Search Widget? Odpowiedzi między innymi na te pytania znajdziesz w najnowszym odcinku wideopodcastu Tpay, którego gościem był Tomasz Michalczyk – product manager w firmie edrone.
Czym jest wyszukiwanie głosowe w e-commerce
Handel elektroniczny stale rozwija się, a trendy i innowacje w tej dziedzinie zmieniają sposób, w jaki konsumenci przeglądają i kupują produkty online. Jednym z nowszych rozwiązań w e-commerce jest wyszukiwanie głosowe, które zyskuje na popularności i oferuje użytkownikom wygodę, a sklepom internetowym – większą konwersję.
Voice search to proces, w którym użytkownik korzysta z głosu, aby wyszukać informacje lub produkty w sklepach internetowych (zarówno na stronach WWW, jak i w aplikacjach mobilnych). Zamiast tradycyjnego wpisywania zapytania, klient może po prostu zadać pytanie lub wydać polecenie głosowe. To rozwiązanie umożliwia bardziej naturalną i intuicyjną interakcję między użytkownikiem a platformą e-commerce.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jakie korzyści klientom i e-sklepom zapewnia voice search
Wzrastająca popularność wyszukiwania głosowego wynika z dwóch czynników. Po pierwsze jest to efekt rozwoju technologii głosowych i asystentów wirtualnych, takich jak Siri, Google Assistant czy Amazon Alexa. Te inteligentne systemy są teraz dostępne na wielu urządzeniach. Co więcej, rozwój sztucznej inteligencji przyspieszył pracę nad rozwiązaniami od wielu innych dostawców, którzy oferują dziś specjalne narzędzia dla sklepów internetowych.
Po drugie, wyszukiwanie głosowe daje wiele korzyści zarówno użytkownikom, jak i e-sklepom. Klienci nie muszą już pisać długich zapytań na klawiaturze, wystarczy po prostu zadać pytanie głosem. To szczególnie wygodne podczas robienia zakupów za pomocą urządzeń mobilnych. Wprowadzając taką funkcjonalność, e-sklepy mogą zaoferować klientom bardziej spersonalizowane i intuicyjne doświadczenie zakupowe.
Dzięki wykorzystaniu analizy języka naturalnego i uczenia maszynowego systemy voice search są też w stanie dobrze rozumieć intencje klientów i zaproponować im odpowiednie produkty. Przekłada się to na profity dla właścicieli e-commerce w postaci zwiększonej konwersji. Co więcej, sklepy internetowe w niektórych przypadkach mogą zbierać dane dotyczące preferencji i zachowań klientów, co pozwala na lepsze dopasowanie oferty i kreowanie bardziej ukierunkowanych kampanii marketingowych.
Pracuję nad rozwiązaniem Mobile Voice Search Widget, czyli opartą na sztucznej inteligencji wyszukiwarką z możliwością obsługi głosowej, która rozumie język naturalny. To narzędzie, które od samego początku tworzyliśmy z myślą o e-commerce, a którego rolą jest wspieranie konwersji w e-sklepach. Do naszej wyszukiwarki możemy mówić tak jak do asystenta w sklepie, a dzięki specjalnym filtrom oraz modułowi ASR algorytmy będą w stanie wychwycić wszystkie informacje potrzebne do wyszukiwania produktów. Mogą też poprawić nawet niewyraźnie czy nieprawidłowo wymówione słowa. Dzięki temu podnosimy jakość i ulepszamy trafność wyszukiwania w oparciu o to, co swoimi słowami powie klient – mówi Tomasz Michalczyk, product manager w firmie edrone.
Dlaczego warto wdrożyć wyszukiwanie głosowe w aplikacjach mobilnych
Nawet 80% ruchu w e-commerce pochodzi z urządzeń mobilnych. Konwersja z tego źródła wciąż pozostaje daleko w tyle za tą pochodzącą z komputerów. Powodem może być m.in. zbyt długi czas wyszukiwania na urządzeniach mobilnych, nieczytelny UX czy niewygodna nawigacja z racji użycia filtrów. Tymczasem dobrze dostosowane wyszukiwanie głosowe ma szansę pomóc zwiększać konwersję zakupową na urządzeniach mobilnych. Jak działa w praktyce?
Dzięki Mobile Voice Search Widget można rozmawiać z wyszukiwarką, precyzując zakres wyszukiwania bez konieczności powtarzania całej frazy od początku. W przypadku np. e-sklepu obuwniczego można poprosić: „Znajdź damskie buty na wiosnę”, a następnie doprecyzować: „Czarne, do 400 złotych, skórzane”. System generuje także podpowiedzi, które pomagają użytkownikowi zawężać wyniki wyszukiwania. Działa to zdecydowanie szybciej niż w sytuacji ręcznego zaznaczania wszystkich interesujących filtrów. Można też w trakcie rozmowy zmieniać kryteria wyszukiwania, prosząc np. o pokazanie produktów ciemniejszych lub tych w zupełnie innym kolorze. Standardowe wyszukiwarki z reguły nie oferują takich opcji – wyjaśnia Tomasz Michalczyk.
Więcej na temat możliwości, jakie stwarza wyszukiwanie głosowe w e-commerce, usłyszysz w nowym odcinku wideopodcastu Tpay, w którym gościł Tomasz Michalczyk z edrone.
Z wideopodcastu dowiesz się m.in.:
- na czym w praktyce polega wyszukiwanie głosowe w e-commerce,
- czym jest Mobile Voice Search Widget,
- czy wyszukiwanie głosowe wyłapuje błędy językowe,
- dlaczego voice search sprawdza się w aplikacjach mobilnych,
- co dzieje się w sytuacji, gdy użytkownik nie zezwoli na dostęp do mikrofonu,
- ile kosztuje wdrożenie Mobile Voice Search Widget,
- jakie są nieoczywiste zalety uruchomienia wyszukiwania głosowego w e-sklepie,
- w jakich branżach sprawdzi się voice search.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay